Proturbo  Autodiagnoosi

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 427004 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #135 : 09.12.2014, 14:50:49 »
Älkää yrittäkö epätoivoisesti tehdä siitä vaarin vanhasta pappavolvosta rakettia, niin ei tarvi manata toimiiko vai ei.  :D

Oma lastu on ulkomaalaista käsialaa. Ei tosin ole vielä edes saapunut, niin paha siitä on mitään sanoa. Toivottavasti toimii sen ajan, että saan omat säätölaitteet haalittua. Haukuttujen lastujen tekijältä olis kiva kuulla kommenttia? Itse en osaa niistä sanoa juuta tai jaata.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #136 : 09.12.2014, 14:58:42 »
xxx:n lastuissa taitaa olla aika paljon eroja jos osalla toimii ja osalla ei, oma oli ihan perus setillä kuitenkinn ei vaan kylmänä toiminu, vaihdettiin jopa lämpöanturi, eikä ollu vaikutusta ::)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #137 : 09.12.2014, 15:29:15 »
Sensurointi unohtui viimeviestistä, tässä sama uusiks.  Eli kaverin autossa toiminut xxx lastu bensaboksissa moitteettomasti. Keli kuin keli niin avainta näyttämällä käymään ja pykälä sisään ja matkaan. Toisella kaverilla xxx lastu 1bar ahdoilla b230ft laajakaistan kera eikä ikinä mitään vaarallista huomattu. Sopat ehkä hitusen rikkaalla mutta ei 50e lastusta voi kummosia odottaakkaan kun ikinä nähnykkään lastuntekiä koko autoa.
Volvoilusta parantunut

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #138 : 09.12.2014, 15:57:22 »
Editoitu toistaiseksi nimet pois, Mikan jutteleppa ennen huutelua asianomaisien kanssa ja infoa sitten moderaattoreita, katsotaan sitten miten edetään.

Mitähän juttelemista minulla on enää XXX:n kanssa, kun olen asiat sähköpostilla ja myös puhelimessa pariinkin otteeseen sanonut, miten asioita tehdään. Herralla on puhelinnumeroni, joten hän on voinut ottaa yhteyttä minuun halutessaan. En ole kieltäytynyt kertomasta asioita kenellekkään, joka niitä on kysynyt suoraan.

Esimerkkinä tämä IMMun linearisointi-käyrä! Se vaatii 16*16 solun maalaamisen ja sitten Cntrl+V:n ja sen jälkeen IMMun linearisointi-kippuran kääntöpisteiden muuttamisen (2 tavua) ja se on siinä. Olipa vaikeata!  :facepalm:
Jos sitä ei osata muuttaa, niin sopii kysyä, miksi niitä lastuja ylipäätään myydään?

Tai no, sehän vaatii sen pääkorjauskartan uudelleen säätämistä, kun tuon IMMun muutoksen tekee.   :facepalm:

Suutinvakion #4 merkityksen olen kertonut jo keväällä täällä ja bricksillä julkisesti. Ohjeistuksenkin olen samalla antanut.

Mutta minulla hitsaa kiinni se, että lastua myydään isoille suuttimille sopivana, vaikka siellä on tasan se alkuperäinen suutinvakio #4, jonka arvo on 9-turbossa 2443.  +600cc/min suuttimilla oikea arvo on siellä alle 2000 luokassa (bensalla).

Ja sitten se, että silmät kirkkaina väitetään lastun toimivan hienosti, kun edes IMMun kippuraa ei ole muutettu sille 012:staselle oikeaksi.

Yleinen kikka on maailmalla myydä lastua 440cc/min suuttimille ja "muka" 012 IMMulle sopivana, vaikka lastussa on täysin vakiot arvot IMMun ja vakio #4 osalta. Setti toimii semisti siksi, että nuo kaksi muutosta "kompensoivat" toisiaan.
Wiinalle settiä myydään sitten 630cc/min suuttimille.

Näkemäni lastut toimivat vakio-turbossa ihan kivasti, mutteivat missään muutetussa setissä. Myös XXX:n lastut toimivat (yleensä) vakio-turbossa.

Mistähän sitä nyt sitten sais noita toimivia lastuja kun haukut jokasen lastu toimittajan paskaks? Siis ihan mielenkiinnosta, ei kettuilua.

Esim. Saksalaisen Stonin lastut ovat vakio-settiin ihan melleviä. Siellä on yritystä ja tehtyjä asioita ja ne jopa toimivat.

Kotimaisista lastuista erittäin vaihtelevia kokemuksia. Kuten voit itse lukea tästä keskustelusta.


Siis olenko nyt ymmärtänyt väärin.
Saan käsityksen näistä viesteistä että kun 940 Volvoon ostaa väärin tehdyn lastun, eli kaikki paitsi Mikan tekeleet, ei lähde kunnolla käymään ja saa polttaa tupakan ennen ajoon lähtöä?

Olet ymmärtänyt väärin, että oikein.
Toisilla näin.  Meikäläisen tekemiä lastuja on erittäin harvoilla ja toistaiseksi ne ovat toimineet asiallisesti. Ja jos eivät olisi, olisin korjannut niitä tarvittavilta osin osaamiseni rajoissa.

Minä kun en myy lastuja ja tee niillä bisnestä. Kerron kyllä mielelläni mitä säädetään ja mistä, kun joku hommaan ryhtyy.

Jos olen ymmärtänyt väärin niin voisiko joku korjata ja selventää asiaa. Itse ajan käyttöajoa Megalla niin en tiedä näistä LH jutuista mitään mutta ruiskun säätämisestä jotain. 

Mega, LH? Ihan sama, samat periaatteet säätämisessä.


En halua kommentoida asiaa sen enempää mutta 50€ hinta lastusta ei ole paha hinta, vaikka se ei täydellisesti toimikkaan.
Kukaan ei pysty tekemään täydellisesti toimivaa lastua ilman että auto on paikalla ja tuskin sillonkaan. 

Tuolla hinnalla vakio-settiin homma on Cntrl+C, Cntrl+V hommaa. Vakio-setti on kuitenkin suhteellisen helppo kohde ja se toimii yllättävän hyvin LH:n adaptiivisuuden vuoksi. Koska vakiossa esim. kartta on pidemmälle riittävä kuin sillä vakiona voi edes mennä, joten yläpää kartoista on tehtaan jäljiltä "siellä päin".

Muunnettuun settii ei sitä lastua pidä myydäkkään "toimivana" jos sitä ei ole oikeasti säädetty asioiden vaatimalla tavalla.

Meet omaan pulkkaasi muuttamaan esim. turbon niin sun kartat on niin sanotusti sekaisin.
On ja ei ole!

Vaikka ahdin, määrää tahdin, niin LH:ssa IMMu määrää lopulta sen tahdin.
Siksi sen linearisointikippuran muuttaminen IMMuun sopivaksi on äärimmäisen tärkeää!

Jos soppa-kartta on oikeanlainen, on täysin merkityksetöntä minä ahdistin siellä on, sillä ilma-määrähän sen ratkaisee miten paljon polttoainetta sinne pitää työntää ja sen asian kertoo IMMu ihan suoraan!

Ja muuten tuo H-nokka ja vinokone ei ole mikään kauppakassi ystävällinen ja homman kruunaa täysin liian pieni turbo niin nokan hyöty jää täysin käyttämättä.

No, nokkahan on jokaisen oma mieltymys ja tahtotila. Ahtimeen en ota kantaa, sillä käsittääkseni tuo setti ei ole kauppakassiksi suunniteltukkaan.



Jos vakion lastua myydään muutettuun settiin ilman muutosta tietäen kohde-auton setti, on se kusetusta!  >:(

Tästä "avautumisestani" saa ihan rauhassa pahoittaa mielensä!  :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #139 : 09.12.2014, 16:33:16 »
Olisiko nyt kuitenkin tärkeämpää se että laitteet pelaa eikä niinkään se että miten ne on saatu pelaamaan? Minua nyt ei kyllä ainakaan henkilökohtaisesti kiinnosta paskan vertaa että mitä bittiä siellä lastussa on kiusattu jos auto toimii. Omissa autoissa kokemusta vain BSR-ohjelmista joista nekään ei kumpikaan LH:ssa vaan Motronicissa. Niin tina- kuin vinokoneessakin. Molemmat toimineet kuin se kuuluisa junan vessa. Kahta AW-turboysiä sivusta seurannut ja molemmilla ajanutkin, toisessa tämän herra x:n lastut ja toisessa Viking 3" special asiaankuuluvilla hiluilla. Molemmat pelanneet mainiosti ja tennarin puutteesta eivät ole kummatkaan kärsineet.

Kova on miehellä usko omiin tekemisiin mutta enhän minä tästä aiheesta oikeasti tajua yhtään mitään, joten näihin juttuihin kannattaa suhtautua suurella varauksella.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2014, 16:36:08 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #140 : 09.12.2014, 17:39:49 »
Kova on miehellä usko omiin tekemisiin mutta enhän minä tästä aiheesta oikeasti tajua yhtään mitään, joten näihin juttuihin kannattaa suhtautua suurella varauksella.

Ei näitä juttuja tehdä uskon voimin, vaan tiedon avulla.

Ei tarvitse olla kovin Einstein ymmärtääkseen sen, ettei 016 IMMun linearisointi-käyrä toimi oikein 012 IMMun kanssa.
Tai lähestytään asiaa toisella tavalla, miksi niille on tehty erilaiset linearisointi-käyrät Boshin toimesta?

« Viimeksi muokattu: 09.12.2014, 20:40:23 kirjoittanut Kulmamies »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #141 : 09.12.2014, 18:04:14 »
1. XXX:n lastu: seokset lähempänä 10 kun 12.5, oudot käyntiin lähdöt, ei vastannut kaasuun, oikeastaan kaikissa osa-alueissa sanomista
2. Mikan tai vaikkapa omani: seokset juuri 12.5 kuin säädetty, lähtee käyntiin kuten vakio, vastasi kaasuun hienosti, toimi joka puolella kuten vakio = täydellistä

XXX:n lastu ehkä monen mielestä "toimiva", omasta mielestä se on kaukana siitä. Ja muutaman muunkin mielestä...

Esim. monilla nopea kaasunpolkasu aiheuttaa pingaamisen LH:ssa. Ja kyllä, se on huonon lastun vika, ei LH:n.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #142 : 09.12.2014, 18:06:11 »
Yhteenvetona:

Kaikki mikanin tutuilla olleet muut kuin mikanin lastut ovat olleet paskoja, muilla ihmisillä vissiin toiminut, mitä tässä nyt viimiset muutamat viestit lukenut (liekkö kouvolan seudun ilmassa jotain, tai liian korkeissa autoissa syy?).

Tämä taitaa summata asiat.

Eihän ne sysipaskoja lastuja ole. Mitä nyt pientä nykimistä ja sammumista silloin tällöin. Se miksi mullakin on mikan tekele on siinä kun herra xxx:ltä kyselin 012imm:lle ja 600 dekoille lastua, niin vastaus  että suuttimet ja immu kiinni vaan ja menoksi silloisella xxx:n lastulla. Mikan lastulla nyt tovi hienosti menty, pientä hienosäätöä matkalla ollut. Eikä ole ikävä vanhaa prommia.
Kyllähän näitä maastomalleja löytyy täältä susirajan sisäpuoleltakin
« Viimeksi muokattu: 09.12.2014, 18:08:55 kirjoittanut mikko078 »
Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #143 : 09.12.2014, 19:58:06 »
Ongelmia täälläkin ollut kyseisten lastujen kans ja on edelleen niinkuin mikan jo asiasta tietääkin 855_T5R kertomana. Tästä syystä itselle hankittu vermeet (moates ostrich 2.0, willem eprom burner) LH:n säätämiseen niin päästään nuo vehkeet ajossa säätämään nii ei tarvi enää ajella nuilla lastuilla jotka ei toimi kuin sekotus bensalla eli RE85/98 sekotuksella että auto edes pelaisi jollainlailla. Täältäkin tullaan pikkuhiljaa lh:n voimalla :)
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #144 : 09.12.2014, 20:29:02 »
Ja palataan asiaan. Itseäkin tämä LH kiinnostaa, mutta jos aletaan ruotiin toisten tekemisiä, niin poistetaan koko topic jos se on tärkeempää.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #145 : 09.12.2014, 20:35:31 »
Ja palataan asiaan. Itseäkin tämä LH kiinnostaa, mutta jos aletaan ruotiin toisten tekemisiä, niin poistetaan koko topic jos se on tärkeempää.

Eikö näistä mikan ohjeista kannattaisi lastun tekijöiden ottaa oppia ja saada myytyä aivan uudenlaisia toimivia lastuja?  ;)
Tosin jos se vieläkään ei ole mennyt perille niin, harmihan se on siitä yleisesti sanoa etteivät ne ole oikein tehtyjä/toimivia.

Ideanahan foorumilla on käsittääkseni tiedonjakaminen.

Mutta juu, takaisin asiaan...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #146 : 09.12.2014, 21:01:34 »
Eikö näistä mikan ohjeista kannattaisi lastun tekijöiden ottaa oppia ja saada myytyä aivan uudenlaisia toimivia lastuja?  ;)
Tosin jos se vieläkään ei ole mennyt perille niin, harmihan se on siitä yleisesti sanoa etteivät ne ole oikein tehtyjä/toimivia.

Ideanahan foorumilla on käsittääkseni tiedonjakaminen.

Mutta juu, takaisin asiaan...
Kyllä. Mutta se että aletaan morkkaamaan toista, ei aiheuta haluttua lopputulosta. Mieluummin yhteistyössä kuin haukkumalla.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #147 : 09.12.2014, 21:46:38 »
Kyllä. Mutta se että aletaan morkkaamaan toista, ei aiheuta haluttua lopputulosta. Mieluummin yhteistyössä kuin haukkumalla.

Minä en hauku ketään, vaan olen kertonut todellisen asiantilan. 
Eikä avautumiseni ole henkilökohtaista siinä mielessä, että se kohdistuisi mitenkään kenenkään persoonaan.
Minun kritiikkini kohdistuu asiaan, ei suoraan henkilöön.

012 IMMu tarvitsee 012 IMMun linearisointikäyrän, minkä pitäisi olla todellakin jokaisen lastun myyjän tietämä asia.
Ja tämän olen myös kertonut ääneen täällä kaikkille ja henkilölle.

Vanhojen viri-lastujen huonouden ymmärrän kyllä, koska silloin LH-tietoa ei ollut saatavilla ja ne pajat, jotka niitä tekivät varjelivat business syistä tietojaan.

Tänä päivänä LH:sta on pirusti tietoa saatavilla Suomeksi projektissani ja turbobricksillä lontooksi.
Ja työkalut ovat kaikkien saatavilla, joten asianmukaisten lastujen tekeminen ei pitäisi olla mahdotonta, jos niitä myydään kerran.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

855_T5R

  • Vieras
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #148 : 10.12.2014, 09:04:59 »
Eikö näistä mikan ohjeista kannattaisi lastun tekijöiden ottaa oppia ja saada myytyä aivan uudenlaisia toimivia lastuja?  ;)
Tosin jos se vieläkään ei ole mennyt perille niin, harmihan se on siitä yleisesti sanoa etteivät ne ole oikein tehtyjä/toimivia.

Ideanahan foorumilla on käsittääkseni tiedonjakaminen.

Mutta juu, takaisin asiaan...
Juu nääin on.. saatas edes yks turbo vinokone pysymään pitempään nipussa.

Poissa sorvari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #149 : 10.12.2014, 12:31:53 »
Juu nääin on.. saatas edes yks turbo vinokone pysymään pitempään nipussa

100tkm ajettu viritetyllä vinokoneella....avaamatta! tuosta n.80tkm muulla kuin vakioahtimella,viimeiset +30tkm holsetilla
Vantaalaiset lastut purkeissa ja toimii helvetin hyvin,aiemmin oli dera lastu ecussa niin oli vähemmän tehoa ja tyhjäkäynti ongelmia.
seosmittarikin näyttää hyviä arvoja.

en ihan ymmärrä mikanin puheita kun sanoi ettei kritiikki kohdistunut henkilöön,silti oli laittanut nimen näkyville?

 

Proturbo  Autodiagnoosi