Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Historic 240 Turbo

  • 228 Vastauksia
  • 107794 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #225 : 26.02.2022, 17:02:44 »
Väliremonttina vaihdoin pakosarjan tiivisteet, jotka alkoivat sitkuttaa viime kisassa. Kolmosen tiivisteestä oli massa paennut ja vuoto oli polttanut tulpanjohdon eristeen. Onneksi ei aiheuttanut käyntihäiriöitä.

Viikko sitten ajeltiin Lievestuoreella RTP ralli. Nyt saatiin ajaa kaikki neljä pätkää valoisassa ja nautiskella talvikelistä. Lähtönumero oli melkein yhtä suuri kuin Tikkakoskella, mutta viikolla olleen suojajakson ja kisapäivän pakkasen vuoksi tiet oli paremmassa kunnossa. Huollosta vastasivat tällä kertaa isä ja vaimo.

https://zoomailija.kuvat.fi/kuvat/R.T.P.+RALLI,+LIEVESTUORRE/IMG_1136.jpg
https://zoomailija.kuvat.fi/kuvat/R.T.P.+RALLI,+LIEVESTUORRE/R.T.P.+RALLI,+Lievestuore+235.jpg

Ykkösellä oltiin luokan kolmansia jääden Golfista ja 205:sta. Kevyemmille kakkosryhmäläisille ei mahtanut mitään, joten sijoitus oli sama kaikilla pätkillä. Kakkosella ajettiin edessä lähtenyt RS2000 Escort kiinni, mutta ei tullut aikahäviötä, koska matkaa maaliin jäi 0,5 km peräkkäin ajaessa. Kolmospätkänä oli Ruuhimäki, joka oli mukava etenkin ison tien osalta. Nelonen oli yllättäen itselle osittain tuttu tie, koska sitä on tullut ajettua vaimon vanhempien mökille useamman kerran. Sai laskea menemään niin kovaa kuin uskalsi, koska tiesi ettei mitään ihan yllättävää ole tulossa. Yhden vasurin jälkeen katsoja näytti "lisää vauhtia" ja minähän päästin. Seuraavassa oikeassa nojattiin penkkaan sen verran, että kotona huomasin takakupeen olevan 5 cm sisässä ja pakkelin lohjenneen pyöränkaaren vierestä... Hauska päivä kaikin puolin ja auto toimi. Seuraavaksi ilmottauduttu Talwiajoihin neljän viikon päästä.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #226 : 02.02.2023, 21:22:27 »
GT Osat ralli 28.1.2023 Pihlajaveden ympäristössä. 

Rallissa oli neljä erikoiskoetta, joilla mittaa yhteensä 62 km koko reitin ollessa 154 km. Lähtöluettelosta löytyi 184 kilpailija paria, eli aika mukavasti osallistujia. Meillä oli noin tunnin ajomatka kisapaikalle, joten starttasimme aamulla mukavasti vasta puoli kasin aikaan kohti Keuruuta. Puolivälissä tankattiin huoltoautoon uutta polttoainetta, tähän asti ajettiin edullisesti viime talven dieselillä... Traileriparkki, kilpailukeskus ja katsastus olivat lähekkäin vanhalla Keuruun varuskunta-alueella. Kun Volvo oli saatu trailerilta alas, kävimme noutamassa "sotkusta" kilpailumateriaalit ja ovinumerot. Vähän aikaisemmin olisi matkaan voinut lähteä, nyt jäi noin 20 min ylimääräistä aikaa ennen katsastusta, mutta pääasia, että ei tullut kiire. Katsastuksessa kaikki oli kunnossa, mutta pyydettiin laittamaan turvavöiden solkiin sokat, jotka estävät tahattoman aukeamisen. Tämä oli itselle uusi asia, kuulemma tulossa pakolliseksi mutta suositellaan jo vahvasti. Turvallisuuteen on hyvä panostaa. Huoltoautosta löytyi apu ja kun sokat saatiin rassattua paikoilleen katsottiin vielä rengaspaineet, öljyt yms. perusjutut. Sitten eväsleipä suuhun ja kohti lähtöä. 

Reitti lähti kohti Pihlajavettä ja oli monelle kuljettajalle vieras, liekö edes koskaan ajettu kaikkia osuuksia? Ykköspätkän lähdössä EK-Päällikkö kysyi halutaanko kahden minuutin lähtöväli edellä ajaneeseen tähtiperäkorttinaan. Ollaanko oltu joskus niin nopeita, että jääty mieleen? Seuraavien punaisten valojen sammuessa lähdimme siis Cortinan perään 2 min aikavälillä. Pätkällä oli mittaa 21,1 km ja kilpailijaohjeen varoitus mielessä aloitettiin varovaisesti. Oli nimittäin erikseen mainittu reitistä "Reitillä muutamia todella yllättäviä mutkia, hyppyjä, siltoja". Edellisten viikkojen vesisateet ja edellisten päivien pakkanen oli tehnyt suuren palveluksen ralliharrastajalle. Tiet olivat tasaisessa sinertävässä jäässä ja lähtönumeron ollessa 6, ei reitillä ollut uriakaan yhtään. Eihän siinä sitten malta, vaan innostus kasvaa matkan edetessä. Nyt sai ajaa halutessaan ovi edellä pilvisestä talvipäivästä nauttien niin leveästi kuin uskaltaa. Ykkösellä olikin ilmeisesti kisan "paikka", joka ei omaan silmään edes näyttänyt pahalle. Kartturi kuitenkin jotain aavisti ja sanoi "Katso tää, ehkä kakkosella". Niinhän se sitten kääntyikin pihan läpi rakennuksen taakse. Kolmonen silmässä vauhtia sopivasti ja ajolinja sen mukaan...


https://jmartiskainen.kuvat.fi/kuvat/2023/GT-Osat+Ralli+/

Paikasta selvittiin ja nettiin jäi muistoksi valokuvia.

Tässä vielä video linkki:
https://youtu.be/bn_NtI-Feb4?t=16

Vajaa kolmisen kilometriä ennen maalia valkoinen Ford tuli näkyviin ja vauhtia oli pakko laskea. Autokunta kuitenkin huomasi meidät melko nopeasti ja antoi kohteliaasti tietä pienessä risteyksessä, koska kapealla tiellä ei muuten ohi olisi mahtunut.

Kakkospätkälle oli lyhyt siirtymä ja mittaa jälleen mukavat 19,2 km. Otettiin taas 2 min väliä edelliseen kilpailijaan. Pätkä oli huomattavasti nopeampaa tietä ja loikkariakin tarvittiin jo useammalla suoralla. Muutaman kerran nopeusmittarin neula osoitti kohti tripin nollauspainiketta. Vauhti muihin nähden ehkä hieman laski edellisestä ja maaliin tullessa Cortina lähti stopilta jatkamaan siirtymälle ja huoltotaukoa kohti meidän edellä. Kovin nopeilla teillä autonsuojeluvaisto alkaa hidastamaan nypyn ylityksissä yms. 

Seuraavaksi oli vuorossa huoltotauko Ähtärin Nesteen piha-alueella. Tankatessa suunnittelin jo ostavani suklaajäätelön, mutta isä oli ostanut kuumat makkarat valmiiksi, joten niistä olisi luontevaa aloittaa. Öljyä jouduttiin hieman lisäämään, eli kohta alkaa olla jonkinlainen tavallista suurempi huolto edessä. Makkaran syönnin jälkeen ulkona seisoskellessa kylmä tuuli vei jäätelöhalun mennessään. Luntakin vähän sateli, kun huoltomiehet tekivät perustarkistukset autolle. 

Kolmos pätkä oli jälleen nopeaa tietä, eikä sieltä jäänyt mitään erityistä mieleen. Nelonen ja rallin viimeinen pätkä oli taas hieman hitaampaa ja itselle mieluista ajaa. Risteyksiä oli melko paljon, mutta muutenkin mutkia ja ylityksiä oli enemmän. Maaliin päästiin ja suklaata syötiin palat viimeisellä siirtymällä Keuruuta kohti palatessa. 


https://hkapanen.kuvat.fi/kuvat/Motorsport/Ralli+&+Rallisprint/GT-Osat+Ralli+2023/

Loppusijoitus oli yleiskilpailun 89. ja omassa luokassa 2. eli pienet kiiltävät muistoesineet saatiin kotiinviemisiksi. Suurin öljyvuoto tulee hukkaportin ohjausletkusta, eli todennäköisesti huohottimesta ahtimen imupuolelle ja säätöventtiilin pillistä sitten ulos ahdoilla. Joissain videoissa näkyy myös pieni savun pöllähdys kaasua nostaessa. Toki täytyy muistaa, että moottorin todellisesta ajomäärästä ei ole varmuutta, muuta kuin yli 300 tkm, kun se ATAn keulalle laakereiden ja männänrenkaiden vaihdon jälkeen 2008 laitettiin. Siinä korissa ehdin moottorilla varmaan yli 50 tkm ajamaan ja nyt on 10 vuosi ASMn keulalla menossa hieman rajummassa käytössä kuin arkiajossa. Ehkä se pieni öljynkulutus on siis jo hyväksyttävissä. 

Kiitokset yhteistyökumppaneille ja huoltomiehille jälleen mukavasta rallipäivästä. Voi olla että tämä jää talven ainoaksi ralliksi, mutta katsotaan. 

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #227 : 18.02.2024, 20:57:17 »
Tämän oli tarkoitus pitää välivuosi kilvanajosta, mutta suunnitelmat tuppaa elämään. Varsinkin, jos on tullut perheen lisäystä ja lisäksi elämää mullistavia ei niin mukavia muutoksia. Koska B-ryhmän Volvo ei kovasta yrityksestä huolimatta suostunut käynnistymään ja Toivakan 0-autokeikka olisi jäämässä ainoaksi mahdollisuudeksi päästä tänä talvena ajamaan oikein mistään, oli vanha uskollinen kaivettava kinosten takaa esiin. Tässä vaiheessa elettiin kilpailua edeltävää perjantai-iltaa ja kello oli noin 19. Lunta tuli sakeasti välillä vaakaan ja toisinaan muusta suunnasta, löytäen reitin niskaan, katokseen ja auton sisään. Isä aurasi traktorilla uran katoksen eteen, kun kannettiin kartturin kanssa akku ja penkki sinne. Öljyä ja nestettä on, hihnat ok ja akku ihan kohta paikoilleen samoin penkki. Hetki meni startatessa, että bensanpaineet nousi vuoden seisomisen jälkeen, mutta sitten käyntiin niin kuin autojen kuuluukin avaimesta lähteä. Sankan lumisateen vuoksi päätettiin tehdä loputkin valmistelut pihan perällä katoksessa, eli toisen penkin, turvavöiden, sammuttimien ja EA-laukun hakuun, jotka irroitettava ensin 353:sta. Niiden laittamisen aikana ehti jo sataa 5 cm lisää lunta, joten työntöapua tarvittiin, että pääsin pihaan. Seuraavaksi vielä piikkirenkaat 353:sta ja sitten riihilenkki (550m) ympäri pari kertaa. Vaikka senkin isä tovi sitten aurasi, ei testiajosta voinut muuten puhua, kuin sen osalta, että tuli katsottua kaiken toimivan. Siviilirenkailla ei varmaan olisi edes päässyt mäkeä ylös takaisin pihaan. Siitä sitten trailerille ja vielä auraamaan piha ja tie, koska aamuksi oli luvassa vettä... Klo 23 pääsi syömään illallisen ja sitten nukkumaan. Aamulla 17.2.2024 sitten kohti Toivakka rallia, josta lisää toinen kerta. Sattumukset kisan suhteen eivät nimittäin vielä riittäneet...

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Historic 240 Turbo
« Vastaus #228 : 20.02.2024, 13:02:27 »
Aamulla ei ollut aikainen lähtö, koska paperit ja numerot oli saatu jo edellisenä päivänä nuotituksen yhteydessä. Trailerilta uskollinen "herrasmieskilpuri" käynnistyi startin ehdittyä tuskin paria kierrosta pidempää pyörittää. Siirtokilvet paikoilleen ja ajo huoltoparkkiin. Seuraavaksi vöiden säätö, koska siihen ei illalla into riittänyt sekä numeroiden liimaus ja rengaspaineiden tarkistus. Toinen uusista eturenkaista näemmä vuotaa noin 1 bar vuorokaudessa. Aikaa jäi 15 min ennen katsastusta, jossa kaikki hyvin ja saatiin transponderi live-seurantaa varten. Tunti lähtöön, nyt alkaa jo vaikuttamaan hyvältä.

Saapuessassamme takaisin huoltoon, toimitsija pyytää meitä siirtymään toisaalle, koska nolla-autoille on varattu omat paikat. Emme tainneet kuitenkaan sinne löytää, vaikka ajamme ohjeen mukaan ja päädymme ahtaaseen nurkkaan toiselle puolelle koulua, johon seuraava toimitsija meidät ohjeistaa. Kun kaikki on taas valmiina ja olemme lähdössä kohti lähtöpaikkaa, tulee joku koputtamaan ikkunaan. "Teillä on väärät numerot, pitäisi olla 000-auto..." Siinä sitten transponderi vaihtoon ja oviin tussilla pari nollaa lisää. Meidän ei onneksi tarvinnut nousta autosta, kiitos siitä. Liittyiköhän numeron vaihto auton vaihtumiseen, kun tästä ei juurikaan ääntä lähde? 0-autosta oli kuitenkin puhuttu ja nollat sain ilmoittautuessa.

Sitten vaan viimein lähtöalueelle ja voitiin taas todeta 240:n olevan loistava talviauto, lämmintä riittää sisällä huomattavasti paremmin kuin ns. nykyautoissa. Paikalla ei ole lähettäkää ja kellon tullessa 11:50 tajuamme viimein lähteä reitille, jos kerran kolmennollan tulisi mennä 15 min ennen ensimmäistä kilpailijaa. (12:01) Siirtymällä on lunta jonkin verran isollakin tiellä, pienempi tie EK:n lähtöön on kuitenkin aurattu. Lähdössä oli tehtävä sulkien putsaus, jotka meinasivat jäätyä pienen vesisateen vuoksi. Testiajot tältä talvelta tulevat hoidetuksi alkumetreillä ja voidaan todeta pätkän olevan liukas, olemmehan ensimmäinen auto piikeillä reitillä. Noin 500 m ykkösen lähdöstä on ensimmäinen yleisöpaikka, jossa tulee kulmikas ajolinja, kun uudet leveämmät eturenkaat pitävätkin paremmin kuin jo useamman vuoden kokemuksen omaavat traktorikuvioiset, joihin olen tottunut. Pätkä menee tunnustellessa ja olemmehan kuitenkin toimitsijatehtävissä emmekä ajamassa kilpaa.

Kakkosella on vähän enemmän vauhtia ja homma alkaa sujua. Yhdessä isolta tieltä pienemmälle kääntyvässä risteyksessä pysähdymme yleisön vuoksi, joka seisoo ihan siiman takana keskellä tietä. Siinä kun menisi jarrutus pitkäksi, voisi tulla niin kiire alta pois, että ei ehkä ehtisi? Onneksi lähtivät liikkeelle. Yksi risteys meni vähän leveäksi ja takakulma osui penkkaan.
https://zoomailija.kuvat.fi/kuvat/TOIVAKKARALLI+2024/IMG_5712.JPG

Kolmoselle mennessä iso Ely-tie on siirtymällä kokonaan auraamatta. Edellis illan lumimyräkkä antoi Keski-Suomeen 15 cm lunta, jonka aamun vesisade viimeisteli. Ei ole hääviä, jos joku tulisi vastaan? Lähdössä kilpailun johtoauto on vielä viivalla, joten aavistan joutuvamme odottamaan ja sammutan auton. Kohta selviää, että yksi pätkällä oleva tieosuus on auraamatta. Arvio kestosta on 45 min ja pätkä ajettaisiin, kun se saadaan auki. Aikataulua otettaisiin kiinni lyhentämällä huoltotaukoa. Lähden kertomaan takana alati kasvavalle jonolle, mikä on tilanne ja miksi jono ei liiku. EK-päälikkö parantelee odotellessa ovinumeroita ja osoittaa ehkä hieman kyseenalaista taiteellisuuttakin. Tunnin päästä saadaan lähtölupa ja tehtäväksi tarkistaa etumerkkien olevan auran jäljiltä vielä paikoillaan. Nyt vasta liukasta paikoin olikin, kun irtolunta oli raiteilla. Olosuhteille ei voi mitään, mutta järjestelyt ja valitut tiet on onnistuneet hyvin. Yksi routavaurio pääsi yllättämään ja Volvon etujousitus pohjasi aika rumasti. Onneksi vakavampia vaurioita ei tainnut tulla. Merkit oli kunnossa ja jatkettiin huoltoon, jossa oli aikaa 20 min täyttää öljyä moottoriin ja makkaraa miehistöön. Löin takalokasuojaa peräkontin puolelta ulos, se oli näköjään tehnyt vähän enemmänkin tuttavuutta kakkosen risteyksen penkan kanssa. Rengaspaineetkin oli ok, joten eteenpäin.


Nelosen lähdössä meidät ohjataan jälleen sivuun ja jäämme odottamaan johtoautoa, jonka tulee ajaa reitti läpi ennen meitä. Pätkällä oli jotain ongelmia, joten lähtö venyi 15 min. Tämä pätkä oli jotenkin itselle mieleen, ajo alkoi sujua ja vieläpä nuotista! Kartturilla ei nimittäin ollut aiempaa nuottikokemusta ja 353:n käyntiinlähtöongelman vuoksi ei ehditty ajamaan kuin kaksi ekaa pätkää kahteen kertaan, loput siis vain kerran, eli nuotteja ei ns. tarkistettu. Pari kertaa oli tullut kuskille moka, eli puuttui mutka nuotista ja kerran kartturi oli kääntänyt kaksi sivua vihosta. Jälkimmäisestä seurasi nuorilta putoaminen, kun tuli tyhjä sivu yhtäkkiä vastaan. Siihen nähden homma sujui ihan loistavasti, ei ole kuitenkaan helppoa nuotin luku aina edes harjoittelun jälkeen.

Viitospätkä sujui ihan ok, alussa jäätyneet pyyhkijänsulat piirsivät raidan tuulilasiin pyyhkäisyn jälkeen, joka vähän häiritsi. Maaliin päästiin kaikkien kommelluksien jälkeen ja saatiin pyttipannua palkkioksi päivän töistä. Kiitokset huoltotiimille ja yhteistyökumppaneille, joita voisi toki olla enemmänkin. Tilaa tarroille autossa olisi ja kyytiinkin voisi joskus päästä?

https://www.rallikuvat.net/2024/toivakka/

Edit: Pätkä liikkuvaa kuvaa:
https://youtu.be/bHXG83W7XTU?feature=shared
https://youtu.be/5QXPK758hhg?feature=shared

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy