Samppasport  Futurez

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426941 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #150 : 10.12.2014, 12:34:21 »
Nyt sitten pysytään jatkossa aiheessa ja lopetetaan henkilökemioiden ruotiminen muualle.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #151 : 10.12.2014, 17:18:06 »
Nyt takaisin säätämiseen.

Vlad törmäsi ongelmiin B200FT koneessa 630cc/min suuttimilla.
Täytyykin tutkia missä aukioloajoissa meikäläisen suuttimet ovat tyhjäkäynnillä.

Eli sopitus muuttuu epästabiiliksi tyhjäkäynnillä, kun lambda on closed-loop tilassa.  Osansa on varmaan suuttimilla, sillä 1,6ms aukioloaika on aikaslailla lyhyt. Mutta mielenkiintoista sinällään, ettei tuollaista ongelmaa tullut bensalla omilla suuttimillani eikä tullut kaverin Wiinakontissa 980cc suuttimilla.

Liekö suuttimista kiinni vaiko LH:n parametreistä.

Lähinnä sitä mietin tässä, että ovatko muut megan tai minkä tahansa ruiskun kanssa törmänneet samaan ongelmaan?
« Viimeksi muokattu: 10.12.2014, 17:21:21 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #152 : 10.12.2014, 17:55:23 »
Ainakin megalla aukeamisajan kuuluisi olla yli 2ms. mites onko suuttimen aukeamisaika kohdillaan?
Onko mahdolisuutta laittaa suutin aukemaan jokatoisella vauhtipyörän kierroksella?

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #153 : 10.12.2014, 18:45:05 »
Täälläkin käytössä bosch ev14 1100cc suuttimet eikä ongelmaa bensalla tai viinalla.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #154 : 10.12.2014, 21:17:06 »
Ainakin megalla aukeamisajan kuuluisi olla yli 2ms. mites onko suuttimen aukeamisaika kohdillaan?
Onko mahdolisuutta laittaa suutin aukemaan jokatoisella vauhtipyörän kierroksella?

Kyllä, suuttimien aukeamista voi säätää per kierros LH:ssa.  Täytyypä jutella Vladin kanssa tuosta mahdollisuudesta ja testatkoon sen vikutuksen.

Jännä juttu sinällään, että B200FT setissä tuo tulee vastaan noin nopsasti, sillä B230FT mosassa bensalla pelaa hienosti 668cc suuttimet. En tosin muista mitä suuttimien aukioloaika oli.  :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #155 : 11.12.2014, 11:40:58 »
Tässä vielä kerättynä perus neuvoja niille jotka on kiinnostuneita LH:n säätämisestä. Kerätty tietoa yhteen paikkaan vallalla olevista modauksista. Mika voi sitten korjailla näitä valloilla olevia yleisiä käsityksiä. Alkuun pääsee mainiosti ilman Ostricin emulaaattoria lataamalla vain TunerPro RT ilmaisen softan:

http://www.tunerpro.net/downloadApp.htm

Ja siihen Jetronic.info:sta sopivat XDF ja BIN tiedostot, esim. Jaybeen 962 on hyvä aloittaa tutkailu missä myös selitellään mitä tietty kohta tarkoittaa. Oikeasti kun tekee oman lastun niin kannattaa käyttää -954 binääriä, mikä on ehkä parhaiten toimiva.

http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-list_file_gallery.php?galleryId=38



Valitaan select xdf ja select bin, jonka jälkeen ollaan valmiita "säätämään". IMM Fuel Cutin saa poistettua kohdasta "AMM Engine Load Limit Map(FUELCUT)". Tässä alkuperäinen kartta:



Ja xdf vihjeessä lukee "adjust all to 255  TO DISABLE". Eli muutetaan kaikki solut arvoon 255, niin FuelCut poistuu. Helpoiten sen tekee valitsemalla funktion "fill w/ value" eli täytä tietyllä arvolla, sitten valitaan arvoksi (value:) 255, maalataan hiirellä kaikki solut ja painetaan suorita (execute) painiketta. Näin kaikki arvot muuttuvat kerralla haluuttuun 255een. Asetus tallennetaan disketin kuvasta, joka myös sulkee tämän jälkeen kyseisen valikon. Uudelleen avaamalla nähdään muutetut arvot:



Lämmitysrikastuksia voi pienentää polttoainetaloudellisuuden parantamiseksi. Tämä on vähän kuin vanha automaattirikastin kaasarikoneessa. Kokeilemalla muuttaa solujen arvoja pienemmiksi, pienenee myös rikastus, sitten kun kone alkaa nyppimään on menty liian pienelle alueelle. Ylärivissä on moottorin lämpötila (-36 - +104)



Tyhjäkäyntiä voi muokata kohdasta Idle Regulation, yleensä kannattaa hieman nostaa vakio arvosta niin käy viripeli hiukka paremmin. Kuvan arvoja 30 kun nostaa muutamalla pykälällä esim. -> 32 niin TK nousee johonkin 750 -> 850 rpm pintaan.



IMM linearisointikartan muuttaa helposti vakio -016sta -> -012een. Karttojen arvot löytyvät täältä:
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-list_file_gallery.php?galleryId=18
Kopioidaan 012 kartan numeeriset arvot, maalataan tunerpron kartta kokonaan, painetaan Ctrl+v ja näin on -012 kartta liitetty tiedostoon. Tärkeää on myös muuttaa Change Over kohdat mistä 2. ja 3. alue alkaa, koska ne ovat eri kohdassa kuin -016 kartassa. Arvot ovat:
012 maf: HEX 51 99 (81,153)
016 maf: HEX 5B AC (91,172)
Eli muutetaan 91,172 -> 81,153



Rajottimen voi nostaa muuttamalla vain yhtä numeroarvoa vaikka 8000 rpm. Mutta tämä ei hyödytä paljoakaan, ellei myös sytkäpuolen rajotinta nosta. Ja siellä puolella ei mitään yhtä helppoa rajottimen nostoa enää olekaan, sillä rajottaja sytkässä on piilotettu bin-tiedostoon useaan eri paikkaan. Joitain vakio lastuja on n. 6800 rpm rajottajalla, mihin voi lätkäistä oman tai vakio FT kartan. Rajottimessa on parempi, että ensin katkeaa bensa koska muuten jos sytkäpuoli katkoo niin kone täytyy polttoaineesta ja poksahtelee hyvin kun sytkä palaa taas takaisin.



39 is original value this gives appx 6350 off and 6200 back on
38 = 6490
37 = 6640         
36 = 6780       
35 = 6920
jne..

Tämä tieto löytyy myös Jetronic.info sivuilta. Injector Constant 1 tarkoittaa suuttimien kokoa, tässä BINissä arvo 150 vastaa vakio 318cc FT suuttimia. Jos rakentelee suht vakio FT konetta tai vaihtaa vaikka EV14 suuttimet tilalle niin arvoa pitää muuttaa vastaamaan uutta suutinkokoa, jos se on vakiosta poikkeava. Ostetaan vakio koneeseen vaikka bosch vihreät 443cc suuttimet, koska tulevaisuudessa vaihdetaan ahdin ym. kilkeitä. Vakio koneelle lasketaan uusi suutinarvo kaavalla x = (a/b) * c, sijoitetaan arvot kaavaan x = (318/443) * 150 ja saadaan uusi arvo 107,67 ja pyöristetään seuraavaan kokonaislukuun eli 108.



Injector Constant 4:llä skaalataan isommat suuttimet lastuun, mutta siitä taitaa Mika olla ainoa joka sen sielunelämästä tarkaan tietää.

Bensakarttaa voikin jokainen muuttaa itse haluamakseen.



Lopuksi talletetaan itse tehty bin ja pitää muistaa että nyt binissä on väärä tarkistussumma, joten se pitää korjata. Sen voi tehdä TunerProhon saatavalla plugiilla tai vaikka Vladin eli ipdownin LH-editorilla:

http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-list_file_gallery.php?galleryId=54



Painetaan pari kertaa yes ja siinä meillä on valmis BIN ja eikun lastua polttelemaan.

« Viimeksi muokattu: 29.05.2019, 11:55:52 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #156 : 11.12.2014, 14:22:41 »
Loistavaa Toni!  *taavih->

:tykkää:


(Kuva poistettu lainauksesta.)

IMM linearisointikartan muuttaa helposti vakio -016sta -> -012een. Karttojen arvot löytyvät täältä:
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-list_file_gallery.php?galleryId=18
Kopioidaan 012 kartan numeeriset arvot, maalataan tunerpron kartta kokonaan, painetaan Ctrl+v ja näin on -012 kartta liitetty tiedostoon. Tärkeää on myös muuttaa Change Over kohdat mistä 2. ja 3. alue alkaa, koska ne ovat eri kohdassa kuin -016 kartassa. Arvot ovat:
012 maf: HEX 51 99 (81,153)
016 maf: HEX 5B AC (91,172)
Eli muutetaan 91,172 -> 81,153

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tämä on ehdottoman tärkeää kun IMMu on vaihdettu, mikä sekin on viri-pelissä käytännössä ehdoton vaatimus!
Koska se 016 IMMu vain pohjaa liian nopeasti.

Jos 012 IMMukin pohjaa, niin sitten viemäriputkiversiota rakentamaan ja tätä linearisointikarttaa muokkaamaan.

Siinä on idea, että ensin perusluvuilla mennään, sitten 4 kerrottuina ja sen jälkeen 16 kerrottuna. Eli toisinsanoen tällä pyritään luomaan suora viiva sen vastineeksi, että IMMu luo käyrän, joka nousee ensin jyrkästi ja sitten nousu hidastuu.
Eli nuo kääntöpisteet ovat suoraan sen solun numero, missä vaihdetaan kertoimeksi 4 tai 16.

Eli tämä kartta luo vastakohdan sille IMMun luontaiselle käyrälle. Eli tämän kippuran tarkoitus on luoda peilikuva IMMun omasta käppyrästä.



Eli tämän kippuran ja IMMun signaalin tuloksena pitäisi olla suora viiva, jota LH sitten hyödyntää tuossa mystisessä (lue: pirun monimutkaisessa polttoaineen laskennassa) sopituksen säätämisessä.

Jotain olen tarinoinut tästä vanhassa FAQ-topicissa.

Ja täysin omaa kippuraa muokatessa pitää muistaa se, että ensimmäiset 4-5 solua on syytä jättää nollaan.

Injector Constant 1 tarkoittaa suuttimien kokoa, tässä BINissä arvo 150 vastaa vakio 318cc FT suuttimia. Jos rakentelee suht vakio FT konetta tai vaihtaa vaikka EV14 suuttimet tilalle niin arvoa pitää muuttaa vastaamaan uutta suutinkokoa, jos se on vakiosta poikkeava. Ostetaan vakio koneeseen vaikka bosch vihreät 443cc suuttimet, koska tulevaisuudessa vaihdetaan ahdin ym. kilkeitä. Vakio koneelle lasketaan uusi suutinarvo kaavalla x = (a/b) * c, sijoitetaan arvot kaavaan x = (318/443) * 150 ja saadaan uusi arvo 107,67 ja pyöristetään seuraavaan kokonaislukuun eli 108.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tässä kohden kaikki ovat menneet metsään!


Itse poltin muutaman kuution bensaa tämän asian ymmärtämiseen!  :-[
Toisinsanoen tuhlasin tonneja asian ymmärtämiseen! :facepalm:

Tähän vakioon koskeminen on täysin turhaa, sillä vakio #4 skaalaa suuttimet globaalisti!

Tämä vakio #1 skaalaa pääpolttoaineen korjauskarttaa suuntaan jos toiseen, muttei vaikuta mihinkään muuhun asiaan.
Esim tätä kautta eivät muutu kylmärikastukset yms. mutta skaalaamalla vakion #4 ne kaikki muuttuvat samassa suhteessa.

Eli Suomeksi sanottuna! ÄLÄ KOSKE VAKIOON #1!

Tai koske sitten kun kuormatieto on skaalattu 16*16 pääpolttoaineenkorjauskartassa siihen sopivaksi.

Injector Constant 4:llä skaalataan isommat suuttimet lastuun, mutta siitä taitaa Mika olla ainoa joka sen sielunelämästä tarkaan tietää.

Bensakarttaa voikin jokainen muuttaa itse haluamakseen.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tarkkaan (pilkun) minäkään en tiedä, mutta kuusi vinokonetta olen laittanut rokkaamaan satunnaisilla suuttimilla. Muutaman bensalla ja loput wiinalla!

Eli pienempi arvo, isommat suuttimet. Korkeampi luku, sitä pienemmät suuttimet. 9-turbon B230xx vakio-arvo on 2443. Tätä pienentämällä isommat suuttimet skaalautuvat kaikilta arvoiltaan sopiviksi.

Arvoa ei kannata lähteä muuttamaan mitenkään järjettömissä pykälissä, sillä 800cc suuttimet tulevat bensallakin toimeen yli 1000 arvoilla.

Laittamalla alle 1000 tähän vakioon LH sekoaa sopituksen osalta. Mutta vastaavasti tuo 1000 tarkoittaa yli tonnisia suuttimia (yli +1000cc), jollaisia tarvitsee vasta siellä reilusti +500hv luokassa.

"Helppo" konsti tämän kohdilleen hakemiseksi on käyttää kone kuumaksi ja heti startin jälkeen katsoa laajakaistasta missä sopat ovat tyhjäkäynnillä, sillä LH:n lambda-säädössä on penalty-ajastin, joka määrää, ettei lambda-säätöä käytetä heti.
Tämä testi kertoo suoraan, missä kohdin sopitusta mennään heti startin jälkeen. Sen jälkeen vain kone seis ja uusia arvoja kehiin.

Vinkkinä tähän, bensalla 700cc/min suuttimilla vakio #4 pyörii siellä 1X00 kantturoissa.

Pääpolttoaineenkorjauskarttakin muuttuu hitusen suuttimien ja IMMun vaikutuksesta. Muutokset eivät ole isoja mutta niitä silti on.

Tarkkaa lukua en anna ihan siksi, että se johtaa nopeasti harhaan säätötyötä ja lyömällä jonkin oletuksen tähän, voi joutua melkoiseen sawottaan pääkorjauskartan osalta.  Joten tämä vakio #4 kohdilleen niin hyvin kuin osaa säätää ja vasta sitten sinne pääpolttoaineenkorjauskartan kimppuun! :pomo:

Suutinvakio #4 säädetään ensin oikein ja sitten vasta käydään karttoja säätämään!

Se voi näyttää tälle sitten lopuksi.



Tuo pääkorjauskartta on sitten korjauskartta pelkästään, jolla sitä LH:n mystistä polttoainelaskentaa korjataan suuntaan tai toiseen.  Eli tuossa oleva 0-255 välillä oleva luku korjaa polttoaineenlaskentaa suuntaan tai toiseen.
Useissa bineissä perusarvo on 128, josta voi päätellä suunnan korjaukselle. Mutta tämä on pikkuisen pidemmälle vietyä insinööriporno-osastoa.  ;D



Ja xdf vihjeessä lukee "adjust all to 255  TO DISABLE". Eli muutetaan kaikki solut arvoon 255, niin FuelCut poistuu. Helpoiten sen tekee valitsemalla funktion "fill w/ value" eli täytä tietyllä arvolla, sitten valitaan arvoksi (value:) 255, maalataan hiirellä kaikki solut ja painetaan suorita (execute) painiketta. Näin kaikki arvot muuttuvat kerralla haluuttuun 255een. Asetus tallennetaan disketin kuvasta, joka myös sulkee tämän jälkeen kyseisen valikon. Uudelleen avaamalla nähdään muutetut arvot:

Itse laittaisin sinne +230 arvoja säädön alkuvaiheessa, sillä se toimii myös moottoririkon ehkäisemisessä alkuvaiheessa.
Sitten kun säädöt ovat tontilla, voi tätä rajaa nostella tarvittaessa. Jos 240 ei 012 IMMulla riitä, niin aikas hyvin on jo papua koneessa!      :hello:

Eli aloittaisin säätämisen rauhallisemmilla ahdoilla ja nostelisin ahtoja pikku-hiljaa kun säädöt alkavat olla tontilla.

Tämä fuel-cut on yhtäkuin IMMun solun numero (0-255).   ;)

Lämmitysrikastuksia voi pienentää polttoainetaloudellisuuden parantamiseksi. Tämä on vähän kuin vanha automaattirikastin kaasarikoneessa. Kokeilemalla muuttaa solujen arvoja pienemmiksi, pienenee myös rikastus, sitten kun kone alkaa nyppimään on menty liian pienelle alueelle. Ylärivissä on moottorin lämpötila (-36 - +104)

Kokemuksesta voin sanoa, ettei tätä hirvittävästi kannata muokkailla polttoainetalouden takia, sillä tätä karttaa käytetään aikas lyhyen aikaa mutta sillä saa aikaiseksi pirusti vaikeuksia säätämällä se laihalle.

Olen itse oikaissut sen saaste-mutkan kippurassa ja koneet toimivat paremmin sen ansiosta.

Wiinamäen miehet tutustuvat tähän karttaa olosuhteiden pakosta erittäin hyvin!  ;)

Tyhjäkäyntiä voi muokata kohdasta Idle Regulation, yleensä kannattaa hieman nostaa vakio arvosta niin käy viripeli hiukka paremmin. Kuvan arvoja 30 kun nostaa muutamalla pykälällä esim. -> 32 niin TK nousee johonkin 750 -> 850 rpm pintaan.

Tässä toimii kaaava numero*25= rpm

Automaatissa on vielä omat karttansa vaihdepäälle tyhjäkäyntiin.

Rajottimen voi nostaa muuttamalla vain yhtä numeroarvoa vaikka 8000 rpm. Mutta tämä ei hyödytä paljoakaan, ellei myös sytkäpuolen rajotinta nosta. Ja siellä puolella ei mitään yhtä helppoa rajottimen nostoa enää olekaan, sillä rajottaja sytkässä on piilotettu bin-tiedostoon useaan eri paikkaan. Joitain vakio lastuja on n. 6800 rpm rajottajalla, mihin voi lätkäistä oman tai vakio FT kartan. Rajottimessa on parempi, että ensin katkeaa bensa koska muuten jos sytkäpuoli katkoo niin kone täytyy polttoaineesta ja poksahtelee hyvin kun sytkä palaa taas takaisin.

Rajoittimeen en kajoaisi LH:n puolella jos autossa on katalysaattori, sillä EZK heittää rajoittimen päälle 6500rpm ja jos soppaa tulee ja kipinää ei, tulos on sulanut katalysaattori.

Lopuksi talletetaan itse tehty bin ja pitää muistaa että nyt binissä on väärä tarkistussumma, joten se pitää korjata. Sen voi tehdä TunerProhon saatavalla plugiilla tai vaikka Vladin eli ipdownin LH-editorilla:

http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-list_file_gallery.php?galleryId=54

Tähän on helpointa käyttää ihan suoraan tunerpro:n automaattista tarkistussumman laskentaa, joka laskee suoraan tarkistussumman kun tiedosto tallennetaan.


http://forums.turbobricks.com/showpost.php?p=4701920&postcount=1789
Lainaus
Hi

It is available on the Wiki under the files section/tools

Just copy the small dll and paste it into your tunerpro folder
path should be something similar to this: C:\Programfiles\TunerPro RT

Then open Tunerpro
Open XDF tab
Open view/edit XDF header info tab
open checksums tab
press add new button
under plug in module selector drop down menu select:
LH 2.4 Jetronic Tunerpro checksum plugin
press save

presto !

Checksum plugin will be run everytime you save a bin.
Essential then to save bins after editing BEFORE UPLOADING TO EMULATOR

Enjoy

YS
Jaybee

Jos tarkistussumma on pielessä, antaa LH vikakoodin ECU:n viallisuudesta (1-1-2), joten asia on syytä muistaa tehdä aina muutoksien jälkeen.
Eli joka kerran kun tavuakin on muokattu, täytyy tarkistussumma laskea oikein jotta kaikki on kunnossa.
EZK:n puolella tätä tarkistussummaa ei ole mutta LH on sitäkin tarkempi tässä!
Tosin tämä on helppoa korjata kahdella Ostrichilla (LH&EZK).

Tämän kaiken jälkeen jäljellä on vain saatanallinen säätäminentm !    :pomo:    ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #157 : 11.12.2014, 14:51:35 »
Ja siihen Jetronic.info:sta sopivat XDF ja BIN tiedostot, esim. Jaybeen 962 on hyvä missä myös selitellään mitä tietty kohta tarkoittaa:

Tässä binin numeron kohdalla olen voimakkaasti eri mieltä.

Uudelle säätäjälle 937 on anteeksi antavampi ja sen XDF on parempi.

http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-list_file_gallery.php?galleryId=32

Jostakin vakiosta johtuen minä tai puliukk0 emme koskaan saaneet tuota 962 biniä toimimaan yli 0,5 baarin ahdoilla kunnolla.
Sen tiedän, että siinä on useita vakioita eri arvoissa kuin sitä aikaisemmissa tai myöhemmissä, enkä ole jaksanut selvitellä mikä siinä mättää.

Itse käytän 954 biniä, mutta se on sellainen hybridi-hirvitys, ettei paremmasta väliä. Tuohon ei myöskään ole kunnollista XDF:ää saatavilla, joten aluksi aloittavien säätäjien kannattaa myös skipata se.

Edistyneemmät säätäjät sitten voivat käyttää mitä biniä sitten haluavatkin.  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #158 : 11.12.2014, 14:55:15 »
Ja lisätään tämä.

937 bini ohjaa sitten myös sähköflektiä ihan vakiona, joten siitäkään ei tarvitse huolestua!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #159 : 11.12.2014, 15:19:55 »
No nyt tämä homma ruppee itellekki aukeammaan ja kiinnostus ko. homman tekemisseen herräämään.

Millasella oskiloskoopilla mikan seurailet tuota koneen sielun elämää karttoja hieroessa? Ja mistä saa ja millaset vehkeet että lastun saa sitten polteltua?
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #160 : 11.12.2014, 15:49:15 »
No nyt tämä homma ruppee itellekki aukeammaan ja kiinnostus ko. homman tekemisseen herräämään.

Millasella oskiloskoopilla mikan seurailet tuota koneen sielun elämää karttoja hieroessa? Ja mistä saa ja millaset vehkeet että lastun saa sitten polteltua?

Skooppina käytän Unitrendin UTC-1102C mallia. Mutta se on ehkä liian kallis tuohon hommaan, mutta kun sellainen sattuu olemaan, niin miksipä en käyttäisi.
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=76-231-05&toc=19166

Halvemmallakin pärjää.
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=76-230-48&toc=19166
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=10-481-66&toc=19166
Tai vastaavilla, mutta mielellään 2 kanavainen, niin voi katsella enemmän asioita.

Toisaalta laajakaista ja joku palkkimittari tyylinen ledihärpäke nakutustiedon seuraamiseen riittävät. Kapeakaistalla säätämisessä tuo skooppi on ehdoton.
Eli idea on siitä LH:n harmaa punaisesta piuhasta kytätä sitä, milloin se menee nollille, jolloin kone nakuttaa kaikilla pytyillä ja nakurikastus on käytössä. Sytyn säätämisessä tämä on erityisesti tarpeen.
Kyllä polttoaineenkin puolella sillä on käyttöä.

Prommeriksi käy mikä tahansa 27C256 osaava prommeri.  Itselläni on Eetoolsin megamax, kun sellainen nyt sattuu olemaan nurkissa vuosien takaisista lastujen tekemisistä johtuen kaikenlaisiin härpättimiin autoista alkaen.

Tämäkin käy pirun hyvin.
http://www.ebay.com/itm/TL866A-programmer-7adapters-TL866-AVR-Bios-PLCC-MCU-Flash-EPROM-IC-Programmer-/191428184992?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c92024ba0

Mutta säätäminen itsessään kannattaa tehdä Ostrichilla.
http://www.moates.net/ostrich-20-the-new-breed-p-169.html?cPath=95

Sillä erkkikään ei polta sellaista läjää prommeja mitä tuo saatanallinen säätäminentm tarvitsee.


Ja maintaan taas tähän se, että tuo 937 bini on toiminut 937/954/962/967/977/984 purkeissa.
Eli binit sopivat ristiin mutta käynnistyksen esto tulee biniin mukaan muistaakseni 967 alkaen.

Jos haluaa säilyttää käynnistykseneston autossa, jossa sellainen on, kannattaa veivailla 984 biniä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #161 : 11.12.2014, 15:58:35 »
Skooppina käytän Unitrendin UTC-1102C mallia. Mutta se on ehkä liian kallis tuohon hommaan, mutta kun sellainen sattuu olemaan, niin miksipä en käyttäisi.
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=76-231-05&toc=19166

Halvemmallakin pärjää.
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=76-230-48&toc=19166
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=10-481-66&toc=19166
Tai vastaavilla, mutta mielellään 2 kanavainen, niin voi katsella enemmän asioita.

Toisaalta laajakaista ja joku palkkimittari tyylinen ledihärpäke nakutustiedon seuraamiseen riittävät. Kapeakaistalla säätämisessä tuo skooppi on ehdoton.
Eli idea on siitä LH:n harmaa punaisesta piuhasta kytätä sitä, milloin se menee nollille, jolloin kone nakuttaa kaikilla pytyillä ja nakurikastus on käytössä. Sytyn säätämisessä tämä on erityisesti tarpeen.
Kyllä polttoaineenkin puolella sillä on käyttöä.

Prommeriksi käy mikä tahansa 27C256 osaava prommeri.  Itselläni on Eetoolsin megamax, kun sellainen nyt sattuu olemaan nurkissa vuosien takaisista lastujen tekemisistä johtuen kaikenlaisiin härpättimiin autoista alkaen.

Tämäkin käy pirun hyvin.
http://www.ebay.com/itm/TL866A-programmer-7adapters-TL866-AVR-Bios-PLCC-MCU-Flash-EPROM-IC-Programmer-/191428184992?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c92024ba0

Mutta säätäminen itsessään kannattaa tehdä Ostrichilla.
http://www.moates.net/ostrich-20-the-new-breed-p-169.html?cPath=95

Sillä erkkikään ei polta sellaista läjää prommeja mitä tuo saatanallinen säätäminentm tarvitsee.


Ja maintaan taas tähän se, että tuo 937 bini on toiminut 937/954/962/967/977/984 purkeissa.
Eli binit sopivat ristiin mutta käynnistyksen esto tulee biniin mukaan muistaakseni 967 alkaen.

