Carcom Oy  Ateho

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426950 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #90 : 04.10.2014, 15:58:06 »
Lisää löytyy: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=227153

Paras tapahan kantaa kortensa kekoon LH:n kanssa harrastusmielessä, olisi julkasta ne omat XDF:t hyvin kommentoituna. Ja upata esim juurikin tuonne ylhäällä olevaan ipdowniin tietokantaan.

Itse käyttänyt 937 (aika karu) tai 984 xdf. Tosin mika tehnyt 954(?) xdf ja se on hyvä. Mutta ei taas mun päätettävissä yleiseen jakoon.

Ipdownin kanssa Mikan keskustellu asiasta kukkaruukkuun. Ipdown bittinikkari puolelta noita purkanut, Mikan taas kokeilemalla, tutkimalla.
Tiiä vaikka tulisikin parempia xdf:iä siis jakoon. Ehkä isoin ongelma on luovuttaa xdf yleiseen jakoon kun "bulkki rahastajat" rahastaisivat taas omaan kassaan. Mutta xdf:stä vielä matkaa binääriin, varsinkaan kun nykyisilläkin xdf:llä saa huomattavasti parempia lastuja kun nykyiset bulkit. Että sinänsä miksi ei...?

Noilla nykyisilläkin kyllä tekee hyviä lastuja jo, siellä kaikki perus tiedot jo olemassa... Harva nyt säätää tyhjäkäyntiventtiilin aukioloja moottorijarrussa tai vastaavaa.

Suuttimien skaalaus:
Lainaus
Vastaus on: Suutinvakiolla numero #4.   -H-

Löytyy osoitteesta 60E3 (954 binissä) ja esim. 984 binissä osoite on 60EA.  Luku on 16-bittinen. 

Sitten viri-koneessa pitää tietysti skaalata kuormatietokin, jolla säätöä voi tehdä muutenkin, kuin kartta alle 0,5 baarin 15 riviä ja 0.5-> maksimi ahdot, yhdellä rivillä. Vakioskaalaus ei vaan voi toimia oikein viritetyssä pannussa.

Tosin en ole maailmalta löytänyt yhtään viri-lastua, jossa nämä asiat olisi tehty oikein!   :-[

Ja jos kuormatiedon tangetti menee jotenkin oudon tuntuisesti kartalla, niin vakiota #1 pitää säätää kohdalleen. Tosin samalla vakio #4 muuttuu vastaavassa suhteessa.
« Viimeksi muokattu: 04.10.2014, 16:28:52 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #91 : 04.10.2014, 16:49:57 »
Jep, Jensin ja Vladin kanssa on pulistu "jonkin" verran....   ;)

Jo nykyisillä XDF:llä mitä tuolla jetronic-wikissä on, pääsee niin pitkälle kuin jaksaa säätää.

Tavallisilla säätäjillä ei ole mitään tarvetta puuttua esim. flektin säätöihin, tai jos on, hän osaa ne sieltä kaivaa esille. Ja jos ei osaa, niin niihin ei pidä kajota suurin surminkaan, ettei tapahdu vahinkoja.

Lataamalla 937 perus binin ja jaybeeze:n V28 XDF:n pääsee niin pitkälle säätämisessä kuin haluaa mennä.
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-list_file_gallery.php?galleryId=32

Tuo bini käy kaikkiin B230FK/FT moottoreihin ja ainakin 937/954/962/967/984 purkkeihin testatusti.
Ja vaikka sen huomioissa sanotaan, ettei olla varmoja ohjaako se sähköflektiä, niin testatusti se ohjaa sitä.

Ihan mainintana, area51:llä ja harmaalla vyöhykkeellä ei asioihin pidä kajoaman, ellei ole hyvällä hajulla mitä tekee. Väärä arvo sopivaan kohtaan ja moottori sammahtaa eikä starttaa sen jälkeen, ennenkuin ecu on nollattu ja bini korjattu.

Tuon 954 xdf:n pidän toistaiseksi itselläni ja säätöryhmällä, sillä se sisältää kaikkea "jännää" mitä ei pidä säätää, ellei tosiaan tiedä mitä tekee.

Kyllähän noita parempia xdf:iä tulee, kunhan olen saanut oman osuuteni siitä 362 vakion sawotasta tehtyä.
Mutta jo nyt saatavilla olevilla palikoilla tekee Wiinakoneen tai isommasti ahdistetun bensiinikoneen, loppu on vain tekemistä.

Tuolla projekti-topicissani olen kyllä kaikki tarpeelliset asiat jo kertaalleen kertonut.
Kuten tuon suutinten skaalauksenkin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #92 : 04.10.2014, 18:14:17 »
Mutta silti jos oikeasti haluaisi helpottaa harrastajien toimintaa, niin jos on jotain uutta annettavaa XDF:iin niin todellakin kannattaisi se tehdä eikä hautoa itsellään?
Näen ne ns. "turhatkin" tiedot siellä tarpeellisina, niin säästää monilta muilta sitä työtä.

Esim juurikin jaybreeze, beebee ja stoni on tehnyt oikeasti hienoa työtä harrastajien eteen, sekä laittanut ne työnsä tulokset helposti harrastajien saataville.
Varmana suurinosa tämän hetken yleisestä LH-jetronic infosta on heidän käsialaansa, sekä tehnyt sen vielä helposti muiden omaksuttavaksi/hyödynnettäväksi.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #93 : 04.10.2014, 18:21:07 »
Mutta silti jos oikeasti haluaisi helpottaa harrastajien toimintaa, niin jos on jotain uutta annettavaa XDF:iin niin todellakin kannattaisi se tehdä eikä hautoa itsellään?
Näen ne ns. "turhatkin" tiedot siellä tarpeellisina, niin säästää monilta muilta sitä työtä.

Esim juurikin jaybreeze, beebee ja stoni on tehnyt oikeasti hienoa työtä harrastajien eteen, sekä laittanut ne työnsä tulokset helposti harrastajien saataville.
Varmana suurinosa tämän hetken yleisestä LH-jetronic infosta on heidän käsialaansa, sekä tehnyt sen vielä helposti muiden omaksuttavaksi/hyödynnettäväksi.

Tähän kommenttiin ei voi kuin yhtyä. LH kuitenkin on jo aikaslailla vanhaa tekniikkaa eikä mitään suuria liikesalaisuuksia tai bisnesmahdollisuuksia tämän ympärillä enää ole. Se juna meni jo. Nyt kyse on lähinnä harrastuksesta.

Ehdin jo vannoa, etten tähän topiciin sotke itseäni, mutta jos nyt tämän viestin verran.

Ja samalla kun tänne tulin, muistutan kaikkia ehdottomasta ja tiukasta asiallisuudesta, toisten mielipiteiden ja näkemysten kunniottamisesta sekä siitä että kaikki pyrkisivät edistämään harrastusta eikä haastamaan riitaa. :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #94 : 04.10.2014, 19:04:25 »
Mutta silti jos oikeasti haluaisi helpottaa harrastajien toimintaa, niin jos on jotain uutta annettavaa XDF:iin niin todellakin kannattaisi se tehdä eikä hautoa itsellään?
Näen ne ns. "turhatkin" tiedot siellä tarpeellisina, niin säästää monilta muilta sitä työtä.

Nuo XDF:ni ovat työversioita, joita en anna siksi, että siellä on muutamia juttuja joiden säätäminen tappaa koneen ja ECU:n väärillä säädöillä.

Jahka ne on siivottu sieltä pois, niin sen pystyy antamaan yleiseen käyttöön.

Ihmettelen muuten, miksi se versio (38) ei ole jetronic-infossa ladattavana 954 kansiossa, vaikka sen vladille sitä varten laitoinkin menemään. Liekö unohtaneet laittaa sen esille ?

Suomalaisille säätäjielle en ole vielä kokonaan tuota 937 xdf:ää kääntänyt suomeksi ja lisännyt niitä muutamia juttuja sinne.

Kun teen tätä harrastuksena, en ole pitänyt kiirusta siinä hommassa.

Esim juurikin jaybreeze, beebee ja stoni on tehnyt oikeasti hienoa työtä harrastajien eteen, sekä laittanut ne työnsä tulokset helposti harrastajien saataville.
Varmana suurinosa tämän hetken yleisestä LH-jetronic infosta on heidän käsialaansa, sekä tehnyt sen vielä helposti muiden omaksuttavaksi/hyödynnettäväksi.

Älä unohda Ipdownia, joka on purkanut sitä koodia pirusti!  :hello:
Sama hemmo hostaa tuota jetronic-infoa.  :)

Mutta pirusti työtä ovat muutkin tehneet kun ovat kaivelleet mitä mikäkin kartta tekee ja mihin se vaikuttaa.
Vakioissa on vielä työsarkaa pirusti. Osa on oikeasti vaarallisia räplätä jos niistä muuttaa liikaa väärään suuntaan.

Ehdin jo vannoa, etten tähän topiciin sotke itseäni, mutta jos nyt tämän viestin verran.

Ähä-kutti!  ;D
Et sitten malttanut olla koskematta näppikseen!  ;D

Ja samalla kun tänne tulin, muistutan kaikkia ehdottomasta ja tiukasta asiallisuudesta, toisten mielipiteiden ja näkemysten kunniottamisesta sekä siitä että kaikki pyrkisivät edistämään harrastusta eikä haastamaan riitaa. :)

No, sittenhän topicin otsikonkin voisi vaihtaa asiaa koskevaksi?   ;)   :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #95 : 04.10.2014, 19:14:03 »
Nuo XDF:ni ovat työversioita, joita en anna siksi, että siellä on muutamia juttuja joiden säätäminen tappaa koneen ja ECU:n väärillä säädöillä.

Jahka ne on siivottu sieltä pois, niin sen pystyy antamaan yleiseen käyttöön.

Hieno päätös.  8)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #96 : 04.10.2014, 20:13:17 »

No, sittenhän topicin otsikonkin voisi vaihtaa asiaa koskevaksi?   ;)   :D

Nyt näyttääkin huomattavasti paremmalta ::)
Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #97 : 04.10.2014, 20:27:23 »
No, sittenhän topicin otsikonkin voisi vaihtaa asiaa koskevaksi?   ;)   :D
Etkös sä sen pysty muuttamaan kun kerran sä olet aiheen "aloittanut"? ???
No kun halvalla sai.

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #98 : 04.10.2014, 21:01:39 »
Mutta minä olen vissiin väärä ihminen sanomaan tästä koska en ole tehnyt sitä E85:lla käyvää vinokonetta, mutta ecuprojectissa oon ollut matkassa mukana noin viitisen vuotta, joten en tiedä mitään asiasta.

Ota nyt se marttyyri-viitta selästäsi, ja koita tajuta että kaikki toimijat ei ole samanlaisia ulosanniltaan.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #99 : 04.10.2014, 21:17:30 »
Tämä ketju ei ole mikan aloittama. Muuten hän olisi muokannut otsikon oikeaksi aikaa sitten.
Ensimmäinen viesti on kuitenkin mikanilta, tähän perustin olettamani mahdollisuudesta muokata. Samaten mikanin nimimerkki näkyy otsikon alapuolella, kuten yleensä. Kiitos kuitenkin kun kerroit hänen jo yrittäneen :hello:
No kun halvalla sai.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #100 : 04.10.2014, 22:04:43 »
Ensimmäinen viesti on kuitenkin mikanilta, tähän perustin olettamani mahdollisuudesta muokata. Samaten mikanin nimimerkki näkyy otsikon alapuolella, kuten yleensä. Kiitos kuitenkin kun kerroit hänen jo yrittäneen :hello:


Muokattu!

Sain nyt tehtyä tempun!  P>

Mrjaybreezen käsialaa on ipdown sivusto (alias jetronic.info).

Hm...  Siis jybreeze on tehnyt tuon sivuston?   :o
Mikä oli Beebeen osuus asiassa?

Jos oikeasti kiinnostaa osallistua tuohon selvitys ja kehitystyöhön, sekä haluaa vähän lisää tietoa, on ecuproject oikea paikka, siellä on se iso työ tuon edellämainitun porukan toimesta tehty.

Ecuprojekti on sellainen paikka, etten ole sinne viitsinyt kirjoittaa juurikaan mitään, kun S/N-suhde on haitarista.

Mutta minä olen vissiin väärä ihminen sanomaan tästä koska en ole tehnyt sitä E85:lla käyvää vinokonetta, mutta ecuprojectissa oon ollut matkassa mukana noin viitisen vuotta, joten en tiedä mitään asiasta.

Jos olet ollut ecu-projektissa mukana aktiivisesti viitisen vuotta, niin missä ovat työsi tyottamat avut tällä foorumilla?

Minä sentään olen julkisesti täällä ja muuallakin, mennyt möläyttämään tempun jolla suuttimet LH:ssa skaalataan oikeasti. :juhau:  ;)
Kuten tomi-mikael sanoi, riisu se marttyyrin viitta harteiltasi, sillä et sitä ole ansainnut vieläkään!  ::)
Ompa kumma sinällään, ettei kukaan ole harrastajia auttaakseen tehnyt tuota suutinvakioiden möläytystä aikaisemmin?  ::) :pomo:

Ota nyt se marttyyri-viitta selästäsi, ja koita tajuta että kaikki toimijat ei ole samanlaisia ulosanniltaan.

Poliittinen korrektius on perseestä!  >:(
Asiat ovat asioita ja faktat faktoja. Mieletmnsä pehoittajat ovat oma lukunsa.

Kilon kappale painaa kilon, litra on litra ja kuutio on kuutio!  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #101 : 04.10.2014, 22:12:12 »
Ei löydy mitään muistijälkiä kuinka omat suuttimet sain sovitettua. Ostrichilla noiden arvojen vaihtelu oli sen verran kätevää, ettei paljoa tarvinnut aivoja rasittaa ;D.

Oman boksin arvot olivat ehkä alun perin olla tällaiset:
128, 128, 0, 15, 49

Nyt 214cc-> n. 300cc:
136, 128, 0, 9, 139

Tuo neljäs arvo 15->9 olisi sopiva muutos omille suuttimille?

Tähän vielä sellainen lisäys, että oman boksin kartat on rukattu täysin uusiksi.
Lähellä käyty tuossa suutinten skaalauksessa?, mitähän kyseiselle projektille nykyään kuuluu?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #102 : 04.10.2014, 22:40:11 »
Lähellä käyty tuossa suutinten skaalauksessa?, mitähän kyseiselle projektille nykyään kuuluu?

Kaikkki nuo arvot ovat perseellään, sillä suutinvakio #4 on 16-bittinen (kaksi viimeistä tavua), eikä 8-bittinen kuten tuossa googen projektissa aikanaan kuviteltiin.

Mikä pitäisi olla tiedossa jokaiselle nykyisen LH:n säätäjälle, joka on viimeiseen vuoteen ladannut XDF:n jostakin älyllisestä paikasta.
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php




Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #103 : 05.10.2014, 14:23:12 »
Jokainen joka on viitsinyt kaivella tuon tunerpron esille ja ladata 937 binin ja xdf:n olisi saanut eteensä seuraavan näkymän.



Siinä on ne neljä asiaa myös näkyvillä mitä bensa-säätäjän tarvitsee ihan pakosta säätää.
Tietenkin 012 IMMulla ja isommilla suuttimilla tehtynä.

Joten LH:n perussäätäminen ei ole rakettitiedettä.  :pomo:

Toki PID-säädintä voi jokainen säädellä halujensa mukaiseksi, mutta ihan ensimmäisiä säädettäviä asioita se ei ole. Se voi vaatia hitusen treenaamista, mutta ennenkaikkea oikeaa suutinvakiota #4 ja kunnolla säädettyä pääkorjauskarttaa.
Eli mitä pienempi luku vakiossa #4, sitä isommat suuttimet. Alle 1000 meneminen voi aiheuttaa mielenkiintoisia juttuja, mutta sitten suuttimetkin alkavat olla jotain kaasukäyttöön tarkoitettuja.

Jos pääkorjauskartan pienien kuormien luvut nousevat yli 50 alimmilla luetuilla kuormaluvuilla tai ylimpien kuormarivien luvut näyttävät laajakaistassa laihaa sopitusta siellä 230 isommalla puolella, on vakio #4 säädetty väärin.

Viritysasteen mukaan säädetään sitten se pääkorjauskartan skaalaus oikeaksi. Vakio skaalaus ei riitä edes vakioahtimelle, jos ahtoja on enemmän kun 0,8 baaria.
Toki 012 IMMu korjaa siinä jo paljon, sillä sen tuottaman luvun nousu kompensoi kartan skaalauksen puutteita. Mutta hyvä se ei ole, jos skaalaus on väärä.

Joku tietysti kysyy, miksen kerro suoraan sopivaa skaalausta, vastaus siihen on, se riippuu täysin käytetystä setistä (ahdin, IMMu yms. jutut). Eli skaalaus kertoo suoraan kuinka paljon sinne pannuun oikeasti sitä tavaraa menee. Ja vaikuttaa samalla sopituksen peruslaskentaan. Väärä skaalaus = väärä sopitus!

IMMun linearisointitaulukosta sitten näkee sen, kuinka pinkeällä se IMMu lopulta on. Jos ylimmällä rivillä pääsee sinne puolivälin tietämille, alkaa se 012 IMMukin olemaan tapissaan, jolloin 004:sta metsästämään tai sitten isoja viemäriputkiviritelmiä tekemään.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #104 : 08.10.2014, 22:38:09 »
Taas säätäjä yhteisömme on kasvanut yhdella uudella jäsenellä!  :hello:

Uusi Wiinakontti on syntymässä ja tekeytyy hyvää vauhtia!   S*

:smitten:

Ihkun Wiinaan menevää porukkaa!  :2funny:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron