Autoracing  KL-varaosat

940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?

  • 68 Vastauksia
  • 30136 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
« Vastaus #45 : 28.01.2013, 10:46:36 »
Moottorit ovat yksilöitä vieläkin ja niissä on muuttujia melkoinen määrä!

Vm -97FT ja motronic ?   :o :o

Mitä noiden suuttimien kokoihin tulee, niin aikaspaljon lähteestä kiinni, mitä niille ilmoitetaan.

Millä arvoilla laskit, että tuo 240hv tulisi?  Nimittäin nuo penkitystulokset puhuvat omaa kieltään!
Joo, -97 FT ahtoputkia, ahdinta, DP:tä ja muita hiluja myöten, mutta A-nokalla ja ohjaamassa motronicci omilla suuttimillaan, kävi tosiaan juurikin noin että koneen mukana tuli x määrä LH:n osia ja autossa oli jo kiinni toimiva motronic -> virhe!  ;). No, toimiihan tuo jouheesti mutta vähä vie soppaa...

0.95 ahdoilla tuli 214hp rullille, ja reilun kymmenen samassa yhteydessä penkitetyn vakioauton tehot oli kyllä hyvin ilmotetuissa, plus parin viritetyn tehot oli alle lupauksien, jotenka ei tuo ihan täyttä huuhaatakaan ole. Autolla tuli joskus testattua vähän toista kiloa ahtoja, mutta vaikutus oli lähinnä alaväännön kasvu entisestään jotenka laskin paineet takasin ennenko kirstu tai kytkin kuittaa, mutta edelleen sopat pysyi hienosti sakeella ja suuttimet on tosiaan 300cc vrt ft/fk 337cc. Nuista suoralla kertolaskulla päästään hyvinkin tarkalle 240hp. Lisäksi samassa yhteydessä penkitettiin 940, jossa vakioilla FT:n suuttimilla hätyyteltiin 250hp rajaa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
« Vastaus #46 : 28.01.2013, 16:15:52 »
Näissä on kyllä jotakin käsittämättömiä eroja. Mulla on peruskoneena -97 FT, mutta moottorinohjaus on motronicci. Laite puhalsi rullille 214hp ja laajakaista sanoi tasaisen tappavasti rahtua yli 12 koko ajan. Koneessa 300cc suuttimet, ja olettaisin että aukiolo ei saavuttanut 100%, tälle ei ole kyllä mittaustulosta. Mutta silti ~11% isommat sumut FT:ssä pitäisi tuolla logiikalla piisata sinne 240hp lähimaastoon jos suutinten tuotoista laskee.

Oletkos koskaan laskeskellut noita suuttimien kokoja millään noista laskureista, joita netti on pullollaan?

Ne nimittäin kaikki indikoivat sitä, että noilla 300cc/min sumuilla ei millään järkevällä pulssisuhteella mennä sinne 240hv nurkillekkaan tai sitten BSCF arvon pitää olla jotain ihan yyberiä...
Tai onnistuu se 95% pulssisuhteella ja 0,45 BSCF arvolla!  :o 
Tai sitten kun pulssisuhde on 99% (LH:n maksimi), niin BSCF arvo pitää olla enää 0,47!  :o
Vaikka turbokoneille tuoksi arvoksi väitetään olevan 0,60 - 0,65.....

Kyllä ne suuttimet ovat jokatapauksessa tapissa, koska muutoin tuo temppu ei onnistu!

Ihan elävästä elämästä mitattuna Jogiinin viinalankusta, vaikka siinä on jonkin verran isommat suuttimet, niin silti sekin menee siellä kierroslukualueen yläpäässä iloisesti sinne +95% aukioloaikaan, koska suuttimet eivät ole tarpeeksi isot.

Vakio FT saavuttaa sen 80% aukioloajan normaalisti (poislukien kylmä tms. rikastukset) lappulattiassa ja turbo+ sarjalla mennään jo siellä +90% aukioloissa (eli 0,8baarin ahdoilla).
Omassa merikontissa se 100% tulee viinalla täyteen jo siinä 4300rpm vakiosuuttimilla lisättynä sillä +25% aukioloajalla (0,8baarin ahdoilla).

Mitatusti minulla tulee ilon paineilla 99% suuttimien aukioloaika täyteen (bensalla) siinä hitusen vajaat 5000rpm.  Tilanteen pelastaa tuossa vain se, että bensapaineen säädin nostaa paineet sinne 4,5 baarin kohdalle.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
« Vastaus #47 : 28.01.2013, 21:04:58 »
Enpä ole laskeskellut, mutta en toisaalta myöskään arvellit 300cc sumujen piisaavan 240hp, vaan 337:jen eli FT/FK vakiosuuttimien. Enkä myöskään arvellut tuonne pääseväni viinaksilla... Ens kesällä tarttee testata mihin asti pääsee 8x 298cc sumuilla ja yybersurkealla hyötysuhteella  ::)
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
« Vastaus #48 : 28.01.2013, 22:29:21 »
Onko näissä laskuissa oletettu nyt siis motronicin suuttimet 300cc/3bar ja kilon ahdoilla = 4bar tuotto = ?? ?? ??
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
« Vastaus #49 : 28.01.2013, 22:57:30 »
Onko näissä laskuissa oletettu nyt siis motronicin suuttimet 300cc/3bar ja kilon ahdoilla = 4bar tuotto = ?? ?? ??

No mutta, siellä imusarjassa on myös painetta, ja zuuttimen tuotto riippuu paine-erosta.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
« Vastaus #50 : 29.01.2013, 07:38:01 »
No mutta, siellä imusarjassa on myös painetta, ja zuuttimen tuotto riippuu paine-erosta.
O0
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
« Vastaus #51 : 29.01.2013, 11:37:20 »
Bensanpaineensäätimen tehtävähän on nimen omaan pitää paine-ero vakiona. Kertova paineensäädin sitten erikseen.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
« Vastaus #52 : 29.01.2013, 12:38:05 »
Jollei paine-ero bensanpaineen ja imusarjan välillä pysyisi vakiona, niin silloin bensan tai imusarjan painettakin (oikeastaan molempia) pitäisi mitata, jotta moottorinohjaus pystyisi edes säätämään sitä sopan määrää, mikä koneeseen ruiskutetaan.

Enpä ole laskeskellut, mutta en toisaalta myöskään arvellit 300cc sumujen piisaavan 240hp, vaan 337:jen eli FT/FK vakiosuuttimien. Enkä myöskään arvellut tuonne pääseväni viinaksilla... Ens kesällä tarttee testata mihin asti pääsee 8x 298cc sumuilla ja yybersurkealla hyötysuhteella  ::)

No, piisaavathan ne, jos BSCF on 0,5 ja suuttimien pulssisuhde 99%, niin laskennallisesti sen 240hv saa irti jo 318,5cc/min suuttimilla. Mutta kuten tiedämme, ettei vinokone ole mikään talousihme, kuten joku moderni turbodiesel, niin laittaisin tuon BSCF arvon ennemmin 0,6 ja silloin laskelmat näyttävät ihan toisenlaiselle.

Eli juurikin sitä, mitä jengi on penkittämällä saanut (210hv).  Vastaavasti taasen 250hv vaatisi jo 398cc/min sumut.

Täytyy katsella mihin noilla 375cc/min (280155830) sumuilla pääsee, kunhan LH:n adaptaatio on tapahtunut loppuun. Ajettu 165km osoittaa, että adaptaatio on vielä alkumetreillään long term fuel trimmissä mutta muutos on alkanut näkymään jo.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Sköge

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
« Vastaus #53 : 29.01.2013, 13:52:53 »
bsfc riippuu myös siitä että kuinka paljon ylimääräistä kakkua sinne koneeseen haluaa. Suurimmat riskit liittyy nakuttamisesta johtuviin kiertokanki ongelmiin. Männistä en nyt ensimmäisenä murehtisi kun eivät nuo varmasti tahdo palaa yhtä hyvin kuin alumiiniset. Niin kauan kun ei nakuta niin uskaltaisin päästää seoksen jo 13:1 mutta tosiaan en ole kokeillut minkälaisilla seoksilla rupeaa nakuttamaan kun se riippuu monesta muustakin seikasta.
760 '90 b230ft+m46

EVO8

  • Vieras
Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
« Vastaus #54 : 29.01.2013, 19:57:27 »
Laskurin mukaan kun 1bar lisää bensanpainetta (vakio 3bar) niin 330cc suuttimilla pääsee 240 kaakkiin  laskettuna 0.6 BFSC:n mukaan. Pumpun puolestakaan ei mikään ongelma vaikka painetta nostaisi enemmänkin (kertova säädin) . Tosin pumpun elinkaari todennäköisesti lyhenee.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
« Vastaus #55 : 29.01.2013, 20:38:02 »
Tänään opittu pirullinen ominaisuus LH:sta...

LH vanhus jaksaa yllättää!  :o
Viinalla se toimii bensakartallakin, koska se stanan lambda-ohjaa WOT tilanteessakin sitä sopan määrää!!!  :o :o
Nätisti lambda-jännite pysyy stabiilisti 800 - 830mV jännitteessä koko kiihdytyksen ajan!  ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Re: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
« Vastaus #56 : 29.01.2013, 20:49:21 »
Ite olen ollut siinä uskossa että turboissa lambda on koko ajan mukana ja vapareissa täyskaasukärjet kytkee sopat liikkumaan karttojen mukaan.
???

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Re: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
« Vastaus #57 : 29.01.2013, 20:58:23 »
Ite olen ollut siinä uskossa että turboissa lambda on koko ajan mukana ja vapareissa täyskaasukärjet kytkee sopat liikkumaan karttojen mukaan.
???

Täytynee mitata tuokin ominaisuus!  ::)

Kyllä se LH:n pirulainen rakastaa Lambdaa yli kaiken...   :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
« Vastaus #58 : 29.01.2013, 21:29:01 »
Lh 2.4 563 boksi, eli ensimmäinen B230FT tottelee täyskaasukärkiä. Kenraalin autossa seos meni yltiörikkaalle kun täyskaasujohto oli jätetty irroittamatta. Tein sen johtosarjan, ja olin siinä luulossa että lh-turbo ei välitä täyskaasukytkimestä. Välittää ja sieltä löytyi kartta mallia sikarikas.

Tuollainen vinokone olisi ihqu saada tuohon jarrupenkkiin ja säätää pikkuvirille kartat spot-on. Wiinaa, kiinacooleri nokan vaihto ynnä pakoputki. Lisäksi lambda säätö pois jotta cruisella voisi ajaa 1,1 Afr:llä. Voi veljet.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940 fk/ft maksimi tehot vakio hiluilla?
« Vastaus #59 : 29.01.2013, 22:52:36 »
Lh 2.4 563 boksi, eli ensimmäinen B230FT tottelee täyskaasukärkiä. Kenraalin autossa seos meni yltiörikkaalle kun täyskaasujohto oli jätetty irroittamatta. Tein sen johtosarjan, ja olin siinä luulossa että lh-turbo ei välitä täyskaasukytkimestä. Välittää ja sieltä löytyi kartta mallia sikarikas.
Tätä minäkin olen tässä epäillyt mutten ole testannut.

Vakio LH:n kartta on ylhäältä aikas paksulla.

Tuollainen vinokone olisi ihqu saada tuohon jarrupenkkiin ja säätää pikkuvirille kartat spot-on. Wiinaa, kiinacooleri nokan vaihto ynnä pakoputki. Lisäksi lambda säätö pois jotta cruisella voisi ajaa 1,1 Afr:llä. Voi veljet.
Tuossa olisi resepti, jota minäkin hakisin!
LH:n säätäminen on vain pirullista tai vaatii emulaattorin tms.
Jonkun megan tms. LH/EZK yhdistelmä hakkaa suojausominaisuuksiensa osalta mennen tullen, vaikka LH on jo vanhus moottorinohjaukseksi (30v).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo