RallyBaron  Samppasport

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689281 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1110 : 19.11.2012, 10:06:50 »
seos ruuvi vaikutaa lähinnä tyhjäkäynti alueeseen pienillä ilmamäärillä. Itse seossäätö hoituu melkein tuota ohjauspainesäädintä rukkaamalla
Seos-ruuvihan säätää ilmaläpän asentoa, eikös se silloin vaikuta koko käyntialueeseen?
Ohjauspaine-säädin säätään kylmäkäynnistystä ja täyskaasurikastusta.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1111 : 19.11.2012, 10:12:16 »
Seos-ruuvihan säätää ilmaläpän asentoa, eikös se silloin vaikuta koko käyntialueeseen?
Ohjauspaine-säädin säätään kylmäkäynnistystä ja täyskaasurikastusta.
kyllä, mutta seosruuvin vaikutus vähenee mitä enemmän läppä auki.  ohjauspaineella taas säädetään miten helposti IMM läppä nousee.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1112 : 19.11.2012, 10:26:18 »
Seos-ruuvihan säätää ilmaläpän asentoa, eikös se silloin vaikuta koko käyntialueeseen?
Ohjauspaine-säädin säätään kylmäkäynnistystä ja täyskaasurikastusta.
Kun purkaa tuollaisen ilmamäärä "mittarin" niin hokaa että vaikutus on oikeastaan vain tyhjäkäyntiin.  samoin sen kertoo laajakaista.

Viime tankki  n.50l kjetillä 12.2l/100km
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1113 : 19.11.2012, 20:39:06 »
Kysyin tuosta etanolipitoisuudesta ST1:ltä, lähinnä siis sitä, että muuttavatko he pitoisuuksia talvella vs. kesällä.

Vastaus:
"RE85 on tuotteena käynyt läpi laajat testaukset VVT:n toimesta ja tuote on
ollut myös kenttäkokeilussa kesät talvet vuodesta 2009. Sen etanolipitoisuus on
sama, eli noin 80% läpivuoden, talviominaisuudet tehdään muilla komponenteilla.
Tiedämme, että se toimii autonvalmistajien FFV malleissa myös talviolosuhteissa,
mutta käsityksemme on, etteivät nuo boxikonversiot täysin pysty ottamaan huomioon
kaikkia erityisolosuhteita, näinmuodoin on vaikea ottaa kantaa siihen, miten ne
toimivat talviolosuhteissa. Mikäli autossasi tulee talvella ongelmia, niin voit
kuitenkin itse tarpeen mukaan säätää etanolipitoisuutta tankkaamalla RE85:n lisäksi
osan bensiiniä
"

Omia Bioadapter kokemuksia lisää:

Kun lämpötilat ensimmäistä kertaa laskivat tuonne pakkasen puolelle, niin käynnistykset ottivat enemmän aikaa ja vaivaa, parhaiten käynnistyy tosin lyhyillä starttauksilla ja odottamalla hetki starttausten välillä. Kun moottori hörähti käymään, niin sen jälkeen kävi todella hyvin ja ajoon pystyy lähtemään heti.

Kokeilin myös bensan lisäämisen vaikutusta ja aika pienetkin määrät eli 5 litraa tankilliseen vaikutti heti positiivisesti, sekä käynnistyvyyteen että kulutukseen.

Tän palstan kokemuksia lukiessa motivoiduin taas säätämään boksia ja löin kylmäkäyntirikastuksen 170% ja sillä oli heti positiivinen vaikutus, moottori hyrähti käymään yhdellä tai kahdella starttauksella. Auto-seoksen nostin samalla 26%. Tällä yhdistelmällä sitten kulutuskin nousi sinne n. 14,3 lirtaa/100 km. Eli aika pienetkin säädöt tuossa boksissa tuntuu.

Sitten virittäydyin muutenkin ahkeraksi, kun aikataulut antoivat periksi ja päätin vaihtaa pitkään odottaneen polttoainesuotimen ja samalla sitten varmuuden vuoksi myös polttoainepumpun. Tällä toimenpiteellä olikin sitten sellainen vaikutus, että nyt auto lähti myös pakkasella kivutta käyntii kerrasta ja kulutus väheni ja väheni edelleen, kun seosta sai lahentaa pari pykälää, nyt mennään seoksella 24% ja kylmäkäyntirikastuksella 150%, kulutus viime tankillisella 12,32 litraa/100 km.

Näillä kylmäkäyntirikastuksilla sain sitten ensimmäiset kerrat vikavalonkin vilkahtamaan, kun vahingossa starttasin lämmintä moottoria kylmäkäynnistysrikastus päällä...

Seuraavana projektina olisi sitten maltillinen suutinten vaihto, odottamassa on joko 214 cc tai 240 cc suuttimet alkuperäisten 200 cc tilalle.
- Volvo 740 B200F -91

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1114 : 21.11.2012, 00:09:25 »
Viinalla läträämisen statistiikkaa:

6683km matkalla RE85:sta on palanut 1037,21 litraa, 1,15.- keskihinnalla per litra.
Eli keskikulutus on avosandaalillatm 15,5201L/100km. Tämä sisältää kaikenlaista ajoa ja tyhjäkäyntiä yms.
Mikä tekee 100km matkaa kohden €17,84.- polttoainekustannuksia.

Bensalle (E98) keskikulutuksella 13,1L/100 tämä tekee 1,70.- (alakanttiin tämä keskihinta) keskihinnalla €22,925.-/100km.  Eli viina tulee sen €4,43.-/100km halvemmaksi kuin bensiini.

Tuolla puhtaasti viinalla ajetuna aikana kokeilu tuli €296,0569.- halvemmaksi kuin E98.  Kun siihen laskee Flexitunen hinnan postikuluineen ja tarvikkeineen pois, niin ruoka- ja kahvirahat siitä vielä jää (97,31.-)

Ja tämä säästö on tehty aikavälillä 18.9-20.11...   ;)
Joten vuositasolla tämä viinaralli, jota ei tehdä itärajan tai etelärajan ylitse tuottaa noin €1 770.-

Mutta alle 20tkm vuodessa ajavat älkööt vaivautuko pelkän säästön vuoksi mutta oikea itu-hippeily kelpaa perusteeksi, jolla voi samalla haistattaa aldehydit City-vihreille ja lisätä ahtoja!  :2funny:

Vuodessa auton viinoilla säästetyt rahat voi sitten käyttää vaikka kuskin voitelemiseen hyvällä pyssy-öljyllä (Hennesy V.S.O.P).

Autona on  945+B230"FK" ilolla ja AW71L jatkeena.

Kansipokasta lähtien keskikulutus on kaiken polttoaineen laskien 13700km matkalla 14,11L/100km keskikulutuksella maksanut €2577,22.- polttoaineen muodossa, eli 1933,11L ja tämä tekee 1,33.-/L keskihinnalla €18,7663.-/100km. 

Revi siitä City-vihreä, sillä minä kuljin CO2 neutraalisti suurimman osan näistä kilometreistä, kun City-virheät ovat joukkoliikentessään käyttäneet fossiilisia polttoaineita!   >:D      :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1115 : 21.11.2012, 09:34:16 »
Siis, mitä raskaampi sandaali, sitä enemmän säästöä. :D

Ssaman suuntaisia laskelmia tehnyt itsekkin, auto tosin vapari 3,3, kilsat vuodessa yli 30tkm.

Ei riemulla rajaa kun viinalla ajaa ;D

Hirvee duuni tuhota ne kaikki konjakki-pullot, mikan,tarviitko apua?

Ja mikä parasta, etanolihan valmistetaan ituhippien reilunkaupan banaanin kuorista ja porkkanoista. Oon niin ekologinen että oikein hirvittää. :2funny:

V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1116 : 21.11.2012, 12:07:27 »
Kyllä täällä on taitaa olla taas yks tyytyväinen Flexitunen käyttäjä :)
Ajelin sekoituksilla ilman boxia noin 1000km ja tuntu kyllä toi vakio fk hukkaavan vetoja, nyt boxi kiinni ja auto on vähintään yhtä hyvä tai parempikin juuri tuolla käyttö alueella alle 3500 rpm. Nyt on melkein kaikki tankissa viinaa. Kylmäkäynnistys on vieläkin kytkemättä kun tuo vihr/valk johto on kyllä siellä takimmaisessa lämpöanturissa eikä mulla mahdu edes käsi irroittamaan liitintä... Onneks vielä on lämmintä mutta voi olla että kytken katkaisimella ton kylmärikastuksen sitte ku ei enää lähde tulille.
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa kynnys

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1117 : 21.11.2012, 16:49:15 »
Mites jos b230 fk koneeseen laittais ahtoja esim. 0.8 bar ja vaikka Flexitune varmistamaan riittävän e85:n saannin,
niin tartteeko tuohon enää  lastua lisätä? Eikö viri lastun tehtävänä ole syöttää hiukan rikkaampaa seosta isommilla
kierroksilla jolloin tuo viina-adapteri ajaisi saman asian. ::)

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1118 : 21.11.2012, 18:01:06 »
Mites jos b230 fk koneeseen laittais ahtoja esim. 0.8 bar ja vaikka Flexitune varmistamaan riittävän e85:n saannin,
niin tartteeko tuohon enää  lastua lisätä? Eikö viri lastun tehtävänä ole syöttää hiukan rikkaampaa seosta isommilla
kierroksilla jolloin tuo viina-adapteri ajaisi saman asian. ::)
Ai että ajaisit bensalla tuon adapterin kanssa?  ::) ~30% enemmän soppaa joka kuormitusalueella? Eeei..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1119 : 21.11.2012, 18:04:36 »
Mites jos b230 fk koneeseen laittais ahtoja esim. 0.8 bar ja vaikka Flexitune varmistamaan riittävän e85:n saannin,
niin tartteeko tuohon enää  lastua lisätä? Eikö viri lastun tehtävänä ole syöttää hiukan rikkaampaa seosta isommilla
kierroksilla jolloin tuo viina-adapteri ajaisi saman asian. ::)
Loppuu suuttimet kuulemma jo yli 0.6 paineilla viinalla :( Mun oli tarkoitus omakin virittää noille paineille bensalle lastukin on mutta viina vei tämänkin miehen ja on tyytyminen max 0.6bar jos ei halua muita muutoksia. Mikan tämän minulle selvitti, ja tarkentaa tätäkin varmaan jos on tarve  8)
« Viimeksi muokattu: 21.11.2012, 18:35:10 kirjoittanut Haxu.R »
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa kynnys

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1120 : 21.11.2012, 18:39:46 »
Olisiko tämä aihe kuulunut tuonne tekniikka osioon...mutta asiaan eli 0.6 baariako on maksimi viina-adapterin kanssa +vakio
suuttimilla eli 0.6 bar ylöspäin pitäis olla sitten isommat suuttimet vaiko miten

Poissa ARonkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1121 : 22.11.2012, 00:10:53 »
Tällainen harrastelijan ensiraportti.
Menossa toinen tankkaus 'sekoitusta'. 30l 95E10+10l Re85.
Ei muuta eroa havaittu kuin hinta.= 1.44€/litra.
Seuraavaksi lisää viinaa. Esim. 25+10?
No joo, on keskikulutus noussut 0,1 l/100km. On toki tarvinnut käydä Cityssäkin jo kolme kertaa tällä viikolla( tavallisesti kaksi) ja tänään oli kotiin tullessa Ykköstiellä hidaste(lue peräänajo)mitä ei ole aikaisemmilla viikoilla ollut.
Otos on toki vain n. 1200km&4vko ja niistä vasta n. 500km 'seoksella'.
Aikas myrkkyä tuo cityajo tälle laitteelle!
Mut hei! Nyt jo selkeesti alle dieselin hinnan. Veroetu vastaavaan dieseliin n. 370€ vuodessa ja kilsoja tulee 'vain' jtn. 13tkm/v.
On siis perheen kakkosauto, ja hätäisessä tilanteessa heppakärryn vetäjä, mutta  ihan pitää itse maksaa.

T: Ajan mieluummin moottoripyörällä. =n. 5-15l/100km. Katu/rata.
    Ja jollakin pitää liikkua myös näin 'talvella'. Miksi ei siis varmasti?

Edit. Loppuvuosi menty 20l 95e10/47l Re85 sekoituksella. Ihan ok.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2012, 21:25:12 kirjoittanut ARonkko »
V60 hybrid Polestar -14
Pösö 207 CC 110 Hdi -08
ex. XC70 2.4T -01

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1122 : 22.11.2012, 06:02:17 »
Olisiko tämä aihe kuulunut tuonne tekniikka osioon...mutta asiaan eli 0.6 baariako on maksimi viina-adapterin kanssa +vakio
suuttimilla eli 0.6 bar ylöspäin pitäis olla sitten isommat suuttimet vaiko miten
Juuri näin minäkin olen saanut  kuulla, ja isommilla suuttimilla ei sitten välttämättä pysty ajamaan 100% bensalla. Mä ainakin haluun pitää ton Flexifuelina jos ei oo re85 saatavilla.
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1123 : 22.11.2012, 11:35:31 »
Olisiko tämä aihe kuulunut tuonne tekniikka osioon...mutta asiaan eli 0.6 baariako on maksimi viina-adapterin kanssa +vakio
suuttimilla eli 0.6 bar ylöspäin pitäis olla sitten isommat suuttimet vaiko miten

Jep!  Yli 0,6 baarin en kävisi ahtoja nostamaan viinaksilla, sillä muutoin suuttimien aukioloaika saavuttaa 100% ennen kierroslukualueen yläpäätä. Bensalla vastaava raja on siellä 0,8 baarin kohdalla.
0,95 baarin ahdoilla vakio FK/FT:n suuttimet ovat 100% auki siinä 4000 rpm kohdalla kun lappu on lattiassa (viinalla). Bensalla näin käy siellä +5000rpm kohdilla.

Tai sitten suuttimet vaihtoon isommiksi ja muutokset lastuun vastaamaan muutettua tilannetta (lastun suutinvakiot).

Jotan jorinaa aiheesta on FAQ osiossa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.0
« Viimeksi muokattu: 22.11.2012, 11:38:49 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

EVO8

  • Vieras
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1124 : 22.11.2012, 12:06:32 »
Polttoaineen paineella voi myös hieman kikkailla > säädettä paineensäädin.

 

Carcom Oy  Ateho