Race.fi  Puotilan autokorjaamo

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426963 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Egez

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #780 : 27.03.2017, 12:03:25 »
Tulipa hankittua ostrich ja tarkoitus olisi ruveta säätämään älhoota kohdilleen. Mikä noissa bulkkilastuissa on sen ahtoalueelta poistumisen jälkeen tapahtuvan sammumisen syynä? Tällä hetkellä Tonin lastuilla ainut ongelma. Sopat ovat tyhjäkäynnillä aikalailla stoikassa, sekä osakaasuajossa, ahdoilla noin 12-13 afr. Setuppina on b230f+t, aito 012-IMM, 433cc bosch green giantit, 19t mitsu@0.8bar.

Tarkoitus olisi tutustua mille Tonin ohjelma näyttää kun muuten toimii niin hyvin. Saisi jotain osviittaa omaan säätöön.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2017, 12:05:26 kirjoittanut Egez »
245 1992 SE Polar - paalattu
245 1993 GL - Harraste
745 1990 GL - paalattu
945 1998 Classic - myyty

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #781 : 27.03.2017, 12:29:14 »
Tulipa hankittua ostrich ja tarkoitus olisi ruveta säätämään älhoota kohdilleen. Mikä noissa bulkkilastuissa on sen ahtoalueelta poistumisen jälkeen tapahtuvan sammumisen syynä? Tällä hetkellä Tonin lastuilla ainut ongelma. Sopat ovat tyhjäkäynnillä aikalailla stoikassa, sekä osakaasuajossa, ahdoilla noin 12-13 afr. Setuppina on b230f+t, aito 012-IMM, 433cc bosch green giantit, 19t mitsu@0.8bar.

Tarkoitus olisi tutustua mille Tonin ohjelma näyttää kun muuten toimii niin hyvin. Saisi jotain osviittaa omaan säätöön.

Suosittelen lukasemaan tuolta näin alkuun https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=84837.0

Paljon hyödyllistä tietoa jos ekaa kertaa hommaa tekee. Suosittelisin myös tekemään lastun alusta asti linkin ohjeitten tavalla, sillä tietääkseni (en ole itse asiaa tutkinut) on Tonin lastuissa tehty asioita eri tavalla.

Hommaan kun pääsee jyvälle niin alkaa tällänen idioottikin sen pikku hiljaa ymmärtämään..  :idiot2:

Korjatkaa jos opastan väärin!
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #782 : 27.03.2017, 14:58:26 »
Tulipa hankittua ostrich ja tarkoitus olisi ruveta säätämään älhoota kohdilleen. Mikä noissa bulkkilastuissa on sen ahtoalueelta poistumisen jälkeen tapahtuvan sammumisen syynä? Tällä hetkellä Tonin lastuilla ainut ongelma. Sopat ovat tyhjäkäynnillä aikalailla stoikassa, sekä osakaasuajossa, ahdoilla noin 12-13 afr. Setuppina on b230f+t, aito 012-IMM, 433cc bosch green giantit, 19t mitsu@0.8bar.

Tarkoitus olisi tutustua mille Tonin ohjelma näyttää kun muuten toimii niin hyvin. Saisi jotain osviittaa omaan säätöön.

Mitsun oma bypass käytössä? Ahtovuoto? Laajakaistaa että näät seoksen?

Poissa Egez

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 163
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #783 : 27.03.2017, 16:35:49 »
Mitsun oma bypass käytössä? Ahtovuoto? Laajakaistaa että näät seoksen?

Mitsussa oma bypass on käytössä, ahtoputket on painetestattu 1.5Bar jatkuvalla paineella ja kesti sen vuotamatta. Laajakaista on, ahtovedon jälkeen tyhjäkäyntialueelle tullessa seokset menevät yleensä paksuiksi ja auto sammuu. Joskus on myös mennyt todella laihalle kun ahdoilta poistuu, mutta harvoin.
245 1992 SE Polar - paalattu
245 1993 GL - Harraste
745 1990 GL - paalattu
945 1998 Classic - myyty

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #784 : 27.03.2017, 16:55:47 »
Löysää hiukan bypassin jousta kokeeksi, jos lastun tekopaikalla on täsävaiheessa saatu jo vakiotakin lastua vaivaa uskomattoman ylirikas täyskaasuseos kuntoon niin näkisin että on mahdollista lastun olevan käyttökelpoinen. Säätäminen omaan kokoonpanoon toki kannattaa silti, helposti noissa bulkkiversioissa joutuu tekemään pieniä varmanpäällejuttuja ja oletuksia, eio helppo laji.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Alhaisteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
    • Lomamökit Tuuloksessa
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #785 : 02.04.2017, 13:02:58 »
Pikku probleemaa säätämisen kanssa. Koitin hakea suutinvakio #4 kohdalleen 670cc dekoilla. #3 =30. Lambda tietysti pois päältä ja kone lämmin. Vakio täytyi ensiksi laittaa jonnekkin 1250 nurkille että afr sai 14,7. Hetken joutokäynnin jälkeen ja paikallaan kaasun polkemisen jälkeen lähtee vetään laihalle ja numeroa täytyy nostaa. Afr pysyi taas hetken optimaalisena noin 1460 arvolla, josta se lähti taas laihenemaan 1550 asti, siitä 1670. Aiemmin (rikkinäisellä)orkkis bensanpaineensäätimellä jouduin hakemaan #4 jopa 2200. Nyt mittarillinen säädettävä säädin ja Bensanpaineet normaalit.

No tänään siiten vaihdoin orkkis ft suuttimet, esivastukset paikallee, korjasin myös huohotuksen alkuperäistä vastaavaksi samalla. (Voiko huohotus vaikuttaa tyhjäkäyntiin?) Aiemmin oli vain kerääjäsäiliössä pää huohotuksesta ja alipaineletku tulpattuna.

Orkkis kokoonpanolla #4 tietty 2443 ja silti hakee vähän laihalle. Aluksi toimi ilman lambdasäätöä n.14.6-15. Lamba päällä hakee 14,7-15,2. Kymmenen minuuttia tämän jälkeen lamba pois päältä niin arvo hakee ensiksi 16 ja siitä laskee 15,2-15,5.

Kävin ajamassa parisataa metriä tuolla ihan körökörö vauhtia hissukseen ja afr heilui siinä 15 tienoilla lambda päällä ja pois päältä. Ajon jälkeen lambda pois ja tyhjäkäynnillä afr laski n. 14,3.

Miksi afr ei pysy vakiona? Milloin se on rikkaalla ja milloin laihalla, ei tunnu asettuvan millään paikalleen. Nyt se ei ainakaan hakenut enään laihemmalle. (tälläkertaa)  :idiot2: Kun kone jäähtyy hetken ja läppäri latautuu niin vaihdan nuo dekat takaisin ja koitan säätää niitä uudestaan. Koitan tietty ensiksi että mitähä se nyt sanoo noilla orkkiksilla.

012 bosch, 954 bin, 530 pikkasen portattuna. t-nokka. 3"koko ränni.

Auttakaa idioottia :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 02.04.2017, 13:08:49 kirjoittanut Alhaisteri »

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #786 : 02.04.2017, 13:36:31 »
Säädät sen suutinvakion sinne stoikan lähelle lämpimänä startin jälkeen ja loput kartalla.

Kaasun polkeminen ja muu vaikuttaa ecun korjaukseen. Ecu kun yrittää korjata ainakin lambda päällä isolla kädellä.

Jos edestakaisin lambdaa kytkee päältä pois niin se ei poista opittuja korjauksia. Eli jos laihennat soppaa, lambda haluaa rikastaa. Lambda pois ja rikastat niin sillon siellä vieläkin pohjilla lambdasäädön rikastus. Sillon auta kun nollata boxi virrattomana.

Eli nollatulla boxilla hakee suutinvakiot kohdalleen lämpimänä ja siitä sitten karttaa.

Fiksuimmat kertoo enemmän jos mun näkemys väärä.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Alhaisteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 118
    • Lomamökit Tuuloksessa
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #787 : 02.04.2017, 14:10:13 »
Tulin halliin ja laitoin sulakkeen takasi kiinni. Löin käyntii ilman lambdaa ja afr 14. En koskenutkaan kaasuun ja afr hiipi hitaasti 15.9 parissa minuutissa. Sammutin. Pari minuuttia ja startti, 14.6 alussa ja nousi 15.5. Sammutus, sulake irti ja odotus. Sulake paikallee ja käyntii, 14.5 hyppäs 15.5.  :-\


Muoks: db v-bandi löysällä ja ihan miten sattuu.

Korjattu. Tyhjäkäynti afr 15.5 vieläki..
« Viimeksi muokattu: 02.04.2017, 19:03:39 kirjoittanut Alhaisteri »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #788 : 02.04.2017, 23:54:38 »
Se hiipii vaikka lämmöt on "normaalissa" niin se hiipii laihemmalle tosi kauan, tarttee käytännössä ajaa pieni lenkki. Sen jälkeen kun laitteet käy tyhjää niin se on koko lailla niin laihalla kun se menee, siihen kun hakee semmosen 15afr tyhjikselle niin ollaan close enough. 14.5-15.5 välille kun saa kaikki alipainealueen normaalit kuormat pysymään niin homma futaa, rikkaalle ei saisi mennä juurikaan ja eniten tärkeää on se, että tasaisesti kiihdyttäessä seos on koko ajan hitusen rikas tai hitusen laiha, mutta ei vaeltaen koko ajan puolelta toiselle.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa hyrrävolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #789 : 09.04.2017, 16:54:13 »
Vielä tosta rajottimesta. Saako rajarin muutettua tosta hitaasta pätkimisestä nopeaan? Mikä määrää ton pätkimis "ajan"?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #790 : 09.04.2017, 22:29:32 »
Vielä tosta rajottimesta. Saako rajarin muutettua tosta hitaasta pätkimisestä nopeaan? Mikä määrää ton pätkimis "ajan"?

Rajoitin toimiin siten, että se pätkäisee polttoaineensyötön kierrosluvussa X ja palauttaa sen X-100rpm tyylillä.

Joten sen "pätkimisen" nopeuteen ei suoranaisesti voi vaikuttaa, koska pyörivät massat määrittävät sen ajan, jolloin kierrokset laskevat sen rajan alapuolelle, jossa polttoaineen syöttö katkaistaan.
Sama koskee kipinääkin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #791 : 20.04.2017, 14:58:09 »
Mistähän seuraava ilmiö johtuu...

740cc dekat 012 fefe, 3827=10,

#3 8.0 tämän muuttamisella ei juuri vaikutusta...

#4 1500 afr 10,5

Muutetaan #4 1050 afr 12,5

Muutetaan #1 125 afr 14,5 ja heiluu siinä 0,2 suuntaansa
 
 Sulaketta 1 käytetty pois sekä äsken kengät irti....

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #792 : 20.04.2017, 16:09:20 »
Mm äkkiseltään mitä täällä on sanottu monestikkin että älä koske 1 tai 3 vakioon.

4 vakiolla afr oikealle alueelle.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa miro678

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 359
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #793 : 20.04.2017, 16:39:01 »
Kyllä kait kolmos vakiosta muutellaan minimi aukiolo kohilleen, mutta kakkoseen taas ei kosketa? Kun taas tietyissä tapauksissa tarvii myös ykköstä eli map multiplieriä.
« Viimeksi muokattu: 20.04.2017, 16:43:51 kirjoittanut miro678 »
Yhden vian kun korjaa tulee kaksi lisää.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #794 : 20.04.2017, 17:03:14 »
Oonko ymmärtänyt väärin, mutta eikö LH kerää kuitenkin koko aika lyhyt ja pitkäaikaista lambdasäätöä. Eli jos säädät laidasta laitaan niin lyhytaikainen seoksensäätö on ihan missä sattuu ja sen takia tosi vaikea havainnollistaa missä mennään?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Proturbo  Autodiagnoosi