Autodiagnoosi  Carcom Oy

242 Twincharged T5 -RK

  • 240 Vastauksia
  • 107443 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #75 : 10.12.2013, 04:56:42 »
Seurantaan menee!
volvoja - onhan noita.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #76 : 17.12.2013, 19:43:41 »
Tullu taas oltua tallilla, ei oo kerenny ees topicia päivitellä. Laitetaan sitte kerralla kunnon määrä kuvia. Autohan alkaa olla pikkuhiljaa riittävästi purettu että voi koko koslan maalata aikanaan. Saa nähä osaako tota vielä kasata.. No turhimmasta päästä voikin jättää pois






Siinä on vähän laitettuna peltiä lisää takapenkin taa. Suksiluukun kohalle on erillinen levy pulttikiinnitteisenä, jos tarvii vaikka sitä joskus kuitenkin. Tuli toi koko seinämä paljon jämäkämmäksi, vaikka ohkasella pellillä laittoi.

Tällasen telineen kehittelin akulle ja lasinpesunestesäiliölle eks varapyöräkotelon paikalle. Mietin pitkään, kuin noi teen, että ois ruostevapaa systeemi ja helppo huoltaa tuotla alta tarvittessa. Päätin sitten hitsata M8 kierretangon pätkiä kotelon pohjaan pystyyn ja näihin sitten mutterit joiden päällä toi teline makaa. Sinne jää siis ilmarako alle. Toiseen varapyöräkoteloon tulee vastaavalla tavalla työkalukotelo, vaikka eihän Volvoissa ole vikoja :idiot2:






Bensapumppujen kanssa ei nyt menny ihan putkeen taas. Mulla oli ennestään tollanen bilteman ns. turbon pumppu kai. Saman näkönen ku vakio, mutta hiukan isompi. Koitin metsästää sellasta toista varmuuden vuoks kaveriksi, mutta ostinkin epähuomiossa vakion, kun en nähny noita vastaavia kummassakaan lähibiltemassa. Sais sen varmaankin kyllä palautettua, mutta en tiedä, mitä sitten tilalle.. Luultavasti laitan sitten 2 erilaista pumppua vaan kiinni, jos ei siitä suurempaa haittaa ole?


Tän näkönen Schwitzeri ois tulossa koneen kylkeen. Toivotaan et kokoluokka ois hyvä.


E: Kuvat oli menny vähän vääriin kohtiin.
« Viimeksi muokattu: 19.12.2013, 15:46:59 kirjoittanut kiroileva_fossiili »

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #77 : 21.12.2013, 23:20:26 »
Kävin vaihtaa ton pumpun sittenkin -044 kopioon, koska ei tossa ollut kyllä järkeä. Siihe täytyy jossain vaiheessa hakea vielä joku adapteri, että saan sen sopimaan suodattimeen. Vähän ihmettelin tota mukana tullutta talaiskua, kun se on niinkuin banjo-liitin, mutta uros ja siellä päässäkin on joku reikä. En tiedä millanen liitin siihen mahtais oikeen sopia, mutta monet kai ovat käyttäneet noita ilmankin takaiskua? Silloin se on ainakin helpompi liittää.

Hitsailin tossa kans katosta jonkun antennin reiän umpeen, se on varman jolleki puhelimelle tai jollekin siinä ollut, mutta nyt se oli ollut tulpattuna sellasella kromilätkällä. Konehuoneest tuli myös laitettua umpeen jotain vanhoja reikiä, jotka jää tai luulen jäävän tarpeettomiksi. Sinne kun oli aikojen saatossa kertyny ties mitä, näytti ku haulikolla oisi ammuttu. Etutolpat otin kans pois ja tarkotus viel ennen maalausta purkaa kaikki alustan osat sieltäkin pois niin tulee nekin käytyä läpi ja tarkastettua.

Aloin tossa miettiä megasquirttiakin, saattaa olla että loppujen lopuksi siihenkin päädyn, mutta ei sitä tiedä. Kiinnostaa kyllä noi moottorinohjausjutut, ja oon käynyt jo epätoivoseksi sen Lh:n hukkakipinämodin suhteen, eikä luonne antaisi periksi enää palata jakajasytkäänkään. Mega vaan ennestään venyttäis projektia ja lisäis kustannuksia, vaikka entisen ohjauksen myiskin, mutta toisaalta sillä sais kyllä paremmin oikeasti sädeltyä konetta ja ois ehkä paremmat mahollisuudet saada se pysymään nipussa. Vaikka ei LH:kaan mua ole vielä pettänyt, mutta on se vähän semmonen. Siihen jos koittaa jotain säätöä lastulla tehdä, niin välillä tuntuu että mahdoton saada aikaan mitään järkeviä muutoksia mihinkään suuntaan ja suurin osa säädöstä on vaan immun ja bensanpaineiden kanssa pelaamista. Mutta tosiaan, en kyllä tiedä, koskahan tääkin oikeen tulee valmistumaan, ihme on jos ensi kesänä ajellaan.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1522
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #78 : 21.12.2013, 23:51:18 »
Vähän ihmettelin tota mukana tullutta talaiskua, kun se on niinkuin banjo-liitin, mutta uros ja siellä päässäkin on joku reikä. En tiedä millanen liitin siihen mahtais oikeen sopia, mutta monet kai ovat käyttäneet noita ilmankin takaiskua? Silloin se on ainakin helpompi liittää.


Siihen käy juurikin banjoliitin. Tarvitset sille vain kaveriksi banjopultin sijaan hattumutterin http://www.finjector.com/verkkokauppa/fin/hattumutteri_pumpun_painepuolen_takaiskuventtiiliin_m12x1_5_eloksoitua_alumiinia_musta-p-449427-21/ 
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #79 : 22.12.2013, 00:02:02 »
Jotain tuon suuntasta myös fundeeraasin, kiitos avusta!

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #80 : 28.12.2013, 12:01:50 »
Tuossa kun otin etupalkin irti, niin sen kiinnityksen kohalta runkopalkkiin löyty kuskin puolella pehmeää. Samoin oli laatikon palkin kohalla. Tuo etupalkin paikka olikin viheliäinen laittaa, kun siinä on kahta palkkia päällisin tuossa kohtaa, josta ruostuminen on johtunutkin. Korjasin sen 5mm tavaralla noihin molempiin kiinni hitsaten, niin pitäis olla taas vahvaa paikkaa.



Sisustasta jynsssäilty äänieristeiden liimoja pois. Autoa on hiottu ja vielä paljon hiomista jäljellä maalausta silmällä pitäen., mutta suhteellisen pian pitäs alkaa maalaushommat vihdoin!


Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #81 : 28.12.2013, 12:06:21 »
Ei toi sisempi palkki oo vaan noita jenkoja varten+vahvistuksena? Olisko sen saanu etukautta pois?
No kun halvalla sai.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #82 : 28.12.2013, 12:18:35 »
Etupalkkihan on tosta ylhäältä asti kiinni läpipulttauksella ja siellä on putket pulttien kohalla ettei palkki mene kasaan kiristäessä. Sisämäinen palkki on kiinni noilla kuvassa näkyvillä 4-sarjoilla pistehitsiä. Yhtenä vaihtoehtona meinasin että ois tehny sisäloksuun huoltoluukun ja sitä kautta laittanut, mutta ei sitten tarvinnutkaan. Ei se ainakaan tosta kohtaa enää ruostu puhki :D

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #83 : 31.12.2013, 02:10:12 »
Hyvin menee jälleen..  :facepalm: Sovittelin apparin puolen ovea ja loksua, mulla vaikuttas olevan helma reilun sentin sisässä oven alareunaan nähen. Joutuu vissiin ottaan helman auki ja takakaarta jonkun matkaa ja jotain yrittää.  Outoa sinäänsä, kun mittaa siitä kynnyksen päältäkin, niin helma on ihan oikeessa kohassa verrattuna toiseen puoleen ja jopa tohon ei räpellettyyn 240:seen. Ja asennusvaiheessakin katkasin uuden helman samasta kohtaa kun vanhan, niin sen piti tulla oikeaan kohtaan, joku kuitenkin on pielessä. Lokarin kanssa ovi onneksi menee hyvin yhteen. Jälkiviisaana vois sanoa, et kannattais aina välillä kiinnittää ovi ja tsekkailla, että kaikki menee yks yhteen. Mistähän mahtaa johtua, oisko kori jotenkin retkahtanut, väännellyt hitsaillessa tai vielä ajossa ollessaan ruosteen takia.

Poissa HM__

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #84 : 31.12.2013, 03:13:32 »
Tuntuis että ei tuo ole kotkahtanut ainakaan. Hitsaamisesta aiheutuneet muodonmuutoksen taas voivat olla mahdollisia. Kato sitä helmaa päädystä. Heti kyllä huomaa jos on vetänyt hitsauksesta helman rupelille.

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #85 : 31.12.2013, 03:46:28 »
Ovi sopii muuten hyvin mutta alakulma koko matkalta sentin yli kynnyskotelosta? Oliko saranoissa ovi kiinni ja säätö ei riitä.. Loksun saa aika tavalla eri asentoihin mut sen ns takaoven kohdan kanssa tasan sais mennä ovi.
Mulla on vielä toi vara-ovi tuolla jos tulee tarve.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #86 : 01.01.2014, 21:59:25 »
Helma sinäänsä oli suorassa, mutta vaan tasaisesti liian sisässä, samoin toki kylkikin siitä oven takaa, kun se tulee helmaan kiinni. Aloin eilen levittämään sitä, valmiiksi se ei ihan tullut ja viikonloppuna jatkuu vasta autohommat :) Ovi oli toki saranoissa kiinni, mutta tuohon ongelmaan ei oikeen säädöt auta.







Tuolla tavoin koitin korjata ongelmaa :/ Vähän turhaa työtä tuli tosta, mutta ehkä ton kyljen saa samalla vähän paremmaksi, kun tuli se otettua kunnolla auki. En nyt ottanut helmaa ulospäin, kuin M8 pultin verran, mutta se taitaa olla riittävästi. Ovi jää silti hieman ulommas, mutta ei häiritsevästi ja suurinpiirtein saman verran, kuin toisellakin puolella.
http://i1288.photobucket.com/albums/b490/kiroileva_fossiili/240/IMG_4521small_zps018689aa.jpg

Volvo oli pitkästä aikaa suhteellisen kasassa olevan näköinen, kun oli lätkästynä ovet ja lokarit paikoilleen. Lokaritkaan ei kyllä ole millään kiinni kuvissa, joten ne näyttää olevan vähän miten sattuu.


Se runkopalkki jossa oli mätää, korjailtuna:


Moottoritilaa fiksailtuna maalausta ajatellen. Hitsailtu "turhia" reikiä umpeen, poistettu akkuteline ja hiottu ruosteita pois. Kuskinpuolen iskaritornin kylki on jostain syystä klommoilla, pitäis varmaan leikata siitä pala irti, takoa suoraksi ja asentaa takaisin tai ottaa pala varaosa-autosta.
http://i1288.photobucket.com/albums/b490/kiroileva_fossiili/240/IMG_4525small_zpsab3ba979.jpg

Irrottelin tossa joku päivä varaosa-autosta etutukivarsiakin, ajattelin,että pääsen helpommalla ja ei tarvi uusia puslia laittaa, koska 242:sessa irrotuksessa meni pari hajalle, mutta ne oli niin ruosteessa, että turvallisempi vaan laittaa uudet puslat näihin vanhoihin. Yllättävän hyväkuntosia kuitenkin tässä autossa ollut melkein kaikki puslat. Ainoastaan ne takaylätukivarsien oli huonot, vaikka noita muita ei edes ole kait vaihdeltu ainakaan viimesen 15v aikana, jos koskaan.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #87 : 01.01.2014, 22:39:40 »
Ovenhan kuuluu olla pintapellin verran ulompana mitä helma, sen takia helmassa uudemmissa ainakin on se lista...

Nimimerkillä kesällä ihmeteltiin 240-87 helman paikkaa kun oli vähän oikomishommaa yhessä nosturilta tiputtautuneessa.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #88 : 02.01.2014, 00:34:56 »
Sitä ajattelin myös, nyt ne on siis aika oikeissa kohissa, hyvä näin :)

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: 242 Turbo -RKOo
« Vastaus #89 : 07.01.2014, 00:38:38 »
Oon taas purkanut sitä varaosa- 240:stä, koska kohta tulee lumet ja sitten ei oo enää kivaa. Varsinkin kun sinne sataa sisälle joka lävestä :D

Koko johtosarja on nyt irti ja olihan se tosi hyväkuntoinen. Ei ollenkaan räpelletty mitään, vetokoukun sähkötkin on joku ammattilainen laittanut. Sillon kun mulle tullessa testasin niin eihän ne kyllä toimineet yhtään, muistaakseni toinen parkki paloi, mut muuten ei muita elonmerkkejä, kuin että bensapumput pyöris, koska lähti käyntiin. Luultavasti olis sulakkeiden uusimisella toiminut moni muukin juttu, vuosia ilman ikkunoita seissyt auto, niin varmasti on kaikki hapettuneet.



Vaikuttaa paljon järkevämmältä tämä 87:kan johtosarja verrattuna '84. Tai sitten se vaan tuntuu siltä, mutta ihan kun olisi enemmän liittimiä ja mun mielestä 84:ssa niitä ei saa siitä mustasta tulipellin levystä läpi, mutta tässä oli tehty pellin yläpäähän kolo, josta ne sai irti. 242:seen saa tän sarjan ansiosta keskuslukotkin.

Molemmat mittaristotkin tuli purettua, kun pitää niistä koota joku yhdistelmäversio, jotta saa sähkösen nopeusmittarin ja rundarin.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo