Yritin etsiä ezk:n piirilevyltä minkä läpi tuo signaali kulkee ja matkalla oli ensimmäiseksi Siemensin B57415 -piiri. Kun en löytänyt datasheettiä, jätin homman siihen.
Ehtaa Boschia... Tulee mieleen matsuhita konserni aikoinaan...
Eipä antaneen minunkaan haut mitään vastauksia.
Tälläinen toimittaja kyllä löytyi, jolta voisi datalehtiä kysellä.
http://www.ic2ic.com/search.jsp?sSearchWord=B57415&prefix=BAlun perin ajattelin, että olisi hyvä olla päällekkäinen systeemi tuon 1000 vuotta vanhaan johtosarjaan, anturiin ja ties mihin ladan biniin nojaavan tueksi, mutta ei tuosta signaalista lediä sytyttelevä pikkupurkkikaan haitaksi olisi.
Ledin tueksi ei tarvita muuta kuin tämä.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-2220Valmis pietzo-summeri, joka soi kun saa sähköä. Tämä on ehta KISS-vaihtoehto.
Ja vastaavan korvaavasta koko valikoima (ei hinnat päätä huimaa).
http://www.bebek.fi/kauppa/tuotteet.php?tuoteryhma_id=46Lutikoitahan tuokin vaatisi. Komparaattoreita ja karmea kasa passiivi komponentteja ympärille. Volttimittari ei riitä, kun vaatisi kolmen sivun ohjeet tulkintaan .
---
Lähes valmis kytkentä:
http://www.sm0vpo.com:800/blocks/opamp_meter_01.htm
LM3914 hoitaa homman ilman ulkoisia opariviritelmiä sisältäen ne itsessään ja samassa piin palasessa.
http://www.datasheetarchive.com/pdf-datasheets/Datasheets-22/DSA-423921.htmlKaikkea kun ei kannata tehdä ihan alusta asti itse...
Mitenköhän tuo ECU/EZK:n ulostama 0v - 6.5V - 12V riippuu auton sähköjärjestelmässä vallitsevasta jännitteestä?
Paha sanoa. Mahdollista on ja mahdollista ettei...
Sinällään sillä ei ole väliä, koska ilmaisu-jännitteen laskiessa alle 11V on jotain jo vialla. Joka tapauksessa ero ovat niin suuria, että niiden ilmaisu ei ole mitenkään vaikeata. Koska tehtävänä on tunnistaa (alle 4V, Yli 4V ja alle 9V ja Yli 9V) jännitetasot.
Puhtaasti piiritekniikalla tarvitaan kaksi komparaattoria ja logiikka piirejä ja tuloksena pomminvarma toiminta.
Koko nakutusanturi-elektroniikan tehtävä on suodattaa nakutuksen kilinät koneen muista mekaanisista tutinoista ja meteleistä taajuusselektiivisyydellä ja amplitudilla, sillä se pajavasaran napautus mäntään ja sylinterin seinämiin olisi syytä kuulla hyvissä ajoin.
Ettei tulisi se ikävä ötökkä (mäntäpistiäinen) käymään koneessa. Metka ötökkä, sillä sen jäljet on nähnyt moni, mutta itse ötökkää ei tiettävästi ole tavoitettu, sen verran liukkasti se häipyy huohotusjärjestelmän kautta pihalle.
DSP-pohjaiset systeemit sitten osaavat tehdä sen vieläkin heikommista rapinoista.