Missäköhän kohtaa tommoset 19T heräilee? Luulis et jonkun verran alempana kuin esim hx40?
Riippuu ihan moottorista, joku matalapuristeinen B19A lussulla nokalla, ni herää 3000rpm.
B6304S kaverina 10,7:1 puristeisena ja hyvillä nokilla ni varmaan 2000rpm on jo täydet ahdot, mutta huipputehokin on sitten 5000rpm, koska 19T on tukossa 3L koneella.
Suosittelen 2.8-3,0L 24v kutosiin HX40 kokoista ahdinta, eli about 55-65mm imusiipi, pako 60-70mm, AR 0,7-0,82 väliltä imulle ja pako AR 0,8-0,9. Tuollaisella ahtimella uskoisin B6304S heräävän vakionokilla 2200rpm, ja huipputeho 5600-5800rpm välissä. Jos 2,8L T6 ja haluaa sen alavireiseksi ni sit valitsee ahtimen tuosta 55/60mm siivillä ja AR 0,7/0,8 ja jos haluaa ylävireisen ni sit 65/70mm ja AR 0,8/0,9. Sit kisamoottorit joissa 80-90mm kompressorit erikseen, mutta siinä on jo vaihdettu vähän muutakin kun vaan kanget. Nyt puhutaan siis muuten vakiosta tinakutosesta jonne vaihdettu vaan H-kanget sisälle ja tottakai isommat suuttimet, IC jne moottoriohjaus.
Täältä saa katella moottoriohjauksen (M4.4) viriteelyä:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/159506-tuners-rejoice-free-tuning-for-m44/page-3http://www.tunerpro.net/Vertaan kaverin 850T5R (varmaan 15G ahtimella?) nyt 340 AQ171 (2,5L 16v) jossa HX40Super kokoinen ahdin-
Ihan vitsailematta, ni tuo 340 herää aikaisemmin, ja vetoja on ihan eri tavalla läpi koko kierrosalueen, vaikka kuutioita on vaan 173 enemmän (2316 vs 2489). Tosin ahtopaineessakin eroa, mutta tärkeimpänä 340 on 10:1 puristeinen, T5R taitaa olla jotain 9:1 nurkilla.
850 T5R heräsi siinä 2600rpm, eikä vetoja ollut mielestäni kehuttavasti vaikka tehot tuntuivat olevan tallessa, ja meno loppui siihen 5500rpm nurkille. Tuo 340 painemobiili heräilee siinä 2500rpm, ja vetää 6000rpm yli. Tosin kevyempi auto ja kovemmat puristukset ja rajummat nokat koneessa varmasti tekevät paljon. Kummatkin 5v manuaaleja.