Samppasport  Futurez

California 740 Turbo Estate

  • 306 Vastauksia
  • 106705 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic
« Vastaus #120 : 16.09.2012, 17:51:28 »
Mahtasko tämäkin sitten jo passata paremmin projektiosioon? No käyttishän tämä on, ei niinkään harrastekohde että mene ja tiedä.

Tuossa muutama viikko sitten tuli tämä vuorostaan pistettyä seisontaan ja pukkasin sitte tallin nurkkaan odotteleen pikku talvikäyttöremppaa.
Eli ne pienet ruosteet veks ennen kosteita kelejä + "rallimallin" kuraläpät ois tarkotus tehä. On kyllä kumma että miten etu-tunkinkorvakkeiden
seutu on jopa laho, kun muuten autossa ei ole ruostetta missään :idiot2: Ilmesesti saanu sitten boostia kivistä jotka on osunut tunkinkorvakkoon.
Mutta se sitten taas ihmetyttää miten helmat ja etenkin tuo helman alaosan pistehitsiliitos on täysin kuin tehtaalta tulleita :idiot2: Luulis että nekin
on aika heikkona kun ei ole roiskeläppiä ollut. Mutta ei siinä, ihan mukava että näinkin voi käydä niin ei tarvi helmoja paikkailla. Olihan nuissa
helmojen päädyissä pintaruostetta, mutta kiitos sinkkauksen ruostuminen ei ollu edennyt syvemmälle ja ihan hionnalla selvittiin.

Tunkinkorvakon kursein pois kokonaan että pääsee tekeen kunnolla. Sitten raakasti vaan lattiasta pikkusenkin huonot pois. Loput alueet jotka oli
vain pintaruosteessa tuli hiottua puhtaaksi. Nyt tarvis enään käydä sapluunat tekemässä ja töiden jälkeen leikkailla korjauspalat ja hits hits.

22 vuotta vanha etuhelman pää. Sinkkaus ja kuramuovit on suojellu hyvin.


Ja 22 vuotta vanha helmapelti.


Sitten taas etulattia oli näinkin lohuttoman näkönen tunkinkorvakon poiston jälkeen. Eturunkopalkki oli ruostunu puhki.



Nyt on hyvä alkaa hitsaan.


« Viimeksi muokattu: 16.09.2012, 17:54:14 kirjoittanut Customer »

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - talvikunnostus
« Vastaus #121 : 23.09.2012, 00:54:46 »
Oikea kamera ei tarttunut mukaan tallille, mutta pistetään tälläinen tilannekuva. Rajulta näyttää mutta auto on kuitenkin paremmassa kunnossa
kuin koskaan. Kuskinpuolen aukastut paikat pellitetty 2mm pellillä, runkopalkki että lattia. Sen jälkeen putsattu palamisjätteet pois ja maalattu
ensin sinkkimaalilla alueet, sen jälkeen paksua ruosteenesto pensselimaalia. Tähän tulee vielä kotelosuojaa kerros, jonka jälkeen massa ja sävy.
Saapi nähä miten pysyy tavara sen sinkkimaalin päällä. Ihan spray versiota oli, purkissa kehuttiin kyllä että soveltuu erinomaisesti auton peltitöihin
ja muodostaa lujan korroosiosuojan minkätahansa maalin kanssa joka päälle vedetään..



Kuten kuvasta näkyy niin lokasuojakin tuli tempastua irti. Näytti että pintaruoste päässyt vähän leviään takapuolellekkin. Suurin osa on niistäkin nyt
poistettu. Nämäkin lähteneet siis kiveniskuista. Sinkki on tehnyt tehtävänsä ja lokasuoja olikin täysin hionnalla pelastettavissa. Runkorakenteet
lokasuojan alla on virheettömässä tehtaan ohuessa pohjamaalissa. Vain pistehitsit on ottaneet pintaruostetta. Nyt on hyvä vetää sitten kattava
kotelosuojaus ja massaus lokasuojan taakse ja runkorakenteisiin.

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: American 740 2.3tic - talvikunnostus
« Vastaus #122 : 23.09.2012, 02:02:44 »
2mm pellillä

 Ihan spray versiota oli, purkissa kehuttiin kyllä että soveltuu erinomaisesti auton peltitöihin
ja muodostaa lujan korroosiosuojan minkätahansa maalin kanssa joka päälle vedetään..



Sulla on ainaki tarpeeks vahvaa ainetta. Eihän tossa muuta mutta on aika v-mäinen tehdä mitään kaaria tms siihe, muttei ainaka iha heti ruostu puhki  ::)

Mulla on ainakin ihan positiivisia kokemuksia sinkkispraystä. Joskus kuulin villin huhun että kitin alla se ei tykkää hyvää.
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2003
  • Näpräilijä
Vs: American 740 2.3tic - talvikunnostus
« Vastaus #123 : 23.09.2012, 12:21:17 »
Näpsäkän näköiset vanteet sulla alla  :) hyvä siitä tullee!
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - talvikunnostus
« Vastaus #124 : 23.09.2012, 12:40:06 »
Sulla on ainaki tarpeeks vahvaa ainetta. Eihän tossa muuta mutta on aika v-mäinen tehdä mitään kaaria tms siihe, muttei ainaka iha heti ruostu puhki  ::)

Mulla on ainakin ihan positiivisia kokemuksia sinkkispraystä. Joskus kuulin villin huhun että kitin alla se ei tykkää hyvää.
Nojoo sen takia revittelinkin ja pistin 2 millistä kun olikin vaan suoria pintoja hitsattavana. Näin metallimiehenä voin vaan kehua 740:n rungon materiaalia;
aidosti oikeaa 2mm peltiä!. Se olikin erittäin nami hitsailla ihan kunnon virralla ja saumalla. Lattia meni vähän hankalaksi kun lattiapellit on paperia jo näissäkin
ja mun korjauspala 2mm :D


Kuvassa näkyy muuten 960-style ovenkahvojen kuoret, eikö nuo oo aika näpsäkät?:)
« Viimeksi muokattu: 23.09.2012, 12:55:16 kirjoittanut Customer »

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - talvikunnostus
« Vastaus #125 : 27.09.2012, 20:45:35 »
Kuskinpuoli alkas oleen valmis loppusyksun ja alkutalven kosteille ja välillä suolasillekkin keleille. Vielä lokasuoja ja kivimuovi paikalleen ja kunnon maataviistävä kuraläppä tehdä
niin se on valmis rajumpiinkin olosuhteisiin.

Tässäpä kuvia projektin ajalta:







Kerrokset ovat menneet näin:
-Sinkki
-jämy ruosteenestomaali
-massa
-sävy tarvittaville alueille

Koteloihin ruutasin wurthin kotelosuojaa. Kuskin lattiasta avasin kaikki massaustulpat ja ruutasin kaikki palkit. Samaten lokasuojan alle jäävät alueet ja helma.
Näön vuoksi vetäsin harmaantuneen helman mustaksi. Niin ja lokasuojapelti tuli takapuolelta massattua lähes kokonaan.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2012, 21:20:52 kirjoittanut Customer »

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: American 740 2.3tic - talvikunnostus
« Vastaus #126 : 27.09.2012, 21:35:46 »
Mihis tunkin korvake jäi?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - talvikunnostus
« Vastaus #127 : 27.09.2012, 21:37:09 »
Pois jäi.

Niko_S

  • Vieras
Vs: American 740 2.3tic - talvikunnostus
« Vastaus #128 : 27.09.2012, 22:05:23 »
Aiheeseen lisäten, että nämä tunkin korvakkeet ja niiden ympärystä ovat herkin kohta korroosiolle 700:n pohjassa (myös omassa jo pehmeä, mutta ei vielä mätä  :(), niin minunkin täytyy ensivuoden puolella näyttää sille mig:iä, kun kuskin nostopaikka on vähän taipunut, joskus  :idiot2:.

Poissa Keijogg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: American 740 2.3tic - talvikunnostus
« Vastaus #129 : 29.09.2012, 08:50:34 »
Ne korvakkeet on kyllä ihan p***:stä! Vanhassa 740:ssä tunkki dippas viime syksynä läpi pohjan. Onneks muut renkaat oli paikoillaan. Autossa pohja oli muuten ihan hyvässä kunnossa. Ja juuri viime viikolla putsailin ja massailin korvakkeita uudesta -98 940:stä, kun alkaa jo niihin ruoste tarttua. Dippauksen jälkeen oon unohtanu noista korvakkeista nostelun tyystin  :D
Nyt: Volvo 940 Classic Blackberry
Vanha: Volvo 740 GLE

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - talvikunnostus
« Vastaus #130 : 30.09.2012, 21:00:31 »
Joo mitäpä nuilla tekee. Harvemmin itsekkään korvakoista nostelen vaikka ne joka autossani kovat onkin. Pitemmille matkoille ruukaan ottaa pikkusen
hallitunkin völjyyn jos rengasrikko yllättää.

Luulen että mätäneminen johtuu siitä että lattiapelti ja tunkinkorvakko on ihan toisiaan vasten. Sinne ei mahollisesti oo sinkki kunnolla päässy. Lisäksi
se ottaa kaikki kivet ekana vastaan mitä eturenkaat nakkoo. Kolmanneksi ihmiset ruukaa ne aina johonkin saada murjottua josta ruostuminen lähtee.

Tuli kuskinpuoli pistettyä pakettiin. Ennen kasausta ruiskasin tuonne lokasuojan alle eturunkoon vielä massat kotelosuojan kovetteeksi ettei kerää hirveenä
pölyä. Viimestelin asennuksen kirkkaalla vilkulla ja "rallimallin" kuraläpällä joka suojaa helmat että pohjan talven karuissa olosuhteissa jossa loska ja kivet
lentää.


Turha tulla sit huuteleen että ei passaa. Mieluusti suojaan helmat ja pohjan kiviroiskeilta. Ja näissä alkutalven kosteissa keleissä helmat ja pohjakin pysyy
kuivempina.

Tänään purin vänkärinpuolen samallalailla. Ja huhhuijaa helmassa ja lokasuojassa ei ole juuri nimeksikään pintaruostetta, muutama täplä parissa kohtaa, muuten
oli ihan sinkkiä näkyvissä. Huokaus ja helpotus. Myös tunkinkorvakon seutu on parempi, välttämät runkopalkkikaan ei ole puhki asti. Täältäkin kuitenkin annetaan
monoa korvakolle että kaikki saadaan puhtaaksi.

Sitten muita mietteitä.

Tässä olen tuumaillut että millä tuon haalistuneen maskin mustaisi uudelleen sillain että se kestääkin. Sitten keksein että kokeilis nyt siihen sitä uutta ja mullistavaa
PlastiDippiä! Samalla vois kiskasta nuo erisävyset ja aina uudelleen haalistuvat kylkilistat sillä. Miksei myös tuo hanakkaasti haalistuva takapuskuri menis sillä jos se
ei kovin röpelöistä ainetta ole. Kun ei se kuumailmapuhallus + bumbercarekaan sitä onnellisuutta taannut kuin kuukaudeksi.

Etunavat pyörii hiukka kankeasti ilmassa, jopa rengas paikallaan. Muttei miksikään merkittäväksi laahaukseksi voi sanoa. Jarruvoimat on ok. Voisi olla paikallaan liukujen
herkistely + rälläkällä vetää levyjen nurkat puhtaaksi ruosteesta.

Piiiiitkän starttauksen syyksi löyty reistaava pumpunrele :hello:

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: American 740 2.3tic - talvikunnostus
« Vastaus #131 : 30.09.2012, 21:28:02 »
Turha tulla sit huuteleen että ei passaa. Mieluusti suojaan helmat ja pohjan kiviroiskeilta. Ja näissä alkutalven kosteissa keleissä helmat ja pohjakin pysyy
kuivempina.

Erittäin fiksua  O0 Ite laitoin kans joskus seitensataseen kuralätkät eteen ku ikkunat oli puoleenväliin ihan kuraset. Ja entisessä 940 huomas mitä vaikutti helmaan ku lensi kuralätkä mäkee.
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: American 740 2.3tic - talvikunnostus
« Vastaus #132 : 01.10.2012, 10:34:47 »
Erithäin asiallisen näkönen kuraläppä. Onko mistä materiaalista?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Niko_S

  • Vieras
Vs: American 740 2.3tic - talvikunnostus
« Vastaus #133 : 01.10.2012, 11:42:46 »
Näittäisi olevan 3:n millin kumimattoa, minulla on samanlaista n. 10 neliötä  :D.

Omaan meinasin väkertää kanssa lokasuojat eteen  ;).

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: American 740 2.3tic - talvikunnostus
« Vastaus #134 : 01.10.2012, 16:06:45 »
Kiitos. Joo jotain 3mm luokkaa on tuo paksuus. Ihan täyskumia ei mitään lankoja seassa. Sopivan taipuisaa vielä tuon vahvusena. Työpaikalta nappasin palan
sellasesta isosta rullasta.

Pitää tutkata tarvisiko taakse läppiä, luultavasti ei kun koko peräpää näyttäs olevan vuorattu muovilla.

Talveksi olisi nuot penkinlämmittimet myös jees. Kertokaahan mistä lähtä hakemaan vikaa toimimattomuuteen? Katkasimiin syttyy valo, että oisko se vika sitten siellä
penkinpuolipäässä?

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy