Race.fi  Puotilan autokorjaamo

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426942 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #240 : 14.01.2015, 00:05:21 »
Säätäminen ilman kuormatietoa kannattaa aina

Tottakai!    :2funny:

Kartassa on tällöin vain yksi arvo!
Voihan senkin vaihelemista sanoa "säätämiseksi".   :uglystupid2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #241 : 14.01.2015, 03:11:49 »

 ???

Ei mitään säädetty.
Ostin talvipulkan josta putki tippunut -> lambdan piuhat poikki, ja nekin tehty aikasemmin ihan itse.. Meni piuhat oikariin, alkoi rykimään pahasti niin nappasin immun irti ja pääsin kotia asti sen 20km.
Piuhat irti kokonaisuudessaan roikkumasta ja taas pelaa.
Muuten ajeltu ilman lambdaa enkä sitä enään tuohon ole laittamassa, (purkuun menossa keväällä) hyvin pelaa ilmankin ~10l kulutuksella.

Poissa Pepper

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #242 : 14.01.2015, 10:44:00 »
Lambda-säätö on todellakin oma juttunsa ja sille on tunnetut parametrit, mutta niiden toiminta on hitusen "jännää".

Mitä tarkoitat nuhaisuudella?

Laihaseokselle pääseminen vaatii kikkailua "hitusen" sillä LH rakastaa lambda arvoa 1 enemmän kuin moni käsittääkään.
Tässä vähän tunnettua lambdan säätö-juttuja.


Kun on tullut ajeltua K-jetillä,megalla ja motronicilla niin jostain syystä kaikki nuo tuntuu pirteämmiltä kuin LH-jet.
Mulla on nyt väliaikais käyttiksessä 2.75L 16V  ja B234F:n vakiolastut niin katsuri ei uskonu,että siinä ei ole kattia kun menee niin lähelle vähäpäästöisen arvoja. Ei ne kyllä sanottavasti ollut muuttunu edellisvuodesta kun vielä oli vakio alakerta.
Olen mielessäni miettinyt,että tuo LH saattais piristyä jos lambdan sais 0.9-0.95 arvoon.  :-\

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #243 : 14.01.2015, 18:04:13 »
Olen mielessäni miettinyt,että tuo LH saattais piristyä jos lambdan sais 0.9-0.95 arvoon.  :-\
Ahdetussa todennäköisesti kyllä. Mitäs laajakaista näyttää esimerkiksi LH:n ohjaamassa vakiossa turbovinokoneessa täydessä vedossa ahdoilla? Eräs 90-luvun alun japanilainen (tupla)turbomoottori menee ainakin vakio-ohjauksella ahdoille mentäessä todella "voimapaksulle", seos pyörii muistaakseni jossain 11 korvilla. Pitää tarkistaa kaverilta varmaksi... ;) Puhuvat että on vakiona jopa turhankin varman päälle paksulla, eli laihentamalla seosta olisi saatu jopa tehonlisäystäkin.
« Viimeksi muokattu: 14.01.2015, 18:14:39 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #244 : 14.01.2015, 18:07:43 »
Ahdetussa todennäköisesti kyllä. Mitäs laajakaista näyttää esimerkiksi LH:n ohjaamassa vakiossa turbovinokoneessa täydessä vedossa ahdoilla? Eräs 90-luvun alun japanilainen (tupla)turbomoottori menee ainakin vakio-ohjauksella ahdoille mentäessä todella "voimapaksulle", seos pyörii muistaakseni jossain 11 korvilla. Pitää tarkistaa kaverilta varmaksi... ;)

Oma repäsee sopat plx:n mukaan sinne 10 ja ois varmaan vielä paksumpaaki tarjolla. Tosin bensapaineen säädin on aika finito, paine on sen 3,5Bar+imusarjan paine ja ahoilla pomppii miten sattuu.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #245 : 14.01.2015, 19:21:00 »
Kun on tullut ajeltua K-jetillä,megalla ja motronicilla niin jostain syystä kaikki nuo tuntuu pirteämmiltä kuin LH-jet.
Ei se moottorinohjaus vaikuta moottorin pirteyteen erityisesti suoraan, ellei sen säädöt ole päin seiniä.

Olen mielessäni miettinyt,että tuo LH saattais piristyä jos lambdan sais 0.9-0.95 arvoon.  :-\

Juu, ei mene, sillä lambda 1 on se closed-loop tilan soppa, eli käytetään vajailla kuormilla. Lisäksi poikkeama tuosta aiheuttaa sen, ettei leimasetä anna sitä jokavuotista leimaa.

Kiihdytyksessä se LH rikastaa ihan normaalisti (vakiona väjän reilummastikin isoilla kierroksilla) ja ahdoilla.

Vakiona LH työntää vähän turhankin paksua soppaa isoilla kierroksilla ja ahdoilla, vetäen sopat 11 AFR lukuihin.

Oma repäsee sopat plx:n mukaan sinne 10 ja ois varmaan vielä paksumpaaki tarjolla. Tosin bensapaineen säädin on aika finito, paine on sen 3,5Bar+imusarjan paine ja ahoilla pomppii miten sattuu.

Olikos lastutettu vaiko ihan vakio?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #246 : 14.01.2015, 20:07:26 »
Olikos lastutettu vaiko ihan vakio?

Ihan vakio. Syksyllä kun omituisia röpötyksiä kun ihmeteltiin nii samalla bensapaineita  mittaillessa huomattiin, että ahdoilla paine piikkailee ja nousee melkoylös.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #247 : 16.01.2015, 16:19:05 »
Tälläinen väliaika huomautus aloitteleville säätäjille!

Tyhjäkäyntikartoista kannattaa pysytella erossa, ellei halua outoa käytöstä tyhjäkäynnille. Ainoat kartat joita voi käpistellä suhteellisen turvallisesti ovat tyhjäkäynti vaihde vapaalla (osoitteessa 3F58, 937 binissä).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kaimaani

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #248 : 21.01.2015, 18:09:45 »
Kyllä se lambdan saa säädettyä sinne minne sen haluaa  :) Itsellä menee woimapaksulle kun haluan (ahdoilla) ja matka-ajossa rauhallisella kengityksellä pysyy laihalla. Ei se ole muuta kun perusasiat kuntoon ja säätää järjellä, ja siihen säätämiseen kannattaa tosiaan varata aika reilusti aikaa jos siitä haluaa hyvän. Sekin on itsestä kiinni minkälaisen itselle säätää.
-88 240 GL

Mansestin Madaltajat #1 / Kouvolan Korottajien alajaos

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #249 : 21.01.2015, 20:41:43 »
Kyllä se lambdan saa säädettyä sinne minne sen haluaa  :) Itsellä menee woimapaksulle kun haluan (ahdoilla) ja matka-ajossa rauhallisella kengityksellä pysyy laihalla. Ei se ole muuta kun perusasiat kuntoon ja säätää järjellä, ja siihen säätämiseen kannattaa tosiaan varata aika reilusti aikaa jos siitä haluaa hyvän. Sekin on itsestä kiinni minkälaisen itselle säätää.

Laihalle säätäminen vaatii hitusen kikkailua kuitenkin, eikä ole aloittavan säätäjän ensimmäinen temppu.   :pomo:

Mutta kaikenkaikkiaan koodi on rakennettu siten, että stoikassa mennään aina, kunnes kiihdytys tilanne havaitaan ja sitten rikastellaan useamman kartan/ajastimen voimin kiihdytyksen rajuudesta riippuen. Tämäkään ei ole aloittavan säätäjän ensimmäinen focus, sillä vakio arvot ovat täysin riittävät metanolia lukuunottamatta.

Syy miksi kehoitin olemaan kajoamatta siihen tyhjäkäyntiosioon on se, että sillä saa tyhjäkäynnin hienosti sekaisin, sillä ne tyhjäkäynnin kartat ovat kahta lukuunottamatta rajaparametri karttoja ja ne pitää säätää aina keskinäisessä suhteessa.
Vähän sama kuin sähköflektikin sekoaa hienosti, jos käynnistys/sammutusrajoja ei säädetä oikeassa suhteessa muihin vastaaviin parametreihin.

Edistyneemmät säätäjät ymmärtävät kyllä mistä puhun.  :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #250 : 03.02.2015, 11:35:51 »
Mikan kans oli tässä joku aika sitte scoopeista puhetta niin tarkoititko tämmöistä kampetta? http://m.ebay.com/itm/131418385626?nav=SEARCH
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #251 : 03.02.2015, 14:36:10 »
Mikan kans oli tässä joku aika sitte scoopeista puhetta niin tarkoititko tämmöistä kampetta? http://m.ebay.com/itm/131418385626?nav=SEARCH

Juurikin tuollaista!  :hello:
Hoitaa kaikki autossa tarvittavat mittaukset ja vähän enemmänkin.

Tämmöinen on sitten jo autossa yliampumista isolla kaliiperilla!  ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #252 : 04.02.2015, 00:13:01 »
Ihan näin vaan tuli kokeiltua.
Talviautona 940 B200F+M47 laatikolla, vuodelta -91. Osto tilanteen jälkeen bensa loppui päivän jälkeen kun mittari ei toimi  :'(
Autossa ei ole lambdaa, ja ajotyylinä ollut aika sekava, varsinkin kun ollut nyt jäätä ja lunta niin sikaa saa olan takaa!
Autossa ei siis ole toimivaa bensamittaria, joten tankattu n. 20e per 100km.
Tuli tuossa muutama viikko sitten tankattua ja yllätykseksi tuli tankki täyteen 18 litran kohdalla.
Sen jälkeen tuli ajettua tasan 200km, ja tankkiin meni vain 20,48l  :o
Kyllä se näköjään pienellä menee vaikka lambda on irti.

Poissa Kari Grandi 240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #253 : 20.03.2015, 13:12:01 »
Onkos tästä nyt selvinnyt miten lambda-arvoa voi säätää vai onko KO järjestelmän "nuhaisuuteen" joku muu syy kuin laihaseos?
Vai korjaantuuko tämä turbon lastuilla kun ei ole kokemusta FT koneista?

Ei hajuakaan, että miten kakkosneloseen saisi muutettua lambdan tavoitearvon joksikin muuksi kuin ykköseksi closed loopissa, mutta parilla lambdaan kötöstellyllä säätövastuksella voinet kusettaa ohjausta tavoittelemaan hieman rikkaampaa seosta. Kapeakaistalambdoissa ei ole paljoa pelivaraa, mutta kyllä siitä lambdan "rangesta" jokusen 0.voltin voinee leikata pois ::)

EDIT Lainasin ensin vahingossa väärän henkilön viestiä  :-[
« Viimeksi muokattu: 20.03.2015, 13:15:09 kirjoittanut Kari Grandi 240 »

Poissa Kari Grandi 240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #254 : 20.03.2015, 13:37:13 »
Bensan paineen nosto hyödyttää ainoastaan silloin, kun suuttimet loppuvat korkeilla kuormilla ja silloinkin vain hyvin vähän.
Muutoin LH:n lamdasäätö korjaa asian siten, että sopitus on se mikä lastussa on asetettu.

Eli kylmärikastuksiin tuolla paineen nostolla ei saa muutosta kuin ekan startin ajaksi.

Toisinsanoen, lastu määrää miten paljon sinne pyttyyn sitä polttoainetta työnnetään per tälli, muuttipa sitä mitä tahansa muuta asiaa. Tosin korjauksella on rajansakkin ja tämän jälkeen tulevat vikakoodit.

Suuttimen tuoton lisääntymistä paineen noston seurauksena voi arvioida jakamalla suurempi painearvo pienemmällä ja ottamalla tästä osamäärästä neliöjuuren, jolla luvulla sitten kertoo suuttimen tuoton alkuperäisessä pienemmässä paineessa.

Tajuaako / oppiiko LH24 todellakin kasvatetun paineen closed loopissa (tän uskon ja ymmärrän) ja tämän lisäksi kykenee siirtämään tämän opitun myös open loop karttoihin :o En kyllä tätä heti niele :-\

No, vaikka näin tapahtuisikin niin paineen nostosta on ainakin sellainen apu, että polttoaine pisaroituu paremmin suuremmalla paineella kuin pienemmällä.

 

Samppasport  Futurez