F-koneinen 2/7, käy ja kukkuu maailman tappiin asti ja manuaalina nättiruokainen. Ja varsinkin 2 litraset versiot aliarvostettuja, eli saa halvalla, ja semmosellakin pärjää kun tietää rajat suorituskyvyttömyydelle.
Riippuu käyttäjästä onko 2-litrainen aliarvostettu vai oikein arvostettu. B230E tarjoaa alle 1500 RPM käyntinopeudella B200E:n maksimiväännön ja sillä kohdalla 2.3:n vääntökäyrä on vielä jyrkästi nousevalla osallaan. Jollekin joko tuo tai keskikulutuksessa säästyvä litra ovat suuremman koneen (ja harvemman perävälityksen) arvoisia, jollekin toiselle ei.
F-koneita on niin monenlaisia, että siinä tulee aika leveä yleistys. Perheessä muutaman vuoden asunut B230F, tosin AW:n kanssa vahvistaa isoilta pojilta kuulemani käsityksen että M-nokan sopiva käyttökohde on pätkiksi rälläköitynä verkonpainoina. B2x0F kone on selvästi optimoitu, mutta valitettavasti Veijo Esson eduksi pakokaasupäästöjen vuoksi.
FB tai FD on jo ihan eri asia, koska niihin on palautettu katalysoinnissa hukatut konit takaisin töihin.
Oman kokemuksen mukaan B230E + M46 kuluttaa ympärivuotisena keskiarvona hieman vähemmän kuin B230FD + M47, joka taas kuluttaa litratolkulla vähemmän kuin B230F + AW (joka ei lisäksi mee mihkään).
FD kiertää paremmin (mikä ei tarkoita että hyvin, kuten vinokoneesta voi arvatakin), mutta E vääntää alhaalta paremmin. Pelkkä F on tasaisen ponneton kaikilla käyntinopeuksilla. Nämä havainnot siis 2316 kokosista eri kansilla ja ruiskuilla.
Oma havainto vahvistaa myös sen, että automaatin kulutuslisä näiden mallien kanssa on suurempi kuin nykyautoilla.