RallyBaron  Samppasport

Polkupyörä Topicci

  • 806 Vastauksia
  • 242499 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #450 : 14.05.2015, 14:51:54 »
Samaa kuin Greycap, hybridi fillari on kompromissi jossa on kaikkien pyörien huonot puolet. Maastopyörä ei ole ehkä paras sorateille, mutta se ei kahavda vaikka siinä olisi sitä upottavaa muraakin ja tarvittaessa pääsee kovalla alustalla +40 vauhteihinkin.

Jarruissa noissa ei ole suuria eroja, sama mitkä hydrauliset levyjarrut toimii ja tehoa löytyy että tarvittaessa perä nousee. Enemmän sitten katsoa että vaihteet ja keula on kohtuullinen. Huonosta keulasta ei ole hyöty, nostaa vain painoa. Huonot vaihteet taas johtaa siihen että vaihdot on epämääräiset ja säätötarve on suuri. Tuolla budjetilla osissa kannattaa katsoa että on vähintään shimanon osilla slx osaa, tuurilla tarjous vehkeessä voi olla jopa xt sarjaa seassa. Sramin osista en tiedä miten menee.

Jos ei ole niiin hoppu että heti pitää saada tilaus niin kannattaa liikkeessä käydä kokeilemassa, jos ei muuten niin eri runkokokoja kokeilee. Kun hyvältä tuntuva löytyy niin kannattaa vaikka netistä katsoa ko. Mallin mitat. Sen jälkeen voi vaikka katsoa nettikaupoista vastaavan kokoisia. Netistä ostaessa pyöränmmerkistä tinkimällä voi saada parempaa osaa samaan hintaan.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #451 : 14.05.2015, 15:02:00 »
Kiitos jo tulleista vinkeistä ja tiedoista :)

Ei tässä kiire ole, joten tutkitaan rauhassa.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #452 : 14.05.2015, 15:39:13 »
Enemmän sitten katsoa että vaihteet ja keula on kohtuullinen. Huonosta keulasta ei ole hyöty, nostaa vain painoa. Huonot vaihteet taas johtaa siihen että vaihdot on epämääräiset ja säätötarve on suuri. Tuolla budjetilla osissa kannattaa katsoa että on vähintään shimanon osilla slx osaa, tuurilla tarjous vehkeessä voi olla jopa xt sarjaa seassa. Sramin osista en tiedä miten menee.

Tästä olen osittain samaa mieltä. Tuli nimittäin itselle aivan puun takaa miten hyvä uusi Acera on, toiminnallisuudeltaan en huomaa mitään eroa omaan '12 mallin SLX:ään ja ulkonäkökin niillä on epäilyttävän samankaltainen. Toki parempi on parempi mutta nykypalikoissa en enää pitäisi SLX:ää miniminä vaan laskisin sen rajan Deoreen ellei jopa vieläkin alemmas varsinkin jos käyttötarkoitus on "siistimpää" ajoa jossa vaihteen ei tarvitse vaihtua just nyt kesken täyden vedon. Sen verran omaa kokemusta SRAMin osista että tässä tapauksessa pysyisin kaukana, alin jolla tuntuu tekevän edes jotain on X7 ja sijoittaisin sen ehkä samalle viivalle tuon uuden Aceran kanssa, X9 on sitten jo SLX-tasoa. Harmi vaan että jo X7 tuntuu maksavan XT:n verran eli kyllähän sieltäkin laatua löytyy mutta hintalappu on vähän turhan isoilla numeroilla varustettu.

Ja tottahan se on että halpa keula on halpa mutta ihan rehellisesti sanottuna ne ei ole niin huonoja kuin mitä nettigurut antaa ymmärtää. Painoero ns. harrastajatason hyvän ja tuollaisen mitä yleensä halpana pidetään välillä on puolesta kilosta kiloon. Ja kun ei sitä pyörää jäykällä keulallakaan saa niin tilanne on usein että se on mikä on. Usein ne on toimivampia vähän painavamman kuskin alla, minulla on elastomeeri- ja rautajousikeulojen kanssa ongelmana että pituuden puolesta pitää olla M-koon pyörä jossa on myös sen mukaan valittu jousen jäykkyys mutta paino on S- ellei XS-sarjaa joten keula jää liian jäykäksi.

Jos ei ole niiin hoppu että heti pitää saada tilaus niin kannattaa liikkeessä käydä kokeilemassa, jos ei muuten niin eri runkokokoja kokeilee. Kun hyvältä tuntuva löytyy niin kannattaa vaikka netistä katsoa ko. Mallin mitat. Sen jälkeen voi vaikka katsoa nettikaupoista vastaavan kokoisia. Netistä ostaessa pyöränmmerkistä tinkimällä voi saada parempaa osaa samaan hintaan.

Tästä taas olen eri mieltä. Niin pienillä mittaeroilla tulee niin suuria ajettavuuseroja ettei uskoisikaan. Minulla on ollut nyt kaksi 29" jäykkäperämaasturia joiden välillä yksikään varsinaisesti ajamiseen vaikuttava mitta ei eronnut yli 12 mm (chainstay, uudessa lyhyemmät) eikä yksikään kulma yli puolta astetta (keula, uudessa itse asiassa loivempi) mutta aivan erilaiset ajaa ja molemmat oli kuitenkin "samanlaisia" ja millien tarkkuudella samankokoisia. Jos olisin koeajanut yhden ja sitten mittojen perusteella tilannut toisen niin olisin ollut todella huuli pyöreänä että mitä ihmettä, ei tämä ole sinne päinkään mitä kokeilin.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #453 : 14.05.2015, 16:52:45 »
18'' Rungolla 26'' oleva 4series Trek tuli hommattua jokunen vuosi sitten, hinta luokka oli sopiva, mutta tuon vakio keula on mennyt kovaksi (saadettävä ja lukittava) siihen pitäisi tilalle joku hyvä ja sopivan hintainen max 150€ 100mm joustolla oleva keula hommata ennen kun lähetään kaverin kanssa testaamaan mihin kunto riittää Syöte MTB 2016:ssa  ;D Minä lähden sohvaperuna kunnosta nostamaan kuntoa ja kaveri on päästänyt läskillä sekä vähän matkaa täysjoustolla maastossa, joten erohan meillä on huima kunnon osalta. Onneks otettiin reilusti toleranssia niin saatan pysyä vähän lähempänä kaveria  :D Saattaa olla että mullakin kalusto vaihtuu vielä, mutta tarkotus ois päivittää tuo tota nykystä pyörää ja tulevaisuudessa hommata vaikka sitten se 27,5'' ellei itsetunto saa kauhee kolahdusta reissulla  :2funny:
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #454 : 14.05.2015, 17:05:37 »
18'' Rungolla 26'' oleva 4series Trek tuli hommattua jokunen vuosi sitten, hinta luokka oli sopiva, mutta tuon vakio keula on mennyt kovaksi (saadettävä ja lukittava) siihen pitäisi tilalle joku hyvä ja sopivan hintainen max 150€ 100mm joustolla oleva keula hommata ennen kun lähetään kaverin kanssa testaamaan mihin kunto riittää Syöte MTB 2016:ssa  ;D

Tuosta. https://www.bike-components.de/en/Rock-Shox/XC-30-TK-Coil-26-Federgabel-p35646/

Kauneusvirheenä vannejarrujen tapit, ei toki haittaa jos on vannejarrut mutta epäilen ettei ole.

Jos budjetti venyy edes vähän: https://www.bike-components.de/en/Rock-Shox/XC-32-TK-Solo-Air-PopLoc-Remote-26-Federgabel-p35653/

Tuo olisi jo aidosti säädettävä ja vielä etälukituksella joka on yllättävänkin näppärä varuste.

Ja pelkän kiekkokoon takia ei kannata 26" - 27,5" päivitystä tehdä koska se ero on varsin olematon. Sitten jos menee kalusto uusiksi muutenkin niin se on tietysti eri juttu.

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #455 : 14.05.2015, 20:12:20 »
Mitenhän tommonen?
http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=42_43&products_id=3348

Tinkastuna liikkeestä varmaan sais siihem 800€

Eihän se keula ole ylistetty, mutta viimeksi ajanut etujouston kanssa öö joku 10 vuotta sitten, joten ei kait se huonommaksi ole mennyt? Ja pääasiassa tietä hierotaan, joten isoja joustoja ei tarvitse.

Mut mites tuo kun suosittelitte 29 ja tuo 27,5... Ja mites rungon koko? Itsellä pituutta 178cm


Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #456 : 14.05.2015, 21:07:00 »
Keula on "coil" eli metallikierrejousella - jatkoon, ainakin minun mielestä. Yhden talven ja kaksi puolikasta kesää ajoin kierrejousikeulalla ja hyvä oli.

Rengaskoko? Ihan sama. Todellakin ihan yksi ja sama. Kyllähän sitä sanotaan että 27,5" on ketterämpi mutta vähemmän rullaava ja 29" kankeampi mutta rullaavampi, kuitenkin käytännössä oman nopeusennätykseni olen ajanut 26" kiekoilla ja vastaavasti tuo minun nykyinen 29" on varmaan näppärin käsitellä kaikista mitä olen omistanut. Ajo-ominaisuudet on enemmän kiinni geometriasta, rullaavuutta saa renkailla enemmän kuin millään muulla. Isopyöräistä suositeltiin lähinnä siksi että siihen saa ehkä vielä tässä vaiheessa helpommin katurengasta mutta eiköhän tuo valikoima laajene koko ajan. Itsekin ajan "hyvät kelit" 29erillä mutta talveksi ajattelin väsätä huonon kelin pyöräksi perinteisen 26" vaikka se täysin logiikan vastaisesti meneekin.

Runkokoko on vähän siinä rajoilla, riippuu muista mitoista joita tuossa ei kerrota. Jos se on vähän tavallista isommilla mitoilla tehty niin 17" saattaa hyvinkin mennä, jos taas nykytyylin mukaan pienehkö niin 19" voi olla parempi. Noissa kun ei ole mitään standardeja, koko kertoo vain satulaputken korkeuden ja kaiken muun valmistaja laittaa kuten haluaa. Minullakin on numeroiden mukaan 17,5" mutta tosiasiassa se on pidempi ja korkeampi kuin joidenkin valmistajien 19" rungot, satulaputki vain on lyhyt ja seisomakorkeus näin ollen matalampi. Yksi sana: koeajolle.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #457 : 15.05.2015, 11:29:18 »
Mä ajan 178 cm pätkänä mieluummin L-kokoisella (~19") maasturilla, vaikka usein jopa minuakin pitemmille suositellaan vielä pykälää pienempää. Maantiellä taas M-koko (52-54cm) olisi parempi.

Muutenhan Ribbe ja Greycap on laittaneet aika hyvin kaiken tarpeellisen tiedon. Eikun koeajamaan vaan. Huonot keulat voi olla huonoja tai sitten toimia ihan kelvollisesti mukana. Halvemmissa jarruissa on ehkä enemmän onglemia laahamisen kanssa. Käytännössä kaikki vaihdeosat toimii tuossa hintaluokassa varsinkin uutena ihan kelvollisesti. Vaihteita tarvii kuitenkin säätä hieman ensimmäisten kymmenien tuntien jälkeen ja sitten aletaan punnitsemaan onko vaihdeisto oikeasti hyvä. Kun osat on vielä uutuuttaan puhtaat, niin tuskin on ongelmia.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #458 : 15.05.2015, 11:41:39 »
Mä ajan 178 cm pätkänä mieluummin L-kokoisella (~19") maasturilla, vaikka usein jopa minuakin pitemmille suositellaan vielä pykälää pienempää. Maantiellä taas M-koko (52-54cm) olisi parempi.
Itsellä saman verran pituutta ja alla on 18" Radoni. Enkä haluais että paljoa pienempi olis.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #459 : 15.05.2015, 13:43:08 »
Itsekin voisin usein rungon pituuden puolesta ottaa L-koon vaikka mittanauha näyttää vain 173 cm, saisi pidemmän akselivälin ja sen seurauksena vakaamman pyörän mitä taas voisi kompensoida lyhyellä stemmillä ohjauksen tarkentamiseksi mutta ne on jo niin korkeita että sukukalleudet alkaa olla pahasti vaarassa. Onneksi löytyy tuollaisia pitkiä ja matalia runkoja kuin nuo omat.

En kyllä tajua miksi tänä päivänä suuntaus on kohti lyhyempiä runkomalleja, puhumattakaan siitä että ohjenuorana tuntuu yleensä olevan "aina pienempi jos joutuu kahdesta koosta arpomaan" koska ei se nyt vaan aina toimi. Ajoin tuossa jokunen aika sitten 17" naisten maasturia joka siis on puhtaasti runkokokoa katsoen minimaalisesti omaani pienempi mutta nopea mittanauhan kanssa tarkistelu osoitti että etäisyys tangosta satulaan oli vajaat neljä senttiä lyhyempi kuin omassa. No ei mitään, satula oikealle korkeudelle ja menoksi. Sitä lyhyyttä ei varsinaisesti huomannut normaaliajossa mutta heti kun piti runtata putkelta ylämäkeen tuli vähintäänkin jännä olo kun tuntui että kädet on melkein pystysuorassa ja tanko hipoo polvia, sama juttu alamäkeen kun ei voinutkaan nojata normaalisti eteenpäin koska tanko on niin lähellä. Ei tuollaisella ajosta tulisi pidemmän päälle mitään mukavaa.

Mutta sitten kun katsotaan noita Saksan ihmeitä (tämä ei Ribbe ole mitenkään sinulle suunnattu, Radon vaan on se nettivastaus kaikkeen) ja vaikkapa mallia ZR Team 8.0 niin minulle epäilemättä tarjottaisiin 16" runkoa koska eihän nyt tällainen hukkapätkä voi 18" rungolla ajaa, se olisi vieläkin lyhyempi kuin tuo kokeilemani. Jopa se 18" on vielä lyhyempi kuin oma 17,5" ja vasta 20" pääsee ohi. Vastaavasti taas jo se 16" on etupäästä 4 mm korkeampi, 18" kohdalla eroa on jo 13 mm ja 20" tapauksessa aika massiiviset 23 mm minkä taikominen pois stemmillä ja tangolla on tekemätön paikka. Jostain syystä nykytyylin suuntaus on tuo.

Ja tuo on juuri se mikä minua noissa ärsyttää aloittelijan kannalta. Kokenut kuski tietää millaisen haluaa mutta aloittelija kysyy minkäkokoinen pitäisi olla ja sitten van absoluuttisena totuutena lyödään pöytään että koska pituutesi on tuo niin pyörän koko on tuo, tuijottaen pelkkää runkoon kirjoitettua numeroa joka ei tosiasiassa kerro juuri mitään konkreettista. Joskus tulee mieleen että ymmärtääkö ne sen totuuden laukojatkaan asiasta läheskään tarpeeksi.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #460 : 15.05.2015, 14:35:13 »
Itellä tosiaan tuo 18'' ja pituutta sama 173cm, kädet mulla on vähän ''pitempään ruumiiseen'' ja tuo nykyinen runko on mielestäni passeli, stemmiä vois lyhentää, sillä se on aika pitkä 70-90mm? Tanko tuli vaihdettua Spankin tankoon jossa on nousua enemmän kun alkuperäsessä. Moni sanonu että sulla on liian iso runko, mutta pyöräliikkeen myyjä ja itse totesimme että tuo on soppeli. :)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #461 : 15.05.2015, 19:06:33 »
http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=42_43&products_id=3350

Tuota tuli tänään polkastua pariin otteeseen, voe että oli mahtava peli sotkettavaksi! Viikonloppu pitää miettiä mitä teen, 899€ jäis maksettavaa...

Kuopion päivärannan toimipisteelle kyllä pisteet hyvästä palvelusta :)

Poissa JL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 229
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #462 : 15.05.2015, 22:03:58 »
Ostin tuossa pari viikkoa sitten polkupyörän, edellisen myin kesällä -93  :P
Eli hieman taukoa on ollut polkemisessa... siis polkupyörän polkemisessa, sitä toisenlaista
polkemista on tullut harjoitettua  :2funny:
Nishiki Bushwacker Mountain Series, muuta tietoa ei tuosta rungosta löydy. Vaihteita on 21 ja rengaskoko on 26".

50€ piti moisesta maksaa, luonnollisesti jonkin verran löytyy fixaamista. Kahvat (siis ne kumitupit stongan päissä)
piti vaihtaa ehjiin ja... no, siinä ne varsinaiset viat olivatkin  ;D
Jarrut eivät pidä, edes ~20km/h vauhdissa ei saa takarengasta lukkoon  >:(
Pitänee varmaan ensin kokeilla jarrupalojen vaihtoa, voihan tietysti olla, että vaijerit joustavat - v*ttu, kun tähän ei
viitsisi mijuunia pistää, muutenhan olisi kannattanut ostaa uusi (tai ainakin uudempi)!

Onko kenelläkään tietoa / aavistusta, miltä vuodelta moinen kulkine voisi olla?



PS. Ostin luonnollisesti kypäränkin, http://static1.motonet.fi/img/3/381329/500/381329.jpg  8)


Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #463 : 16.05.2015, 17:37:01 »
Pyörästä pitää varmaan maanantaina tehhä kaupat, mutta tul mieleen että milläs tuota kuljettaa?

Vetokoukkua ei ole, joten katolle teline on ainoa vaihtoehto, mutta mitään kokemusta en omaa aiemmin noista telineistä joten vinkit ois tervetulleita.

Autossa on alkuperäiset railsit, mitä tarvitsen lisäksi jotta saak kaksi fillaria katolle kiinni?

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #464 : 16.05.2015, 18:03:30 »
Pyörästä pitää varmaan maanantaina tehhä kaupat, mutta tul mieleen että milläs tuota kuljettaa?

Vetokoukkua ei ole, joten katolle teline on ainoa vaihtoehto, mutta mitään kokemusta en omaa aiemmin noista telineistä joten vinkit ois tervetulleita.

Autossa on alkuperäiset railsit, mitä tarvitsen lisäksi jotta saak kaksi fillaria katolle kiinni?
Sentakia on kartano-Volvo, että tsyget mahtuu sisään. ;)
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

 

Autoracing  KL-varaosat