Autoracing  KL-varaosat

Polkupyörä Topicci

  • 806 Vastauksia
  • 242492 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Janatuinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #420 : 19.10.2014, 10:49:31 »

Mikä se olisi hyvin rullaava ja kevyt nastarengas 29 maastopyörään? Nyt alla on Gazza Extreme 294 edessä ja takana mutta nuo ei tunnu rullaavan ollenkaan. Paineita olen muutellu monesti eikä juuri ole vaikutusta. Ehkä ei tarvitse olla nuin järeätkään. Ajo asfaltti/soratiet.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #421 : 19.10.2014, 11:59:04 »
Ooksä kattonu valostoresta?
Valostore on vain aika kallis paikka.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #422 : 19.10.2014, 12:01:44 »
Mikä se olisi hyvin rullaava ja kevyt nastarengas 29 maastopyörään? Nyt alla on Gazza Extreme 294 edessä ja takana mutta nuo ei tunnu rullaavan ollenkaan. Paineita olen muutellu monesti eikä juuri ole vaikutusta. Ehkä ei tarvitse olla nuin järeätkään. Ajo asfaltti/soratiet.
Jos et maastossa aja talvisin niin nakkaa alle esim. 28" nastarengas.  240 nastainen Schwalbe winter marathon on hyvä. Niillä pari talvea ajoin vanhalla cyclocrossilla. Jos haluaa pysyä maastopyörän renkaissa, niin paras on Schwalben Ice spiker pro evolution. Sen kun vielä laittaa tubelessina niin ruullaa :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #423 : 19.10.2014, 12:34:39 »
Vastaus ei sinänsä ehkä ole aivan toivottua mallia mutta hyvän alun rullaavuuden lisäämiseen saa kun poistaa sen nastarenkaan kokonaan takaa. Takarengas vaikuttaa muutenkin rullaavuuteen eturengasta enemmän.

Minulla oli 26" maasturissa alkuun sekä edessä että takana Ice Spiker Pro, olihan sitä pitoa ihan käsittämättömästi mutta ei se masiina mitenkään loistavasti niillä kulkenut. Myöhemmässä vaiheessa talvea äitini töppäili vähäsen liukkaalla tiellä ja rikkoi ranteensa minkä jälkeen päätin että nyt tingitään vähän omasta turvallisuudesta ja laitetaan sitä muorille sen verran lisää ettei ainakaan enää enempää satu, sinne meni minun takarengas ja vaihdoin tilalle normaalin maastorenkaan mutta eipä sitä eroa käytännössä edes huomannut kuin ihan pääkallokeleillä. Seuraavaksi talveksi alle vaihtui 29er maasturi johon en enää ostanutkaan kuin yhden nastarenkaan ja hyvin pärjäilin, muutaman kerran olin kyllä siellä sun täällä turvallani mutta ei se takapään pidon puutteesta johtunut kertaakaan.

Pikemminkin tuntuu turvallisemmalta ajaa noin koska jos takapää vähän lipsahtaa niin mitäs sitten, tehdään korjausliike, jos etupää lipsahtaa niin tiedetäänhän se miten siinä käy. Omalla kokemuksella tasarengastus molemmissa päissä aiheuttaa liukkaalla sen että ensin on rajattoman tuntuisesti pitoa ja sitten kun se loppuu se loppuu muuten nopeasti ja edestä ensin.
« Viimeksi muokattu: 19.10.2014, 23:40:31 kirjoittanut Greycap »

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #424 : 20.10.2014, 14:16:40 »
Ajaako paljon katuvalottomia pätkiä? Semmoisilla tarvii sitä valotehoa. Muuten koittaisin etsiä LED valon joka on helposti ladattavissa.
No tuota, onhan tuossa kylällä katuvalot mutta niiden toimivuus on kyllä täysin sitä sun tätä....

Lähinnä kun hän valon tarvitsee, mutta paskaa ei viitsi ostaa, oli kyse mistä hyvänsä  :P
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #425 : 26.10.2014, 21:33:36 »
Ei juma että hajoaa lanttu :tickedoff: aiheena tällä kertaa jarrujen säätö.

Tässä on nyt kolmisen vuotta katseltu hydraulisia levyjarruja. Tulokset ei noin yleisesti ottaen vakuuta.

Ekassa omassa kunnon maasturissa minulla oli Tektro Dracot, huusivat kuin kadotettu sielu talviyössä, järkyttävät säätää ja jarrutusvoima oli, no oli se hyväksyttävä. Ei jatkoon.
Toisessa omassa oli Shimano M446:t, halvin hydraulinen mitä Shimanolta saa. Kaikin puolin paremmat kuin nuo Dracot. Olisi pitänyt ottaa ne siitä pyörästä ennen myyntiä.
Kolmannessa omassa Avid Elixir 1:t, tunnetaan yleisesti maailman huonoimpina hydraulisina. Voin ymmärtää miksi, kuin Dracot mutta huonommalla tuntumalla. Ei jatkoon.

Eka oma pyörä on edelleen omistuksessa, siinä on nykyään Shimano M785 XT:t, naurettavan helpot säätää koska levyn ympärillä on valehtelematta kolme kertaa enemmän tilaa kuin Dracoissa ja jarrutusteho on jotain ihan muuta. Toinen on tosiaan myyty mutta kolmas on tämänhetkisenä käyttöpyöränä ja ne sen Avidit vaihtui M675 SLX:iin joka on tasan sama jarru kuin M785 mutta vähän vähemmillä hienouksilla. Samat hyvät puolet.

No, sittenhän on tietysti äidin pyörät joiden huolto on myöskin minulle osoitettu ihan siksi että ainakin tiedän missä mennään...

Ekassa oli vannejarrut, kuskin ajotavasta (jarrutetaan jokaisessa alamäessä hyvin pitkään ja kevyesti) johtuen vanteet alkoi ottaa kipeää varsin nopeasti joten levyjä kehiin kun rungossa oli paikat. Kierrätin sinne ne minun vanhat Dracot, jostain syystä Shimanon levyillä säätö meni huomattavasti kivuttomammin. Tässä on ehkä jotain pientä kaavaa havaittavissa. Edelleen ne huutaa ja on muutenkin keskinkertaiset mutta riittää siihen käyttöön. Toisessa oli myöskin vannejarrut joista kulahti palat reilussa vuodessa siihen kuntoon että metalli näkyi, äiti vaan valitteli että "on ne jarrut vähän huonot nyt jonkun aikaa olleet" minkä jälkeen menin katsomaan ja meinasin saada ekan halvauksen, sitten kävin koeajolla ja toinen oli lähellä. Eihän siinä ollut jarruja enää ollenkaan, pidin pienen puhuttelun aiheesta "milloin ilmoitan teknisistä vioista" ja kysyin että miten helvetissä tämä on saatu pysähtymään äkkitilanteissa. Kuulemma ajamalla se penkkaan. :uglystupid2: Motonetistä uutta Shimanon osaa kaikki kahvoista lähtien, nyt alkaa olla taas vuosi mennyt eikä mitään vikaa missään.

Ja eilen tuli taas uusi tulokas taloon, se on ollut tuossa minulla viilattavana ennen kuin käyn toimittamassa sen omistajalleen. Ja mitäkö jarruina, no perkele Tektro Aurigat. Ihan samantuntuiset kuin ne Dracot ja tasan yhtä kamalat säätää. :facepalm:

Ei se jarrujen nyt ihan aikuisten oikeasti voi olla niin vaikeaa että se onnistuu vain Shimanolta. Toki varmasti kaikilta valmistajilta löytyy hyvää tavaraa kun mennään hintaluokkaan mallia ei tavallisille työssäkäyville mutta surullista on että näistä vertailumalleista hinnat menee suunnilleen seuraavasti:

Avid Elixir 1 - noin 60€ per jarru
Shimano M446 - ei enää kaupan, oli noin 40€ per jarru
Shimano M675 - ostin parina, 119€ eli noin 60€ per jarru
Shimano M785 - ostin parina, 149€ eli noin 75€ per jarru
Tektro Auriga - noin 65€ per jarru
Tektro Draco - ei enää kaupan, oli noin 80€ per jarru

Melkein voisi sanoa että kallein oli huonoin ja halvin paras, no ei ihan mutta parhaan sai hintatilaston jaetulta kakkospaikalta. Tuo on loppujen lopuksi todellakin ei enempää eikä vähempää kuin surullista. Se hinnat alkaen -Shimanokin pisti noille Avideille ja molemmille Tektroille pahasti nokkaan.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #426 : 16.03.2015, 23:24:12 »
Kevät tulee. Ajokausi alkaa. Laitoin juuri oman maasturin myyntiin. :idiot2:

Ja tämä ei ole edes piilomainos: nyt jos joku haluaa lähes virheettömän 17,5" kokoisen 29er jäykkäperän puoleen hintaan uudesta vastaavasta niin yhteydenottoa tännepäin. Ei se kyllä halpa ole vieläkään.

Poissa artturi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • Saatanan Tunarit - UKK 1975 VisVitaVeritas-IS 2003
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #427 : 19.03.2015, 22:11:55 »
Juuri näin. Pikku hiljaa täytyykin tuossa alkaa kasailla pyörää. Keulakin on jo saapunut huollosta 8) 8)
Se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys.
Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin.
Niin metsä vastaa kun hallusinaatiot haluaa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #428 : 23.03.2015, 11:57:07 »
Pitää maastopyörään jarrupalat vaihtaa. Ajattelin josko siirtyisi pitävämpiin paloihin :)
http://www.bike-discount.de/en/buy/disc-brake-pads-formula-the-one-mega-r1-rx-ceramic-sintered-29629
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #429 : 30.03.2015, 17:28:50 »
Itsellä alkanut kutkutella maastopyörän ostaminen. Pyörällä pitäisi onnistua myös kaikki arkiajot mutta mielellään myös maasto ominaisuudet pitäisi olla kohtalaisen hyvät. Vaikka maastoajo taustaa on mm. motocrossin muodossa kertynyt jonkinverran on maastofillari täysin uusi maailma minulle.

Rahaa olen ajatellut käyttää n. 1ke ja sillä rahalla näyttää saavan uuden jäykkäperäisen tai muutaman vuoden vanhan täysjouston. :pomo:

Kertokaapa minkälaiseen mankeliin kannattaisi rahat sijoittaa? :)
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #430 : 30.03.2015, 17:37:14 »
29" on mun suositus jäykkäperään. Täysjoustoon ei kiekkokoolla mun mielestä niin suurta merkitystä. Varsinkin jos käytettyä katselee. Nyt on nimittäin käyetyissä 26" ostajan markkinat. www.fillaritori.com

Ja kun kerran motocrossi taustaa, niin maastoajo ei juurikaan harjoittelua tarvitse ja mun suositus on täysjousto, paitsi jos arkiajoa tulee suhteessa paljon reilummin kun varsinaista maastoa. Olen muutamien motocrossisällien kanssa lenkkiä joskus heittäny ja niillä meni ehkä 10 minuuttia päästä sinuiksi maastoajamisen kanssa :D

Merkkeinä sieluttomat saksalaiset on halpoja ostaa ja rahalle saa paljon vastinetta, eli esim Cube, Radon ja Canyon. Suomessa ei pääse liikkeessä Radonia ja Canyonia testaamaan.

Tuolla hinnalla joutuu vielä kompromisseja tekemään, mutta käytännössä kauttaaltaan saa silti varsin hyvän ja laadukkaan fillarin. Tärkeintä on että löydät sopivan kokoisen pyörän ja sopivan tyylisen fillarin omiin ajoihisi.
Fillarifoorumilta voi käydä lukemassa aiheesta useita ketjuja, kunhan laitat sopivat filtterit silmille ja suodatat oleellisen tiedon sieltä.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #431 : 30.03.2015, 17:47:10 »
Kertokaapa minkälaiseen mankeliin kannattaisi rahat sijoittaa? :)

Tietysti tuohon joka minulla on myynnissä. ;D

http://www.fillaritori.com/index.php?/topic/45593-specialized-carve-comp-m175-2013/

Huumoria toki mukana mutta totta toinen puoli, tuossa on ollut yhdistetyn arki- ja harrastepyörän tyyli varsin kohdallaan. Riittävän yksinkertainen arkikäyttöön mutta kuitenkin ihan kunnollinen peli menemään jos mieli tekee tien ulkopuolellekin. Korvaajaksi tuli toinen 29er jäykkäperä muutettuna niistä kohdista mitä tuon kanssa tuli huomattua omiin mieltymyksiin vähemmän sopiviksi.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2015, 17:49:11 kirjoittanut Greycap »

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #432 : 30.03.2015, 17:58:52 »
29" on mun suositus jäykkäperään. Täysjoustoon ei kiekkokoolla mun mielestä niin suurta merkitystä. Varsinkin jos käytettyä katselee. Nyt on nimittäin käyetyissä 26" ostajan markkinat. www.fillaritori.com

Ja kun kerran motocrossi taustaa, niin maastoajo ei juurikaan harjoittelua tarvitse ja mun suositus on täysjousto, paitsi jos arkiajoa tulee suhteessa paljon reilummin kun varsinaista maastoa. Olen muutamien motocrossisällien kanssa lenkkiä joskus heittäny ja niillä meni ehkä 10 minuuttia päästä sinuiksi maastoajamisen kanssa :D

Merkkeinä sieluttomat saksalaiset on halpoja ostaa ja rahalle saa paljon vastinetta, eli esim Cube, Radon ja Canyon. Suomessa ei pääse liikkeessä Radonia ja Canyonia testaamaan.

Tuolla hinnalla joutuu vielä kompromisseja tekemään, mutta käytännössä kauttaaltaan saa silti varsin hyvän ja laadukkaan fillarin. Tärkeintä on että löydät sopivan kokoisen pyörän ja sopivan tyylisen fillarin omiin ajoihisi.
Fillarifoorumilta voi käydä lukemassa aiheesta useita ketjuja, kunhan laitat sopivat filtterit silmille ja suodatat oleellisen tiedon sieltä.
29" jäykkäperään olen kallistunut jo senkin takia että rungonkoko on sieltä asteikon yläpäästä ( jalan mitta 93cm). Huomasin myös että täysjousto 26" on ns. pois muodista. Lähinnä mietityttää nuo käytettyjen huoltohommelit. Tosin samalla rahalla saa sitten myös enemmän ja laadukkaampaa.

Fillarifoorumia olen lueskellut, mutta siellä tuntuu vähän joka keskustelussa menevän juupas eipäs väittelyksi :D

Luulen että käytännössä puolet ajoista tulee olemaan kestopäälysteellä.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2015, 18:02:46 kirjoittanut motocykler »
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa motocykler

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #433 : 30.03.2015, 18:10:23 »
Tietysti tuohon joka minulla on myynnissä. ;D

http://www.fillaritori.com/index.php?/topic/45593-specialized-carve-comp-m175-2013/

Huumoria toki mukana mutta totta toinen puoli, tuossa on ollut yhdistetyn arki- ja harrastepyörän tyyli varsin kohdallaan. Riittävän yksinkertainen arkikäyttöön mutta kuitenkin ihan kunnollinen peli menemään jos mieli tekee tien ulkopuolellekin. Korvaajaksi tuli toinen 29er jäykkäperä muutettuna niistä kohdista mitä tuon kanssa tuli huomattua omiin mieltymyksiin vähemmän sopiviksi.

Jokin tuollainen voisi olla ihan hyvä diili. Pyöräsi on kuitenkin pykälää liian pieni  :-\
Volvo v70 d5 -07, 855 t5 -95

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 631
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #434 : 30.03.2015, 18:34:51 »
Uskollisesta ratsusta meni fauber keskiö hajalle (eturatas ei pyöri poljinten kanssa samaan tahtiin). Viimeistä holkkia hammasrattaan edestä en saanu auki, mutta muuten on purettuna. Saakohan tuohon järkevillä kustannuksilla (100€) uuden keskiön tai nykyisen korjattua? Pyörä on muuten hyvä ja mieluisa perus 7-v city Crescent, esim vanteet ja vaihteet ok. Jonku verran oon pyöräjuttuja lueskellu ja osia selannu, mutta ihan täyttä varmuutta en onnistunu löytämään. Ja toisaalta tekeekö jollain 500€ hybridillä mitään? Ajo 3km työmatkaa ja ehkä satunnaisia lenkkejä.
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

 

Proturbo  Autodiagnoosi