Kulkukoira  Proturbo

Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.

  • 55 Vastauksia
  • 12767 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ägäne2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« : 07.07.2015, 21:18:39 »
Olen etsimässä itselleni autoa 18 vuotispäivien lähestyessä kovaa vauhtia, mutta minulla on valinnan vaikeuksia kun ei ole niin hirveästi tietoa autoista. Volvot kumminkin ollut aina lähellä sydäntä, että ajattelin tulla tänne kysäsemään jos löytys jokin tietty mitä katsella tarkemmin. Auton tulisi olla bensa manuaali ja budjettia löytyy reilut 5 tonttua, mutta sillä pitäs kustantaa myös vaakuutukset, menoveded, korjaukset ja yms. ensimmäisen vuoden ajalta, joten itse autoon joku 1-3 tonttua riippuen paljon se syö rahaa.

Omaan silmään osuneet tälläisiä:

S40 - Näyttää kuvissa kivoilta ja halvoilta ajaa mutta kuullu ikäviä jutttuja. Jos ostais pari litrasen joissa ilmesesti ei ole ranskan tulijaisia niin olisiko hyvä peli.
740/940 - Ilmeisesti halpoja korjauksilta ja kestäviä, mutta onko sitten revitelty liikaa ja paljonko kuluttaa jos haluaa saada sen kulkemaankin jotenkuten.
s/v70 (850) - Näyttää ihan mukavilta ajaa ja varmaan ihan kestäviä, mutta vie kai nämäkin bensaa ja korjaukset sitten taas vaikeemmat kun edellisissä.
Ford mondeo - Nää ei ole volvoja, mutta löytys aika uusia halvalla. En sitten tiedä onko näissä jokin juju takana.

Että onko noissa tai joissain muissa sellasia joista löytys sellanen oivallinen suhde ajon iloa sekä taloudellisuutta.

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #1 : 07.07.2015, 21:28:49 »


Ja noitahan on monta muutakin. Oma mielipide ainankin on tässä 2 vuotta farkkuseiskan omistaneena, että melko huoletonta ja helppoa omistamista. Kahteen vuoteen vaihtunu etujarrusatula, syyläri ja pakoputkeen takavaimennin ja akselinylitysputki. Tosin ml. on pysähtynyt 350tkm ja ollut jo kauan siinä, niin ajolukemaa vois vaan arvioida sinne 500-700tkm väliin, mut vieläkin toi äffä jaksaa mennä eteenpäin.

Ei ainankaan omassa ajossa vakio b200f kuluta kuin 7,5-9 litraa sadalle, riippuen tietty ajokelistä ja mielialasta, miten sillä ajaa. Yhdistettynä siis. Ja toisekseen, milläpä autolla ei ois koskaan revitelty? ???

Vastasinkohan yhteenkään kysymykseen, no, samapa se. ::)

Poissa macro

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 503
  • Volvo se olla pitää...
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #2 : 07.07.2015, 21:41:25 »
Ensiauton ei tarvi olla turbo, vaikka kohta joku niin väittääkin. Yksi vikapaikka ja öljynvuotokohde vähemmän.

Jos reipas 5k€ on rahaa, niin uskaltaa siitä 3k€ käyttää auton hankintaan.
Katselisin mahdollisimman vähän ajettua tai pitkään samoilla omistajilla viihtyneitä yksilöitä. Niitä löytyy kun maltilla katselee. Monesti ovat paremmin pidettyjä kuin useasti omistajaa vaihtaneet.

Ensimmäinen ajovuosi on se riskialttein vuosi, joten laittaisin isosti arvoa myös kolariturvallisuudelle. S/V40 ja S/V70 ilmastoituina olisi omalla hakulistalla tuolla budjetilla.

Itellä ollut noita autoja laidasta laitaan, siis Volvoja, etuvetoja ja takavetoja, vuosimalleista 1965 aina 2000-luvulle. Iskaria, jarruja ja alustan osaa noihin joutuu yleensä laittaan. Moottoripuolen ongelmat saa yleensä vältettyä jo koeajolla, ei saa nykiä eikä ylimääräisiä valoja palaa, mutta toisaalta tarvittavien valojen pitää syttyä ennen starttia, eli mykistettyjä vikavalojakin on joskus vastaan tullut.

Siitä bensan kulutuksesta, remonteilla ja järkevällä ostohinnalla on paljon isompi merkitys kuin litran-parin erolla keskikulutuksessa. Siis hyvän yksilön etsintään kannattaa aikaa käyttää. (Omista yksilöistä tämä ei ilmoituksen perusteella säväyttänyt, mutta lähemmin tarkasteltuna loistoyksilö, valitettavasti kuvat kadonneet verkosta, mutta teksteistä jotain ehkä selviää)

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #3 : 07.07.2015, 22:22:21 »
Hommaa S/V70 T5. Kohtuu kulutus ja aika kestävä.
Jos et halua rassata niin 940 Turbolla.
Vapari on kuin ampuisi itseään polveen.

Tietysti jos halvalla haluaa päästä niin TDI.
« Viimeksi muokattu: 07.07.2015, 22:36:32 kirjoittanut janne81 »

Poissa Ville-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • ಠ_ಠ Onks toi Deeku?
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #4 : 07.07.2015, 22:30:44 »
öytys sellanen oivallinen suhde ajon iloa sekä taloudellisuutta.

TDI  :pomo:

940TDIC '95 ajossa , V70 D3 '11, 760GLE B28E '82 (''lievä'' projekti), 245 B200E '89 (projekti...), Saab 900 '88 (ajossa)
ex. 740 GL '86, V70 TDI '98, 740 GL '88, V70 '03 D5, S70 '98 TDI

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #5 : 07.07.2015, 22:46:09 »
Ajamisen ilollakin voi olla monta eri merkitystä. Vanhemmissa autoissa on sitä mielestäni aitoa ajamisen iloa, eli ajaminen tuntuu autolla ajamiselta eikä ole liikaa eristetty todellisuudesta. Siinä saa myös sitä paljon puhuttua tuntumaa autoiluun.
Eihän nuo vanhemmat S/V70 mallit niin kauhian fiinejä ole nekään mutta eiköhän nuo 700/900-sarjalaiset ole juuri sellaisia vanhankannan autoja enemmänkin, ja nuorelle henkilölle takapotku voi kuitenkin olla ihan jees jos sattuisi vaikka hieman lapsettamaan.  ::)

Tuossa on mainittu se turvallisuus, sen suhteen kannattaa kyllä panostaa sellaiseen jossa on ABS-jarrut ja joku tyynykin. Volvot yleensäkin olleet aika mukavasti edustettuina kun turvallisuudesta puhutaan.

Rauhassa katselee valikoimat ja ottaa jonkun autoista ymmärtävän mukaan kun lähtee ostoksille ettei tulisi erehdyksessä ihan miinaa ostettua.

Ja kun ei käytä kaikkia rahoja heti siihen auton ostoon niin on varaa sit ostaa esim. kunnon renkaat eikä tarvi lipsutella millään mateennahkoilla.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #6 : 07.07.2015, 23:23:40 »
99-00 V40 T4
Tehoa jonkinverran ja kestää myös jos meinaa alkaa virittään  :)
Toki uudemmat, eli -01 eteenpäin on hieman jämäkämpiä ajaa, mutta se 2.0 moottori on vähän surullisenkuuluisa lohkovaivoista, vakiotehoilla toki aika varma peli.

Poissa L4NDe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #7 : 07.07.2015, 23:52:17 »
200/700/900 sarjalainen tai Toyota Carina II on kaikki aika varmoja vaihtoehtoja. Kannattaa katsoa mahdollisimman tuoreita vuosimalleja. Vaparilla on hyvä kans alottaa autoihin tutustuminen. Turbot on hauskoja niin kauan kunnes tulee se turboremppa.

Vanhaa ostaessa kannattaa ensimmäisenä kiinnittää huomio koriin. Osia voi vaihtaa vaihtamalla mutta pelti ei vaihu ku leikkaamalla ja hitsaamalla.
Pitkä leima on iso plussa, aina näissä on jotaki mitä menee vuoden sisään ostosta vaihtoon.
Mitä vähemmän omistajia sen parempi. Trafin sivuilta taitaa saada ostettua parilla eurolla auton tiedot. Näkee esim. omistajat ja katsastukset.
Jarrupoljin ei saisi mennä pohjaan ilman minkään maan vastusta.
Kaikkien valojen tulisi palaa kun laittaa virrat päälle ja sammua kun käynnistää.
Kone ei saa nykiä kun lyöt lapun lattiaan.
Alustaltaan nämä vanhemmat alkaa olemaan pehmeitä. Mitä vähemmän kolinoita, sen parempi.
Paisuntasäiliöön kannattaa vilkasta ettei sinne oo kulkeutunu bensaa/öljyä ja koeajon jälkeen kokeilla vesiletkut etteivät ole aivan kivikovat.
Mittariston valojen kuuluu palaa kun laittaa virrat päälle ja sammua kun käynnistää.

Kaikkihan sanoo, ettei renkaan potkioita katella mutta kyllä se on hyvä tietää mitä on ostamassa. Jos joku myy kahella tonnilla 20 vuotta vanhaa autoa, sen ei tarvi olla "uusi" mutta ei se saa pommikaan olla :)
« Viimeksi muokattu: 08.07.2015, 09:01:01 kirjoittanut L4NDe »

Poissa S40 II 1,6D

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 140
  • www.vrcf.fi
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #8 : 08.07.2015, 01:03:31 »
Kolme tähteä NCAP ja turbodiesel. Ja puolet rahasta ostohintaan.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #9 : 08.07.2015, 01:06:34 »
Käyttötarkoituksesta on toki paljon kiinni, mutta...

s/v70 (850) - Näyttää ihan mukavilta ajaa ja varmaan ihan kestäviä, mutta vie kai nämäkin bensaa ja korjaukset sitten taas vaikeemmat kun edellisissä.

Vähän ajettu ja hyvin pidetty S/V70 olis mun valinta. 2-3 tontun rahaan löytää jo hyviäkin, varsinkin jos vapareita katselee. Ja aikalailla perustekniikkaa nämä ovat vielä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #10 : 08.07.2015, 09:54:41 »
Riippuu mitä autolta haluaa. Iso volvo voi olla outo elämys ekalla kerralla. Kaikkeen toki tottuu paitsi jääpuikkoon hanurissa kun se ehtii sulaan  :D Kyllä se oli pieni shokki kun ensimmäistä kertaa volvon rattiin hyppäsin (244). Ikinä ollu ajanu niin isolla autolla, tuntu että se ei edes tielle mahdu kun aikasemmin oli ollu vaan pieniä autoja. Ja bensaa tykkäs syödä kyllä hulvattoman paljon.

Carina II jo mainittiinkin niin Tojotat on luotettavia ja edulliset varaosat jos remontin tarve tulee. Ruoste nyt vaivaa japseja valitettavasti turhan usein. Ite tykkäsin kovasti exän Corollasta, olikohan vm 97 ecotronic koneella. Näppärä vekotin oli kyllä. Vetonivelet siihen vaihdoin ja se olikin ainoo ikävämpi remontti. Enemmän tuo samanikänen V40 tuotti ongelmia. Tosin eipä ollu mun autoja joten vähän pitkin hampain niitä fiksailin.

Jos on käytettävissä tuollanen summa niin sillä saa jo valita minkä auton ostaa. Kannattaa tosiaan ottaa joku kaveri mukaan myös ihmetteleen mahdolista kulkupeliä.

Mun eka kehonsiirrin oli Fiat Uno vm 85. Makso sillon 3000mk, ei missään tapauksessa huono yksilö kun mitään sähkövikaa ei ollu mikä on noissa lähes poikkeuksetta. Oli tosi helppo ajaa ja huoltaa.

Ekaks autos suosittelen sellasta jonka kanssa pärjää vähillä kuluilla ja millä voi opetella sitä ajamista mahdollisimman vähillä murheilla. Tärkeitä asioita on opetella sitä ajamista oppia kuinka auto käyttäytyy missäkin tilanteessa, ettei päädy tuonne munakuski-topiciin  ;)

Volvo ei ole ainoa autonvalmistaja joten kukaan ei tule sua moittimaan jos jonkun toisenmerkkisen auton ostat. Mutta jos volvoon päädyt niin ite tykkäsin 850 kyydistä, iso ja tukeva menopeli ja farkkuna vielä tilava vekotin.
V70 TDI

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #11 : 08.07.2015, 13:20:08 »
Lassii, suhteellista tuo auton suuruus. Mun tytär sai ajokortin muutama vuosi sitten ja samana päivänä tuli multa lainaamaan Grand Voyagerin ja ajeli Espoosta moottoritietä Lohjan keskustaan ja takaisin, yksin, ilman mitään ongelmia (ei ainakaan kertonut :D)

Alkuperäiseen kysymykseen: Mk1 V70 20 venttilisenä (suosittelisin kyllä automaattia: vähän ajaneelle antaa tilainteisiin enemmän havannointaikaa), vankka peli ja helppo ajaa.
Mutta jos luisuttelu kiinnostaa, niin loppupään 940 sarja.
Ton ikäisissä turboissa on yksi (jos toinenkin) kohta lisää hajoavana, tulee helposti kallista korjausta jollei itse tai kaverit pysty tekemään sitä.

Automaatti S*
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #12 : 08.07.2015, 13:28:48 »
Lassii, suhteellista tuo auton suuruus. Mun tytär sai ajokortin muutama vuosi sitten ja samana päivänä tuli multa lainaamaan Grand Voyagerin ja ajeli Espoosta moottoritietä Lohjan keskustaan ja takaisin, yksin, ilman mitään ongelmia (ei ainakaan kertonut :D)

Mä ajelin aikanani ensimmäisen korttivuoteni ajan (lähinnä kesän tosin, ei mulla opiskelujen aikana ollut varaa ajella autolla...) Ford Transitilla, vm. 86 ja 1+8 bussimalli. Meinas ekan kerran tehdä tiukkaa ajaa jollain pikkukinnerillä josta ei edes nähnyt mitään minnekään.... :D

Talvella toi oli mielenkiintoinen peli. Paitsi silloin kun joka penkki oli täynnä porukkaa, silloin sillä saattoi jopa päästä mäen ylös. :D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Panssarivaunu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 630
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #13 : 08.07.2015, 13:58:07 »
Moi itse ostin 17 vuotiaana Volvo 240 Dl -88 mallisen sedan rynnäkköpanssarivaunun. Opettelin sillä ajamaan ja ajoin ajokortin, isän nukkuessa vieressä  :) Ostaessa kilometrejä noin 300tkm ja nyt mittarissa 405tkm. Neljä vuotta on nyt minulla ollut. Kytkin on suurin remontti jota jouduttu tekemään, ei kertaakan tielle jättänyt.

Ruisku mallisen suosittelisin ostamaan, joita löytyy harvemmin hyväkuntoisia. Perus DL mallia hyväkuntoisia oman läänin rekistereissä löytyy vielä hyvin, mummot ja ukit aikoinaan suosineet DL mallia  :sundaydriver:

Bensaa tämä vie saman verran kuin muutkin takaveto autot.
« Viimeksi muokattu: 08.07.2015, 14:02:11 kirjoittanut Panssarivaunu »

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: Minkä ostaisin esimmäiseksi autoksi.
« Vastaus #14 : 08.07.2015, 14:09:55 »
Jos ei ole tarvista kuskata kavereita, niin joku pakuksi rekisteröity v70 diesel-farkku saattais olla halpa ajaa ja omistaa ?  Tuossahan on sekin pointti, jotta ei tarvitse kuskata juoppojakaan kun ei saa kuskata kuin yhtä tyyppiä ( no voi niitä löytyä muillakin paikkaluvuilla )

Tietysti, mitä yksinkertaisempi tekniikka, sen helpompi on pitää liikenteessä.

Mitenkään yleistämättä, mutta tehokas auto ja tuore kuski on melko ?-yhdistelmä
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

 

Autoracing  KL-varaosat