Oliko joulukuussa pelkkä Haldex-öljynvaihto vai vaihtoivatko myös suodattimen? Jossain muistaakseni mainittiin, että Haldexin kytkinlevyistä irtoaa putua eniten uutena joten eka filtterinvaihto olis tärkeä.
Mulla kävi niin, että ostaessani liikkeestä käytetyn XC90:n vaadin ennen kauppoja Haldexin öljyt vaihtoon koska oli noin 160tkm mittarissa. Autoliike teetti läheisessä autohuollossa homman, erikoistunut myös Volvoihin. En edes kuvitellut että kukaan ammattiylpeyttä tunteva firma jättäisi samalla filtterin vaihtamatta. Mutta niin vain oli, ehkä autoliike käskenyt säätämään. Kurkkasin kaupan teon jälkeen auton alle ja filtteri oli koskematon. Oma moka kun en tajunnut pyytää myös filtterin vaihtoa ja firmathan eivät tee mitään ylimääräistä. Haldexin pumppu kävi usein ja ääni kuului autoon sisälle. Noin 170tkm kohdalla muun rempan yhteydessä pyysin "kunnon" firmassa filtterin vaihdon. Oli kuulemma todella tukossa. Siihen loppui pumpun äänet, sen koommin en ole kuullut siitä mitään. Nyt 225tkm mittarissa ja sama pumppu. Äskettäin päätin kaiken varalta vaihtaa taas öljyt ja suotimen. Öljyt olivat todella tummat joten vaihto oli tarpeen. Sen sijaan filtteristä en löytänyt oikein mitään partikkeleita. Ja oli vaivalloinen homma Haldex4:een. Tämä havainto vahvistaisi teoriaa, että kytkinlevyistä ei enää myöhemmin irtoaisi moskaa niin paljon vai onko se sitten hienojanoisempaa eikä jäisi suotimeen.
Eli siis, tsekkaa että myös filtteri on vaihdettu.