Autoracing  KL-varaosat

Moottorinohjaus 400hv tekniikalle.

  • 19 Vastauksia
  • 12396 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hesetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 145
  • Kilahti Garage
Moottorinohjaus 400hv tekniikalle.
« : 18.12.2014, 06:25:52 »
Olisi B204FT tekniikka joka olisi mekaanisesti noihin teholukemiin melko valmis, mutta moottorinohjaus asiat mietityttää, kun niitten kanssa ei ole aikaisemmin ole tullut tapeltua.

Eli megasquirttausta pähkäillessä alkanut tuntumaan että on ainut aloittelija tällä alalla ja asiat painuu päähän pirun hitaasti, eikä lähipiirissä ketään joka näiden kanssa olisi pelannut että osaisi tyhmiin kysymyksiin vastata. Ensimmäinen ongelma on valinnan vaikeus eri megan versioiden kanssa joiden eroja tunnu kukaan missään rautalangasta vääntävän, MEGA I, II vai III ja mikä versio niistä, Myös mitä modeja kyseisessä boksissa pitää olla, map anturit nyt on tullut selväksi että halutun max ahtopaineen mukaan, mutta mites sytytyksen ohjauksen kanssa?? Mitä tarvitsee megan sisälle suorasytys tai hukkakipinä järjestemille 4cyl autoon. Valmiilla johtosarjalla mitä itse katselllut tuntuisi johdotusten yms muiden onnistuvan kyllä mutta kaikki muu sitten onkin hepreaa kun puhutaan näistä "Modeista".

Eli jos joku selventäisi hukkakipinä ja suorasytytykselle tarvittavat "modit" että osaisi megaa hommatessa ottaa ne huomioon. Myös eri megan versioiden edut jolloin tietää mikä on omaan budjettiin sopiva vaihtoehto.

Myös triggeröintiä tehdessä mitä tulee ottaa huomioon esm: triggeripyörät: 6-1, 12-1, 20-1 vai 32-1

Uskosin että moni muukin tämän megan sytytyksen kanssa pähkäillyt eikä ole vaan kehdannut kysellä tyhmiä niinkuin minä tähän asti  ;D ;D Joka tapauksessa syörasytytykseen tai hukkakipinään siirryttävä ja hiljaisuudessa foorumien selaaminen alkoi jo maistumaan liian puulta joten päätin kokeilla onnea ja kysellä täältä  :))
Nykyset 960 B204FT, 245 B200F
Menneet 745GLT B234F. 245GL B230F. 945GL B230FD

Poissa Pepper

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 61
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorinohjaus 400hv tekniikalle.
« Vastaus #1 : 18.12.2014, 09:46:52 »
Jos budjetti kestää niin ominaisuuksiltaan tuo III on paras.
Triggeröinti olis varmaan sama tehdä LH:n kehällä ja anturilla,mutta kumpi se nyt sitte on HALL vai VR?
MS3:een ei käsittääkseni pahemmin tarvi modeja tehdä (ja pintaliitos osilla hankala). Itsellä ei kyseistä purnukkaa ole,mutta jos en nyt ihan väärin muista niin "modit" suoritetaan jumppereilla.

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorinohjaus 400hv tekniikalle.
« Vastaus #2 : 18.12.2014, 19:04:43 »
ms1:lläkin pärjää varmasti. LH:n kehä ja vr-anturi eli orkkis lh:n rojut on itellä käytössä. Ns. ylösvetovastus lisätty levylle sekä vr-muunnin piiri niin saa sytkää ohjattua samoilla osilla mitä lh käyttää.

Sytkäkivi olisi siinä mielessä parempi ratkasu että ei tarttis enää tota moduulia erikseen sytytyksen ohjaukseen mutta siitä ei ole omakohtaista kokemusta niin saa fiksummat kertoa  :)
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Moottorinohjaus 400hv tekniikalle.
« Vastaus #3 : 18.12.2014, 20:52:16 »
Tuohon tehotavoitteeseen riittää vaikka ihan MS1 v2.2 levyllä mutta se mitäkaikkea muuta haluaa niin vaikuttaa aika paljon.
kaikkiin megan prosessoreihin/levyihin saa halutessaan hukkakipinän, suorasytkän tai jakajasytyksen ohjauksen. Eri levy versioihin pitää vaan lisätä erimäärä komponentteja(modit).

Suosittelisin kuitenkin esim. ms2 prosessoria v3.0 levyllä. Tuosta löytyy valmiiksi VR-anturin sisääntulo ja yksi sytytyslähtö.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moottorinohjaus 400hv tekniikalle.
« Vastaus #4 : 18.12.2014, 21:04:47 »
Minun on pakko heittää tämä!    :2funny:

Jätä se LH/EZK ohjaamaan ja säädä ne.    :pomo:

Jolloin sinulla on kattavat ja toimivat suojamekanismit nakutusta varten yms.

Valitset bensan puolelle 8-tappisen binin (937/954/962) ja EZK:n puolelle 148:n niin noilla eväillä pääset maaliin.
Koska kyseessä on kuitenkin tuotantomoottorin säädettävä ohjaus, se sisältää paljon vidiootti-varmistuksia,  kuten tuon nakutus-hanskauksen, joka tuossa teholukemassa alkaa jo käydä moottorin päälle pienessäkin hetkessä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Hesetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 145
  • Kilahti Garage
Vs: Moottorinohjaus 400hv tekniikalle.
« Vastaus #5 : 18.12.2014, 21:34:37 »
Kävihän tuo oman ohjauksen jättökin mielessä , mutta mites tekeekö kukaan tuolle motille sopivat lastut esmeks 1000cc suuttimille ja 012 immulle ja että oma egt myös olisi mukana pelissä? Suorasytkä eikös ole mahdollista omankin ohjauksen kanssa toteuttaa melko kivuttomasti  ??? Selventäviä vastauksia ainakin tullut  P> O0
Nykyset 960 B204FT, 245 B200F
Menneet 745GLT B234F. 245GL B230F. 945GL B230FD

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: Moottorinohjaus 400hv tekniikalle.
« Vastaus #6 : 18.12.2014, 21:42:10 »
Minun on pakko heittää tämä!    :2funny:

Jätä se LH/EZK ohjaamaan ja säädä ne.    :pomo:


Voisko tän jo pikkuhiljaa jättää tunkematta jokaiseen keskusteluun?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moottorinohjaus 400hv tekniikalle.
« Vastaus #7 : 18.12.2014, 22:02:34 »
Kävihän tuo oman ohjauksen jättökin mielessä , mutta mites tekeekö kukaan tuolle motille sopivat lastut esmeks 1000cc suuttimille ja 012 immulle ja että oma egt myös olisi mukana pelissä?

EGT on tietääkseni aktiivinen tälläkin hetkellä, mutta ilman anturia vakio B230 LH:ssa. En ole kylläkään testannut sitä 100% varmaksi miten se vaikuttaa sopitukseen.

1000cc suuttimet ovat sitten teholuokassa +500hv 80% pulssi-suhteella. Joten ihan turhan isot 400hv tavoitteeseen.
780cc suuttimet riittävät 80% pulssisuhteella 400hv luokkaan.
Mitä paremmin suuttimet sopivat tavoiteltuun teholuokkaan, sitä parempi ohjauksen tarkkuus/kulutus/päästöt ja niin edelleen.  Eli järkevämpää on käyttää pulssi-suhdealuetta 5-85% kuin liikkua kokoajan 1-50% alueella. Suuttimien aukeamisen epämääräisyys kun lisää kulutusta pienillä kuormilla rajusti ja kaikki sopituksen korjausliikkeet menevät isommiksi tarpeettomasti.

Jos olet toisista ketjuista huomannut, niin säätöön kykeneviä henkilöitä on useampia.  :hello:
Mutta parasta oppimista ja harrastamista on tehdä se itse. Ohjeita ja apua saa kyllä.

Suorasytkä eikös ole mahdollista omankin ohjauksen kanssa toteuttaa melko kivuttomasti  ??? Selventäviä vastauksia ainakin tullut  P> O0

Hukkakipinä on mahdollinen. Toisaalta, tarvitseeko sitä vielä tuossa tehossa?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorinohjaus 400hv tekniikalle.
« Vastaus #8 : 18.12.2014, 22:35:55 »
16v ja cop-sytytyspuolat tuo sitä varmuutta, megan säätää/säädättää kyllä pikkuvaivalla. Ääni tuolle ms2v3 paketille. O0

Poissa Hesetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 145
  • Kilahti Garage
Vs: Moottorinohjaus 400hv tekniikalle.
« Vastaus #9 : 19.12.2014, 03:55:11 »
Hukkakipunaa ihan sen takia että riittäis sytytys pitemmällekkin, kun suunnitelmathan muuttuu ja teho nälkä kasvaa jossain vaiheen kuitenkin. 630cc suuttimet ja jonniimmoinen lastu sieltä jo ostaessä löyty, mutta jos oikein ymmärsin niin pitäs isommalle immulle lastu muuttaa.. Ja 630cc suttimet varmaan jo menee rajoille noihinkin tehoihin? On tietysti ollu suunnitteilla jättää oma ohjaus ainakin toistaseksi, ja laittaa jo alustaa/jarruja ennen megaan siirtymistä..

Hukkakipinä on mahdollinen. Toisaalta, tarvitseeko sitä vielä tuossa tehossa?
Mihin asti lie tuo orkkis sytytyspuoli riittää että soppakin vielä palais kunnolla?

.

Jos olet toisista ketjuista huomannut, niin säätöön kykeneviä henkilöitä on useampia.  :hello:
Mutta parasta oppimista ja harrastamista on tehdä se itse. Ohjeita ja apua saa kyllä.

Harrastuksenä tämän onkin pakko ottaa, ei muuten kukaan ymmärrä miksi pistää autoon viimesetkin varat  ;D ;D Kaiken itse yrittäny opetella tekemään/tehnyt tähän mennessä itse, eikä näihin nelipyöräsiin tunnu kiinnostus tunnu loppuvan vaikka miten harmaita hiuksia sais  :uglystupid2:
 
16v ja cop-sytytyspuolat tuo sitä varmuutta, megan säätää/säädättää kyllä pikkuvaivalla. Ääni tuolle ms2v3 paketille. O0
Tosiaan säätäjää megalle tarvitsen pohjois-karjalan alueelta jossain vaiheen, kun siihen jo pelkän mielenkiinnon kannalta siirryn jossain vaiheessa.
 Tässä vaiheen tietysti olisi hyvä tietää pätevä lastun tekijä LH:lle että sais ton prokkiksen ajoon kesään mennessä, jos megaa opettelen vielä aikani ennenkun sitä asentamaan alan yrittämään  :)..
 Mega tulee muttei vielä välttämättä ensimmäiseksi kesäksi, joten kyselen nyt tyhmiä molemmista vaihtoehdoista, Voi sitten konsultoida muillekkin omia oppejaan kun noita aloittelevia volvo harrastelijoita tuntuu omassa tuttavapiirissä olevan vaan koko ajan lisää.
« Viimeksi muokattu: 19.12.2014, 03:59:05 kirjoittanut Hesetius »
Nykyset 960 B204FT, 245 B200F
Menneet 745GLT B234F. 245GL B230F. 945GL B230FD

Poissa kuppe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorinohjaus 400hv tekniikalle.
« Vastaus #10 : 19.12.2014, 07:08:53 »
Pohjois-Karjalassa Megan säädöt Sami Vatanen/No Problem Racing Joensuussa. Osaa homman ja on kunnollinen jarrupenkki missä säätää.
http://noproblemracing.fi/
Ei lujaa mutta täysillä!!

Poissa Hesetius

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 145
  • Kilahti Garage
Vs: Moottorinohjaus 400hv tekniikalle.
« Vastaus #11 : 19.12.2014, 07:21:54 »
Pohjois-Karjalassa Megan säädöt Sami Vatanen/No Problem Racing Joensuussa. Osaa homman ja on kunnollinen jarrupenkki missä säätää.
http://noproblemracing.fi/
Tältä jampalta olikin tarkotus kysellä, kaveri kehuskeli että on tarkka penkki ja hommasa osaava jamppa  O0
Nykyset 960 B204FT, 245 B200F
Menneet 745GLT B234F. 245GL B230F. 945GL B230FD

Poissa moikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 785
Vs: Moottorinohjaus 400hv tekniikalle.
« Vastaus #12 : 19.12.2014, 15:13:05 »
Vag puolalla hukkakipinä helppo toteuttaa kun siinä on itsessään sytytyksenvahvistin. Signaali piuhat vaan megalta.
940 classic
Amazon -68

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moottorinohjaus 400hv tekniikalle.
« Vastaus #13 : 19.12.2014, 20:27:21 »
Hukkakipunaa ihan sen takia että riittäis sytytys pitemmällekkin, kun suunnitelmathan muuttuu ja teho nälkä kasvaa jossain vaiheen kuitenkin. 630cc suuttimet ja jonniimmoinen lastu sieltä jo ostaessä löyty, mutta jos oikein ymmärsin niin pitäs isommalle immulle lastu muuttaa.. Ja 630cc suttimet varmaan jo menee rajoille noihinkin tehoihin?

012 IMMu on käytännössa aina vaatimus, jos ahtoja nostetaan edes vakiolla ahtimella sinne baarin pintaan.
Toki sen saa jotenkin toimimaan 016:llakin, mutta hyvin se ei toimi (tämä ei ole mielipide, vaan fakta).

80% pulssisuhteella noilla suuttimilla saa papua 320hv ja 90% pulssisuhteella papua saa 360hv.

On tietysti ollu suunnitteilla jättää oma ohjaus ainakin toistaseksi, ja laittaa jo alustaa/jarruja ennen megaan siirtymistä.. Mihin asti lie tuo orkkis sytytyspuoli riittää että soppakin vielä palais kunnolla?

On noita 400hv tehoja saatu orkkis-sytty vehkeilläkin.
Wiinamäen miehet törmäävät noihin sytty-puolen ongelmiin nopeammin kuin bensa-pertit.

Tässä vaiheen tietysti olisi hyvä tietää pätevä lastun tekijä LH:lle että sais ton prokkiksen ajoon kesään mennessä, jos megaa opettelen vielä aikani ennenkun sitä asentamaan alan yrittämään  :)..
 Mega tulee muttei vielä välttämättä ensimmäiseksi kesäksi, joten kyselen nyt tyhmiä molemmista vaihtoehdoista, Voi sitten konsultoida muillekkin omia oppejaan kun noita aloittelevia volvo harrastelijoita tuntuu omassa tuttavapiirissä olevan vaan koko ajan lisää.

No, LH:n saatanallinen säätäminentm on tuttua oman projektin osalta. Joten siinä hommassa osaan antaa apuja.

Tyhmiä kysymyksiä ei suoranaisesti ole, vaan on tyhmiä, jotka eivät kysy jos asia askarruttaa ja omat eväät eivät riitä tai tietoa ei löydä, vaikka olisi etsinyt.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Moottorinohjaus 400hv tekniikalle.
« Vastaus #14 : 19.12.2014, 22:32:38 »
Megan asentaa ja säätää orggis johtosarjaan+ hukkakipinälle siinä missä LH:ta vasta opettelee pinnallisesti. Jos haluat helpon tien onneen, ota mega tai jokin kaupallinen ruutta

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron