Siellä vaihdelaatikon päällä, vaihdekepiltä tulevan vaijerin vivun alla lienee vaihdevivun asentoanturi (ns. PNP-kytkin), mikä kertoo auton muille järjestelmille jotta mikä asento on vaihdekepistä valittuna. Tuo asentoanturi on joko pois säädöstään tai sitten kulunut niin, että tieto ei täsmää todellisuuteen. Samalla voi peruutusvalokin oikkuilla.
Kokeileppa ensin auto sammuksissa tehdä muutama suht rivakka renkutus vaihteenvalitsimesta (P:stä L:ään ja takaisin), putsaantuvat ne asentoanturin sisällä olevat kontaktit.
Jos ei auttanut, voi se anturi olla liikkunut: Löysää hieman anturin kiinnityspultteja ja käännä hitusen anturia, samalla voi olla joku apumies katsomassa kojetauluun, jotta miten reagoi. Merkkaa kuitenkin anturin tarkka paikka ensin, jotta siihen voi palata mikäli tuntuu pahenevan. Ainakin noissa viisisylinterisissä olevan Aisinin laatikon asentoanturin tarkkaan säätöön on olemassa erikoistyökalu, en tiedä sitten tässä GM:n tapauksessa...
Viisaammat voivat korjata vielä, mutta näin itse lähtisin vikaa lähestymään.