Samppasport  Futurez

960 STW -96 valojen korkeudensäätö

  • 9 Vastauksia
  • 2369 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
960 STW -96 valojen korkeudensäätö
« : 15.11.2011, 17:59:12 »
Mites toi korkeudensäätömoottori lähtee sieltä etu-umpiosta irti?
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

hevonen

  • Vieras
Vs: 960 STW -96 valojen korkeudensäätö
« Vastaus #1 : 15.11.2011, 18:24:17 »
Kierrä n. 30 astetta niin vapautuu, sitten vedät irti. Näin muistaakseni nuo pelittää.
Asteet ei ole varmat mutta periaate on. :)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4442
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 960 STW -96 valojen korkeudensäätö
« Vastaus #2 : 17.11.2011, 15:07:35 »
940:n umpiot juuri vaihtaneena, en uskaltanut vetää suoraan irti, vaan purin heijastimen irti. Voi olla, että se irtoaa pelkästään vetämällä.

Kun avasin umpion, sieltä sitten löytyi sellainen lukitusrengas, joka pitää sitä sen moottorin kynnet kasassa, ettei se ihan itsestään irtoaisi. Sen irrottamalla moottori irtosi kohtuullisella voimalla.

Ja niin, se moottorin kiertosuunta....   
Takaapäin katsottuna kuskin umpion moottoria käännetään myötäpäivään ja repsikan puolella tietenkin päinvastoin.
Tosin ei se toisinpäin mahtuisi kiertymäänkään!  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6352
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 960 STW -96 valojen korkeudensäätö
« Vastaus #3 : 30.04.2013, 15:17:34 »
Jatketaanpa vanhaan aiheeseen, kun on vähän ongelmia korkeudesäätömoottoreiden kanssa. Kyseessä -92 mallinen 960, eli samat umpiot, mitä 940:ssä.

Eli toinen moottori ei toimi ollenkaan ja toinen alkaa surista, kun kääntää virrat päälle. Surisee aikansa ja sitten loppuu, mutta nupista säädettäessä toimii ihan normaalisti. Nyt on ollut pari päivää sellainen, että ei lopeta sitä surinaa ollenkaan ja lopulta alkaa hakkaamaan jostain yli ja kuuluu sellainen klok klok ääni.

Onko näissä yleensä vika siellä moottorissa, vai kenties siinä kojetaulun nupissa? Olisi kiva saada nämä toimimaan, vaikka ei niitä katsastuksessa vaaditakkaan näin vanhassa.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 STW -96 valojen korkeudensäätö
« Vastaus #4 : 30.04.2013, 16:02:40 »
Arvelisin että vika on siellä moottorissa ja korjaantuu vaihtamalla uuteen. Tosin vaihdoin tuollaisen edelliseen Mondeoon, mutta ei tämäkään ole Volvon tekemä ;). Bosch, veikkaisin.

hevonen

  • Vieras
Vs: 960 STW -96 valojen korkeudensäätö
« Vastaus #5 : 30.04.2013, 23:02:53 »
Jatketaanpa vanhaan aiheeseen, kun on vähän ongelmia korkeudesäätömoottoreiden kanssa. Kyseessä -92 mallinen 960, eli samat umpiot, mitä 940:ssä.

Eli toinen moottori ei toimi ollenkaan ja toinen alkaa surista, kun kääntää virrat päälle. Surisee aikansa ja sitten loppuu, mutta nupista säädettäessä toimii ihan normaalisti. Nyt on ollut pari päivää sellainen, että ei lopeta sitä surinaa ollenkaan ja lopulta alkaa hakkaamaan jostain yli ja kuuluu sellainen klok klok ääni.

Onko näissä yleensä vika siellä moottorissa, vai kenties siinä kojetaulun nupissa? Olisi kiva saada nämä toimimaan, vaikka ei niitä katsastuksessa vaaditakkaan näin vanhassa.
Mulla sama vika toisessa ja olen paikantanut vian moottorin sisään. Kun vähän kiertää tai taivuttaa sitä liitinkohtaa, käytös muuttuu, on siis siellä sisällä joku yhteys vähän huono. Korjauksesta en tiedä, helpoin ehkä hommata purkuosa. :P

Asiaa sivuten, mulla on -96 850 T-5 joka on uutena ostettu kaliforniaan. Sieltä tuotu parin vuoden päästä Belgiaan. 2006 tuotu suomeen.
Kysyin paikalliselta leimapäälliköltä pitääkö tuossa toimia korkeussäätö kun jenkkeihin sitä ei ole vaadittu eikä siinä vientiversiossa sitä ole ollut. Ovessa on tarra josta selviää että kys. auto täyttää kaikki usa normit.
Joku on ite pannut tuohon jälkikäteen valojen korkeussäädön, joka nyt siis vähän renaa, siksi kyselin katsurilta pitääkö olla...
Nooohh, tuli hyviä arvailuja. :D Hakivat auton tietoja ja toinen sälli sanoi että pitää olla. Vänkäsin että miksi, kun auto on noin viety jenkkeihin ja tuotu sitten sieltä.
Äijät mumisi aikansa ja tuli siihen tulokseen että jos auto on ns muuttoauto, säätöä ei tarvita, jos on muuten vaan tuotu suomeen, pitää olla... :-*

Sanoin jotta näytäppä nyt jotain pumagaa väitteesi tueksi niin sanoi että"no, kunhan jotain surinaa kuuluu kun tuot leimalle."
Ristusnotta, en paremmin sano.

Ite oon sitä mieltä jos auto on viety johonkin maahan sinne vaadituilla varusteilla, ei niitä täällä tarvii jälkikäteen väkästää.
Tosin muistuu mieleen takavuosien surkuhupaisa sivuvilkkujen asentaminen ehjiin lokareihin.. :facepalm:

Anteeksi avautuminen, liittyy vaan jotenkin asiaan, saa kommentoida jos on parempaa tietoa kuin paikallisilla insinööreillä.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6352
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 960 STW -96 valojen korkeudensäätö
« Vastaus #6 : 01.05.2013, 09:24:05 »
Selvä, taitaa se moottori sitten olla viallinen. Siksi epäilin, kun vaihdoin sen toisen moottorin jo kerran ja se toimii edelleen vähän hassusti. Se toinen puoli on ihan mykkä, vaikka kokeilin siellä kahta eri moottoria.

Taitaa vähemmällä päästä, kun ottaa pois toiminnasta mokomat härvelit. Ei niitä kuitenkaan ikinä tule säädettyä.

Poissa sunnuntaikuvaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 STW -96 valojen korkeudensäätö
« Vastaus #7 : 14.09.2022, 09:51:35 »
Kiitos tämän langan, sain oman rikkinäisen säätömoottorin helposti irti. Sitten kysymykseeni: Olisiko neuvoja, millä näitä voi nykyään korvata? Pari tuntia vierähtänyt autopurkaamojen sivuilla sekä eBayssä, mutta en ole onnistunut löytämään samanlaista moottoria enää mistään.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1470
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 STW -96 valojen korkeudensäätö
« Vastaus #8 : 15.09.2022, 08:27:55 »
Oletko kysyny täälltä markkinapaikalta

Poissa sunnuntaikuvaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 STW -96 valojen korkeudensäätö
« Vastaus #9 : 05.10.2022, 09:06:02 »
Sain tämän ongelman ratkaistua ja ajattelin jakaa vinkkejä täällä.

Kiitos aikaisemman kirjoittajan, minäkin avasin "rikkinäisen" (eli kuskin puoleisen) korkeudensäätömoottorin varovasti. Kaikki rattaat ja akselit voitelin silikonirasvalla. Tämän jälkeen lähti toimimaan ihan normaalisti!

Kävi kuitenkin niin, että kun liikutin valoja ylös-alas kojelaudan rullasta, niin nyt toinen korkeudensäätömoottori tilttasi (eli matkustajan puoleinen). Ilmeisesti moottorit ovat jotenkin yhteydessä toisiinsa ja haluavat olla "samalla korkeudella". Kun olin räpeltänyt kuskin puoleista moottoria käsin, niin sen paikka oli muuttunut alkuperäisestä.

Sain tämän kuntoon sillä tavalla, että otin sen matkustajan puoleisen moottorin irti, laitoin kiinni kuskin moottorin piuhaan jonka jälkeen se surisi hieman, sitten laitoin sen takaisin kuskin puolelle ja tietysti kuskin puoleisen piuhan takaisin kiinni omaan moottoriinsa. Nyt kaikki toimii normaalisti.

En tiedä oliko tässä kaikessa järkeä, mutta näin minun aistieni mukaan kaikki tapahtui!

 

RallyBaron  Samppasport