KL-varaosat  Race.fi

B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet

  • 56 Vastauksia
  • 21840 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
« : 24.08.2011, 22:24:48 »
Jostain syystä ei tuo raktorin tyhjäkäynti miellyttäny, kun se aavistuksen aaltoilee ja vaihtelin biiliin tulpat tuossa sunnuntaina ja eilispäivänä öljyt (onko 1" proppu vakio siellä pohjassa?). Tänään sitten kattelin vielä tuon jakajan läpi ja ohimennen putsailin nakutustunnistimen, kun se oli peittynyt öljyiseen möhnään. No, tyhjäkäynti edelleen abt samanlainen, mutta 3000rpm jälkeen röpöttää ja pätkii.
Tankissa on Valvolinen injection cleaneria (ajettu nyt 200km) ja mietin, olisko se saanu jotain irti joka on juuttunu suodattimeen tai muualle. Auto kun on käynnissä ja avaa kuskin oven, niin kuulee reippaat sihinät auton alta. Pitäskö sen olla hiljaa vai kuinka?

No, nää pätkimiset kuitenkin alkoi tänään jakajan irrotuksen ja nakutustunnistimen putsailun (en irrottanu muuta kuin liittimen ja putsasin molemmat puolet) jälkeen. Oireilsko se juurikin noin - eli hiukka kovemmilla kierroksilla vai jotenkin muuten? Rauhallisemmin ajaessa pelaa about samoin kuin ennenkin. Vai eikö tuo saa bensaa? Tosta nakutustunnistimesta ei vissiin ole vikakoodia?

Sitten lisäkyssärinä, että mites toi tyhjäkäynti. Näissä vissiin on jokin venttiili? Tulppaanipuimurissa olis se intervallimoottori (nön-nön-nön-nön-nön...), mutta mistäs minä löydän tässä semmosen (joku topiccikin kelpaa tottakai)
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
« Vastaus #1 : 25.08.2011, 12:24:30 »
Ja voiko tuota tunnistinta jotenkin todeta toimivaksi / toimimattomaksi mittaamalla? Ruuvipenkkiin kiinni, mittari kiinni napoihin ja sitten naputtelee sitä penkkiä - onnistuuko?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
« Vastaus #2 : 25.08.2011, 18:56:24 »
No ei se oikein onnistu  :). Kyllä sillä kai ominaisvastus on, mutta sillä ei voi oikeastaan todeta mitään ja signaalin tulkkauksessa tarvitaan ECU:a apuna. Jos nakutus on jostain syystä "pois päältä" sitä on joskus todella vaikea todeta kotikonstein - ehkä lisääntynyt polttoaineen kulutus voisi viitata siihen, mutta tuskin ::). Esim LH 2.4 systeemissä syttyy kyllä vikavalo (lambda-valo), mutta sekin kertoo vain että vikaa on - ei sen syytä.

Tärkeintä on sen asennuksessa se kiristysmomentti - muistelen että olisi vielä kahta mallia ja erilaiset momentit.
« Viimeksi muokattu: 25.08.2011, 18:59:41 kirjoittanut pikatraktori »

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
« Vastaus #3 : 26.08.2011, 08:13:28 »

Sitten lisäkyssärinä, että mites toi tyhjäkäynti. Näissä vissiin on jokin venttiili? Tulppaanipuimurissa olis se intervallimoottori (nön-nön-nön-nön-nön...), mutta mistäs minä löydän tässä semmosen (joku topiccikin kelpaa tottakai)

Kyllä LH 2.4 järjestelmässä on se imusarjan ohittava venttiili, jolla ECU pitää tyhjäkäynnin tietyllä kierrosluvulla. Ohjaus toimii melkein samalla tavalla kuin vanhoissa fysiikan kirjoissa mainittu kiertokäämimittari. Tästä käytetään joskus myös nimitystä tyhjäkäyntimoottori.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
« Vastaus #4 : 26.08.2011, 12:04:55 »
Hitto, mä löysin tommosen ja oskilloskoopinkin voisi saada käyttöön ehkis. Pitää ny kuitenkin ekana lukee vikakoodit.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

hevonen

  • Vieras
Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
« Vastaus #5 : 26.08.2011, 14:17:07 »
Hitto, mä löysin tommosen ja oskilloskoopinkin voisi saada käyttöön ehkis. Pitää ny kuitenkin ekana lukee vikakoodit.
Se on kyllä totta, kannattaa lukea ne vilkutukset. En oikein helpolla usko vialliseen nakuanturiin.
Jos jakaja oli irti, oisitkohan saanut sen "tarpeeksi" pieleen ettei säätöikkuna riitä...
Olikohan tuossa mallissa vielä se muovilirpake jakajan rungossa auttamassa asentamista n. suunnilleen oikeaan asentoon.
Se yleensä murenee pois ja jakaja voi mennä turhan paljon toiseen laitaan. Jos sun jakajas on niin, löysää kiinnitykset ja käännä n. puoleenväliin.

Jos tuo oireilee muutenkin, veikkaan viallista ilmamäärämittaria.
Pumppu suhisee auton alla, vaihda se suodatin sieltä pääpumpun vierestä mutta älä väännä poikki sitä pumpun ja suodattimen yhdistävää letkua!
Irroita koko teline auton alta niin että otat bensan tuloletkun irti pumpulta ja lähtöletkun suodattimelta ja koko härpäke pöydälle.
Muuten tulee helposti sanomista... ELK

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
« Vastaus #6 : 27.08.2011, 07:56:33 »
Vikakoodit puhtaasti 1-1-1. Koko jakaja ei siis ollu irti vaan kansi ja pyörijä. Eilen tuo toimi kauppareissulla ihan ok, mutta eipä siinä yli kolmea tonnia tarvikaan kierroksia. Pari kertaa tuli tyhjäkäynnillä semmonen nykäsy. Pitäs nyt vissiin yrittää perehtyä siihen IMM:n mittaukseen, jotta sais sen tehtyä..
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
« Vastaus #7 : 27.08.2011, 11:53:11 »
Noniin, hiukka tarkennusta tohon häiriöön. Huomasin tossa kehällä ajellessani, että mittarin näyttessä ennen kameratolppaa oho-110 ja sitten nostaa kaasua, niin tuntuis vähän niinkun tökkäävän. Samaa havaitsin muutamaan otteeseen muutenkin. Ja sitten käynnistyksen jälkeen kun lotkottaa hetken tyhjäkäynnillä niin saattaa nykästä. Ajosta, kun jättää tyhjäkäynnille, niin tyhjäkäynti aaltoilee semmosen 100rpm alueen sisällä ja välillä käypi ihan tasaseen. No, ny mulla on uus suutinrele, joten vaihdetaan sekin, kun sitä ei oo vielä vaihdettu.
Nyt kävi hiukka 3000rpm päälläkin ok. Mä uhkaan paalata sen.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
« Vastaus #8 : 27.08.2011, 11:57:58 »
Lämpöanturi tai lambda tai imm. Nuo kolme vaikuttavat eniten käyntiin. ::)
Kannattaa kokeilla käytetyillä osilla että missä vika jos vain mahdollista :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa junnuh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
« Vastaus #9 : 27.08.2011, 23:12:09 »
Taitaa näissä B 230 F koneissa olla normaalia tuo nykytys ja pätkiminen niin, kun minunkin projektissa on käynyt julki :)  Van kyllä se joskus vielä vikakin löytyy uskon vakaasti siihen...

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
« Vastaus #10 : 27.08.2011, 23:23:52 »
Ööö, lisää mystiikkaa. Kun autosta oli akun miinus irti (jotain teen sentäs niinku ohjekirjassa sanotaan ;)), niin alkuunsa käynti oli huonompaa. Vaihdoin sen suutinreleen siinä samalla. Sitten kauppareissu ja kaupan pihasta poistuessa toimi ilman pätkimistä. Jäin risteykseen odottelemaan, että mites se tyhjäkäynti ja ihan oli tasasta ja sitten taas nykäs pari kertaa ja sen perään nyki kaasullakin hetken ja sitten taas tasaantui.
Kuinkas muuten se suutinrele, kun siellä oli alkuperänen 12V/40A ja tuo Motonetin uusi näyttää olevan 12V/30A. Hetken aikaa piti temuta sitä irti siitä paisuntasäiliön kyljestä. Onko kukaan patentoinu sitä muualle kiinni?

Pitää varmaan sohlata sitä lämpöanturiakin jossain vaiheessa. Ja suorittaa nippu mittauksia, kun sille päälle sattuu.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
« Vastaus #11 : 28.08.2011, 08:45:07 »
Tuo suutinreleen amppeerimäärällä ei ole merkitystä. Esim USA:ssa on jo pitkään ollut tuota "pienempää" myynnissä. Olen kyllä tavannut B230F LH 2.4 moottoreita, jotka käyvät ihan siististi ja nätisti  ;) - siinä vaan on nyt "jokin vialla" ja niitä vaihtoehtoajahan on aika paljon (valitettavasti). Ja vikaa voi löytyä ihan yllättävästä paikastakin, jopa useammastakin kohdasta... Itse tein GLT:llä näitä "mestaruussarjan" otteluja kai pari vuotta ennen kuin oli kunnossa  ;D.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
« Vastaus #12 : 28.08.2011, 15:37:01 »
Joo, sieltä löyty nyt sitten kuitenkin imuvuoto siitä haitariletkusta. Ennen imusarjalle menevää muovikappaletta. Mä paikkailin sen semmottisella kumiteippinauhalla ja kumiliimalla. Ja kävihän se paremmin, tyhjäkäynnillä ei pätkinyt, eikä oikein muutakaan. Sitten motarille ja kiihdytys ok, mutta tasakaasulla taas pätkii yli satasen nopeuksissa. Ajellaan sitten kaheksaakymppiä prkl.. Se ei muuten sen motariajon jälkeen tuossa isohkoa mäkeä kiivetessä pätkiny yhtään. Eikä se oikein pätki kiihdyttäessäkään vaan tasakaasulla tökkii. Tähän mennessä vaihdettu siis:

puola, sytytysjohdot, tulpat, sytytyksen pääteaste, suutinrele, bensapumpun rele, ilmanputsari.

Sekä:

- tukittu imuilman esilämmitys
- putsailtu liitokset ja tukittu vuotoja (joita ei starttispraylla huomannu..)

Mitenkäs sen tyhjäkäyntiventtiilin putsaaminen? Lähinnä putsailin sitä nyt niiltä osin mihin pikkurilli ohkasen liinan kera mahtu. Voiko sen putsata jotenkin paremminkin, kun avaamaanhan sitä ei ilmeisesti kannata ruveta?

---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
« Vastaus #13 : 28.08.2011, 16:04:45 »
Eipä kannata avata. Pistä sisään mineneraalitärpättiä (lakkabensiini toiselta nimeltä). Sitten sormet aukoihin ja heilutellaan ripeästi. Kaadetaan moska pois. Tulee kyllä kuikankeitto-ohje mieleen  ;D. Annetaan sitten liuta hetken ja sama toistuu. Jatketaan vielä jos on kaadettu neste likaista. Heilutellaan tyhjäksi ja pannaan yöksi kuivumaan. Seuravana päivänä sen voi asennella ja kuunnella tuliko parempi. Minulla tuli selvästi parempi.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230F (740) Nakutustunnistin ja oireet
« Vastaus #14 : 28.08.2011, 21:41:33 »
Se lienee LH:lla, joten jos paikkasit imuvuodon, niin irroita akun napa minuutiksi, jotta kaikki adaptiiviset arvot katoavat muistista ja homma aloitetaan alusta.

Ennen operaatiota lue vikakoodit 2 ja 6 navasta (diagnostiikka pistokkeesta).
Jos 1 - 1 - 1, niin akun kenkä irti.  Ja kokeile ajoa sitten.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

RallyBaron  Samppasport