Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

G80 liikkeellelähtölukon toiminta & modifiointi

  • 222 Vastauksia
  • 129069 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rottarauta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #105 : 07.04.2013, 10:48:36 »
mikäköhä tos mun lukossa on ku välillä vetää kahdella ja sitten joskus ei millään vaikka kui yrittäis

Poissa TeeKuus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #106 : 07.04.2013, 11:08:38 »
Huh enpä tiennyt että tätä GM:n käyttämää Eatonin käkikello-paskaa käytetään Volvoissakin. Osanottoni  :'(

Ite parikymmentä vuotta leikkiny noilla jenkki truckeilla ja toi ko lukko on yks maailman kehnoimpia.

Sen verran niistä ainaisesti kiistellyistä öljyistä: sekä GM että valmistaja Eaton on nimenomaan kieltänyt lukkolisäaineiden käytön ko. lukossa, koska LS-liukastin estää kitkalevyjen saavuttamasta 100% työntöä lukkovivulle ja jää luistamaan = palamaan.

Mutta kuten jo tuolla jenkkiforumeillakin olen sanonut vastaanväittäjille että jokainen toki saa laittaa sinne perään mitä haluaa  :D

Eaton valmistaa paljon parempiakin lukkoja jos ko. valmistajan tuotteita haluaa käyttää.
Volvo - rakkaudesta remonttiin


hevonen

  • Vieras
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #107 : 07.04.2013, 14:52:36 »
No, täähän on alkuperäisvaruste, jos sen haluaa jollain korvata niin siitä vaan. Oma eatoni(kirjoitettu pienellä huom!) toimi paremmin tosiaan normaaleilla peräöljyillä.

Jos puhutaan tästä kyseisestä perästä mikä on näissä vakiona niin modifiointi on ihan kiva sana, tuskin TeeKuus on sitä vastaan. Topiccihan käsittelee nimenomaan sen modifiointia!

Ei kai tässä kehutakaan sen ylenpalttista ylivoimaisuutta?

Vai?

Monet menee käkikellopaskalla joka on parempi kuin ei mitään. Uskallan näin vähäisellä kokemuksellani väittää.

Poissa TeeKuus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #108 : 07.04.2013, 15:15:49 »
Juu, sori ei ollu tarkotus sen enempää mollata ku sen maine niittää tuolla isossa maailmassa ja kyllähän se sen perän lukitsee sillon ku on ehjä ja toimii  :)

Olin vaan yllättynyt ja ehkä hieman pettynytkin että näitä on Volvokin ottanut reppuihinsa, luulin että se oli GM:n yksinoikeus-moka  ;)


Volvo - rakkaudesta remonttiin


Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #109 : 08.05.2013, 01:54:17 »
tännään tutkin tuota lukkoa hetken ja hitsasin keskipako limpun kiinni runkoon.
300tkm ajetusta autosta tuo oli.
kyllä tuon lukon toimiminen vaatii tietyn ajan välein suoritettavaa puhdistusta.
sen verran jankkiintunutta öljyä siellä oli että ei ihme jos joillain on ongelmia kytkeytymisessä ja irroittamisessa.
kertoilen kokemuksia myöhemmin miten pelaa.

uskon että tämä kemppi perän voittaa... ja lukottoman...
« Viimeksi muokattu: 08.05.2013, 01:57:46 kirjoittanut volovo mies »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #110 : 06.09.2013, 02:41:04 »
nyt kun on kokeillu tuota muutamia kertoja nii kyllä se sata kertaa parempi on kuin ilman mitään lukkoa.
tänään taas olin lukottomalla nurmikossa kiinni.
liikkeelle pääsee ilman lukkoa jos osaa ajaa ( 10cm edestakaisin oleva liike) mutta siitä kun alkaa kasvattamaan vauhtia ei tahdo lukottomasta olla liikkujaksi. g80 lukollinen auttaa siinä jo ihan riittävästi ettei jää hinkkaan sitä 10cm eteen ja taakse vaan se auttaa auton pidempään liikkeeseen ja näin ei tarvi hinaus apua.
tietenki joku lintta kuski luulee että kerralla kaasu pohjaan ja kokeillaan, ei se niin mene. se on varma mahajumi.
tännään kävin kattoon ku pojat oli pajeroilla jumissa ja ajelin lukottomalla volvolla 100m päähän ennenku jäin ite jumiin. 3cm liikkui eteen ja saman taakse päin. g80 lukolla ois ollu jo huomattavasti helpompi operaatio.
hinaamalla liikkeelle ja takas paanalle...
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa Käismä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • 1342
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #111 : 13.05.2014, 19:50:58 »
Herätellääs vähän omienkin kokemuksien puolesta.  :) Autona tuo 940 -98 b230ft+m90+g80

Tavoitehan mulla oli saada lukko toimimaan kaikissa nopeuksissa, ja siinä kyllä onnistuttiin kivasti. Lähtökohtana 400tkm ajettu (öljyjä vaihdeltu säännöllisesti) g80 perä.
Eihän tuo tietenkään ole mikään oikea kunnon lukko, mutta ERITTÄIN kustannustehokas pienesti modattuna. Jäällä, lumella ja soralla ottaa aina kiinni heti modauksien jälkeen, ja asfaltilla pieni viive joka on helposti ennakoitavissa. Tosin,, välillä vastaheitossa ei perkele meinaa ottaa kiinni kunnolla asfaltilla, joka jo mahtaa johtua toistaiseksi vain laiskoista, vain lastutetuista vehkeistä. Jää nähtäväksi että mitenkä suttaa kun tuon tehomyllyn saan keulille  ;)

Eli kunnon jarru cleaner pesu perälle, ja sen jälkeen poralla läpi limpun kohdalta, m5 kierteet ja tappi perään (mikä sekin tehtiin vaan pultista rälläkällä). Lukko mutteri persiiseen ja välyksen säätöön.
Huomasin tosiaan että liian kireällä lukko todellakin toimii hämärästi, ottaa kiinni heti ja jättää päälle myös. Mutta heti kun oli pienen pieni välys niin awot! Lukko toimii ja on helppo ennakoida ajossa.
Tuota pulttia ja lukkomutteria joutui hieman hiomaan ennenkuin se mahtui peräkotelossa pyörimään, mutta ei paljoa. Testauksen (pyörän pyöräyttämisen ja lukon toimivuuden toteamisen) jälkeen lukkoliimalla kasaan.

Itse olen ainakin hyvin tyytyväinen lukkoon, juuri tämän "ilmaisen" ja helpon modauksen jälkeen. En tietenkään voi suositella kenellekkään, sillä kyllähän tässä taas raiskataan hienoja, Volvon alkuperäisiä osia, mutta hyvin toimii vielä 20tkm ajon jälkeenkin, ja tuskin tulee aiheuttamaan ongelmia jatkossakaan.

Tässä vielä havainnollistavia kuvia:


Helppo arvostella, vaikea tehdä itse.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #112 : 14.05.2014, 10:03:11 »
Niin siis tuollainen systeemihän ei ilmeisesti säädä kytkeytymisnopeutta vaan se on käytännössä ääretön kun keskipakolimppu ei pääse ulkonemaan ollenkaan. Ts. limpun ulkoneman vastusta ei säädetä. Voe la, kuin perus kitkalukko  ;D
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #113 : 14.05.2014, 20:18:39 »
Niin siis tuollainen systeemihän ei ilmeisesti säädä kytkeytymisnopeutta vaan se on käytännössä ääretön kun keskipakolimppu ei pääse ulkonemaan ollenkaan. Ts. limpun ulkoneman vastusta ei säädetä. Voe la, kuin perus kitkalukko  ;D

No ei se kyllä perus kitkalukoksi muutu
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #114 : 14.05.2014, 21:06:56 »
No ei se kyllä perus kitkalukoksi muutu

Käkikello on paska, teki sille mitä tahansa... Vähemmän paska vaan noin.  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Ruusuja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 699
  • Ei muoviämpäri, ei se näin mennytkään
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #115 : 21.05.2014, 11:37:07 »
Herätellääs vähän omienkin kokemuksien puolesta.  :) Autona tuo 940 -98 b230ft+m90+g80

Tavoitehan mulla oli saada lukko toimimaan kaikissa nopeuksissa, ja siinä kyllä onnistuttiin kivasti. Lähtökohtana 400tkm ajettu (öljyjä vaihdeltu säännöllisesti) g80 perä.
Eihän tuo tietenkään ole mikään oikea kunnon lukko, mutta ERITTÄIN kustannustehokas pienesti modattuna. Jäällä, lumella ja soralla ottaa aina kiinni heti modauksien jälkeen, ja asfaltilla pieni viive joka on helposti ennakoitavissa. Tosin,, välillä vastaheitossa ei perkele meinaa ottaa kiinni kunnolla asfaltilla, joka jo mahtaa johtua toistaiseksi vain laiskoista, vain lastutetuista vehkeistä. Jää nähtäväksi että mitenkä suttaa kun tuon tehomyllyn saan keulille  ;)

Eli kunnon jarru cleaner pesu perälle, ja sen jälkeen poralla läpi limpun kohdalta, m5 kierteet ja tappi perään (mikä sekin tehtiin vaan pultista rälläkällä). Lukko mutteri persiiseen ja välyksen säätöön.
Huomasin tosiaan että liian kireällä lukko todellakin toimii hämärästi, ottaa kiinni heti ja jättää päälle myös. Mutta heti kun oli pienen pieni välys niin awot! Lukko toimii ja on helppo ennakoida ajossa.
Tuota pulttia ja lukkomutteria joutui hieman hiomaan ennenkuin se mahtui peräkotelossa pyörimään, mutta ei paljoa. Testauksen (pyörän pyöräyttämisen ja lukon toimivuuden toteamisen) jälkeen lukkoliimalla kasaan.

Itse olen ainakin hyvin tyytyväinen lukkoon, juuri tämän "ilmaisen" ja helpon modauksen jälkeen. En tietenkään voi suositella kenellekkään, sillä kyllähän tässä taas raiskataan hienoja, Volvon alkuperäisiä osia, mutta hyvin toimii vielä 20tkm ajon jälkeenkin, ja tuskin tulee aiheuttamaan ongelmia jatkossakaan.

Tässä vielä havainnollistavia kuvia:





minulle myös tehty tämä samanlainen pultti modaus, tosin ei välyksiä jätetty ja hyvin ottaa kiinni, n.60km/h vauhdissa soratiellä, ja joka kerta asvalttiin piirtää kahdella. ja raskaan kaluston peräöljyt perässä  ;)   kun  on raskas kaasujalkakin
940 -97 B230fk+M90

Poissa Tuuks-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #116 : 10.11.2014, 18:44:22 »
Mooro, osaisko kukaan varmuudella kertoa että millä kaikilla numerosarjoilla varustetut takaakselit omaa jonkinlaisen lukon? Auto on 940ft ja vm -96 ???
V70 D5 -04

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #117 : 10.11.2014, 19:11:06 »
Mooro, osaisko kukaan varmuudella kertoa että millä kaikilla numerosarjoilla varustetut takaakselit omaa jonkinlaisen lukon? Auto on 940ft ja vm -96 ???

Vasemmassa akseliputkessa on valkonen lätkä, jos on enään tallella, missä lukee perän malli. 1041 lukollinen ja 1031 aikalailla aina lukoton.
Koppa auki ja katsomaan mitä on sisällä

Poissa Tuuks-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #118 : 10.11.2014, 21:50:01 »
Vasemmassa akseliputkessa on valkonen lätkä, jos on enään tallella, missä lukee perän malli. 1041 lukollinen ja 1031 aikalailla aina lukoton.
Koppa auki ja katsomaan mitä on sisällä.
Eli perästä kun putsailin sitä tarraa niin siitä löytyi tälläinen numero sarja: P121640tai32.
Sen verran oli jo huonossa hapessa ettei saanut selvää oliko toiseksi viimeinen numero 0 vai 3 ???
Ja välityssuhde on 3.54
V70 D5 -04

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: G80 liikkeellelähtölukon modifiointi
« Vastaus #119 : 10.11.2014, 21:56:42 »
Eli perästä kun putsailin sitä tarraa niin siitä löytyi tälläinen numero sarja: P121640tai32.
Sen verran oli jo huonossa hapessa ettei saanut selvää oliko toiseksi viimeinen numero 0 vai 3 ???
Ja välityssuhde on 3.54

siinä tarrassa on erikseen 4 numeroinen luku, juurikin tuo 1031 tai 1041

 

KL-varaosat  Race.fi