Autoracing  KL-varaosat

S80 T6 vaihteisto

  • 13 Vastauksia
  • 17650 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
S80 T6 vaihteisto
« : 20.01.2011, 16:13:17 »
Tähän voisi keräillä tietoa vaihteiston kestosta yms. Näyttää sille pikaisen netti tutkistelun jälkeen että ongelmia on ollut varsinkin XC90 T6 malleissa joissa sama vaihteisto.
Itsellä heräsi mielenkiinto tähän kun lastutus on mielessä. Suomen foorumeilla aika vähän juttua S80 mallin ongelmista.
Onko kokemuksia miten muilla kestosta ja toimivuudesta?

Esim tästä osia ja rempattuja vaihteistoja. http://www.tripleedgeperformance.com/New_Home_Page.html.
Harmi vaan että ovat vailla vanhan sinne joten menee kannattamattomaksi äkkiä..

Laatikkohan pitäisi kestää 380nm speksien mukaan vääntöä ja olla tarkoitettu 2900kg painoisiin autoihin asti.

http://en.wikipedia.org/wiki/GM_4T60-E_transmission
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa john_anthony

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Volvo S80 T6 -01
Vs: S80 T6 vaihteisto
« Vastaus #1 : 22.01.2011, 01:07:49 »
Itelläni on S80 T6 -01 jolla ajettu 225 000km. Vaihteisto alkuperäinen ja edelleen toimii kuin uusi, ei mitään vikaa lukuunottamatta neutral controllia joka ärsyttää aina välillä, mutta sekin vain ominaisuus. Laatikon öljyt vaihdettu aina ajallaan..toimii!:)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: S80 T6 vaihteisto
« Vastaus #2 : 22.01.2011, 10:49:13 »
Itelläni on S80 T6 -01 jolla ajettu 225 000km. Vaihteisto alkuperäinen ja edelleen toimii kuin uusi, ei mitään vikaa lukuunottamatta neutral controllia joka ärsyttää aina välillä, mutta sekin vain ominaisuus. Laatikon öljyt vaihdettu aina ajallaan..toimii!:)
Ilmeisesti tuo on elinehto että vaihdetaan ne öljyt säännöllisesti. Yksikin tapaus mitä luin niin oli selviä merkkejä rempassa löytynyt laatikosta että käynyt kuumana paikat. Lienee se lisä  jäähdytin kaikissa geartronic malleissa.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa john_anthony

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • Volvo S80 T6 -01
Vs: S80 T6 vaihteisto
« Vastaus #3 : 22.01.2011, 14:44:02 »
Kyllähän sen sanoo jo maalaisjärkikin että öljyt pitää välillä vaihtaa, ei tee oikein hyvää kun alkaa vettä kertyä sinne öljyn sekaan :) Moni ei varmaan sen takia juuri vaihda niitä öljyjä koska se ei kuulu volvon huolto-ohjelmaan, vaan on erillinen lisätyö.
Toinen minkä takia niitä kaatikkoja hajoaa on varmaan että vedetään painavaa peräkärryä tai asuntovaunua eikä käytetä silloin sitä käsivalintaa, sillon ainakin lämmöt nousee. Joo kyllä niissä tietääkseni on oma jäähdyttimensä.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: S80 T6 vaihteisto
« Vastaus #4 : 22.01.2011, 19:36:33 »
Kyllähän sen sanoo jo maalaisjärkikin että öljyt pitää välillä vaihtaa, ei tee oikein hyvää kun alkaa vettä kertyä sinne öljyn sekaan :) Moni ei varmaan sen takia juuri vaihda niitä öljyjä koska se ei kuulu volvon huolto-ohjelmaan, vaan on erillinen lisätyö.
Toinen minkä takia niitä kaatikkoja hajoaa on varmaan että vedetään painavaa peräkärryä tai asuntovaunua eikä käytetä silloin sitä käsivalintaa, sillon ainakin lämmöt nousee. Joo kyllä niissä tietääkseni on oma jäähdyttimensä.
Veikkaan että veden  kertyminen ei ole ongelma sen verran kuumana käy öljyt. Vadis sanoo seuraavaa. Öljyt vaihdetaan 75 000 välein jos on taxissa tai vedetään perävaunua.
Siis normisti on se jäähdytys että kiertää vesikennon läpi. Sen jälkeen  oman jäähdyttimen läpi mikä on etummaisena ja näkyy alimmaisesta keulan ilman otto aukosta.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: S80 T6 vaihteisto
« Vastaus #5 : 25.02.2011, 13:14:24 »
Joissakin T6:ssa (liekkö kaikissa) on lukollinen tasauspyörästö. Melkoinen ero talviajossa lukottomaan.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa tubbe86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 T6 vaihteisto
« Vastaus #6 : 30.07.2011, 14:22:03 »
Omallani on ajettu jo 313 tkm ja hyvin tuntuis vaihteisto pelaavan. Tosin en ole uutena tällaista autoa ikinä omistanut, joten en voi tietää miten sen kuuluisi toimia? Vaihteet kuitenkin vaihtuu nätisti. Muutama ongelma tosin on:

1. Auto ei jostain kumman syystä aina käynnisty P-asennossa vaan vaihde on laitettava N-asentoon jotta saa käyntiin. Näin ei tosin ole aina, tuntuu olevan fifty-fifty kummalla lähtee. Mistäs ihmeestä voisi tämmöinen vika johtua???

2. Välillä vaihteen saaminen N-asentoon vaikeaa, sillä kun vaihteen siirtää ännälle käynnistystä varten, vaihde kirjaimellisesti hyppii vuorotellen N ja R-asennon välillä, kun odottaa hetken pysähtyy valo N-asentoon ja auton voi käynnistää. Kylmänä tämä ongelma lähinnä esiintyy.

Onko kellään yhtään hajua mistä tämmöinen voisi johtua? Sähkövikaa epäilen, sillä öljyt on ajallaan vaihdettu, eikä edellisessä vaihdossakaan paljastunut öljyn seata mitään metallisilppua ym. Vaihtaa siis nätisti, mutta nuo oudot "viat" ihmetyttää!
Hoitajan palkka ja volvon ylläpito eivät sovi yhteen...

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: S80 T6 vaihteisto
« Vastaus #7 : 30.07.2011, 18:47:38 »
Siellä vaihdelaatikon päällä, vaihdekepiltä tulevan vaijerin vivun alla lienee vaihdevivun asentoanturi (ns. PNP-kytkin), mikä kertoo auton muille järjestelmille jotta mikä asento on vaihdekepistä valittuna. Tuo asentoanturi on joko pois säädöstään tai sitten kulunut niin, että tieto ei täsmää todellisuuteen. Samalla voi peruutusvalokin oikkuilla.

Kokeileppa ensin auto sammuksissa tehdä muutama suht rivakka renkutus vaihteenvalitsimesta (P:stä L:ään ja takaisin), putsaantuvat ne asentoanturin sisällä olevat kontaktit.

Jos ei auttanut, voi se anturi olla liikkunut: Löysää hieman anturin kiinnityspultteja ja käännä hitusen anturia, samalla voi olla joku apumies katsomassa kojetauluun, jotta miten reagoi. Merkkaa kuitenkin anturin tarkka paikka ensin, jotta siihen voi palata mikäli tuntuu pahenevan. Ainakin noissa viisisylinterisissä olevan Aisinin laatikon asentoanturin tarkkaan säätöön on olemassa erikoistyökalu, en tiedä sitten tässä GM:n tapauksessa...

Viisaammat voivat korjata vielä, mutta näin itse lähtisin vikaa lähestymään. :)
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa tubbe86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 T6 vaihteisto
« Vastaus #8 : 31.07.2011, 03:10:24 »
P:ltä L:ään??? Siis mihin L:ään? Ei minun vaihteistossani ole mitään l asentoa! Ainakaan tietääkseni...

Jos vika on paha onko tämä asentoanturi vaihdettavissa? Osaako joku arvioida hintaa? Voiko vika pahentua? Mikä selittää sen että jos auto ei inahdakaan avainta P-asennossa käännettäessä niin N-asennossa se starttaa niin kuin ei mitään? Jos auto ei lähde P:llä niin se lähtee aina kuitenkin käyntiin N-asennossa. Omituista. Toivottavasti vika ei kieli jostain suuremmasta vauriosta...
Hoitajan palkka ja volvon ylläpito eivät sovi yhteen...

Poissa d6r

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 207
Vs: S80 T6 vaihteisto
« Vastaus #9 : 31.07.2011, 12:02:22 »
ekilllä näkyy olevan vapaastihuohottava malli, jonka vaihteistossa ei ole Geartronicia ja kaavio on PRND43L. Samaa kepin heiluttelua ääriasentojen välillä kannattaa kuitenkin kokeilla.

Kuten eki jo kirjoitti, ko. osan tehtävä on tunnistaa mikä vaihde on valittuna. Jos osa toimii väärin ja esimerkiksi kepin ollessa P-asennossa antaankin jotain muuta tietoa -> auto ei käynnisty. N-asennon kohdalla vastaavasti tunnistin voi olla asennossa, jossa käynnistys sallitaan.

Tässä esimerkissä vaihdetaan ko. osa vanhempaan AW50-42 -vaihteistoon, johon uusi osa on n. 150€ hintainen.
http://volvospeed.com/volvo_repairs_how_tos/transmissions_driveshafts/pnp_switch_replacement.html

Poissa tubbe86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 T6 vaihteisto
« Vastaus #10 : 31.07.2011, 12:37:59 »
Kiitoksia tiedoista! Täytyy siis kokeilla tuota laatikon ränkkäämistä eestaas. No ei tuo osa nyt vaikuta kamalan hintaiselta, tiedättekö mahtaako sen vaihto olla hankalaa/vaikeaa???
Hoitajan palkka ja volvon ylläpito eivät sovi yhteen...

Poissa Jeze

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • Volvoton
Vs: S80 T6 vaihteisto
« Vastaus #11 : 01.08.2011, 15:23:58 »
Omalla tee kutosella ajettu 178tkm ja eipä ole toistaiseksi mitään valitettavaa. Kevällä öljyt vaihdettiin ja sen jälkeen lastutettiin. Nyt 480nm vääntöä, tulen tänne sitten itkemään kun hajoaa ;)
Historia: V70 R AWD -98, S60 2.4 -01, S80 T6 -00
Nykyään: Subaru Impreza 320hv/391nm @ 1 Bar MYYTÄVÄNÄ!

Poissa tubbe86

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 T6 vaihteisto
« Vastaus #12 : 01.08.2011, 17:20:16 »
Kepin heiluttelu ääriasentojen välillä auttoi hienosti! Nyt löytyy ongelmitta vaihteet ja auto lähtee käyntiin P:lläkin! Suurkiitos kaikille neuvoja antaneille!
Hoitajan palkka ja volvon ylläpito eivät sovi yhteen...

Poissa Volvoilija2

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 T6 vaihteisto
« Vastaus #13 : 12.12.2013, 12:39:50 »
Mistäkähän sellaset oireet johtuu että esim kolmonen tai nelonen katoaa kokonaan, mutta muuten toimii?

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy