Futurez  Kulkukoira

242 Turbo -84 [Megasquirt]

  • 337 Vastauksia
  • 133338 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #60 : 01.04.2013, 20:15:29 »
Tuolla mainittiin myös 240 jakajan olevan high to low-tyyppinen.
En hoksannut mainita sitä tuolla aiemmin että kyseessä oli tosiaan lohkojakaja.   :)
http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=6912
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #61 : 01.04.2013, 20:17:06 »
Se 240 jakaja on High to Low ja 740/940 jakaja on Low to High...

sitä en tiedä mistä on saatu tieto tuonne sivulle että olis toiminnaltaan samanlainen kumpikin jakaja..

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #62 : 01.04.2013, 20:22:34 »
Se 240 jakaja on High to Low ja 740/940 jakaja on Low to High...

sitä en tiedä mistä on saatu tieto tuonne sivulle että olis toiminnaltaan samanlainen kumpikin jakaja..
Joo aika harhaanjohtavaa tietoa noilla sivuilla sitten.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #63 : 03.04.2013, 15:10:44 »
Boksiin tuli tehtyä muutokset. Illalla ois tarkoitus mennä kattomaan tuleeko autoon mitään eloa.  :)

Pistetään nyt vielä kuva, kun en ite löytäny kauheen montaa ainakin tästä high to low-kytkennästä.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #64 : 06.04.2013, 21:45:48 »
Tuli testailtua sen verran että läppärillä sai yhteyden boksiin.
Nyt pitääkin sitte opetella käyttämään tuota tunerstudiota ja saada jonkulaiset perusasetukset aikaan.

Boksin joudun aukaseen vielä uudestaan, kun enhän muistanu tehä Q5 -> TIP122 muutosta tyhmäkäyntiventtiiliä varten.
Tuommosta TIP122:sta ei löytyny paikallisesta, mutta sain tilalle vastaavan tehonkestoltaan isomman BDW 93C-trankun.

Imuputkiston putsarilta turbolle joutuu kans tekemään uusiks, ennen se oli puruletkulla vain. On vaan vähä epästandardeja kokoja siinäkin ku bmc:n putsari on 70mm liitännällä ja turbon pääkin on n.60mm. Tigiä ei oo käytössä, joten joutuu silikoni-liitoksilla pärjätä. Koittaa saada niitä mahollisimman vähän.
« Viimeksi muokattu: 06.04.2013, 21:53:11 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #65 : 12.04.2013, 11:38:52 »
Päivitellääs vähän kuvien kera...

Eli tuo bdw93c-transistori tuli kolvailtua diodin kera levylle.


Turbon imuputki putsarilta tuli katkastua b200et-koneen ahtoputkesta, josta sit isonnus 64-70mm. Vois laittaa maskin taakse jonku "tratin", josta letku tuonne putsarin eteen niin ois kylmän ilman saanti turvattu (ainaki vauhdissa).


Lämpöanturit tuli vuoroin keiteltyä, pakastettua ym. ja sain ne kalibroitua. Lätkäsin sitte läppärin kiinni ja syöttelin perusasetuksia sisään. Jotain häikkää anturien kalibroinnissa on kyllä vielä, koska hallissa oli ehkä +5 astetta ja mittarit näytti +16/+19.  ;D


ExtraEFIn tarkistuslista tuli käytyä läpi, mittailin yleismittarilla resistanssit ja jännitteet db37 liittimestä -> kaikki ok.
Sitte ohjeen mukaan kattomaan sytkäpuolta, jossa on jotain häikkää.
Eli led17 palaa koko ajan virran ollessa kytkettynä megaan, onko ok?
Asetin led 18 = IRQ trigger ja kääntelin jakajaa: Jakajan ollessa normiasennossaan, pyörijän osoittaessa ykköspyttyä ja kone ykk:ssa ei pala ledi. Sitte kun lähtee kääntämään pyörimissuuntaan, niin syttyy.  :buck2:

Tuon ohjeen mukaan pitäs toimia just päinvastoin, vai oonko ihan hakoteillä?
http://www.extraefi.co.uk/dizzy.htm


« Viimeksi muokattu: 12.04.2013, 15:35:09 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #66 : 12.04.2013, 18:04:29 »
Kyllä sen sytytyslähdön ledin ainakin jakajasytkällä ja -139 sytytyskivellä pitää palaa koko ajan virtojen ollessa päällä...

olikohan tuo IRQ trigger sellainen että kipinän tullessa/pyörijän osoittaessa 1 pyttyyn, se ledi ei pala ja triggerilevyn tyhjän kolon ollessa kohdalla se syttyy... ???

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #67 : 12.04.2013, 18:27:05 »
Päivitellääs vähän kuvien kera...

Eli tuo bdw93c-transistori tuli kolvailtua diodin kera levylle.



Laita heti transistorin alle esim.kiillelevy eristeeksi ja kiinnityspulttiin muovinen eriste prikka!!
Se ei saa olla metallisesssa yhteydessä koteloon koska se on maadoitettu.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #68 : 12.04.2013, 19:01:03 »

Laita heti transistorin alle esim.kiillelevy eristeeksi ja kiinnityspulttiin muovinen eriste prikka!!
Se ei saa olla metallisesssa yhteydessä koteloon koska se on maadoitettu.
Tehdään ensi tilassa.
Käykö tuohon ihan joku ohut muoviläpyskä, jonka molemmille puolin levittää piitahnaa?

Kowalchuck: juurikin noin päin se tuntuis nyt tekevän. Eli ledi palaa ennen ku pyörijä tulee ykköspytyn kohalle, sammuu kohdalla ja syttyy uudestaan kun se on ohitettu.
« Viimeksi muokattu: 12.04.2013, 19:02:57 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Paikalla The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2394
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #69 : 13.04.2013, 12:36:00 »
On ihan eristysarjoja olemassa. Ei maksa just mitään.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #70 : 13.04.2013, 13:28:49 »
On ihan eristysarjoja olemassa. Ei maksa just mitään.
Eipä näytä olevan hinnan kiroissa, harmi kun täälläpäin ei oo elektroniikkaliikkeitä häävisti.
Käyn maanantaina kysyyn ammattikoulun sähköpuolelta, sieltä yleensä löytyy.  :)
Täytyy laittaa joku muoviläpyskä nyt väliaikasesti että pääsee testailemaan.

Hoksasin miks lämpöanturit anto häröä tietoa. Olin täs kotona tehny tiedostot easythermillä ja ajanu niistä sen .s19 tiedoston, mutta en tietenkään ollu polttanu sitä vielä boksille.  :idiot2:

Pitäsköhän nuo vm.2010 bensat tyhjätä tankista pois ja pistää uutta tilalle. Ei taida nyky-98E kestää tankissa kovin kauaa?
« Viimeksi muokattu: 13.04.2013, 13:59:21 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #71 : 13.04.2013, 14:53:12 »

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1134
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #72 : 13.04.2013, 21:42:57 »
Eikös niitä saa muovipultteja- ja muttereitakin, jossain muistelisin nähneeni.  :)

Pensatankki tuli tyhjättyä, melko ruskeaa on tuommonen reilu 2v vanha bensa.
Ajoin boksiin ne lämpöanturien arvot, kumma kyllä ei tilanne muuttunu mikskään. Edelleen näyttää n.10 astetta liikaa molemmat. Tuon ahtoilman lämpötunnistimen osalta vois koittaa ihan Boschin antamia arvoja. Jäähdytysnesteen anturina mulla on FAE-merkkinen tarvikeanturi, josta en löytäny mitään ohjearvoja. 

Tuo jakajahommahan oli just niinku Kowalchuck tuossa aiemmin sanoi. Eli tunnistinlevyn kolon ollessa anturin kohdalla irq=high eli valo ei pala ja reunan tullessa anturin kohdalle syttyy.
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #73 : 13.04.2013, 21:59:06 »
Saa juu muovipulttejakin.

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: 242 TIC -84 [megan asentelua]
« Vastaus #74 : 13.04.2013, 22:33:36 »
Eikös niitä saa muovipultteja- ja muttereitakin, jossain muistelisin nähneeni.  :)

Pensatankki tuli tyhjättyä, melko ruskeaa on tuommonen reilu 2v vanha bensa.
Ajoin boksiin ne lämpöanturien arvot, kumma kyllä ei tilanne muuttunu mikskään. Edelleen näyttää n.10 astetta liikaa molemmat. Tuon ahtoilman lämpötunnistimen osalta vois koittaa ihan Boschin antamia arvoja. Jäähdytysnesteen anturina mulla on FAE-merkkinen tarvikeanturi, josta en löytäny mitään ohjearvoja. 

Tuo jakajahommahan oli just niinku Kowalchuck tuossa aiemmin sanoi. Eli tunnistinlevyn kolon ollessa anturin kohdalla irq=high eli valo ei pala ja reunan tullessa anturin kohdalle syttyy.

En nyt vielä ole itse tunerstudion kanssa hirveän sinuiksi päässyt, mutta ainakin megatunen kanssa pitää easythermillä tehdyt .inc tiedostot siirtää sinne ohjelman kansioon oikeeseen paikkaan ennen kun se ohjelma näyttää lämpötilat oikein.



Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron