KL-varaosat  Race.fi

460 Halpisprojekti

  • 127 Vastauksia
  • 42184 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #90 : 05.10.2014, 17:42:39 »
Juu, ruuvipenkkiin kiinni ja mielellään kahdella moskalla lyöt niveltä pois eri reunoilta. Ei näyttäis olevan mitään niveltä rikkovaa lukitusrengasta
No kun halvalla sai.

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #91 : 06.10.2014, 09:12:45 »
Lähtihän se perkule. Sieltä löytyi lukitusrengas, oli vaan niin piilossa. Ja se laakerisysteemikin lähti lopuksi naputtelemalla irti kun tajusin että samanlainen tulee sen sisemmän kumin mukana. Eli homma siis taas hallussa. Se sisäpään laakeriasetelmakin piti naputella irti.

Tänään käyn vielä ulomman kumin hakemassa. Jos jaksan, kasailen paketi  tänään ja laitan paikalleen.

Onpahan melkoinen rojekti. Mutta tässä tuli taas opittua paljon.

Yritän aina ensin käyttää kumivasaraa lommojen välttämiseksi.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #92 : 08.10.2014, 03:11:53 »
Lähtihän se perkule. Sieltä löytyi lukitusrengas, oli vaan niin piilossa. Ja se laakerisysteemikin lähti lopuksi naputtelemalla irti kun tajusin että samanlainen tulee sen sisemmän kumin mukana. Eli homma siis taas hallussa. Se sisäpään laakeriasetelmakin piti naputella irti.

Tänään käyn vielä ulomman kumin hakemassa. Jos jaksan, kasailen paketi  tänään ja laitan paikalleen.

Onpahan melkoinen rojekti. Mutta tässä tuli taas opittua paljon.

Yritän aina ensin käyttää kumivasaraa lommojen välttämiseksi.
aina sielä on jonkinlainen rengas, mutta kun se on suunnilleen keskellä niveltä, ei sitä tarvi tai voi avata. Erikseen nivelen reunalla, selvästi nähtävissä olevat joiden poisto on tarpeellista vaurion välttämiseksi.
No kun halvalla sai.

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #93 : 08.10.2014, 22:22:34 »
Joo-o, nyt on auto taas paketissa. Kävin koeajollakin.

Vaan yksi asia vielä epäilyttää ja se on tuon käsijarrun säätö. Kyllä se auton pysäyttää, mutta ei niinkään tömäkästi/ripeästi. Ja käsivoimin ei renkaat liiku kun käkkäriä säätelin. Mitenkähän käsijarru ja tietysti muutkin jarrut voisi tarkistella kotikonstein ennen leimalle viemistä?

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #94 : 08.10.2014, 23:21:44 »
Saako edes soralla lukkoon? Tarkistaa että menee suunnilleen samalla kohtaa, sama käyttöjarruun, soralla poljin lattiaan ja jälkiä mulkoilemaan
No kun halvalla sai.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #95 : 08.10.2014, 23:27:31 »
Eipä tuo levyjarrullisissa oleva käsijarru muutenkaan mikään hirmu tehokas ole vaikka olisikin kunnossa (asfaltilla ei ole toivoakaan saada renkaita lukkoon, soralla juuri ja juuri). Mutta sitähän pystyy säätelemään satuloissa olevista ruuveista, eli kuusiokolo tulppa satulasta auki ja sen sisällä on se säätö. Vaijereita pystyy myös säätämään auton alta.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #96 : 09.10.2014, 08:14:21 »
Vähän myöhässä mutta Biltemasta liimattava suojakumi on kätevä kun sisempi kumi on rikki. Itse olen muutaman noita asennellut ja hyvin ovat kestäneet. Nopeuttaa kummasti kun ei tarvi purkaa mitään irti.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #97 : 09.10.2014, 14:21:36 »
Yritän etsiä jonkin sopivan sorapaikan lähistöltä missä testata. Säätö ei ole onneksi rakettitiedettä, säätelin alustavasti siis niin, että auto on pukkien päällä ja takarenkaat ilmassa.

Ei vaan viitsi kovin kauas ajaa leimattomalla autolla..

Ja mulla on tuollainen Bilteman setti, mutta en sitä laittanut, koska mulla oli se vetari kokonaan irti, niin parempi oli minusta laittaa kokonainen kumi siihen samaan syssyyn.

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #98 : 09.10.2014, 19:34:25 »
No syy selvisi, miksi käsijarru tuntui hieman oudolta. Sehän vetää toiselta puolelta näköjään enemmän kuin toiselta.

Minähän siis vaihdoin sen kässärivaijerin vain toiselle puolelle. Pitääkö ne aina vaihtaa molemmille puolille? Ainakin uusi oli saman mittainen kuin se vanha jonka keräilin pois sieltä. Oletin että eiköhän se säätämällä mene ns "tasapainoon".

Ihmettelin tuossa, kun ei ala hiekalle syntymään jälkeä toiselle puolelle vaikka mitenkä kiristän, tai että jälki oli toisella puolella heikompi kuin toisella. Sitten äkkäsin auton alla katsoa että vetääkö ne vaijerit saman verran, no vasurilla vetää enemmän ja siellä puolella se kyllä hiekalla käsijarrulla jarruttaessa jättää nätisti jälkeä ja renkaan lukkoon.

Täytynee siis hakea huomenna motonetista toinenkin uusi käsijarruvaijeri..

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #99 : 09.10.2014, 21:49:05 »
No syy selvisi, miksi käsijarru tuntui hieman oudolta. Sehän vetää toiselta puolelta näköjään enemmän kuin toiselta.

Minähän siis vaihdoin sen kässärivaijerin vain toiselle puolelle. Pitääkö ne aina vaihtaa molemmille puolille? Ainakin uusi oli saman mittainen kuin se vanha jonka keräilin pois sieltä. Oletin että eiköhän se säätämällä mene ns "tasapainoon".

Ihmettelin tuossa, kun ei ala hiekalle syntymään jälkeä toiselle puolelle vaikka mitenkä kiristän, tai että jälki oli toisella puolella heikompi kuin toisella. Sitten äkkäsin auton alla katsoa että vetääkö ne vaijerit saman verran, no vasurilla vetää enemmän ja siellä puolella se kyllä hiekalla käsijarrulla jarruttaessa jättää nätisti jälkeä ja renkaan lukkoon.

Täytynee siis hakea huomenna motonetista toinenkin uusi käsijarruvaijeri..

Yleensä kannattaa vaihtaa parina, venyvät ajansaatossa jonkin verran.  :-\
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #100 : 11.10.2014, 11:01:17 »
No nyt on molemmilla puolella uudet käkkärivaijerit. Ja tuntuisi toimivan hyvin. Hiekalla jää somasti jäljet molemmilta puolilta kun käsijarrulla vetää renkaat lukkoon.

Ainoa mikä arveluttaa, on se, että sen saanut noitten uusien vaijereitten metallisia päätykappaleita menemään mitenkään noihin jarrusatuloitten holkkeihin, tai mitä renkuloita lienevätkään. Vanhoissa vaijereissa päädyt oli muovia/kumia/seosta. Voikohan noita lukitusrinkuloita surutta avata ja sitten taas puristaa jollain kiinni? Tosin minusta nuo ehkä kelpaisi noinkin. Toiselta puolelta kyllä tuo kumi jo vähän repesi kun yritin suojaputken metalliholkkia saada menemään siihen saamarin rinkulaan. Toimii tuo noinkin.

Viimeksi vaihdettu, siis oikea puoli:


Ensin vaihdettu, siis vasen puoli:


Ja vanha oikean puolen vaijeri näyttää jo aika huonolta:

Poissa jets

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #101 : 13.10.2014, 18:13:37 »
No hitto soikoon, Volvo pamahti leimalle että pätkähti :) Kaksi huomautusta tuli, ajovalojen korkeussäätö ei toimi ja rattilukko ei toimi. Saa tässä kuitenkin taas ensikesään saakka ajella :)

Ja huomasin, että moottorin muovinen pohjasuoja on tippunut jonnekin. No, laitoin sen kahdella hiton pienellä nipparilla kiinni, kun ei parempia siihen hätään löytynyt. No, ehkä se jostain lähitienoolta löytyy. Ja kai noita löytää romikselta, jos ei löydy.

Mutta kaippa noita voisi värkkäillä kuntoon. Rattilukko mua hieman arveluttaa, mistähän sen tutkimisen alottaisi? Ajovalojen korkeussäätökin mietityttää, lieneekö vaijerilla vai joku sähköhässäkkä ihan?

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #102 : 13.10.2014, 19:40:38 »
Rattilukon tutkimisen aloittaisin etsimällä ehjänä purkuosana koko rattiakselin, ei liene mahdottoman hintainen purkamoltakaan. Siitä sitten tutkimaan miten voisi purkaa järkevästi vai vaihtaako koko paketin.

Ajovalojen korkeussäädöstä:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=236.0

Elikkä jos on 14.6.1995 jälkeen rekisteröity, täytyy ajovalojen korkeus pystyä säätämään ohjaamosta käsin. Sitä vanhempiin melkein kannattaisi laittaa manuaalinen säätö konehuoneen puolelle, ellei välttämättä koe tarvitsevansa nappia kabiiniin.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #103 : 13.10.2014, 20:06:46 »
Elikkä jos on 14.6.1995 jälkeen rekisteröity, täytyy ajovalojen korkeus pystyä säätämään ohjaamosta käsin.
Liekköhän tässä(kin) joitain poikkeuksia? ??? Isäukon autossa ei aikanaan ollut sisällä mitään säätöä ja rekattu alkuvuojesta 1996. Suomeen uutena myyty...

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 460 Halpisprojekti
« Vastaus #104 : 13.10.2014, 20:39:21 »
Pitipä ihan kaivella tietoa trafin sivuilta:

http://www.trafi.fi/filebank/a/1324987187/858c972b1171a45d3665e693e65b8fcb/4692-Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf



Onko isäsi autossa nivomaatit, tai vastaava järjestelmä?

 

Carcom Oy  Ateho