Futurez  Kulkukoira

460 Halpisprojekti

  • 127 Vastauksia
  • 42189 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
460 Halpisprojekti
« : 13.12.2013, 10:08:54 »
Arvelen parhaaksi avata oman "projektipäiväkirjan" tänne, että tulee edes jonnekin laitettua näitä tietoja ylös. Ehkä saan hyviä neuvoja ja kommenttejakin :)

Jokin päässä alkoi viiraamaan ja keksittiin sitten, että hankitaan jokin halpis-projektiauto. Sitä ennen tuli mietittyä kaikenlaista halpis-skoottereista mönkijään ja moottorikelkkaan. Pääideana kuitenkin oli saada halpisprojekti jota voisi fiksailla tyyliin spraymaali ja puikkohitsi :D

Jotenkin tämä sitten eskaloitui ihan autoksi saakka. Tekosyynä on ollut muun muassa se, että tästä saan kannustimen pikkuveljelle, että jos saa vuoden sisällä (tms) hankittua ajokortin omilla rahoillaan, saa tästä sitten auton ihan ilmaiseksi.

Hommahan sitten eteni niin, että nettiautosta löytyi jos jonkinlaista. Edellinen auto oli V40, josta oli hyviä kokemuksia (kunnes jakopään hihna söi kiven ja katkesi). Joten Volvot tietysti kiinnosti.

Eräs vaihtoehto oli aika mielenkiintoinen, Italiassa kaasuvarustelun saanut 850. Siinä ei tosin mennyt kolmonen sisään ja ABS-valokin paloi. Oli pakko jättää se ottamatta.

Vastaan käveli sitten tuommoinen vuosimallin 1995 malli 460 GL, jossa on 2.0 litran moottori ja kilometrejä takan 181000km. Myyjänä oli liike, joka oli ottanut sen vaihdossa ja halusi siitä jopa epäilyttävän nopeasti eroon. Sain hinnan tingittyä 400 euroon ja kaupat syntyivät.

En siis tunne autoja kovinkaan hyvin, osaaminen on enemmän tuolla IT-puolella, mutta kaikenlaista raksa- ja remonttihommaa on tullut tehtyä. Ja on mulla tuommoinen Avantin 200-sarjan kuormain, jota olen joutunut fiksailemaan. Joten ei kai tässä kovin syvälle suohon voi joutua :D

Mitään tietoa auton huoltohistoriasta ei ollut lähtökohtaisesti. Paljastui kuitenkin käsin tehty merkintä papereista, että jakopää rullineen ja vesipumppuineen oli laiteltu jossain 130tkm tienoilla. Päätin silti että jakopää kannattaa laittaa heti.

Sain Biliasta uskomattoman hyvän tarjouksen jakopään laitosta ja huollosta. Tosin hinta ei ollut oikea, mutta se oli mulle luvattu ja siihen hintaan sain. Sain samalla myös vikalistan ja tietysti leiman huoltokirjaan :)

Näyttää siltä, että auton kanssa taisikin käydä melkoinen flaksi. Katsokaapa tätä vikalistaa:
-Vasen vetoakselin sisäkumi vuotaa
-Vasen etuovenrajoitin rikki
-Oikea etuvakaaja väljä
-Akkukiinnitys korjattava
-Äänimerkki ei toimi
-Vasen takaparkki pimeänä

Eli nähdäkseni ei juuri mitään auton hintaa ja ikää miettien. Kilsojahan ei ole kovin paljon tuon ikäiseksi.

No, tuosta listasta korjauksen osalta on vielä hämärän peitossa itselleni lähinnä vain tuo vetoakselin sisäkumin vaihto ja oikean etuvakaajan laitto. Vinkkejä otetaan vastaan. Muut taitavat olla helpohkoja fiksauksia.

Toistaiseksi autoon on hankittu/tehty:
-Radion vaihto Motonetin 40-euron MP3 radioon jossa ei ole CD-soitinta (eikä tarvitsekaan olla)
-Biltemasta ISO-johtosarja jolla radio meni paikalleen heittämällä (10€)
-Uusi antenni Biltemasta (3€) <-- antenni puuttui kokonaan, mutta ruuvauspaikka oli tallessa
-Huolto: jakopää ja Bilian Nice Price huolto (262€)

Eli nyt autoon on siis uponnut 715€. Plus rekisteröintimaksu tietysti.

Seuraavaksi on tarkoitus värkätä autoon E85 muutos, jotta pääsee ajelemaan halvalla etanolilla.

Kuvia ohessa. Ja pahoittelen kuvien laatua.

