Kulkukoira  Proturbo

Maasturi-topic

  • 280 Vastauksia
  • 96125 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #165 : 30.08.2017, 22:42:04 »
No eihän nämä tälläiset picupit mitään oikeita maastureita ole mutta paremmin niilläkin pärjää metsässä ja lumessa kuin millä vaan kaksivetoisella...( ja mökkitiellä riittää yleensä 240SE + G80...)voihan sen aina käydä vetämässä ylös tuolla zilillä  (kunhan sen kytkimen joskus saa kasaan). Zili vaan on liian iso puiden seassa ajamiseen... ja kaikilla vehkeillä voi jäädä kiinni....
No... ensi talven jälkeen olen viisaampi tämänkin menopelin suhteen...koska kuitenkin on aina joskus kokeiltava että pääsisköhän tosta...
sehän se koko ratkaisee ja itse kirosin itteni miksi en ostanu esim bj mutta kun ei lukittavia akseleita niin hinta luokka puhuhus hj:n puoleen
kiitoos ja anteeks.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #166 : 31.08.2017, 10:01:07 »
Jo keulan erillisjousitus syö osan maastokelpoisuudesta kun se vaan ei jousta. Tai jos laittaa joustamaan niin vetarit ei kestä. Sama ongelma kaikissa lavureissa. Mutta normitallaaja noilla kyllä pääsee ihan riittävän huonoon paikkaan tien ulkopuolellakin. Hardcore offiin noista ei ole, vaikka onpa noita näkynyt "oikeiden" maastureiden seassa suunnistuskisoissa.

Hiluksi ei oo yhtään sen kummempi kun muutkaan, oikeestaan huonompi kun siinä jakolaatikko roikkuu mahan alla alimmaisena ja haraa kaikkiin kiviin ja kantoihin. Ja moottori on oikeen laiskuuden perikuva, eikä edes kestä ottaa voima ulos. Jos 2,4:sta menee kansi ehjää saa etsiä pitkään ja hartaasti. Lukkoja siinäkään ei ole sen kummemin, surkea kitkalukko takana, kaikissa ei sitäkään. Tieliikennekelpoiset HJ:t rupeaa olemaan harvassa, ruoste syönyt tai neekerit vieneet. Ja onhan ne hirveitä valaita metsässä, samoin kuin pitkä Patrolli tai uudempi HDJ. HJ:ssa ja HDJ:ssa saa varautua laakeroimaan moottorin, hojossa menee kiertokangen laakerit, hodarissa runkoset. Mitsun Super Select on pätevä. Nopella nelivedolla voi ajaa asfaltilla kun keskitasauspyörästössä on visko ja huonommassa paikassa saa kuitenkin keskitasauspyörästön lukittua tönköksi. Joku hiluksi, lj/rj, patrolli, hj jne on ihan kauhee ajaa nelivedolla maantiellä tai kylällä kun keskellä ei ole tasauspyörästöä. Onpa jotkut saaneet jakovaihteiston rikki kun on tiellä päästäneet nelivedolla. SS Mitsulla ei tuota mitään tuskaa.
Aika hyvin ilman lukkojakin pääsee kun on vähän pelisilmää. Suzukeissa ja Nivassa ei ole lukkoja ja molemmilla pääsee todella pahaankin paikkaan, keveys ja pieni koko auttaa muutenkin puitten välissä pujottelussa, ja hyvät renkaat. Nivaa vaan pitää vahvistella jos meinaa oikein rankemmin tien ulkopuolella ajella, ja etupää ei oikein jousta. Mutta lukkoja siihen saa halvalla rajan takaa.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa HarPes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 697
  • www.vrcf.fi
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #167 : 31.08.2017, 11:53:39 »
Joo en lähtisi noista p*skoista mitään offiautoja rakentelemaan. Noilla on parempi ajella tosiaan metsäautotiellä/maantiellä. Metsään ei kannata mennä kokeilemaan, ainakaan ilman vinssiä tai traktoria, kun jää jumiin ::)

Noiden "nelivetokin" on kyllä täysi vitsi ja gen 1 mitsun neliveto vetää oikeasti yleensä vain 2 renkaalla ja välillä sattumalta (mikäli lukko pitää) 3:lla. Jos renkaat jäävät pahaan ristiriipuntaan niin siihenpä se jää, ainakin siihen asti kunnes se lukko pitää, jos pitää.
Vanhoista lavamaastureista kaikkein paras taitaa olla Hilux ja sehän on myös tuhoutumaton. Oman kokemuksen mukaan oikeasti pahassa maastossa tarvitaan runko-ohjausta ja 6x6/8x8 vetoa teloilla/ketjuilla, ei siellä oikein muuten pääse kunnolla.

Kyllähän 16-20t konekin jää jumiin kun on tarpeeksi pehmeää, vaikka olisi pintapainetta tiputettu esim. leveillä teloilla.

Niin eihän tästä mitään oikeaa offiautoa ole tarkoituskaan... venetraikun veto järvestä ylös... polttopuiden haku metsästä... pienen pellon muokkaus auralla ja toisella vehkeellä  (oiskohan karhi tms?).. siinä pääasialliset käyttötarpeet... kaikki muu käyttö on hupia omaksi ja vähän muittenkin iloksi..
Ja tähän kun on budjetoitu n. 300,- joista puolet jo meni auton hankintaan... niin enpä sillä rahalla kaikkia huippuominaisuuksia edes vaadi.

Poissa HarPes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 697
  • www.vrcf.fi
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #168 : 31.08.2017, 18:32:28 »
Löytyihän sieltä hanskalokerosta ohjekirjoja...  kun älysin avata sen ja katsoa.
Eli napalukot menee aut päälle ja kytketään pois katkaisijasta. Helppoa mutta yksinkertaista.
Ja myös ohjerkirjasta luettua:
Jos merkkivalo ei toimi niin kuin ohjekirjassa kerrotaan niin pitää ottaa yhteys lähimpään Mazda huoltokorjaamoon..... kullanarvoinen tieto tämäkin :2funny:





Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #169 : 31.08.2017, 21:09:08 »
Ei siitä hiluxin koneesta sentään tasapainoakselit tule lohkosta läpi, eikä se kansi gen1 pajeroissakaan/L200 missään kestävän maineessa ole. Tuollaiseen kun laittaa isommat renkaat niin alkaa myös jakolaatikon ketju rutisemaan, eikä se vakionakaan hirveää maastoajoa kestä muutenkaan. Hiluxissa on jakolaatikko rattailla ja siihen löytyy muutenkin paremmin osia. Melkoinen lehmä metsässä on kyllä vanha pitkä pajerokin ja siitä saa polttoainetankin äkkiä puhki johonkin kiveen tai kantoon. Saattaa myös edestä vetoakselit hajota, mikäli sopiva keppi/kivi menee väliin. Offroadia löytyy monta eri lajia niin riippuu siitäkin, mihin tuollainen perusmaasturi sopii ja tekeekö sillä mitään. Hiluxiinkin pystyy varmaan tekemään panssarin sille jakolaatikolle ja eipä ne mitsujenkaan "pohjapanssarit" vakiona ole kuin ohutta peltiä. Tosin enpä lähtisi edes maataloustraktorilla metsään ajamaan pahemmin, koska niissäkin on suojaukset pohjassa vakiona melko olemattomat. Tulee äkkiä polttoaineputket/hydrauliletkut alas, tai kardaani solmussa ja uudemmissa puhkeaa muovitankki. Ei metsäkoneissakaan suotta ole paksuja panssarointeja pohjassa, kestää hyvin ajaa pohjan varassa kivienkin yli.

Nivassa on kuuleman mukaan melko heikot vetoakselit vakiona. Maasturithan on kaikki melko levottomia ajaa maantiellä muutenkin (melko lähellä traktoria, mutta traktorissa kovempi alusta).

Noista mazdoista niin noissakin oli dieselkoneet melko heikkoja tietääkseni. Tuo tosin taitaa olla bensakoneella ?..ford rangerissa taitaa kans olla tuollainen katkaisija napalukoille. Mazdaanhan sekin perustuu.
« Viimeksi muokattu: 01.09.2017, 02:58:43 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #170 : 02.09.2017, 00:32:19 »
Hiluksista pitää jakolaatikko katkaista ja kääntää jos haluaa ettei se roiku alimpana. Vakiona melko mahdoton panssaroida kun kiikkuu 20 senttiä rungon alapuolella. Vanhempiin hilukseihin rupeaa olemaan osat kiven alla. Peltiosia ei tahdo löytyä edes 90-lukuisiin, ehjät vaihteistotkin on hakusassa. Tekniikan osia kyllä löytyy, pääosin kiinakamaa, eipä niillä enää ajakaan kun suomalaiset ja neekerit. Nämä uudemmat hiluksit ei enää ole yhtä lujia, monta alle 10 vuotiasta on tullut vastaan, josta on runko nitkahtanut hytin takaa. Eikä ole edes ruoste vielä syönyt poikki, siinä on joku suunnitteluvika ja uusimmissa on runkoon hepattu vahvikelaput. Moottori yhtä heikko kun vanhoissa. Turbon vaihtoväli 75 tkm ja kansipoka viimeistään 100 tkm välein. Noilla japseilla on kaikilla omat tyyppivikansa, yhteistä on että kaikki ne mätänee. Patrollin 3,3:ssa ei ole mitään tyyppivikaa, ainoo vaan että suurinosa rungoista ja koreista on muuttunut ruosteeksi. No melkein yhtä luja on BJ:n kone, armottoman laiska vaan. Noi kaikki avolavat (Ratsun, Mitsu, Mazda, Ford, Isuzu, toiota jne ) tehdään nykyään Thaimaassa, joku hiluksin malli tehdään jossakin neekerimaassa. Luultavasti se neekerimalli, jota tuodaan Suomeen.

Nivan vetoakselit kyllä kestää mutta takatukivarret menee solmuun ja etuperä sekä jakolaatikko repeää irti jos ei kiinnityksiä muuta ja vahvista.

Mazda B2600/BT50 ja Foorti Ranger on sama auto. Ne vanhemmat Mazdan dieselit ei oikein lujia olleet.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #171 : 02.09.2017, 00:42:12 »
Eikös ne nivan perä/vetoakselit ole samat mitä noissa kanttikoppaisissa (1500-1700) takaveto-ladoissakin on ?

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #172 : 02.09.2017, 10:37:19 »
Eikös ne nivan perä/vetoakselit ole samat mitä noissa kanttikoppaisissa (1500-1700) takaveto-ladoissakin on ?
tähän sanon että on ;)
kiitoos ja anteeks.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #173 : 02.09.2017, 20:16:15 »
tähän sanon että on ;)
No eipä niissä sitten kova kesto ole. Noistakin saa perän rikki melko helpolla.

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #174 : 02.09.2017, 20:46:35 »
No eipä niissä sitten kova kesto ole. Noistakin saa perän rikki melko helpolla.
niin noh sehän on käyttäjästä kiinni
katkeaa se paksumpi rautakin jos oikeen väännetään
tuo niva on yllättävän hyvä maastossa aika hyvin pärjää noin vakionakin askeli väli on lyhyt ja perän eikä etu pään ylitykset suuret  ;)
kiitoos ja anteeks.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #175 : 02.09.2017, 22:08:22 »
Voihan se ladan perä rauhallisessa maastoajossa jotenkin kestää, mutta voimaa/kovaa kumipolttoa yms.. se ei pitkään kestä.

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4647
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #176 : 02.09.2017, 22:11:31 »
Siis kaikenhan saa rikki jos haluaa ja minä kyllä tiedän sen :D

Tässä kun on vuoden verran ollu tuo ameriikan ååppeli jota vertaa brittiläiseen maasturiin niin britti vie voiton. Jenkeissä on semmonen "ominaisuus" että veto pitää kytkeä kahdesta paikkaa eteen.

Normaalistihan se on että paaka vedetään päälle ja jakolaatikko kytketään ja neliveto pelaa. Jenkeissä on lisäksi etuperässä kytkentäholkki alipaineella joka kytkee vetarin kiinni. Uutena pelaa mutta ajan kans ei. Tällä hetkellä ååppelissa on holkki vedetty jumiin mekaanisesti jotta uskaltaa jahtimaille mennä..
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #177 : 02.09.2017, 22:14:59 »
Onhan esim. metsäkoneistakin mennyt telin rattaat jumiin tai tasauspyörästö porsinut metsässä ja niitä pitänyt siellä alkaa vaihtamaan. Että kyllä mikä tahansa saattaa hajota.
« Viimeksi muokattu: 02.09.2017, 22:16:39 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4647
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #178 : 02.09.2017, 22:16:33 »
Onhan esim. metsäkoneistakin mennyt telin rattaat jumiin metsässä ja niitä pitänyt siellä alkaa vaihtamaan. Että kyllä mikä tahansa saattaa hajota.

Ja saattaa se lähteä kokonaan irtikkin, nimimerkillä kokemusta on ::)
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Maasturi-topic
« Vastaus #179 : 02.09.2017, 22:20:00 »
Ja saattaa se lähteä kokonaan irtikkin, nimimerkillä kokemusta on ::)
Traktorikaivureista on pettänyt myös akselin takanapa irti renkaineen ja jostain traktoreista irronnut etunapa metsään. Sitten on hakkuukoneen nostureitakin murtunut metsässä irti ja tipahtanut. Telin irtoamisesta en muista kuulleeni, mutta 2 konetta tiedän mistä meni teli jumiin metsässä talvella.


 

Autoracing  KL-varaosat