Ok, tilasin Victor Reinzin tiivisteen. Tänään tuli kone purettua.
Ylävasemmalla mäntä ja -oikealla huonoin runkolaakeri, alaoikella puolestaan KK-laakeri. Ensivaikutelma oli, että onpas lohko huonossa kunnossa, mutta onneksi vain kovin karstainen. Kävin jo kaverin luona katsomassa toista, mutta se olikin huonommassa kunnossa. Sylinterit pyöräytin hoonilla karstan poiston jälkeen, kelvannee minun puolesta poraamatta. Männän ja sylinterin välys on kyllä arviolta kymmenys tai parikin, eli silmin nähtävän liikkeen saa aikaan. Mäntiä en vielä tarkemmin mittaillut, kun ei ole sopivaa mikrometriä. Koneistus jäljet niissä on kuitenkin vielä näkyvissä (kuten myös pari naarmua). Kahdessa oli öljyrenkaat jumissa. Vanhan männänrenkaan katkosväli noin 1,0mm, uusi 0,5mm. Kylkivälys valmistajan toleranssissa vanhoillakin. Suurin ongelma tällä hetkellä on, että tilasin väärät männänrenkaat. Jostain pitäisi hankkia 1,5mm paksut ylemmät puristusrenkaat. Kiertokangen laakerit on ihan ok, samoin runkolaakerit, paitsi kytkimen päässä olevassa jotain roskaa. Näkyy kampiakselin kaulassakin viivana, mutta ei tunne sormella eikä kynnellä.
Kytkimeksi hankin KL-Racingilta jousitetun sintterin. Ensin katsoin SRE:ltä levyä (numerolla 881861 999843), mutta ilmeisesti loppu/poistettu valikoimista. Jäykkiä asetelmia en järkihinnalla löytänyt, jos ei sitten sovittaisi jotain muuta koneistusta vaativaa tilalle.
Kirjasin vähän numerotietoakin koneen laittoon liittyen ylös:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=49584.msg1061537243#msg1061537243Rakotulkit sylintereiden väliin ajattelin näillä näkymin jättää laittamatta, koska ne urat on siellä jäähdytyksen että myös lämpölaajenemisen vuoksi(?). Teoreettinen mahdollisuus, että tulkki ajaa yläpäitä soikeiksi, mutta tuskin normaalilämmöillä mitään vaikutusta. Tämä siis oma mielipide.
Joskus muistan lukeneeni jotain juttua ehkä huohotukseen liittyen, että on kairattu reikiä lohkoon kampiakselilinjalle sylintereiden alapuolelle, mutten nyt haullakaan kyseisen operaation perusteita?