Carcom Oy  Elekma

vapari 230f vinokoneen viritys

  • 22 Vastauksia
  • 15001 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sataneljäkekkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
vapari 230f vinokoneen viritys
« : 07.07.2015, 10:11:08 »
hola!! joku kuka tietää toimivat speksit vapari vinokoneen virittämiseen kadulle (150-200hp) ajatus olis ajaa re 85.lla. poraukset,dekki,puristukset,männät,nokka,sytkä,ruisku/tuplat/moottoripyörän kaasarit yms yms.
142 -69

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: vapari 230f vinokoneen viritys
« Vastaus #1 : 07.07.2015, 12:03:53 »
Riippuu minkälaisen haluaa tehdä. 2,3 8v saa kyllä 200hv mutta ei ehkä miellyttävin kadulla ajettava. Pitkäisku ja 16V kansi niin on ainakin hintaa koneella.

Vaihtoehtoja on hyvinkin paljon.
Vakio 16v (B234) on jo 160hv

Poissa sataneljäkekkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: vapari 230f vinokoneen viritys
« Vastaus #2 : 07.07.2015, 13:22:28 »
unohtu tohinassa kirjottaa et pitäs olla semmonen paketti minkä saa ilman sen kummempia lupa härdellejä leimattua 142.seen ja mul on vm93 940 purussa mist saan tekniikan et varmaa se 8 venttiilinen on se tie millä mennään.
142 -69

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: vapari 230f vinokoneen viritys
« Vastaus #3 : 07.07.2015, 13:58:47 »
tästkin varmasti löytyy noin sata miljoonaa juttua jos yhtään viitsii lukea ja mielipiteitä löytyy varmasti yhtä monta kuin kirjoittajiakin eikö myös jos satasarjaseen pitää vinokone päivittää olisi helpompi samalla päivittää edes ahdettuun jokatapauksessa virittämisestä löytyy juttuja foorumilta paljon ja projekteissa on useita 100. sarjalaisia mihinkä on vinokone istutettu
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: vapari 230f vinokoneen viritys
« Vastaus #4 : 07.07.2015, 14:21:43 »
mistä näitä aina vaan sikiää max DIN tehot ollu 120hp siihen +20% ja koneen tilavuus +25% ni saat kilpien väliin ehkä tuolta rupeet pläräämään johan valkenee toi viimenen linkki ihan vaan huvikseni laitoin mutta kai sielläkin asiaa on panssarivaunun moottoreitakin noihin nelipyöräisten uumeniin laitettu on mutta suomineidon helmoissa niitä ei kilpiin saa
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7206.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11521.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=63409.0
http://www.lintsi.info/wx/volvo/142/b230ft/142_vaihe1.htm
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=43610

Poissa sataneljäkekkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: vapari 230f vinokoneen viritys
« Vastaus #5 : 07.07.2015, 15:30:40 »
tästkin varmasti löytyy noin sata miljoonaa juttua jos yhtään viitsii lukea ja mielipiteitä löytyy varmasti yhtä monta kuin kirjoittajiakin eikö myös jos satasarjaseen pitää vinokone päivittää olisi helpompi samalla päivittää edes ahdettuun jokatapauksessa virittämisestä löytyy juttuja foorumilta paljon ja projekteissa on useita 100. sarjalaisia mihinkä on vinokone istutettu
no kun en ahda!! ja olen kyllä yrittäny lukee noita topikkeja ihan reilusti mutta kunnon speksejä en oo mielestäny löytäny.vauhtipyörän painot yms yms semmonen kunnon speksi pläjäys olis hakuses eikä mitää vittuiluja!!
142 -69

Poissa REX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: vapari 230f vinokoneen viritys
« Vastaus #6 : 07.07.2015, 16:29:41 »
B19-B280 Viritys"reseptit" ja dynolaput ketjun ensimmäinen viesti antaa jo kohtalaisen kuvan mitä on saavutettavissa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.0

Lainaus käyttäjältä: Hannu_264
-----------------------------------------------------
B23E
-96.6 mm porauksella
-K-jet
-nokka 290/110?/11,4 (CRANE CAMS)
-nokka 310/106/12,5
-säädettävä nokkapyörä
-vakio imu- ja pakosarjat
-160 ja 405 siistittynä std venttiilein
-pur. suhde 10.5-11:1
-viskopuhallin poistettuna
-virranjakaja muokattu, max ennakko -32 astetta, perus -6 astetta

154 hv @ 5800 rpm    208 Nm @ 4000 rpm   160 kansi + crane
153 hv @ 5450 rpm    212 Nm @ 4500 rpm   405 kansi + crane
154 hv @ 5380 rpm    222 Nm @ 4300 rpm   405 + peltisarja XL + crane
152 hv @ 5600 rpm    208 Nm @ 4630 rpm   405 + peltisarja XL lyhennettynä + crane
156 hv @ 5630 rpm    209 Nm @ 4660 rpm   405 + peltisarja XL lyhennettynä + virinokka

-------------

B230E
- kevennetty vauhtipyörä
- 96 mm poraus
- 405 kansi, siistitty ja madallettu 2 mm
- nokka 272/109/12 (Rintakarin H+)
- Pur. suhde 11,5:1
- peltisarja 4-1 (38-60 / 730)
- pakoputkisto 60mm ja yksi 2,5" vaimentaja
- viskopuhallin poistettu
- LE-jet + vakio imusarja
- Renix, ilman rajoittajaa ja asentoanturi siirretty

173 hv @ 5530 rpm    242 Nm @ 4440 rpm   B230E (nokka H+, 4-1 peltisarja, LE-jet)
181 hv @ 5700 rpm    247 Nm @ 4800 rpm   B230E (nokka H+, 4-1 peltisarja, LE-jet, -0,2 mm sylinteritasosta)

-----------------------

B230F

-96 mm porauksella
-LH 2.4
-nokka 320/104/12,7 (varmistan vielä)
-venttiilinjouset mallia keiteen-kone 40/120 kg/cm
-säädettävä nokkapyörä
-vakio imu- ja pakosarjat
-531 siistittynä ja isommat venttiilit 46/37,5 mm
-viskopuhallin poistettuna
-2-1 putkisto lyhennetty
-lastut sytkä ja ruisku, lastun toiminta heikkoa (parhaissa vedoissa max vääntö ollut 250 tasolla, nakutustunnistin ottaa sytkää pois ja rikastaa seosta turhan paksuksi (vaikka anturin alla kuparia yms))

194 hv @ 6600 rpm    232 Nm @ 5200 rpm
-----------------------------------------------------------



Vauhtipyöristä kun oli puhe niin..
SRE -655(228mm)  5,416 kg
SRE -766(215mm)  4,014 kg
Vakiolevy228mm    1,158 kg
Vakiolevy215mm    1,165 kg
Potta 60/2-kehä   12,905 kg
Littu                        9,396 kg

Asetelmat ja levyt käyttämättömiä sachseja, VP:t ultraäänipestyjä ja keventämättömiä.

Joista tuo potta on se mikä sieltä 940:stä löytyy

toivottavasti tästä oli edes jotain iloa :)
240 Turbo ja... Golf ja Passatti

Poissa sataneljäkekkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: vapari 230f vinokoneen viritys
« Vastaus #7 : 07.07.2015, 16:45:30 »
Tuos olikin jo asiaa hienosti kiitos.tuo on jäänä silmien välii ja en oo huomannu :) 
142 -69

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: vapari 230f vinokoneen viritys
« Vastaus #8 : 07.07.2015, 20:54:02 »
Tuo 200hv vaparista vakiohiluilla on jo tee-se-itse miehelle melko vaikeeta. Tekijämiehet on erikseen. Tehokkaimmat vaparivinokoneet taitaa löytyä kilpa-autoista ja ne on rakentanu joku muu kun itse ajaja. Yhden vaparivinon tiedän mistä otettiin päälle 280hv mutta sekin oli EVO kannella ja kannen hinta on nykyään ihan pilvissä.


Niinkun tässä tulikin ilmi noista postauksista niin vaparista on vaikee saada pihalle sitä 200hv. Mahdollista kyllä mutta vaatii massia ja paljon. Eikä myöskään tuo kone ole paras mahdollinen aihio lähtee virittään.

Joten jos haluat välttämttä virittää vaparia niin varaudu syömään makaroonia seuraavat pari vuotta  ;D
V70 TDI

Poissa sataneljäkekkonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: vapari 230f vinokoneen viritys
« Vastaus #9 : 07.07.2015, 21:40:16 »
Tuo 200hv vaparista vakiohiluilla on jo tee-se-itse miehelle melko vaikeeta. Tekijämiehet on erikseen. Tehokkaimmat vaparivinokoneet taitaa löytyä kilpa-autoista ja ne on rakentanu joku muu kun itse ajaja. Yhden vaparivinon tiedän mistä otettiin päälle 280hv mutta sekin oli EVO kannella ja kannen hinta on nykyään ihan pilvissä.


Niinkun tässä tulikin ilmi noista postauksista niin vaparista on vaikee saada pihalle sitä 200hv. Mahdollista kyllä mutta vaatii massia ja paljon. Eikä myöskään tuo kone ole paras mahdollinen aihio lähtee virittään.

Joten jos haluat välttämttä virittää vaparia niin varaudu syömään makaroonia seuraavat pari vuotta  ;D
Makaroonin syöminen olis suotavaa ku tuota kennoa tuos rinnan alla kattoo :) tuo 200 oliskii jo melko kova juttu mut semmonen 150-170 riittäs tuohon koppaan ihan hienosti kuhan se olis semmone herkkä toiminen kone.semmone raikkaast kulkeva vapari on nii mukava ajaa ahettuun verraten,mut mielipide on ku persereikä meil kaikilla on semmone :) jos semmone 2-3,5 tonnia laittas koneeseen ni kai sil jotai saa aikaa :)
142 -69

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: vapari 230f vinokoneen viritys
« Vastaus #10 : 07.07.2015, 21:57:51 »
Kansiset teki ainakin kannen,en muista tekikö koko moottorin, yhteen ralliauton moottoriin.
Tilavuus oli +3l, 16v kansi todella isoilla kanavilla, venttiilien koosta ei tietoa. moottoriteho taisi olla 375hv.
8500 rpm kohdalla siitä kyllä katkesi jakoremmi.. tässä kuva

Eihän katsuri tiedä jos sielä pyörii stroker akseli.
Epäkeskohiottu b23 akseli 85mm iskulla ja 531 siistittynä hyvällä nokalla voisi olla aika passeli :)

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: vapari 230f vinokoneen viritys
« Vastaus #11 : 09.07.2015, 10:22:51 »
Ite tarkotinkin ihan 2.3 alakertaa enkä stroukkikonetta. Koko kone menee uusiks kun sellasta alkaa rakentaan ja siihen palaa massia ja paljon.

Tuohon tehotavotteeseen pääsee kyllä suht edukkaasti. 2.3 alakerta ja 530 kansi riittää kyllä. Jos kaasareista tykkää niin 45mm tuplat riittää. Nokan valinta on sit ihan itestä kiinni. Itellä oli käytössä Volvon K-nokka, aluks ei tapahtunu mitään mut 2500rpm jälkeen lähti kun rusakko makuulta. Eikä siinä myllyssä varmaan ollu kun se vajaa 150hv. Tosin kansi oli madallettu pari milliä et puristukset oli vähän eri luokkaa ku normaalisti.

Konehan oli siis B230A eli kaasari täysin vakio, ainoastaan kansi vaihdettiin sekä nokka. Tosin kytkin alko luistaan remontin jälkeen, joten potkua vissiin tuli lisää kun tuli toinen remontti sit sen myötä.

V70 TDI

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: vapari 230f vinokoneen viritys
« Vastaus #12 : 09.07.2015, 17:56:52 »
Jos tuo tavoite teho on moottoritehoa niin siihen ei kyllä ihmeitä tartte,esim.B230K moottorista saa tuon verta helposti(helpoin) vielä vakiopuristuksillakin,vakio venttiilien muokkaus ja seetityöt ja kevyt kanavien hiplaus ja siistiminen/kohdistus sarjoihin,45mm. tuplat(vaikka kiinalaiset Webrun kopiot),pellisarja ja sopiva nokka,littupyörä jonka halutessaan voi tietty keventää jos herkkyyttä lisää haluaa,ja sytkäksi periaatteessa noille tehoille piisaa vaikka kärkijakaja ja sen normipuolakin mutta toki kannattaa vaikka HAL jakaja laittaa ;)Tekijästähän se kaikki on tietty kiinni mitä sieltä irti saa(jos ei oo mitään hajua mitä tekee niin voihan ne tehot vaikka tippuakin),ja eri penkit näyttää eri tehoja ;)Eli toi Ähvä kone ei oo kyllä paras vaihtoehto jos halpoja heppoja mielii ;)mutta 2-3.5 tonnillahan tekee jo vaikka ja mitä :)
« Viimeksi muokattu: 09.07.2015, 18:03:00 kirjoittanut tuomee »
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: vapari 230f vinokoneen viritys
« Vastaus #13 : 10.07.2015, 11:19:10 »
Moottorin teho ei nouse vaikka kuinka keventää vauhtipyörää. Vakio pakosarja riittää kyllä. Vauhtipyörän kevennys ja pakosarjan vaihtaminen tekee budjettiin ison loven. Tuolla tehotavotteella kumpikaan ei ole tarpeellinen. Pakosarjan vaihtaminen vaatii myös koko putken uusimisen joten taas palaa valuuttaa.

Kansi voi tulla kaaliiks rakentaa. Pelkällä nokan vaihdolla voi saada sen 10-20 hummaa lisää.

Tässä on linkki mistä selviää vakiokoneet mitä suomeen on tuotu

http://gamma.nic.fi/~pakana/264/200-koneet.html

Vakiona tuo pata tarjoaa sen 112hv niin kovin kummallista ei tarvita et ottaa sen alimman tavotteen.

Toisaalta tuolla budjetilla voi jopa ostaa valmiin moottorin.



V70 TDI

Poissa tuomee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 252
  • www.vrcf.fi
Vs: vapari 230f vinokoneen viritys
« Vastaus #14 : 10.07.2015, 13:35:03 »
Niin no,silläpä herkkyydestä tuossa viestissäni puhuinkin vauhtipyörän osalta,että kierrosherkkyyttä sillä kevennyksellä voipi hakea,tehoon se ei kyllä mitään vaikuta,jonka luulinkin kaikkien tietävän ;)Juu,ei pellisarjaa siihen 150-170 hepan tavoitteeseen tartte mutta 200 hepan kohilla rupee oleen kyllä jo tarpeenkin ;)Rahan palaminen on suhteessa siihen kuin paljon osaa/viittii itse tehdä,jos kaiken teettää/ostaa valmiina niin hintaa kertyy kyllä ;)Mutta jos on sorvi itellä tai jollain tutulla käytössä niin eipä tuo vauhtipyörän kevennys juuri mitään kustanna ja pakoputken(140:sen orkkis putki ei tuohon tavoitteeseen kyllä piisaa) tekee kyllä vaimentimia lukuun ottamatta helposti 100 ekellä uusistakin putkista ja mutkista hitsaillen jos viitsii,kannen kanavat noihin tavoitteisiin saa itekin nysvättyä jos vähääkään tietoa mitä tekee ja venttiili ja seetityöt ja kannen plaanaus(tarvittaessa) ei niin hirveitä kustanna ;) Eli suurin investointi on se polttoaineen syöttö(jos esim. tuplat laittaa),nokka-aksela ja halutessa pellisarja jota ei sitäkään suoraan käypästä taida valmiina tuohon kombinaatioon mistään saada ;)
« Viimeksi muokattu: 10.07.2015, 13:38:16 kirjoittanut tuomee »
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

 

Futurez  Kulkukoira