Proturbo  Autodiagnoosi

Kevennettyyn Amazon -66:seen alustaa.

  • 7 Vastauksia
  • 3578 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Kevennettyyn Amazon -66:seen alustaa.
« : 20.03.2012, 17:32:22 »
Niin, laitan kaikkiin mahdollisiin paikkoihin uretaanipuslat. Lisäksi uusin iskarit.
Ilmeisesti taakse menisi 140-sarjan "sport-jousi" motonetistä. Edestä voi ottaa puolitoista kierrosta pois, niin se jäykistyy samalla.

Ei ole vielä tietoa kallistuksenvakaimista, sen verran on että tämä amazoni on sport-malli, onkohan siinä jäykemmät vakaajat.

Kuitenkin auto jos on kevennetty aikalailla maksimiin, kuten aion tehdä, niin sekinhän jo "jäykistää" jousitusta. Rahaa koko hommaan palaa seuraavasti, kaikki puslat uusiksi, 120€, uudet iskarin joka kulmaan 120€, takajouset 80€, eli pääsee kahden viikon ruokalaskun rahalla paljon parempaan alustaan.


Yksi guru, jolle äsken soitin sanoi, että kunnossa ollessaan aman perä kestäisi sen 250hv, tämän verran tehoa autoon olisi tarkoitus saada, mutta kevyempänä peräkin kestää paremmin, eiköstä vain.

Onko järkevää tehdä alustaan muita muutoksia, esim 240:sen perää, yms. Nelilinkkejä yms.
Kun tarkoituksena olisi jossain vaiheessa tehdä semmonen 300+ moottori.

Entäs jarrupolitiikka, voiko käyttää 200-sarjan palikoita, jos voi, niin mitenhän tuo olisi mahdollista.
Peränkin vaihdan, jos niin kannattaa tehdä.

Vaikka vanha olenkin, niin Volvon malleista en tiedä juuri mitään muuta, kun nyt viikon verran nettiä selaillessa tarttunut haaviin.
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Jani O.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
Vs: Kevennettyyn Amazon -66:seen alustaa.
« Vastaus #1 : 20.03.2012, 19:08:36 »
Kun on kuitenkin ajatuksissa jossain vaiheessa vielä lisää tehoa rutistaa niin melkeinpä kannattaa sinne se 240sen perä vaihtaa. Helpompi samalla hommata myös lukko siihen.
Nykyiset: '64 PV B18, '66 Amazon B20 chopattu, levitetty, jatkettu, sheivattu yms. pakolliset taikinoinnit, '64 Valiant 225cid, '59 Dodge Sierra Wagon 361cid, '86 245 B200K, '90 740 GLE, '04 V70 D5
Entiset Volvot: '80 244 B19A TOV-XXX, '86 245 B200E AUG-XXX, '87 244 B200E BCX-XXX, '91 965 B6304F RIV-XXX, '67 Amazon B20 ZEO-XX, '00 V70 Mk2 2,5TDI SIZ-XXX

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: Kevennettyyn Amazon -66:seen alustaa.
« Vastaus #2 : 20.03.2012, 20:13:23 »
Mitenköhän moinen operaatio onnistuu?

Eikös pitäisi samalla vaihtaa eteen ainakin 240sen jarrut, koska muutenhan jako on eri edessä ja takana?
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Kevennettyyn Amazon -66:seen alustaa.
« Vastaus #3 : 30.03.2012, 17:32:03 »
Tämä on nyt muituiluvaiheessa, mutta omaan ikiPV-rojektiin olen hommannut 240 taka-akselin jarruineen.
Olen tuumaillut että helpoimmalla pääsee kun tekee kiinnitykset koriin ja akseliin nelilinkeille joilla voi sitten
säätää myös akselin justiin kohilleen. 240 tukivarret on kyllä kanssa jemmassa, mutta tais olla ettei ne sinne
suoraan mene, eli kiinnitykset koriin pitäs tehdä uusiksi. Hankala varmaankin saada nuo 240 omat tukivarret
millilleen kohilleen koriin, jotenka nelilinkeillä akselin sais säädettyä varmasti linjaan etuakselin kanssa.
Linkkeihin siis pitäisi tehdä jonkinlaiset kierresysteemit että saa pituutta säädettyä.

Se pitäs vielä tietää että saako nuo linkitkin valmistaa itse vai pitääkö ostaa jotkut "viralliset". Pykälähän
sanoo että alustan osia ei saa muokata, mutta kiinnityksiä saa tehdä itse kun ne on riittävän lujat. Meneekö
linkit siihen kategoriaan?
« Viimeksi muokattu: 30.03.2012, 17:38:23 kirjoittanut Customer »

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: Kevennettyyn Amazon -66:seen alustaa.
« Vastaus #4 : 31.03.2012, 14:26:16 »
Kyllä ne ilmeisesti menee. Kunhan on sitten kanssa hyvin tehdyt.
Mäkin ajattelin nelilinkkejä ja panhard tankoa.

Miten ne saa siihen taka-akseliin kiinni ne uudet tukivarret. Niiden kiinnitystapaa mietin.

Sinällähän voisi tehdä nelilinkin imitoimalla kahta 240:sen tukivartta, niin saisi halvalla paremmat puslat niihin, ne voisi tehdä vaikka CrMo -putkesta, niin tulisi jäykkä, ja kevyt. Käyttäisi sitten tosiaan niitä 240sen puslia. mulla voisi ylempi tukivarsi tulla vaikkapa kabiinin puolellekkin, kun ei tule takapenkkejä.

Tuohonhan sitten tekisi samalla kunnolliset korkeussäädöt ala ja ylätukivarsille, eikös noin saa alustan jäykkyyttä muokattua?
Pitäis saada vähän kuvia ja infoa, kyllä se onnistuu sinällään kun tunnen yhden tutun sorvarin.

Panhard -tangon sijaan voisi ajatella jopa Watt-linkkiä. Menisiköhän jo hankalaksi?
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Kevennettyyn Amazon -66:seen alustaa.
« Vastaus #5 : 01.04.2012, 00:53:36 »
Ainakin olen nähnyt kuvia missä ihan akseliin on hitsattu uudet korvakot kiinnityksille. Tästäkään en tiedä
varmaan saako näin tehdä, periaatteessa se voisi olla alustankomponentin muokkaamiseksi menevää ja
taas sitten periaatteessa ei. Pitäs konttorilta kysyä.

Toinen tapa ois tietenkin tehä pultattavat korvakot. Elikkä ois esim sellanen joka pultataan akselin ympärille,
osa voisi olla sellainen että se pysyy aloillaan akselissa olevalla keskittimellä millä se keskittyy vakioonkin
tukivarteen. Nyt mennään jo täysin ajattelutasolle sillä en ole vielä edes tutkinut miten se akseli pýsyy vakio-
varsissa aloillaan, onko siinä joku tappi kuten lehtijousellisissa akseleissa vai mikä. Mutta että tämmöstä.
Taispa ainakin tuossa 740 olla ihan pannalla pultattu varteen mitä pikaseen vilkasin jousia vaihtaessa. Että
ei välttämättä edes ole mitään tappia tai jotain mikä määrittäisi akselin paikan.

Että täysin tuumailu asteella mennään täällä, mutta samat on tuumailut ::)

Poissa Jaska_a@hotmail.fi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • Lightweight Amazon -66
Vs: Kevennettyyn Amazon -66:seen alustaa.
« Vastaus #6 : 02.04.2012, 18:05:03 »
Nykäisen tänään amasta taka-akselin irti.
Pitäinee hommata joku 240:sen perä, ja alkaa miettiä toteutusta.

Ainakin lattian voisi tuosta kiinnityskohdasta tekaista suurlujuusteräspellistä.
Elikäs amasta siitä poikittaispalkista joka on penkkien alla, niin siitä 40cm taaksepäin lujempaa rautaa. Ja sitten vielä kiinnitykset sillain, että ne voi tukea pohjan palkkeihin. Ja ainakin 6mm teräksestä tehdä kiinnikkeet tukivarsille, vaikkaikin vakiona taitaa olla jotain kolmen millin levyä. Pitänee ruveta suunnittelemaan...
Kokemusta on, tosin siitä on 15v, kun viimeksi autoa hitsasin ja maalailin.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Kevennettyyn Amazon -66:seen alustaa.
« Vastaus #7 : 03.04.2012, 17:00:30 »
Pykälien mukaan kiinnitykset akseliin ja koriin saa tehdä itse mutta tukivarsien pitää olla tehdastekoiset. Omavalmisteetkin voi saada kelpaamaan jos pystyy laskelmilla osoittamaan tukivarsien riittävän keston ja valmistajalla on riittävä taito.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

 

KL-varaosat  Race.fi