Kulkukoira  Proturbo

Lisävaloista juttua

  • 2281 Vastauksia
  • 788922 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2115 : 17.08.2020, 21:22:38 »
Lisävalo rintamalla keksittiin pyöreä valo uudelleen ;)

PS: Jakaa mielipiteitä :2funny:

https://m.facebook.com/groups/1718736381586905?view=permalink&id=2963385847121946

Eli Hellan FF100/FF300
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Sigu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2116 : 19.08.2020, 23:23:20 »
Tää lisävalo-leikki on siitä tympeetä, että kun on tottunut hyvään näkyvyyteen pimeällä, niin ilman lisävaloja on aika orpo olo. Kesäksi oon ottanut monen muun tavoin lisärit pois nokalta, enkä oo vielä ehtinyt asentelemaan takaisin paikoilleen. Ei meinaa nähdä näillä ensimmäisillä pimeillä mitään!! Siinä vaiheessa kun ohittaa jonkun perus halogeneille ajavan ja lykkää rinnalla omat ”vakiopitkät” eli Mk3 V70 bi-xenon apukaukot xenoneilla höystettynä niin hetken tuntuu jopa kirkkailta....mut ei noilla vielä oikeasti kunnolla näe.

Miten saa yhteen xbb-releeseen kytkettyä 3kpl lisävaloja vai saako ollenkaan? Kun lähdöt out 2 ja out 3 on tarkoitettu lisävaloille, päiväajovaloille on out 1. Jos laitan kahden valon (yht 160W) johdot esim out 2, niin ohjeessa oleva yhden lähdön max.kuorma (120W) ylittyy  :-\


Poissa Egsise

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2117 : 19.08.2020, 23:50:07 »
Silmä tottuu valon määrään, vähemmälläkin näkee.
Auto pysähtyy kesäkelillä 100m matkalla ja talvella 200m matkalla, tarviiko sitä juuri pidemmälle nähdä.

V70 -04 omat valot normihehkuilla tuntui olevan aika huonot verrattuna -98 V70 omiin valoihin, taitaa olla edessä lisävaloshow tai umpioiden uusiminen.

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2118 : 20.08.2020, 09:31:42 »
Auto pysähtyy kesäkelillä 100m matkalla ja talvella 200m matkalla, tarviiko sitä juuri pidemmälle nähdä.
Ei kai, jos tykkää siitä, että heti kun näkökenttään ilmestyy este, on ainoa vaihtoehto törmäykselle täysjarrutus.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2119 : 20.08.2020, 15:01:38 »
Miten saa yhteen xbb-releeseen kytkettyä 3kpl lisävaloja vai saako ollenkaan? Kun lähdöt out 2 ja out 3 on tarkoitettu lisävaloille, päiväajovaloille on out 1. Jos laitan kahden valon (yht 160W) johdot esim out 2, niin ohjeessa oleva yhden lähdön max.kuorma (120W) ylittyy  :-\

Yksi valo per lähtö (Max. 3 x 120W, 10A / lähtö) , OUT1 -> 1. valo, OUT2 -> 2. valo, OUT3 -> 3. valo.

Tuolla ensimmäinen kuva.
https://www.xbb.nu/manual/eng/XBB%20Lightswitch%20Manual%20English.pdf

Se DRL lähtö ei ole oikeasti mikään DRL-päivävalo, vaan se on tarkotettu pelkästään lisävaloissa olevien parkkien ohjaukseen. Tuli opeteltua sekin kantapään kautta ja päivävalot tuli normi releellä, koska tämä ei pysty sellaisia ohjaamaan (varmistettu valmistajalta).
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Sigu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2120 : 20.08.2020, 21:14:32 »
Ok kiitos, näin arvelinkin. Alkoi vaan epäilyttämään asennustapa, kun releen asennusohjeen kirjallinen teksti kertoo jotain ihan muuta. Saisivat päivittää ton käyttöohjeen, sehän on ihan päin metsää jos noita päiväajovalojakaan ei saa out1 lähdöstä toimimaan...

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2121 : 20.08.2020, 21:18:10 »
Silmä tottuu valon määrään, vähemmälläkin näkee.
Auto pysähtyy kesäkelillä 100m matkalla ja talvella 200m matkalla, tarviiko sitä juuri pidemmälle nähdä.

V70 -04 omat valot normihehkuilla tuntui olevan aika huonot verrattuna -98 V70 omiin valoihin, taitaa olla edessä lisävaloshow tai umpioiden uusiminen.

Unohdat ihmisen reaktiomatkan. Moni meistä tarvitsee sitä lisävaloa nimenomaan 200-300m väliin!
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2122 : 21.08.2020, 17:22:01 »


Se DRL lähtö ei ole oikeasti mikään DRL-päivävalo, vaan se on tarkotettu pelkästään lisävaloissa olevien parkkien ohjaukseen. Tuli opeteltua sekin kantapään kautta ja päivävalot tuli normi releellä, koska tämä ei pysty sellaisia ohjaamaan (varmistettu valmistajalta).

Ja siihenkin erittäin huonosti sopiva jos autossa on ecun ohjaama laturi. Välkkyy päälle ja pois itsekseen koska haistelee latausjännitteestä milloin auto on käynnissä, vaan kun ecu katkoo latausta pois ja päälle...
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Egsise

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 55
  • www.vrcf.fi
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2123 : 22.08.2020, 09:31:41 »
Unohdat ihmisen reaktiomatkan. Moni meistä tarvitsee sitä lisävaloa nimenomaan 200-300m väliin!
Ei kai, jos tykkää siitä, että heti kun näkökenttään ilmestyy este, on ainoa vaihtoehto törmäykselle täysjarrutus.

Tienpenkalta metsästä tielle on matkaa jopa 30m, hirvi tulee sen matkan viidessä sekunnissa eikä se edes juokse.
Lisävalojen kantama ei siinä auta, autojen kohtaamistilanteessa lyhyillä näkeminen on myös tärkeää joten liian kirkkaista lisäpitkistä on vain haittaa.

Näin ainakin olen tutkinut kun olen ajanut Kittilä-Rovaniemi-Kemi väliä 25v ajan kuukausittain, joskus viikoittain.
Renkaissa ja valoissa ei kannata säästää eikä täysjarrutusta pelätä.  ::)

*edit: hirvien ja porojen vuoksi niitä täysjarrutuksia on tullut lukuisia ihan keskellä kirkasta päivääkin.
« Viimeksi muokattu: 22.08.2020, 09:38:28 kirjoittanut Egsise »

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2124 : 22.08.2020, 11:24:52 »
Unohdat ihmisen reaktiomatkan. Moni meistä tarvitsee sitä lisävaloa nimenomaan 200-300m väliin!

Jos 100m ei riitä kesäkelillä pysäyttämiseen niin jotain on pielessä. Valaistulla tiellä esteen näkee lähivaloillakin kauempaakin, valaisemattomalla yleisin nopeusrajoitus lienee 80 km/h josta jarrutusmatka on 30 metrin luokkaa kuivalla asvaltilla. Auto etenee noin 22 metriä sekunnissa joten siinä on kolme sekuntia aikaa reagoida. Satasen vauhdistakin kaksi sekuntia, ja ihmisen normaali reaktioaika on sekunnista kahteen jos on edes vähän hereillä. Eikä kellään ole niin luokattoman huonoja pitkiä valoja edes vakiona etteikö niillä sitä sataa metriä näkisi, tai jos on niin sen kyllä tiedostaa jo itse.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8960
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2125 : 22.08.2020, 12:17:31 »
valaisemattomalla yleisin nopeusrajoitus lienee 80 km/h

No ei tod. Suurin osa Suomen 100 km/h rajoituksista on ilman katuvaloja.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2126 : 22.08.2020, 12:36:34 »
Tienpenkalta metsästä tielle on matkaa jopa 30m, hirvi tulee sen matkan viidessä sekunnissa eikä se edes juokse.
Lisävalojen kantama ei siinä auta, autojen kohtaamistilanteessa lyhyillä näkeminen on myös tärkeää joten liian kirkkaista lisäpitkistä on vain haittaa.

Näin ainakin olen tutkinut kun olen ajanut Kittilä-Rovaniemi-Kemi väliä 25v ajan kuukausittain, joskus viikoittain.
Renkaissa ja valoissa ei kannata säästää eikä täysjarrutusta pelätä.  ::)

*edit: hirvien ja porojen vuoksi niitä täysjarrutuksia on tullut lukuisia ihan keskellä kirkasta päivääkin.

Miksi autossa on TM mukaan aikoinaan 5 tähden omat valot. Siihen kunnon lisävalo, niin avot!

Ja kyllä olen samaa mieltä jos lyhyetvalot on myrskylyhdyt, niin ei todellakaan hirveän tehokkaita lisävaloja kannata asentaa, kuin korkeintaan Lapissa.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2127 : 22.08.2020, 12:50:04 »
Ja kyllä olen samaa mieltä jos lyhyetvalot on myrskylyhdyt, niin ei todellakaan hirveän tehokkaita lisävaloja kannata asentaa, kuin korkeintaan Lapissa.

Tässä on juuri se ongelma, että jos paskoja lähivaloja kompensoidaan överikaukovaloilla, se lisää vain sitä paskoilla lähivaloilla ajettavaa aikaa. Olettaen, että liikenteessä on metsänelävien lisäksi muitakin tienkäyttäjiä.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2128 : 22.08.2020, 15:21:35 »
valaisemattomalla yleisin nopeusrajoitus lienee 80 km/h

Sanoisin pikemminkin niinpäin että 100km/h tiellä yleensä ei ole katuvalaistusta (pl pk-seudun motarit talvisin). Suurin osa 100 rajoitetuista tiestä muuttuu matalammalle rajoitukselle valaistuilla osuuksilla.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Lisävaloista juttua
« Vastaus #2129 : 22.08.2020, 16:16:14 »
Paljonkohan suomessa on kilometrejä sorateita ym kantateitä 3 tai 4 numeroisina, joissa vallitsee yleisrajoitus ja ainoat tietä valaisevat katuvalot on talojen kuistien lyhdyt...

 

Autoracing  KL-varaosat