Eli 100% bensalla lambda miinustaisi syöttöjä liki maksimin ja vastaavasti E85:llä lisäisi liki maksimin, ylittämättä vikavalon syttymisrajaa.
Tuo bioadapter.com -boxi tekee juuri näin, aukoo suuttimia defaulttina 20% pitempään. Saman vaikutuksen saa nostamalla ruiskun paineen lähes 1.5 -kertaiseksi. Tyypilliset säädöt pysyvät ikkunan sisällä molemmilla polttoaineilla.
Tuo open-loop-ongelma esiintyy esim. minun viritelmässäni, kun pääsiäisenä otin pari lähtöä painamalla oikean jalan vakionopeussäätimen pohjaan, syttyi valo.
Yllättävän hyvin toimii tuo viritelmä: 500ohm NTC on alkuperäisen jäähdytysnesteen lämpöanturin kanssa sarjassa, ja sen rinnalle kytkeytyy 47ohm kiinteä vastus termostaatilla, kun yläletkun pinta ylittää +40C. Persdynamolla hieman laiskempi kuin bensalla, ja sitten tuo täyskaasukiihdytys menee poskelleen. Mutta normiajossa toimii.
Pitää nyt vielä varoittaa muita kokeilijoita: huonolla tuurilla saa tällä viritelmällä auton keittämään, kun flekti ei käynnistykään paikallaan ollessa tarpeeksi aikaisin.
Seuraavaksi aion tutkia miten käyttäytyy jos narrataankin imuilman lämpöanturia.
nvg