Futurez  Kulkukoira

Talvirenkaat

  • 1983 Vastauksia
  • 584347 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #270 : 16.01.2012, 20:04:33 »
Alla uudet 225/45/18 Hakkapelita 5:set, ja olen kyllä tyytyväinen.  8) Olihan ne kyllä kalliit, mutta varsinkin pysähtyminen on jotain aivan eri luokkaa kuin aiemmilla nastarenkailla.

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

Poissa veikko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 918
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #271 : 16.01.2012, 20:14:43 »
Mulla on talvirenkaissa 3 kilon paineet, onko vähän liikaa? Kokoa 225/45R17, nastat, jos sillä on jotain merkitystä. Pirun kovat ajella, eivät jousta yhtään :)
ohjekirjassa oli 2,5bar etu/taka turbollisille paitsi T5 2,6bar

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #272 : 16.01.2012, 20:44:12 »
Nokian Hakkapeliitta 7:t ostin 945:ni (195/65-15). Suosittelen. Ovat aidot talvirenkaat! Pitoa ja tuntumaa. Edelliset Hkpl 5:set pyöri alla 39200 km, nastat tallesssa vaihtaessa, pintaa 4 mm, mutta olivat jo bridgestone luokkaa. Ei siis pitoa. Hintaa jäi 480€. Ei sillä hinnalla kummoista lommoa oio... :)

Itse luotin mitattuihin faktoihin ja päädyin bridgestoneen koska sen jääpito oli yksi parhaista, jota itse pidän talvirenkaan tärkeimpänä ominaisuutena. Toki nokian oli samaa luokkaa, mutta hintaa oli vajaa 50e enemmän sarjalta. Bridgestone oli vähän reilu 400e/sarja asennettuna.

Renkaan valintahan perustuu enimmäkseen mielikuviin, jotka taas muodostuvat omista ja tuttujen kokemuksista käytetyistä renkaista. Renkaan pito kuitenkin heikkenee ajan myötä, jota käytettyjä renkaita vertailtaessa on hankala ottaa huomioon, puhumattakaan siitä miten paljon pito ja tuntuma vaihtelevat eri autojen välillä. Joten itse en anna juurikaan painoarvoa näille mielikuville.
Tämä siis näin offtopickina, ei tarkoitus arvostella sinun rengasvalintaasi. Molempien renkaat varmasti ainakin tällä hetkellä kuitenkin paremmat kuin suomen teillä keskimäärin :)
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa karppa_71

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • rahtari tai sitte ei
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #273 : 16.01.2012, 21:29:02 »
Alla uudet 225/45/18 Hakkapelita 5:set, ja olen kyllä tyytyväinen.  8) Olihan ne kyllä kalliit, mutta varsinkin pysähtyminen on jotain aivan eri luokkaa kuin aiemmilla nastarenkailla.

 :hello: samanlaiset  :P

eikun mulla onkin 225/40/18
v70 D5R

Poissa TMOS

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 682
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #274 : 16.01.2012, 21:32:50 »
:hello: samanlaiset  :P

eikun mulla onkin 225/40/18

Kappas, niin oli mullakin 40 profiililla...  ;D

C70 T5 Showroom
S80 TDi (Isän), C30 T5 (Äidin)
Vikakoodien lukua, Tampere.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #275 : 19.01.2012, 17:24:59 »
hankook:in winter i-piket toista talvea alla eikä minkäänlaisia pitoja. en suosittele kenellekkään.
nastat kaikki tallella eikä ole kulunu. jospa sitä sitten ostat jossain vaiheessa paremmat..
Tänään vaihdoin nuo omasta pois, olihan ne mun mielestä ainakin ihan kohtuu renkaat jos vertaa vaikka semperit ice grip 2:seen mitkä mulla oli viimetalvena, niillä ei meinannu päästä meidän parkkipaikalle mutta hankookilla pääs.

Tilalle tuli Nordman 4:set, pitoa tuntus olevan mutta hiukan "ulisi" lumella. Liekö sitten uutuuden aiheuttamaa vai onko tuo ääni joku tuon ominaisuus josta ei pääse eroon, osaako joku sanoa?

Poissa Okko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 861
  • Turbo ja Takaveto
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #276 : 19.01.2012, 17:38:08 »
Tänään vaihdoin nuo omasta pois, olihan ne mun mielestä ainakin ihan kohtuu renkaat jos vertaa vaikka semperit ice grip 2:seen mitkä mulla oli viimetalvena, niillä ei meinannu päästä meidän parkkipaikalle mutta hankookilla pääs.

Tilalle tuli Nordman 4:set, pitoa tuntus olevan mutta hiukan "ulisi" lumella. Liekö sitten uutuuden aiheuttamaa vai onko tuo ääni joku tuon ominaisuus josta ei pääse eroon, osaako joku sanoa?

Onkos nuo Nordman 4:set kopiot Hakkapeliitta 4:stä? Jossain toisessa topikissa valiteltiin Hakkapeliitta nelosten äänekkyyttä.

2x740, 240, 2x9-5, 9-3, 900

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #277 : 19.01.2012, 18:19:59 »
Onkos nuo Nordman 4:set kopiot Hakkapeliitta 4:stä? Jossain toisessa topikissa valiteltiin Hakkapeliitta nelosten äänekkyyttä.

Nehän ne. Tietynlainen perusmeteli noista nelosista lähtee oman kokemuksen mukaan, mutta en mä sitä kovaääniseks menis väittään. Riippuu tietty autosta ja rengaskoosta, tainnu kaikki mun ajamat olla 195/65r15 tai pienempiä. Oman auton alla pyörivät daytonat pitää asvaltilla hirveetä ulvontaa.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #278 : 19.01.2012, 19:38:00 »
Kyllähän noi Nordmanit pitää tommosta ujellusta 940:n alla jos on paljas asfaltti alla.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #279 : 19.01.2012, 21:41:05 »
Joo, siis auto on -95 945. Ulina ei ole paha, mutta nuo loppuun kuluneet hankookit oli niin hiljaiset että eron huomaa. Voi tosiaan olla joku uuden renkaan ominaisuus noissa nordmaneissa joka häviää kun särmät vähän kuluu. Isosta äänestä ei ole kyse.

E: kyllä se ulina tais hävitä, tai sitten en enää vaan osaa kuunnella sitä  ;D
« Viimeksi muokattu: 23.01.2012, 20:55:46 kirjoittanut janne81 »

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4647
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #280 : 19.01.2012, 23:05:41 »
Tänään vaihdoin nuo omasta pois, olihan ne mun mielestä ainakin ihan kohtuu renkaat jos vertaa vaikka semperit ice grip 2:seen mitkä mulla oli viimetalvena, niillä ei meinannu päästä meidän parkkipaikalle mutta hankookilla pääs.

Tilalle tuli Nordman 4:set, pitoa tuntus olevan mutta hiukan "ulisi" lumella. Liekö sitten uutuuden aiheuttamaa vai onko tuo ääni joku tuon ominaisuus josta ei pääse eroon, osaako joku sanoa?

ite en tykkää yhtään. ei minkäänlaisia pitoja ole löytyny. no jos sitä jossain vaiheessa investois uuet rattaat.
toinen vaihtoehto olis että ostas porattavia nastoja ja pikkusen jättäs ulkonevaa että painus jäähän piikki..
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #281 : 19.01.2012, 23:12:22 »
ite en tykkää yhtään. ei minkäänlaisia pitoja ole löytyny. no jos sitä jossain vaiheessa investois uuet rattaat.
toinen vaihtoehto olis että ostas porattavia nastoja ja pikkusen jättäs ulkonevaa että painus jäähän piikki..
Onko sulla miten vanhat ne? Oisko kovettunut?

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4647
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #282 : 20.01.2012, 00:04:54 »
Onko sulla miten vanhat ne? Oisko kovettunut?

ei voi mitenkään pitää paikkaansa. ellei sitten rengasliike myy vanhoja renkaita..?
vuosi sitten ne on ostettu, että toista talvea ne vasta alla on..
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa compinho

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #283 : 27.01.2012, 14:42:16 »
siis minä voisin kattoa peiliin tuo kädettömyyden/jalattomuuden suhteen  :sundaydriver:
ja tuo heitto oli tarkoitettu tuohon liikaa voimaa kommenttiin.  :)

jotta pysytään aiheesssa itellä pyörii nyt hakka5 nastat.
ei tarvi paljoa kaasuun koskea kun nastojen raapimis äänet kuuluu  :hello:
Joo, joku sisälukuhärö vissiin kun jotenkin onnistuin ottamaan tuon kommentin henkilökohtaisena vihtuiluna. :-[

Ei noi Daytonit nyt ihan tuliterät tosiaan oo, takaa näyttää puuttuvan nastoja aika paljon. Persana kun en muistanu kattoo leimaa. Viime viikolla kun tulin böndeltä pois niin joka vatun ylämäkeen piti kelata vauhtia että pääsee ylös suuremmin sutimatta ja edes säädyllisellä vauhdilla. Ihan siis tossa Lahti-Helsinki välillä motarillakin. Äkkiseltään aattelis ettei siinä välillä mitään oikeita mäkiä ole mutta loivakin riittää noille kumeille, ja ne loivat on usein aika pitkiä tolla välillä. Yks rekka tuli ihan puskurissa kiinni aina ylämäissä kunnes viimein karkuun yrittäessäni karkas pito vähän liikaa ja heitti perää sen verran että kuski vissiin tajus minkä takia tuppaa vollen vauhti hiipumaan pidempiin ylämäkiin. Jätti sen jälkeen hajurakoa, siitä plussat kuskille. Vaan ei noilla kyllä uskalla näillä keleillä paljon taajamasta poistua, tolla kyseisellä reissulla Heinola-Järvenpää välillä lähti about satasen mittarinopeudesta kolmesti sladiin tuulenpuuskasta. :idiot2: 10 viimestä vuotta on tullu ajeltua "laaturenkailla" ja taidanpa palata ensi talvena taas ihan sovinnolla oikeisiin talvikumeihin.
Chevy Van G30 - Sprinter 312D - S212 250CDI - Chevrolet Bel Air - SL55 AMG - Hiace D4D AWD
RC8 - Kymco Agility 50 ajokiellon varalle

Poissa juse D5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • V70N D5 -03
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #284 : 28.01.2012, 17:33:33 »
Viime syksynä ostin Norman 4:set ja ei pärjää Misukan X ICE NORTH renkaille joissa oli vielä 5mm kulutuspinnallakin siedettävä pito.Täytyy ajella nuo loppuun ja alussa oli vaimea ujellus tosi yllätys.Kuuluuhan sitä vieläkin mutta vaimeana vai lienenkö tottunu,velipojalla oli aikanaan Volkkarin Transportterissa,Daytonit ja hyvät hyssykät mitkä hiihtoliiton kumit.

 

Ateho  Elekma