Kommentoikaa toki ja suositelkaa toimenpiteitä sun muuta. Saa haukkua ja arvostella tietenkin :)  Erityisesti kiinnostaa kuulla mielipiteitä siitä, tuliko tehtyä huono kauppa vaiko ei.














Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #1 : 13.12.2013, 10:41:08 »
Tässä kuva siitä oven ongelmakohdasta. Nuoli osoittaa halkeamaan.

Uskaltaisikohan tehdä niin, että ottaa oven irti, rälläköi tuon halkeaman ja vetää ohuella puikolla siihen jonkin mällin? Vai heitänkö vaan siihen CRC:tä ja toivon parasta?

Varmaan olisi migillä parempi fiksata tuo.. vaan mullapa ei migiä ole.


Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13522
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #2 : 13.12.2013, 10:49:01 »
migillä se pitää hitsata puikko polttaa vaan peltiinreikiä.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #3 : 13.12.2013, 10:51:42 »
migillä se pitää hitsata puikko polttaa vaan peltiinreikiä.

Kuulenko tässä ihan selvästi seireenin kuiskuttelevan korvaani, että uusi hitsauslaite on hankittava, vaihtoehtoja ei ole!? :D

..ja vaimollehan tämä on perusteltava...

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #4 : 13.12.2013, 12:15:45 »
Pura ovi sillain että saa nopeasti nyppästyä irti jos mahdollista, ja pyöräytä jonnekkin pajalle missä hitsaavat sen. Itse hitsaukseen nyt ei kauaa mene joten ei
pitäs paljoa tulla kuluja.

Tuohan on hyvinkin helppo korjata kun ovi on irti. Hiominen pellille. Sitten tietävä hitsari pistää sopivat säädöt ja muuta kuin hitsaa, peltiin kun ei mitään alotus
railojakaan tarvi tehdä. Sitten sauma hiotaan tuon rajottimen kohdalta pois, muuten voisi sauman jättää että on vahvempi.

Tai välttämättähän ovea ei tarvi edes irrottaa. Ruuvaa tuo toppari irti ja katso mahtuuko ovi sitten aukeamaan niin paljon että mahtuu operoimaan.
« Viimeksi muokattu: 13.12.2013, 12:20:00 kirjoittanut Customer »

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #5 : 13.12.2013, 13:01:43 »
Ei taida irto oven kiikuttaminen pajalle auttaa kun vika on korin puolella :D

Eipä tuo iso homma tosiaan ole jollakin migin omistavalla korjauttaa. Stopparin ruuvit irti karmista ja hioo puhtaalle pellille, tarvittaessa koputtelee vasaralla, hitsaa ja hioo sauman, maalit niskaan ja takaisin kasaan.

Tuo stoppari on varmaan oven sisältä jumissa niin on karmi revennyt. Oven verhoilut irti ja stoppari irti niin saa sen putsattua ja rasvattua. Tuo sokkatappi tosin näyttää siltä, että sitä on joku yrittänyt irrottaa kun on pää lintassa, on saattanut silloinkin pelti revetä.

460:stä en ole vetari ikinä irrottanut mutta luultavasti menee kuten muissakin etuvetoisissa eli ensin napapultti/-mutteri löysälle, nostetaan tunkille/pukille, rengas irti, alapallo irti, tarvittaessa raidetangonpää irti, napapultti irti, vedetään napaa ulospäin ja samalla painetaan vetonivel irti navasta, kun ulkopää on irti navasta nykäistään sisäpää irti laatikosta. Viedään vetoakseli työpöydän ääreen, putsataan, irrotetaan ulkopään suojakumi, lyödään ulompi vetonivel irti akselista, irrotetaan sisemmän nivelen suojakumi. Lykätään uusi sisempi suojakumi akselille, laitetaan niveleen uutta vaseliinia, suojakumi paikoilleen, vedetään ulompi suojakumi akselille, ulompi nivel paikoilleen akseliin, uudet vaseliinit niveleen ja kumi paikoilleen. Sitten vaan kootaan paikoilleen. Kannattaa nostaa se kuskin puoli mahdollisimman ylös ennenkuin irrottaa akselin vaihteistosta niin ei tule laatikosta öljyt ulos.

Jos ei huvita irrottaa vetoakselia niin Biltemasta saa liimattavaa suojakumia, itse ainakin totesin ihan päteväksi keksinnöksi. Auton etupää pitää saada sen verran ylös, että mahtuu hyvin alla tekemään. Sitten putsataan sen sisemmän nivelen ympäristö hyvin. Revitään kaikki vanhan suojakumin roippeet pois ja putsataan vielä vanhat vaseliinitkin pois. Sitten sovittaa uutta kumia akselin ja nivelen päälle sekä leikkoo sopivilta kohtia poikki, että halkasijat sopivat akselille ja nivelen päälle. Kumi akselin ympäri ja liimataan sauma kiinni, niveleen uudet rasvat ja asennetaan suojakumi paikoilleen.

Semmoinen vaara on olemassa, että sinne niveleen on jo päässyt likaa jos kumi on revennyt ja saattaa kulua nopeastikin ja rupeaa ravistamaan ajossa, riippuu ihan kuinka paljon sinne on likaa/vettä päässyt.

Vakaajan väljyydellä tarkoitetaan varmaankin koiranluuta eli yhdystankoa. Pari mutteria irti, vanha osa pois uusi tilalle.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #6 : 13.12.2013, 13:51:10 »
Eiköhän siitä silti ymmärrä ettei ovia sinne pajalle piä viedä vaikka siihen pikku virhe sattuikin tulemaan  :)

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #7 : 14.12.2013, 00:45:53 »
Jeah! Erityiskiitos Estatelle, mainioita neuvoja.

Tosiaan se on varmaan mentävä mig-hitsaajan pakeille. Vaan tekisi mieli omakin mig-kone hankkia. Onneksi sukulainen on mig-taitoinen. Mutta tuo ei ole niin akuuttia. Eikä muutenkaan kovin akuutteja nuo viat ole.

Tosin voisin ehkä ajatella, että hankkisin paremman puikkokoneen, johon saa järkevän Tig-välineistön. Tuohan menisi Tigilläkin varmaan aika heittämällä.

Tänään muuten ilmeni enempi tyhjäkäynnin murahtelua. Kierrokset tippuu ihan hetkeksi silloin tällöin. Ja tänään kun kävin näyttämässä kaaraa pikkuveljelle, pihassa pysäköin jyrkähköön mäkeen keula ylöspäin, niin käyntiin laitettua oli enemmän tuota ja kierrokset laski aika alas.

Samoin sitten kotona loivassa mäessä samassa tilanteessa ei lähtenyt edes ekalla käyntiin. Sitten vinkui jo joku hihnakin, kunnes pärähti käymään. Hihnan vinkuna jatkui katkonaisena kun ajoin auton talliin.

Oli tankki melkoisen tyhjänä, valo paloi jne, voisikohan se vaikuttaa jotenkin tuohon tyhjäkäyntiin? Tosin tuosta vinkunasta aattelin valittaa heti Biliaan, kuulosti näet hihnalta ja voisi olla hyvinkin se apulaitehihna.

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #8 : 18.12.2013, 11:45:23 »
Nyt jo vaimokin hieman valitteli tuosta nykimisestä. Ei se ihan mahdottoman häiritsevää ole vielä, mutta varmaan voisi vaikka tulpat vaihtaa kokeeksi. Ja kyllä ne tulpanjohdot varmaan kannattaa samalla vaihtaa. Kai tässä puolakin on..

Ovellekaan en ole mitään ehtinyt tekemään, täytyy tutkia mitenkä helposti sen saa irti.

Tuossa sähköpostittelin muuten yhden ex-460-omistajan kanssa joka kertoi että surutta on laittanut modaamattomaan vehkeeseen E85-polttoainetta. Mutta enköhän mä sen boksin siihen hommaa. Laitetaan sitten vaikka takapeltiin joku hieno SUPER-ECO tai FLEXIFUEL tarra tai logo :)

Poissa Daywalker

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
  • Laahustaja
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #9 : 18.12.2013, 12:25:45 »
 kannattaa vaihtaa jakajankansi+pyörijä samaan vaivaan ku eivät paljoa maksa.alkuperäiset tulpat kannattaa laittaa myös... Hauska huomata että joku muukin rassailee näitä nelisatkuja... :)
V50 2.4 -04"Toppinen" + Toyota Corolla T-Sport -06 "Unto"

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #10 : 18.12.2013, 20:53:15 »
Mun auton laittelua ei kyllä kovin ammattimaiseksi rassailuksi ainakaan sanoa. On nimittäin tietotaitoa auton laittamisen osalta todellakin vähän. Kunhan tässä nyt huvikseen tuota kattelen :) Tavoitteenahan on tehdä tätä autoa halvalla ja tehdä siitä vieläkin halvempi ... ainakin ajaa :)

Joo, olihan tuo laturin hihna löystynyt ja siksi vinkui. Syynkin tähän epäilen tietäväni.. :D

Jahas, no tässä jos laskeskelisi Motonetin osilla.. Ja siis Biliastako niitä merkki-sytytystulppia saa? Eikö NGK-kelpaa?

-Motonetin NGK-tulpat http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/111167?ajoneuvo=654 - 3,90€ / kpl X 4 kpl = 15,60€
-Tulpanjohdot http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/112182?ajoneuvo=654 24,90€
-Sytytyspuola http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/101060?ajoneuvo=654 24,90€
-Virranjakajan kansi + pyörijä http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/106150?ajoneuvo=654 19,90€

Yhteensä: 85,30€

No, kyllä tuo on jo rahaa, mutta ei sinällään kovin paha. Pitää tosin vielä käydä testaamassa että vieläkö nykii hihnan kiristämisen jälkeen, koska ei tuossa lyhyellä koekäytöllä oirehtinut mitenkään.

Näköjään pitää tuota äänimerkin tutkimista varten ajaa auto pukeille ja ottaa moottorin pohjan suojalevyjä poijes.

Mitenkäs sitä näistä vanhemmista autoista oikein vikakoodeja otetaan?

Poissa riparapa87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 534
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #11 : 19.12.2013, 09:31:59 »
Mitenkäs sitä näistä vanhemmista autoista oikein vikakoodeja otetaan?

Olisko ollu Kuskin puolella aika edessä hiukan tulitikku askia isompi boksi.Missä on punanen lamppu kannen alla ja numeroita reikineen.

Edeit:Tossa linkki http://www.volvolandia.com/korjaamo/400comvikakoodit.htm
« Viimeksi muokattu: 19.12.2013, 09:33:47 kirjoittanut riparapa87 »
Vi*tullako vihellät,kun huuli on halki. ::)

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #12 : 20.12.2013, 12:51:43 »
Mainiota. Kiitoksia vaan.

Tuohon pitänee siis olla jokin johto+kytkin-viritys? Vai onko valmiit vermeet itse autossa?

Edit: löytyi jo tieto.. http://www.am.torun.pl/~ja/volvo/diagnostic-system.shtml

AV64

  • Vieras
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #13 : 22.12.2013, 20:34:20 »
Nyt jo vaimokin hieman valitteli tuosta nykimisestä. Ei se ihan mahdottoman häiritsevää ole vielä, mutta varmaan voisi vaikka tulpat vaihtaa kokeeksi. Ja kyllä ne tulpanjohdot varmaan kannattaa samalla vaihtaa. Kai tässä puolakin on..

Ovellekaan en ole mitään ehtinyt tekemään, täytyy tutkia mitenkä helposti sen saa irti.

Tuossa sähköpostittelin muuten yhden ex-460-omistajan kanssa joka kertoi että surutta on laittanut modaamattomaan vehkeeseen E85-polttoainetta. Mutta enköhän mä sen boksin siihen hommaa.
Laitetaan sitten vaikka takapeltiin joku hieno SUPER-ECO tai FLEXIFUEL tarra tai logo :)
Laita vaan se boxi toimii ilman boxiakin,seokset on laihalla ilman boxia ja moottorin vikavalo syttyy.

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #14 : 23.12.2013, 14:20:40 »
Nyt on sitten vaihdettu uudet tulpanjohdot ja tulpat. Vanhat tulpat olikin jo sen näköiset, että ovat elämää nähneet. Ja alustavasti vaikuttaa siltä, että tyhjäkäynti asettui ja kone ei enää hörähtele.

Eli aiemmin autoon oli siis jo mennyt 715€, joten tämänhetkinen tilanne:

-Akun kiinnityksen korjaaminen kilokiinnikkeillä 1.90€ (ja ylikin jäi kun otin varmuudeksi useampia erilaisia kauluslevyjä ja pultteja)
-Sytytysjohtosarja 24.90€
-Sytytystulpat Bosch WR7LC 4kpl yhteensä 19.60€

Joten tämänhetkinen kulu mitä on autoon mennyt on siis 761.40€.

Vielä pitäisi se oven halkeama laittaa. En ole vieläkään saanut aikaiseksi tutkia miten ovi irroitetaan, mutta taitaa tuossa korjausoppaassa olla sekin tieto. Hitsarikin on tiedossa jo.

Samoin on vielä tekemättä vetonivelen kumin korjaus ja koiranluun vaihto. Ne luultavasti jätän keväämmälle, ehkä.

Äänimerkin korjausta varten joudun ajamaan auton pukeille, joten samalla sitä kai voisi katsoa vetonivelen kumia ja koiranluutakin.

 

Autoracing  KL-varaosat