Autodiagnoosi  Carcom Oy

440 1993 B18U Nykii

  • 49 Vastauksia
  • 10545 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Aleksitus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • amatööri
440 1993 B18U Nykii
« : 06.08.2013, 21:15:41 »
Moi! Eka posti foorumilla. Asiasta viidenteen, Volvoon ilmeentyi kyseinen vika. Auto on 'oireillut' viime joulukuusta asti, eli sillon tällöin alkoi kiihdyttäessä tai kaasua painaessa 'nykimään' tai tukkeutumaan, ja joskus kerran tai kaksi päivässä kiihdyttäessä kierrokset saattoivat yhtäkkiä pamahtaa nolliin ja takaisin normilukemiin. Nyt auto ei ole edes ajettavassa kunnossa vaan nykii jatkuvasti ja sammuu pysähdyttäessä kovemmista(40-60kmh) vauhdeista. Autoon on vaihdettu tulpat n. kuukausi sitten, virranjakajan kannessa en huomannut halkeamia. Tankki myös Volvossa suhahtaa jos sen korkin avaa ajon jälkeen, tosin olen nyt ajanut korkki sen verran auki että ilma pääsee pois, ja edelleen nykii. Apua?
EDIT: Auton tyhjäkäynti on myös jotenkin alhaisempi sekä ailahtelee vähän 1000 alaspäin ja takaisin. Tasakaasua painaessa auton ollessa vapaalla kierrokset myös ailahtelevat
juu moro

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #1 : 06.08.2013, 23:58:22 »
Imuvuoto jossakin ? ???

Poissa Aleksitus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • amatööri
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #2 : 07.08.2013, 00:28:35 »
Imuvuoto jossakin ? ???
Hmh, vesisuihkulla ruiskuttelin imusarjan ympäriltä tuloksetta. Täytynee ostaa starttipiloottia ja ruiskutella kunnolla koko hoito
E: En tosin tajua miten imuvuodon oireet ilmenisivät vain 'silloin tällöin'?
« Viimeksi muokattu: 07.08.2013, 00:31:02 kirjoittanut Aleksitus »
juu moro

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #3 : 07.08.2013, 00:55:30 »
Vikakoodit kannattaa kans lukaista...

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #4 : 08.08.2013, 19:37:56 »
Onko suht varmaa että pakoputki ei ole tukossa?
460 SE -92 B16F

Poissa Aleksitus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • amatööri
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #5 : 08.08.2013, 20:22:45 »
Onko suht varmaa että pakoputki ei ole tukossa?
En tiedä miten asiasta varmistun, en osaa sanoa. Putkessa on kyllä muutama vuoto katin kohdalla ( ei ennen lambdaa)
juu moro

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #6 : 09.08.2013, 00:17:02 »
Ei ainakaan omassa 460 turbossa tukossa ollut katalysaattori (kennot olivat irrallaan ja poikittain), aiheuttanut minkaanlaista nykimistä. Ahtopaineet eivät meinanneet nousta kunnolla ja kulki melko laiskasti muutenkin, mutta ei nykinyt.

Luulisi myös että jos putki tukossa niin kuuluisi edes jonkinlaista suhinaa putkiston etuosasta kun pakopaine kasvaa siellä ???
« Viimeksi muokattu: 09.08.2013, 00:18:44 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #7 : 10.08.2013, 21:57:43 »
Myös takapöntön villat voivat olla karkaamassa.
460 SE -92 B16F

Poissa Aleksitus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • amatööri
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #8 : 11.08.2013, 16:51:21 »
Myös takapöntön villat voivat olla karkaamassa.
Oireileeko se noin? Änkästä ei ääntä lähde mitenkään erikoisemmin. Maanantaina tsiigaamaan vikakoodit, ainakin helpompi löytää sen jälkeen syypää vikaan.
juu moro

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #9 : 11.08.2013, 17:56:16 »
Kyllä se mielestäni noinkin voi oireilla. Jos siellä joku villatuppo on, mikä vaihtelee asentoaan/paikkaansa painesta johtuen. Vois koittaa korkeilla kierroksilla saada sitä irtoamaan, tai ainakin voisi nähdä jos sieltä jotain materiaalia tulee ulos...

Ihan ekana tuli mieleen polttoaineen syöttö, mut harvemmin kuulee siinä mitään ongelmia olevan. Voihan polttoaineensuodin tosi huonolla säkällä olla tukossa.

Helppo ja hyvä tsekkikohde aina on ilmansuodatin.

Seuraava mieleen tule mahis koskee sytytysjärjestelmää. Et vissiin tulpanjohtoja vaihtanut? Kandee ottaa virranjakajan kansi irti ja tsekata siinä olevien neljän johdinkärjen kuluneisuus ja ettei öljyä ole siellä ylimäärin.

460 SE -92 B16F

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #10 : 11.08.2013, 22:35:40 »
Se jakajan kansi hapettuu näissä myös melko helposti....ainakin jos auto on käyttämättä vähänkin aikaa...

ainakin 740 B200K toimii hyvin melko kuluneellakin virranjakajan kannella, hyvä etteivät olleet ne johdinkärjet poikki niin silti toimi hyvin :D

mutta vielä tuosta B18U:sta niin ettei olisi nokan stefa vuotanut öljyä sinne jakajan kannen sisään ?

Poissa Aleksitus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • amatööri
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #11 : 12.08.2013, 17:31:45 »
Se jakajan kansi hapettuu näissä myös melko helposti....ainakin jos auto on käyttämättä vähänkin aikaa...

ainakin 740 B200K toimii hyvin melko kuluneellakin virranjakajan kannella, hyvä etteivät olleet ne johdinkärjet poikki niin silti toimi hyvin :D

mutta vielä tuosta B18U:sta niin ettei olisi nokan stefa vuotanut öljyä sinne jakajan kannen sisään ?
No eipä tuo ruotsinkasa sitten mennyt päästöistäkään läpi... ajokielto napsahti. Katsastusmies sanoo että käy miten sattuu ja tuntuu ettei kävisi kaikilla pytyillä, kytkimen kun lyö vauhdissa lattiaan niin kierrokset laskevat alle 1000 sekä meinaa sammua ja tasakaasulla nöpöttää. Syö bensaa myös ihan saatanasti ja haisee myös.. voisiko se olla tuo virranjakajan kansi?
juu moro

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #12 : 12.08.2013, 17:40:31 »
Jos bensaakin palaa paljon niin lambda voi olla rikki tai moottorin lämpöanturi...rikkinäinen imuilman lämpöanturikin sotkee seokset...

lue ne vikakoodit niin onpahan jotain tietoa mikä se noista voisi olla...

vähän OT mutta 400-sarjaa ei valmistettu ruotsissa vaan hollannissa ;)

Mutta tuo että ei kävisi kaikilla pytyillä viittaisi siihen että vika on sytytyspuolella. Joko johdoissa tai siinä kannessa.
« Viimeksi muokattu: 12.08.2013, 17:42:32 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Aleksitus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • amatööri
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #13 : 12.08.2013, 17:48:59 »
Jos bensaakin palaa paljon niin lambda voi olla rikki tai moottorin lämpöanturi...rikkinäinen imuilman lämpöanturikin sotkee seokset...

lue ne vikakoodit niin onpahan jotain tietoa mikä se noista voisi olla...

vähän OT mutta 400-sarjaa ei valmistettu ruotsissa vaan hollannissa ;)

Mutta tuo että ei kävisi kaikilla pytyillä viittaisi siihen että vika on sytytyspuolella. Joko johdoissa tai siinä kannessa.
Täytynee jostakin taikoa OBD lukija, tuolla kun ei nyt saa ajaa mihinkään.
juu moro

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #14 : 12.08.2013, 17:57:10 »
Ei näissä mitään OBD lukijoita ole vaan sellainen musta tulitikkuaskin kokoinen laatikko iskaritolpan vieressä kuskin puolella, millä luetaan ne vikakoodit ledin välähdysten mukaan.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=82.0

ne vikakoodit saa luettua vaikka parkkipaikallakin, mitään erillisiä lukijoita ei tosiaan tarvitse.
« Viimeksi muokattu: 12.08.2013, 17:59:46 kirjoittanut Kovalchuck33 »

 

Futurez  Kulkukoira