Juuri näin, paitsi että tasan stoikiometrinen ei ole aina paras mahdollinen seos. Pintakaasulla maantieajossa pikkusen laiha seos on taloudellisempi, ja toisaalta maksimiteho saavutetaan vähäsen rikkaalla.
Hieman aihetta sivuten.
Mikä mielenkiintoista niin noihin päämäärähakuisiin tavoiteseoksiin polttoaine sitten vaikuttakin ihan jonkun verran.
Laajakaistalambdalla tutkisteltuna dieselillä AFR 15,5:1 isommalla syötöllä savutus on melkoista eikä voimakaan välttämättä parane. (Jota tietysti voi tekohengittää syöttämällä loput polttoaineesta propaanina savutusrajasta aina ~13,2:1 tienoille.) Laihallepäin taas tupaöljyvehkeet voivat mennä surutta ulos useimman laajakaistankin mittausalueesta että heilahtaa.
Oletettavasti Piezosuuttimellinen monella syötöllä per isku annosteleva CR saa hyödynnettyä pytyssä pyörivän ilman paremmin, paikallisen seoksen menemättä hetkellisesti kohtuuttoman paksuksi.
Niin tai näin niin nokileka haluaa melko paljon ilmaa samantehoiseen bensaan verrattuna.
Välttämättä tämä ei ole seurausta itse paloyhtälöstä vaan siitä että, käytännössä sytytyshetkellä (miinus kemiallinen syttymisviive) ruiskutetulla polttoaineella on merkittävästi lyhyempi aika hakea kaverikseen palotilan ilmasta happea kuin bensoissa jossa ilma bensa on pyörteillyt keskenään jo, suhteellisesti ottaen, hyvän aikaa ennen sytytystä.