Oli kartat tontilla tai ei niin auto toimii oikein loistavasti. Jospa se Siemens olisi tehnyt tuohon Fenixiin senverran paljon adaptaatiota että moottorinohjaus sopeutuu RE85:lle. Kylmäkäynnistyksessä on ollut sellainen ominaisuus tammikuun pakkasilla että vasta toisella avaimen käännöllä jäi käyntiin. Ohjain selvästi lisäsi syöttöä jos eka avaimenkääntö ei riittänyt.
Adaptaatio hoitaa sopat vakio-kuormalla isommilla suuttimilla ihan hienosti kaikilla moottorin ohjauksilla. Erot näkyvät vasta sitten, kun voit ajaa hyvillä kartoilla, jotka ovat wiinalle sovitettuja. Tiedän tämän parin vuoden säätämisen kokemuksella. Saman voivat vahvistaa kaikki urakkaan ryhtyneet.
Tarkoitan tällä sitä, että 10 sek koneen käynnistymisen jälkeen -18C pakkasessa voi lyödä automaatissa D:n päälle ja lähteä ajamaan ilman, että kone kakistelee yhtään. Siinä ei toimi pelkkä armoton sopituksen lisäys, vaan se juuri sopiva määrä.
Itse olen hakenut sen minimirikastuksen, millä moottori suostuu toimimaan normaalisti. Sanoisin, että melko työläs ja aika-intensiivinen homma. Vaatii "pikkusen" pakkas-startteja jotta säädöt saa veivattua.
Tai siis tuo toisella käyntiin on ihan normaali ominaisuus- 20C kohdalla, sillä se eka startti lämmittää sen pienen hitusen kantta, jolloin se ihan pieni lämpeneminen auttaa ja toisella se jää käyntiin. Tämän talven RE85:lla tuo lämpötilaraja on -15C johon asti se käynnistyy ekasta kerrasta. Jotain viime talviseen RE85:n on eroa, sillä viime talvena raja oli -12C.
Tämä pätee matalapuristeisessa turbo-vinokoneessa (1:8,7), korkea puristeiset waparit voivat sietää kylmempääkin keliä vaikeuksitta.
Tuo dieselkoneen öljyn käyttö on Mobilin teknisestä neuvonnasta tullut ohje ja taidan myös uskoa heitä tässä asiassa.
Tätä en kiistä tai väitä vastaan, jos mobililta ovat noin vastanneet. Mietin vain, onko muilla ölpän valmistajilla samat lisäaineet ja toimivatko ne samalla tavalla. Sillä dieselissä öljyä likaavat aineet ovat typenoksidit (happamia) ja noki, mitä taasen ei wiinakoneesta tule kirveelläkään.