Jos haluaa säilyttää käynnistykseneston autossa, jossa sellainen on, kannattaa veivailla 984 biniä.

kiitos tästä. Omassa kontissa mulla onkii jo plx. laajakaista, mutta ainahan se on mukavampi ku saa skoopin kippuroita katella.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #162 : 11.12.2014, 20:44:51 »
Jos XXX kerran on noin tehnyt lastuja niin mikä niissä sitten on mennyt v*tuiks?
Mulla on ollut XXX lastuja ja olen ollut tyytyväinen, en ole kummankaan puolella tässä kysymyksessä ja haluaisin saada vastauksen koska nyt on sellainen kuva jäänyt että ne ois paskaa..
« Viimeksi muokattu: 13.12.2014, 19:26:12 kirjoittanut pomo »

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #163 : 11.12.2014, 20:46:50 »
Loistavaa Toni!  *taavih->

:tykkää:


Tämä on ehdottoman tärkeää kun IMMu on vaihdettu, mikä sekin on viri-pelissä käytännössä ehdoton vaatimus!
Koska se 016 IMMu vain pohjaa liian nopeasti.

Jos 012 IMMukin pohjaa, niin sitten viemäriputkiversiota rakentamaan ja tätä linearisointikarttaa muokkaamaan.

Siinä on idea, että ensin perusluvuilla mennään, sitten 4 kerrottuina ja sen jälkeen 16 kerrottuna. Eli toisinsanoen tällä pyritään luomaan suora viiva sen vastineeksi, että IMMu luo käyrän, joka nousee ensin jyrkästi ja sitten nousu hidastuu.
Eli nuo kääntöpisteet ovat suoraan sen solun numero, missä vaihdetaan kertoimeksi 4 tai 16.

Eli tämä kartta luo vastakohdan sille IMMun luontaiselle käyrälle. Eli tämän kippuran tarkoitus on luoda peilikuva IMMun omasta käppyrästä.



Eli tämän kippuran ja IMMun signaalin tuloksena pitäisi olla suora viiva, jota LH sitten hyödyntää tuossa mystisessä (lue: pirun monimutkaisessa polttoaineen laskennassa) sopituksen säätämisessä.

Jotain olen tarinoinut tästä vanhassa FAQ-topicissa.

Ja täysin omaa kippuraa muokatessa pitää muistaa se, että ensimmäiset 4-5 solua on syytä jättää nollaan.

Tässä kohden kaikki ovat menneet metsään!


Itse poltin muutaman kuution bensaa tämän asian ymmärtämiseen!  :-[
Toisinsanoen tuhlasin tonneja asian ymmärtämiseen! :facepalm:

Tähän vakioon koskeminen on täysin turhaa, sillä vakio #4 skaalaa suuttimet globaalisti!

Tämä vakio #1 skaalaa pääpolttoaineen korjauskarttaa suuntaan jos toiseen, muttei vaikuta mihinkään muuhun asiaan.
Esim tätä kautta eivät muutu kylmärikastukset yms. mutta skaalaamalla vakion #4 ne kaikki muuttuvat samassa suhteessa.

Eli Suomeksi sanottuna! ÄLÄ KOSKE VAKIOON #1!

Tai koske sitten kun kuormatieto on skaalattu 16*16 pääpolttoaineenkorjauskartassa siihen sopivaksi.

Tarkkaan (pilkun) minäkään en tiedä, mutta kuusi vinokonetta olen laittanut rokkaamaan satunnaisilla suuttimilla. Muutaman bensalla ja loput wiinalla!

Eli pienempi arvo, isommat suuttimet. Korkeampi luku, sitä pienemmät suuttimet. 9-turbon B230xx vakio-arvo on 2443. Tätä pienentämällä isommat suuttimet skaalautuvat kaikilta arvoiltaan sopiviksi.

Arvoa ei kannata lähteä muuttamaan mitenkään järjettömissä pykälissä, sillä 800cc suuttimet tulevat bensallakin toimeen yli 1000 arvoilla.

Laittamalla alle 1000 tähän vakioon LH sekoaa sopituksen osalta. Mutta vastaavasti tuo 1000 tarkoittaa yli tonnisia suuttimia (yli +1000cc), jollaisia tarvitsee vasta siellä reilusti +500hv luokassa.

"Helppo" konsti tämän kohdilleen hakemiseksi on käyttää kone kuumaksi ja heti startin jälkeen katsoa laajakaistasta missä sopat ovat tyhjäkäynnillä, sillä LH:n lambda-säädössä on penalty-ajastin, joka määrää, ettei lambda-säätöä käytetä heti.
Tämä testi kertoo suoraan, missä kohdin sopitusta mennään heti startin jälkeen. Sen jälkeen vain kone seis ja uusia arvoja kehiin.

Vinkkinä tähän, bensalla 700cc/min suuttimilla vakio #4 pyörii siellä 1X00 kantturoissa.

Pääpolttoaineenkorjauskarttakin muuttuu hitusen suuttimien ja IMMun vaikutuksesta. Muutokset eivät ole isoja mutta niitä silti on.

Tarkkaa lukua en anna ihan siksi, että se johtaa nopeasti harhaan säätötyötä ja lyömällä jonkin oletuksen tähän, voi joutua melkoiseen sawottaan pääkorjauskartan osalta.  Joten tämä vakio #4 kohdilleen niin hyvin kuin osaa säätää ja vasta sitten sinne pääpolttoaineenkorjauskartan kimppuun! :pomo:

Suutinvakio #4 säädetään ensin oikein ja sitten vasta käydään karttoja säätämään!

Se voi näyttää tälle sitten lopuksi.



Tuo pääkorjauskartta on sitten korjauskartta pelkästään, jolla sitä LH:n mystistä polttoainelaskentaa korjataan suuntaan tai toiseen.  Eli tuossa oleva 0-255 välillä oleva luku korjaa polttoaineenlaskentaa suuntaan tai toiseen.
Useissa bineissä perusarvo on 128, josta voi päätellä suunnan korjaukselle. Mutta tämä on pikkuisen pidemmälle vietyä insinööriporno-osastoa.  ;D



Itse laittaisin sinne +230 arvoja säädön alkuvaiheessa, sillä se toimii myös moottoririkon ehkäisemisessä alkuvaiheessa.
Sitten kun säädöt ovat tontilla, voi tätä rajaa nostella tarvittaessa. Jos 240 ei 012 IMMulla riitä, niin aikas hyvin on jo papua koneessa!      :hello:

Eli aloittaisin säätämisen rauhallisemmilla ahdoilla ja nostelisin ahtoja pikku-hiljaa kun säädöt alkavat olla tontilla.

Tämä fuel-cut on yhtäkuin IMMun solun numero (0-255).   ;)

Kokemuksesta voin sanoa, ettei tätä hirvittävästi kannata muokkailla polttoainetalouden takia, sillä tätä karttaa käytetään aikas lyhyen aikaa mutta sillä saa aikaiseksi pirusti vaikeuksia säätämällä se laihalle.

Olen itse oikaissut sen saaste-mutkan kippurassa ja koneet toimivat paremmin sen ansiosta.

Wiinamäen miehet tutustuvat tähän karttaa olosuhteiden pakosta erittäin hyvin!  ;)

Tässä toimii kaaava numero*25= rpm

Automaatissa on vielä omat karttansa vaihdepäälle tyhjäkäyntiin.

Rajoittimeen en kajoaisi LH:n puolella jos autossa on katalysaattori, sillä EZK heittää rajoittimen päälle 6500rpm ja jos soppaa tulee ja kipinää ei, tulos on sulanut katalysaattori.

Tähän on helpointa käyttää ihan suoraan tunerpro:n automaattista tarkistussumman laskentaa, joka laskee suoraan tarkistussumman kun tiedosto tallennetaan.


http://forums.turbobricks.com/showpost.php?p=4701920&postcount=1789
Jos tarkistussumma on pielessä, antaa LH vikakoodin ECU:n viallisuudesta (1-1-2), joten asia on syytä muistaa tehdä aina muutoksien jälkeen.
Eli joka kerran kun tavuakin on muokattu, täytyy tarkistussumma laskea oikein jotta kaikki on kunnossa.
EZK:n puolella tätä tarkistussummaa ei ole mutta LH on sitäkin tarkempi tässä!
Tosin tämä on helppoa korjata kahdella Ostrichilla (LH&EZK).

Tämän kaiken jälkeen jäljellä on vain saatanallinen säätäminentm !    :pomo:    ;D
Tässä vielä perus neuvoja niille jotka on kiinnostuneita LH:n säätämisestä. Kerätty tietoa omista ja muiden kokemuksista. Mika voi sitten korjailla näitä valloilla olevia yleisiä käsityksiä. Alkuun pääsee mainiosti ilman Ostricin emulaaattoria lataamalla vain TunerPro RT ilmaisen softan:

http://www.tunerpro.net/downloadApp.htm

Ja siihen Jetronic.info:sta sopivat XDF ja BIN tiedostot, esim. Jaybeen 962 on hyvä aloittaa tutkailu missä myös selitellään mitä tietty kohta tarkoittaa. Oikeasti kun tekee oman lastun niin kannattaa käyttää -954 binääriä, mikä on ehkä parhaiten toimiva.

http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-list_file_gallery.php?galleryId=38

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Valitaan select xdf ja select bin, jonka jälkeen ollaan valmiita "säätämään". IMM Fuel Cutin saa poistettua kohdasta "AMM Engine Load Limit Map(FUELCUT)". Tässä alkuperäinen kartta:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Ja xdf vihjeessä lukee "adjust all to 255  TO DISABLE". Eli muutetaan kaikki solut arvoon 255, niin FuelCut poistuu. Helpoiten sen tekee valitsemalla funktion "fill w/ value" eli täytä tietyllä arvolla, sitten valitaan arvoksi (value:) 255, maalataan hiirellä kaikki solut ja painetaan suorita (execute) painiketta. Näin kaikki arvot muuttuvat kerralla haluuttuun 255een. Asetus tallennetaan disketin kuvasta, joka myös sulkee tämän jälkeen kyseisen valikon. Uudelleen avaamalla nähdään muutetut arvot:

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Lämmitysrikastuksia voi pienentää polttoainetaloudellisuuden parantamiseksi. Tämä on vähän kuin vanha automaattirikastin kaasarikoneessa. Kokeilemalla muuttaa solujen arvoja pienemmiksi, pienenee myös rikastus, sitten kun kone alkaa nyppimään on menty liian pienelle alueelle. Ylärivissä on moottorin lämpötila (-36 - +104)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tyhjäkäyntiä voi muokata kohdasta Idle Regulation, yleensä kannattaa hieman nostaa vakio arvosta niin käy viripeli hiukka paremmin. Kuvan arvoja 30 kun nostaa muutamalla pykälällä esim. -> 32 niin TK nousee johonkin 750 -> 850 rpm pintaan.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

IMM linearisointikartan muuttaa helposti vakio -016sta -> -012een. Karttojen arvot löytyvät täältä:
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-list_file_gallery.php?galleryId=18
Kopioidaan 012 kartan numeeriset arvot, maalataan tunerpron kartta kokonaan, painetaan Ctrl+v ja näin on -012 kartta liitetty tiedostoon. Tärkeää on myös muuttaa Change Over kohdat mistä 2. ja 3. alue alkaa, koska ne ovat eri kohdassa kuin -016 kartassa. Arvot ovat:
012 maf: HEX 51 99 (81,153)
016 maf: HEX 5B AC (91,172)
Eli muutetaan 91,172 -> 81,153

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Rajottimen voi nostaa muuttamalla vain yhtä numeroarvoa vaikka 8000 rpm. Mutta tämä ei hyödytä paljoakaan, ellei myös sytkäpuolen rajotinta nosta. Ja siellä puolella ei mitään yhtä helppoa rajottimen nostoa enää olekaan, sillä rajottaja sytkässä on piilotettu bin-tiedostoon useaan eri paikkaan. Joitain vakio lastuja on n. 6800 rpm rajottajalla, mihin voi lätkäistä oman tai vakio FT kartan. Rajottimessa on parempi, että ensin katkeaa bensa koska muuten jos sytkäpuoli katkoo niin kone täytyy polttoaineesta ja poksahtelee hyvin kun sytkä palaa taas takaisin.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

39 is original value this gives appx 6350 off and 6200 back on
38 = 6490
37 = 6640         
36 = 6780       
35 = 6920
jne..

Tämä tieto löytyy myös Jetronic.info sivuilta. Injector Constant 1 tarkoittaa suuttimien kokoa, tässä BINissä arvo 150 vastaa vakio 318cc FT suuttimia. Jos rakentelee suht vakio FT konetta tai vaihtaa vaikka EV14 suuttimet tilalle niin arvoa pitää muuttaa vastaamaan uutta suutinkokoa, jos se on vakiosta poikkeava. Ostetaan vakio koneeseen vaikka bosch vihreät 443cc suuttimet, koska tulevaisuudessa vaihdetaan ahdin ym. kilkeitä. Vakio koneelle lasketaan uusi suutinarvo kaavalla x = (a/b) * c, sijoitetaan arvot kaavaan x = (318/443) * 150 ja saadaan uusi arvo 107,67 ja pyöristetään seuraavaan kokonaislukuun eli 108.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Injector Constant 4:llä skaalataan isommat suuttimet lastuun, mutta siitä taitaa Mika olla ainoa joka sen sielunelämästä tarkaan tietää.

Bensakarttaa voikin jokainen muuttaa itse haluamakseen.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Lopuksi talletetaan itse tehty bin ja pitää muistaa että nyt binissä on väärä tarkistussumma, joten se pitää korjata. Sen voi tehdä TunerProhon saatavalla plugiilla tai vaikka Vladin eli ipdownin LH-editorilla:

http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-list_file_gallery.php?galleryId=54

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Painetaan pari kertaa yes ja siinä meillä on valmis BIN ja eikun lastua polttelemaan.


noniin tännehän saatin hyvät ohjeet näin aloittelevalle käyttäjälle. Itellähä säädettävät yksilöt tulee ajuun vasta keväällä mutta hyvä se on kuivaharjotella näitten ohjelmien käyttöä tässä talven aikana  :)
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #164 : 11.12.2014, 20:50:01 »
Ja jos jollekkin on jäänyt epäselväksi se, miksi 012 IMMulla pitää muuttaa lastua sen mukaisesti, on yksinkertaisesti se, että 012 IMMulla kuormatieto kulkee 2 riviä alempana kuin 016 IMMulla.
012 IMMun linearisointi käppyrä antaa enemmän soppaa samassa solussa kuin 016 mutta vastaavasti nousee hitaammin siihen samaan soluun.  Tyhjäkäynnillä ero on sellaiset 30 solua.

Tästä seuraa erilainen kuormatieto, joka vaikuttaa sopitukseen ja samalla syttyennakkoon. Joten sawolaiset supersankari serkukset Wituiksmen ja Uusiksmen ovat hyvin nopeasti paikalla.

Toisin sanoen ainoastaan isommat suuttimet ovat tuollaisissa lastuissa pelastaneet tilanteen. Jos suuttimet ovat olleet semisti isommat, on noita moottoreita räjähdellyt iloisesti.

Ja jos en olisi tuota suutintenskaalaustemppua oppinut en olisi voinut koskaan ajaa samalla kartalla bensalla ja wiinalla.  :pomo:

Edistyneemmät säätäjät sitten käyvät LH:n pääkorjauskartan kuormatieton skaalaus-hommiin, sillä 128 tulee 012 IMMulla ja ahdoilla turhan nopeasti esiin, jolloin sopitusta säätää vain IMMun kippuran lisääntyneet arvot, mikä ei 016 kippuralla sitten enää riitäkkään. 4080 (012) versus 3 232 (016).

Tätä kun katselee, tajuaa erot!



Ylempi 016 IMMun ja alempi 012.

Ja tuosta suutinvakiosta #4 sen, verran, että se skaalaa myös EZK:lle menevää kuormatietoa.

Kaava menee suunnilleen näin:

RPM * Vakio#4 * IMMun käppyrä = ARVO
ARVO / 16 = KUORMA
ARVO * Vääntökerroin / 256 = Vääntötieto EZK:lle.
« Viimeksi muokattu: 11.12.2014, 20:57:26 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

RallyBaron  Samppasport