5 sateesta mönjä oli kyllä kohtalaasen hyvää tavaraa mutta pari miinusta siitä kumminki löytyy esim sateella ku vetää pyyhkimillä nii jaa semmonen harmahtava pinta ikkunaan niinku olis rasvaa lasis ja muihin laseihin sitä ei kannata laittaa esim takalasiin
Alussa teki noin (harmaan kalvon) itsellänikin. Kunnes tein pari uusinta käsittelyä ja paneuduin kiillottamiseen huolellisemmin.
Tuossa kiillottamisessa on juju (lukee pytyn kupeessa). Eli laita kaksi kerrosta ja kastele lasi vedellä kun pinta on kuivanut harmahtavaksi (sumutin pullolla huolellla tai sitten hölväämällä ämpärillä) ja sitten vain hinkkausta kuten autovahan kiillottamisessa lasi kuivatksi asti. Ja Wot! se toimii...
Vesi tekee jonkin kemiallisen prosessin em. aineen kanssa ja osallistuu kiillottumiseen.
Itsellä on em. witut sateesta mönjää, umpioiden laseissa, tuulilaseissa, ovien sivulaseissa ja takaluukussa. Takalasissa se ei toimi yhtähyvin mutta estää paskaa ampumasta lasiin kiinni kuin tauti, puhdistuen pelkällä vedellä. Sivulaseissa se toimi talvella kuin vanha junan vessa. Pitäen ne vähemmän rapaisina kuin koskaan aikaisemmin ilman jatkuvaa pesemistä loska keleillä.
Ja muuten pyyhkimen sulkien en syytä olla kohtuullisen hyvässä kunnossa ja puhtaat, jotta ne eivät jätä raitoja tms. pyyhkiessä lasia.
Ja se todellakin vaikuttaa siltä, kuin olisi rasvaa lasissa jos kiillottaminen on jäänyt vajaaksi. Hetkeksi se jättää sellaisen harmaan kalvon, jos sulat ovat uudet tms. mutta se kalvo häviää sekunnin murto-osissa (ei haittaa näkemistä tai ajamista). Jos sulatkin ovat saaneet oman osansa aineesta, niin "ominaisuus" vähenee selvästi.
Ötökät on syytä putsata lasinpyyhkimillä pikimmiten, sillä jos ne kuivuvat kiinni lasiin, saa ne irti vasta huoltsikalla pesemällä lasin runsaalla vedellä, jolloin ne irtoavat nopsasti kuin niitä ei koskaan olisi ollutkaan. Merikontin oman pesujärjestelmän tuottama vesi ei maantie nopeuksissa kastele lasia riittävän suulta alalta märäksi, jotta otökät irtoaisivat kuivuttuaan. Tuoreena vähempi vesimäärä riittää.
Talvella se voi aiheuttaa tuulilasissa ikävän ylläkin, kun on sopiva keli, että lasilla on vettä ja se jäätyy pyyhkäistessä lasille tajuttoman ohueksi harmaaksi kalvoksi.
Omassa kontissa tuo aine toimii oikein hyvin maantienopeuksissa, oikeastaan sitä paremmin mitä kovempaa mennään tai enemmän sataa. Normaali lasilla ja pyyhkimillä ongelmaksi tuli kovalla sateella ja suurella nopeudella se, että lasi jäi täyteen pikkuruisia pisaroita pisaroiden osumista tai pyyhkimistä harmaaksi kalvoksi, vähän samaan tyyliin kuin witut sateesta mönjällä pyyhkäisyn jälkeen.Ilmiö on huomattavasti witut sateesta kasittelyn jälkeen.
Toiminta riippuu siitä pitkälti, onko lasi aluksi riittävän puhdas ja onko kiillotusvaihe tehty oikein ja huolella.
Omalla kohdallani edut ovat haittoja suuremmat. Mikään ihme-aine se ei silti ole, vaikka omissa ajoissa se avuksi onkin.