KL-varaosat  Race.fi

ilmastointi työntää liian kylmää

  • 67 Vastauksia
  • 41571 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #45 : 22.02.2012, 12:26:06 »
Tarkistin eilen termoelementin imurin. Ainakin kaavapaperi imeytyi heikosti rei'itykseen kiinni. Eli eiköhän se ole kunnossa. Niin tai näin, mutta autossa alkaa tulemaan kylmä puolen tunnin ajon jälkeen ja lämpötilasäädintä täytyy ruuvata pikku hiljaa jopa 27 asteeseen. Kovin usein ei ole mukana matkustajaa, mutta viimeksi ei ainakaan repsikalla nähtävästi ollut kylmä eikä tarvetta nostaa lämpötilasäätimen arvoa.

Harmi kun en muistanut mitata lämpötilasäätimen potenttiometrien arvoja, kun paneeli oli pöydällä.

Jännä nähdä mitä tapahtuu kunhan alkaa kesäiset lämpötilat lähestymään. Mihinkä arvoon joutuu säätimen ruuvaamaan ettei palella, kun ulkona on hellelukemat.

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #46 : 24.02.2012, 09:21:20 »
Niin tai näin, mutta autossa alkaa tulemaan kylmä puolen tunnin ajon jälkeen ja lämpötilasäädintä täytyy ruuvata pikku hiljaa jopa 27 asteeseen.

Täällä tekee täysin samaa. En ole vielä jaksanut purkaa muuten kuin että imuroin tuon imurin puhtaaksi.
Sitä vastusta on metsästetty ja luulen että siellä vika. Kun se ei toimi niin menee varmaan jonkin esiasetuksen mukaan joka ei sitten puolen tunnin jälkeen enää toimi kovinkaan hyvin.
Tuota vastustahan voi testata ihan kotikonstein (tuli juuri mieleen): ajaa auton lämpimäksi niin että puhallin hiljenee (on saavuttanut tavoitelämpötilan). Avaa ovi niin pitäisi aika nopeasti lykätä puhallinteho lähes täysille kun huomaa että sisällä onkin kylmä.
Ei kyllä ole ihan täysin vedenpitävä kun noissa vastuksissa saattaa käydä ajan kanssa niin että kun vastus lämpenee niin sisäiset liitokset avautuvat ja vastus ei toimi niin kuin pitäisi, mutta reagoi silti lämpötilaan (vastusarvo ei vastaa alkuperäistä mutta antaa kuitenkin jonkin vastusarvon).

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #47 : 24.02.2012, 16:13:05 »
Tuota vastustahan voi testata ihan kotikonstein (tuli juuri mieleen): ajaa auton lämpimäksi niin että puhallin hiljenee (on saavuttanut tavoitelämpötilan). Avaa ovi niin pitäisi aika nopeasti lykätä puhallinteho lähes täysille kun huomaa että sisällä onkin kylmä.
Ei kyllä ole ihan täysin vedenpitävä kun noissa vastuksissa saattaa käydä ajan kanssa niin että kun vastus lämpenee niin sisäiset liitokset avautuvat ja vastus ei toimi niin kuin pitäisi, mutta reagoi silti lämpötilaan (vastusarvo ei vastaa alkuperäistä mutta antaa kuitenkin jonkin vastusarvon).

Ja huomioitavaa on myös se, että jotkin ohjausjärjestelmät lopettaa säätämisen silloin, kun esim. ikkuna avataan ja veikkaan, että sama homma oven avaamisella, sinällään ehkä esim. kylmäspray tai vastaava, jolla saisi jäähdytettyä hieman, niin voisi toimia... tai vaikka lunta pussiin ja tökätä se pussi siihen ritilän eteen..

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #48 : 29.02.2012, 13:24:56 »
Havainnot jatkuvat:

Työmatkalla tunnustelin kädellä suuttimista tulevien ilmavirtojen lämpöisyyttä. Kuskin puoella sivu- ja keskisuuttimesta alkaa jossain vaiheessa virtaamaan viileää ilmaa ja lämpötilaa joutuu nostamaan säätimestä. Mielestäni jalkoja ei ole palellut, vaan lämpötilaa nostaessa jalkoja ennemmin kuumottaa.
Tunnustelin nyt sitten myös repsikan suuttimia ja ainakin keskisuuttimesta tulee ihan lämmintä ilmaa, vaikka lämpötila on asetettu koko ajan 22:een asteeseen. Sivusuuttimeen en tohtinut hirveästi kurotella ajaessa.

Vaimoke sanoi kotona että ainakin hänellä oli edellisellä pitemmällä matkalla kuuma minun palellessa, eli nähtävästi repsikan puolella kaikki sitten toimii kunnolla.
Viimeksi työmatkalla sitten suuntasin sivusuuttimen tarkoin siten ettei ilmavirtaukset osuisi kuskille ja laitoin kuskinpuolen keskisuuttimen kiinni ja repsikan keskisuuttimen puhaltamaan keskivartaloon/sormille. Nyt ei tarvinnut lämpötilaa nostaa kuin kerran matkan aikana ja silloinkin vain 24 asteeseen.

Onko tässä nyt sitten joku ilmastoinnin automatiikan ongelma, joka ohjaa pikku hiljaa kylmempää ilmaa kuskinpuolelle?

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #49 : 29.02.2012, 20:05:01 »
Liitynpä minäkin joukkoonne, nimittäin justiinsa samanlaiset oireet löytyy tuosta -99 S80:stä (2.4 vaparilla)... Lyhyet matkat lämpenee kuten pitääkin, mutta siinä n. 150-200km yhtämittaisen matkan jälkeen alkaa hytti viiletä: Keskisuuttimet puhaltaa viileää ilmaa, melkeinpä voisi sanoa että ulkoilman lämpöistä.

Ei ollut värkkejä matkassa jotta olisi tutkinut live-dataa, mutta joskus tutkiessani sisäilman lämpötilatietoja oli arvot oikeat - testattu siis ohimennen kun ei vika päällä.

Tuli mieleeni, jotta keljuilisko tuo aurinkosensori? Jos kerran alkaa puhaltaa viileää kasvojen korkeudelle, ikäänkuin auringon valoa kompensoidakseen...

Apukuskin puolta en tullut kokeilleeksi, eikä vikakoodeja ole.
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #50 : 06.03.2012, 11:59:15 »
Tuli mieleeni, jotta keljuilisko tuo aurinkosensori?

Enpä ole moisesta sensorista kuullut. Onko jotain faktaa missä se piilee tahi onko semmoista?

Poissa ay28922

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #51 : 06.03.2012, 22:05:45 »
Enpä ole moisesta sensorista kuullut. Onko jotain faktaa missä se piilee tahi onko semmoista?
Löytyy ainakin meidän '00 V70 :stä siitä kojetaulun päältä, keskeltä ja tuulilasin läheltä, on sellainen möntti.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #52 : 27.03.2012, 07:15:12 »
Tarkistin eilen termoelementin imurin. Ainakin kaavapaperi imeytyi heikosti rei'itykseen kiinni. Eli eiköhän se ole kunnossa. Niin tai näin, mutta autossa alkaa tulemaan kylmä puolen tunnin ajon jälkeen ja lämpötilasäädintä täytyy ruuvata pikku hiljaa jopa 27 asteeseen.

Jännä nähdä mitä tapahtuu kunhan alkaa kesäiset lämpötilat lähestymään. Mihinkä arvoon joutuu säätimen ruuvaamaan ettei palella, kun ulkona on hellelukemat.

Imurin imukykyä aikasemmin testasin hienon hienolla kaavapaperilla ja se imeytyi hennosti rei'itykseen viimeksi. Mutta oliko ilmavirta riittävä? Minkä verran muilla on havaittavissa imua reiän läpi?
Meinaan nyt kun tarkemmin aattelin, niin imu oli kyllä melko vaatimaton. Aamulla ei ainakaan nenäliina tuntunut imeytyvät kiinni reikään.

Viime päivinä/viikkoina on myös tuntunut hieman kylmää polvien seudussa, mitä ei mielestäni ehken ollut aikaisemmin. Tämä voi taas johtua ettei suuttimista tule enää kovin lämmintä ilmaa kun ulkona alkaa lämpötilat huitelemaan +5:ttä. Saisi vain nyt aikaseksi tutkin tuleeko jostain ratin tai keskikonsolin tienoilta mahdollisesti kylmää läpi.

lämmityslaitteen läpät tietty voisi käydä säädättämässä kohdalleen huollossa, kun nyt vaan raaskisi ja saisi aikaiseksi. Ties vaikka auttaisi.

Edit: ilmastointipaneelin imuri olisi maksanu 125 e sinisellä. Jätin tilaamatta.
Kotimatkalla pidi lumipussia reiän edessä ja päällä jonkin aikaa (~10 min) ja en havainnut vaikutusta suuttimista tulevan ilman lämpötilassa käsin tunnustelemalla.

Edit2. Muutama päivä pääsiäisen jälkeen autossa ei ole enää palellut, vaan lämpötila tasottuessa parinkymmenen minuutin jälkeen koko tunnin työmatka on ollut ihan sopiva ja lämpötilasäätimet on saanut pitää 22:ssa asteessa. Mitään tankkaamista kummempaa en ole mielestäni tehnyt. Pääsiäisenä tietty vaihdoin öljyt ja raitisilmasuodattimen, mutta niillä ei nyt pitäisi olla mitään merkitystä. Eikä kesärenkaiden vaihdolla :P

Mielestäni ajo-olosuhteetkaan eivät ole muuttuneet merkittävästi. Ulkona on ollut pikkupakkasta aamuisin ja päivällä lämpöasteita. Vettä ja räntää on tullut.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2012, 10:02:05 kirjoittanut Itsok »

Poissa ay28922

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #53 : 27.06.2012, 23:18:16 »
Semmoinen päivitys tähän lämpöanturin vaihto hommaan, että nyt kesäkeleillä ilmastointi työntää kylmää kovalla puhallinnopeudella ja aika pitkään kun auto esim seissyt auringossa työpäivän verran.
En tiedä toimiiko tämä nyt oikein...  Tämä anturihan ei ole ollut ehjänä sinä aikana kun auto on meillä ollut.

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
V70 puhaltaa kylmää
« Vastaus #54 : 16.06.2014, 20:22:07 »
Aloin ihmetellä kun automaatti-ilmastointi työntää aika kovalla paineella kylmää ilmaa kabiiniin ja lämpötilan säätö lämpimämmälle ei tunnu reagoivan kuin täysin hot-asennossa.  Kylmänä talviaamuna en vikaa hevin huomannut ennenkuin pidempää ajaessa tuntui auton ilmastointi puhaltavan hieman liian viileää.

Pienellä hakemisella selvisi lopulta mahdollinen vika.


eli tuossa oikean puoleisen lämpötilansäätönupin yläpuolella on pieni ritilä josta sisään lampulla kurkkaamalla näkyy poikittain oleva mitta-anturi, jos se repsottaa poikki, köyhtyy ilmeisesti sinisen tiskillä n. 900 € kun pitää ostaa koko uusi automaatti-ilmastoinnin säätöpaneli (näitä löytyy sitten V70N  ainakin kolmea eri mallia...) - Tuohon hintaan voisi jo itse yrittää vaihtaa termostaattianturia kuten tässä ketjussa on jo aiemmin tehty.

Toinen vikapaikka on tuon samaisen ritilän takana oleva tuuletin-anturi yhdistelmä josta kuva on tässä


Kokoa tuolla on hieman tulitikkuaskia enemmän vaan oman autoni vika (onneksi) poistui tuon tuuletinosan vaihdolla (Volvo 8691666) ja hinta oli reilun sata euroa :-(
Pölyä ei ollut juuri nimeksikään - eli vika voipi korjaatua jos laite on tukossa pölyn takia.

Ja pienenä muistutuksena - akun kenkä irti ennen konsolin irroitusta sillä muutoin saa helposti esim. airbag vikavalon palamaan mittaristossa.

Hommaa olisi tietysti helpottanut mahdollisten vikakoodien luku.

----

Tuo tuuletin (oikeastaan "imuri" tässä tapauksessa) on aika helppo purkaa osiin puhdistusta varten, sisältä löytyy varsin yksinkertainen rakenne  - yli 100 € tuosta on kyllä ryöstö...




« Viimeksi muokattu: 11.01.2018, 12:40:18 kirjoittanut v6omega »

Poissa Dife

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #55 : 10.09.2015, 06:40:48 »
Mulla on nyt sitten uusi ntc- vastus kiinni. Hommaan meni reilu puoli tuntia. Irroitin siis paneelin taas autosta ja vein sisälle.
Sitten paneeli purkaen ja tinaimusukalla tinat vastuksen jaloista pois kummaltakin puolen piirilevyä ja uusi vastus kolvaten.

Paneeli autoon kiinni ja testilenkille. Ulkona taisi olla -18C ja sisälämmöt ruuvasin 24C asteeseen. Aluksi ei tapahtunut paljon mitään, mutta sitä mukaa kun moottorin lämpömittari nousi, niin myös puhaltimen kierrokset nousi ja kajuuttaan alkoi virrata lämmintä ilmaa.
Kotipihaan takaisin kurvatessa kone oli saavuttanut 1/4 lämpötilan ja lämmityslaitteen puhallus oli jo aika reipas.

Summasummarum, tuolla tavalla mun auton lämppäri ei ole ennen pelannut vaan on pitänyt esim. aamulla vääntää lämpönamikat kaakkoon ja sittenkin lämpeneminen on ollut hidasta, joten ehkäpä se nyt pelaa oikein  :pupu:
Huomenna pääsen testaamaan kunnolla, kun ajan autolla niin kauan, että kone on normilämmössä ja kabiini siinä mihin on säädetty. Silloin lämmityslaitteen puhallin varmaan laskee kierroksia selkeästi...tai jotain.

Muutama kuvatus:

(Kuva poistettu lainauksesta.)
noin pieni se varaosa on.

(Kuva poistettu lainauksesta.)
tuossa u-muotoinen piirilevy, mistä pitää tinat varovasti imaista pois ja uusia vastus

Sopiiko tämä vastus kaikkiin v70 vuosimalleihin 00-07? Vai voiko joissain olla nct vastuksen sijaan pct ?
Omassa -06:ssa on juuri tuo lanka poikki.

Edit. Oireet kuitenkin vähän poikkeaa täällä kerrottuista. Eli kesä kuumalla säätimet väännetty 18`c mutta puhaltaa vain lämmintä jos laittaa säätimet siniselle alkaa reilusti puhaltamaan kylmää.
« Viimeksi muokattu: 10.09.2015, 06:59:54 kirjoittanut Dife »

Poissa Dife

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #56 : 29.09.2015, 15:50:38 »
Tarviiko joku muu tollasta ilmastoinnin vastusta? Mulla olis niitä muutama ylimääränen.
Yv.llä kiinni

Edit. Ylimääräiset vastukset myyty.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2015, 21:14:53 kirjoittanut Dife »

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #57 : 30.10.2015, 10:26:32 »
Vastus vaihdettu (RS luettelon osa  528-8558) (piti osaa 5 kpl satsi kerralla, johan on muuten lämpövastus pieni kooltaan!)

Nyt toimii taas lämmönsäätö auton kabiinissa vaan edelleen jos ajaa tuntikausia, täytyy kääntää lämpötilaa isommalle:- (

klik Kuvassa purettuna kotelostaan tuo ilmastointielektroniikka (ja ohjaahan tuo piiri paljon muutakin), lämpötilan tunnistin näkyy tuossa vasemmassa yläkulmassa olevan mustan pyöreän reijän  keskellä.


« Viimeksi muokattu: 11.01.2018, 12:41:57 kirjoittanut v6omega »

Poissa MB

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #58 : 28.09.2017, 15:11:18 »
Onko kenelläkään myydä ylimääräistä ilmastoinnin vastusta?

Heitä yv jos on.
-08 V70 D5 AWD Polestar

Poissa Arto67

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #59 : 10.01.2018, 12:31:59 »
Löytyykö vastuksia?. . . Olisin kiinnostunut
Tai voisiko joku kertoa minkälaista(speksit) osaa etsin eletkroniikka liikkeestä?
« Viimeksi muokattu: 10.01.2018, 12:35:05 kirjoittanut Arto67 »

 

Carcom Oy  Ateho