Samppasport  Futurez

XC70 vm '12 neliveto rikki vai ei?

  • 6 Vastauksia
  • 945 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Saabatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
XC70 vm '12 neliveto rikki vai ei?
« : 16.02.2023, 09:36:39 »
230 tkm ajetun XC70:n neliveto hävisi viikonloppuna. Ensin huomasin auton vetävän vain etupyörillä ja pari käynnistystä myöhemmin tuli "AWD ei käytössä, vaatii huollon" -ilmoitus ajotieturiin. Tämä toistui neljä päivää peräkkäin, jonka jälkeen vein auton monimerkkikorjaamolle vikakoodinlukuun. Sanoivat koodin perusteella viaksi Haldex-pumpun ja tilasin uuden pumpun.

No heti pumpun tilattuani auton neliveto alkoikin taas toimia ja nyt on pelannut pari päivää ihan ok!? Onko näissä useinkin tämmöistä on/off-toimimista nelivedossa vai voiko se pumppu loppusuoralla ollessaan välillä toimia ja välillä ei?

Mietin siis tässä lähettääkö tuo tilaamani pumppu takaisin vai kannattaako vaihdattaa joka tapauksessa?  :)

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4647
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: XC70 vm '12 neliveto rikki vai ei?
« Vastaus #1 : 16.02.2023, 11:08:25 »
Kyllä se pumppu siellä on loppu. Olletikkin jos ei ole koskaan vaihdettu öljyjä ja suodattimia.

Vasta oli vastaavilla oireilla XC60 ja pumpun vaihdolla loppu ongelmat.

Itellä saman ikäinen 70 ja 250tkm kohdilla vaihdettu pumppu.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: XC70 vm '12 neliveto rikki vai ei?
« Vastaus #2 : 16.02.2023, 11:10:25 »
Voi riittää pieni tärähdyskin jos pumpun hiilet on lopuillaan tai tahmii. Ei mitenkään poikkeukselliset kilsat pumpun hajoamiselle. Mikäli nelikkoa ei välttämättä tarvitse ja se toimii normaalisti, niin seurailee tilannetta ja vaihtaa kunnes vikaantuu uudestaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Saabatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 vm '12 neliveto rikki vai ei?
« Vastaus #3 : 16.02.2023, 11:48:58 »
Kiitos paljon vastauksista! En sitten lähetä pumppua takaisin.

Ärsyttää hieman, että vaihdatin nelivedon öljyt just joulukuussa ja nyt ne taitaa sitten mennä uusiksi taas. Auto ollut minulla vasta vuoden, liekö sitten ollut huoltohistorian eka öljynvaihto tuo vasta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: XC70 vm '12 neliveto rikki vai ei?
« Vastaus #4 : 17.02.2023, 07:47:14 »
Ei kuulu normaaliin huoltoon haldexin öljynvaihto. Voi olla ettei liiemmin arvostanut kun sai tuoreet öljyt kitusiin, jos ei niitä ole ikinä vaihdettu.

Poissa Saabatti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 vm '12 neliveto rikki vai ei?
« Vastaus #5 : 17.02.2023, 12:37:37 »
Siltä näyttää. Ei olis siis pitänyt huoltaa!  :D

Poissa kjamppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: XC70 vm '12 neliveto rikki vai ei?
« Vastaus #6 : 17.02.2023, 13:22:35 »
Oliko joulukuussa pelkkä Haldex-öljynvaihto vai vaihtoivatko myös suodattimen? Jossain muistaakseni mainittiin, että Haldexin kytkinlevyistä irtoaa putua eniten uutena joten eka filtterinvaihto olis tärkeä.

Mulla kävi niin, että ostaessani liikkeestä käytetyn XC90:n vaadin ennen kauppoja Haldexin öljyt vaihtoon koska oli noin 160tkm mittarissa. Autoliike teetti läheisessä autohuollossa homman, erikoistunut myös Volvoihin. En edes kuvitellut että kukaan ammattiylpeyttä tunteva firma jättäisi samalla filtterin vaihtamatta. Mutta niin vain oli, ehkä autoliike käskenyt säätämään. Kurkkasin kaupan teon jälkeen auton alle ja filtteri oli koskematon. Oma moka kun en tajunnut pyytää myös filtterin vaihtoa ja firmathan eivät tee mitään ylimääräistä. Haldexin pumppu kävi usein ja ääni kuului autoon sisälle. Noin 170tkm kohdalla muun rempan yhteydessä pyysin "kunnon" firmassa filtterin vaihdon. Oli kuulemma todella tukossa. Siihen loppui pumpun äänet, sen koommin en ole kuullut siitä mitään. Nyt 225tkm mittarissa ja sama pumppu. Äskettäin päätin kaiken varalta vaihtaa taas öljyt ja suotimen. Öljyt olivat todella tummat joten vaihto oli tarpeen. Sen sijaan filtteristä en löytänyt oikein mitään partikkeleita. Ja oli vaivalloinen homma Haldex4:een. Tämä havainto vahvistaisi teoriaa, että kytkinlevyistä ei enää myöhemmin irtoaisi moskaa niin paljon vai onko se sitten hienojanoisempaa eikä jäisi suotimeen.

Eli siis, tsekkaa että myös filtteri on vaihdettu.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron