KL-varaosat  Race.fi

Volvo 353 Grp B Evo1

  • 265 Vastauksia
  • 112151 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #210 : 29.11.2020, 17:25:03 »
Nuo pytyt on vielä iha hyvät jos 'vaan' pari satkua kierot. :P
Halkaisija vaihteli 0,03-0,07mm välillä mitä mittailin.

Jotain näkyvää oon saanut tällä viikolla aikaan. Kannen purin ja pesin, uusin venttiilivarrenkumit ja venttiilit tuli kevyesti läpättyä. Pakoventtiileissä oli tosi paksu kahvinruskea karsta, joka ei lähtenyt kuin teräsharjalaikalla, palotilanpuoli oli ennemmin kupera kuin kovera. Kanavista tuli myös koneistuksen ja valun reunat pyöristeltyä samalla, kun kaikki oli irti ja pesukoneeseen menossa.


Pientä putsailua

Ei ole kyllä insinööri miettinyt autoharrastajaa saati tarkkoja museomiehiä, kun on lohkon muotoja suunnitellut. Pitäis varmaan puhaltaa jos haluaisi saada joka kolot puhtaaksi... Vingulla ja erilaisilla teräsharjalaikoilla putsasin enimmät, auton käyttötarkoitus tietäen ehkä turhaa?


"Motorfärg, Röd B14A, B16, B18"

Sellaista luki maalipurkin kupeessa. Oli muuten kolmas tinakone, jonka lohkon maalasin punaiseksi. Kaikki omissa takaveto-Volvoissa käytössä.  :idiot2:

Nyt sitten hapettuman harmaa vaihdelaatikko näyttää aika ankealta tallin lattialla. Ehkä sillekin vielä jotain tehtävä ennen kasaamista.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #211 : 06.12.2020, 20:56:15 »
Yksi sakkokierros tuli otettua sintterilevyn vuoksi, mutta nyt on moottori taas paikallaan. En ollut lukenut riittävän tarkasti myyntitekstiä, jossa kyllä mainittiin levyn olevan paksumpi. Sintteri oli siis 8,1mm ja vakiomassalevy noin 8,0mm työntömitalla mitattuna, mutta koska sen sisällä oleva pelti joustaa, nimellispaksuus olikin 7,5mm. Näin ollen uusi levy vaati millin shimmit asetelman ja vauhtipyörän väliin, jotta kytkin irrottaa. Onneksi tuli aloitettua kytkinsylinterin kiinnityksestä ja sen toiminnan tarkastuksesta, niin ei tarvinnut purkaa kovin paljoa. Isälle kiitokset avusta, paketin lasku hallitunkin ja pukkien avustuksella tuossa tallin lattialla ei oikein yksin suju.


Kohta "valmista". Tuning-miesten iloksi orkkisilmanputsari sekä jakopäänkoppa jatkavat edelleen tehtävissään.

Vaihdelaatikko tuli maalattua nyt sitten kanssa ja vaihtelin klemmareita ja pultteja vähän siistimpiin kanssa...

Nyt ei pitäisi puuttua kuin öljyt, nesteet ja öljynpaineanturi käynnistystä varten. Pikkujuttuja on vielä muutama muu ennen kuin pääsee koeajamaan, jos vaan tulisi pakkasta. Öljyt meinasin osin täyttää tuosta öljynpainemittarin reiästä, niin täyttyy pumppu ja kanavat ennen starttaamista. Kasatessa ei tullut öljyä laitettua juuri muuta kuin laakereihin ja vähän sylintereihin. Imusihtiin kaadoin vähän kun kone oli pukissa, joten ihan kuiva pumppu ei ole.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #212 : 13.12.2020, 08:42:04 »
Vielä se lähtee käyntiin ja käy kaikilla, eilen tuli koekäytettyä lämpöiseksi. Täytin litran öljyä suoraan kanavaan paineella ennen käynnistystä, niin oli kanavat täynnä  ja pumppuunkin meni jotain. Sitten vielä startilla paineet ylös, PA-pumpun rele kiinni ja kerrasta käyntiin. Kylmärikastuksissa on säädettävää ja tyhjäkäynti vähän liian kilpa-automainen. Kierroksia ottaa paljon herkemmin MAP kuin MAF ohjattuna.  :)

Jostain syystä alavesiputken O-rengas vuotaa nestettä vesipumpun takaa vaikka uusin sen. Onneksi vesiputken saa tässä tapauksessa helposti irti, eikä sen vuoksi tarvitse muuta irrottaa. Ihmettelen miksi, koska hiomalla kiillotin putken ja asensin sen ja uuden O-renkaan jarruvaseliinin kanssa. Oisko kuitenkin leikkaantunut, kun lämmetessä alkoi jo valua ihan noronaan.

Öljynpainemittari näyttää puolet liikaa, kun vaihdoin väärän anturin. Vanha ei toiminut ollenkaan. Pitäisi löytää VDO 0-5bar mittari tai 0-10bar anturi, mutta uudet melko hinnakkaita. Hyllyssä olisi pari mekaanista mittaria, jos vaikka laittaisin sellaisen.

Lumen tuloa odotellessa vaihdoin jo nastalliset siirtopyörät alle, niin voisi vähän ajella sisään "varovasti".  :D

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #213 : 09.01.2021, 22:32:27 »
Tänään sain viimein vastauksen kauan itseäni ja ehkä muitakin mietityttäneeseen kysymykseen, eli paljonko tämä laite oikein painaa? Kiitokset kaverille puntaroinnista!

Mitäpä arvaatte? Oma ennakkoarvio oli 40/60% painojauma ja noin 1000kg...

Painojakauma osui aika lähelle, etuakselin päällä on 42,3% ja takana loput 57,7%
Omapaino heitti arviosta reilusti ja tuohon 1000kg tavoitteeseen taitaa olla ihan mahdoton päästä. 1181kg ilman kuskia tankki puolillaan.

Tarkat painot:
VE 251,5kg     OE 248,5kg
VT 331,0kg     OT 350,0kg

Pikkasen ois varaa ruuvata jousia, jotta varsinkin takana saisi painot kohdilleen. Tosin kuskin istuessa tilanne oli parempi ja rullamitalla lattiaan mitattua auto oli hieman kallellaan "väärään suuntaan", eli ei ruvettu niitä vielä säätämään.

Sisäänajoa on vähän tehty siirtopyörillä, jotka sutivat ihmeen paljon. Turbon öljynpaluuputkea jouduin hitsaamaan vuotamisen vuoksi ja pientä puuhastelua johtosarjan kanssa on vielä. Sitten uusi penkitys ja ajamaan, kun pakkasetkin jo saapui.  :nälkä:

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #214 : 20.01.2021, 21:00:39 »
Tänään oli uusi penkitys, kiitokset isälle ja naapurille auton kuskaamisesta, kun itsellä oli työ- ja taloasioita hoidettavana.  -H-

Kytkin luistaa taas... Oli kuulemma liian tarkoilla pääsylinteri, joten alkoi kantamaan lämmön vaikutuksesta. Sitä saatu säädettyä ja sen mukaan mitä voimaa saa siirrettyä moottorista kytkinakselille säädetty. Pitäisi varmaan rakennella jäykempi asetelma, mutta kun valmiina en sellaista löytänyt. Ihan kaikki konit eivät ole siis laitumella, mutta yksi tavoite saavutettu. Tehomäärä on suurempi kuin uusi mallimerkintä ja vääntöäkin volvomaiset 444Nm.  :) Eiköhän tämäkin talvikäyttöön piisaa ainakin vähäksi aikaa. Mainittakoon, että maksimivääntö tulee 4978rpm kohdalla jolloin tehoa 310hp. 3500rpm on noin 175hp & 350Nm, eli vääntökäyrän pitäisi olla varsin ajettava. Tällä kertaa auto kävi Muuramen R-Motorsportissa, kun Hariselle en olisi sitä tällä aikataululla ehtinyt viedä mitenkään. Molemmilla hyvä tietotaito ja asiakaspalvelu.

Lauantaina olisi tarkoitus käydä ajelemassa.  :nälkä:

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #215 : 24.01.2021, 10:55:02 »
Tämmöstä eilen:
https://www.facebook.com/markkospecial/videos/432577701424811/

Kirjoittelen seuraavaan Volvo-kerhon jäsenlehteen pidemmän tarinan reissusta, ehkä jotain tännekin.  ;)

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #216 : 24.01.2021, 11:09:49 »
Voe, sehän karjuu jo kivasti  :D

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #217 : 24.01.2021, 11:36:54 »
Upea peli  :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #218 : 26.01.2021, 17:48:33 »
Voe, sehän karjuu jo kivasti  :D
Joo, alkaa jo melkein kuulostaa siltä miltä se ehkä näyttää.  :D

Upea peli  :)
Kiitos

Pienen pojan haave siis toteutui, kun tuli mahdollisuus päästä ajamaan oikeaan kilpailuun ”B-ryhmän rallihirmulla” vaikkei ole 1980-lukua elänyt kuin muutaman kuukauden. Ajettiin siis 00-autona Joutsassa. Aamulla käytiin kiertämässä reitti läpi muitten nuotittajien seassa sitä samalla harjoitellen. Katsastus sujui hyvin ja lähtöä odotellessa oli aikaa syödä eväitä. Corolla, Carina vai mikä se oli vuoksi yleisöä ei paikalla ollut ja muutenkin oli hiljaista kaikkien pysytellessä omilla varikkopaikoillaan. Hyvä niin, mutta toisaalta autojen katselu ja juttelu ihmisten kanssa on ollut yksi olennainen osa harrastamista. Ehkä se siitä taas helpottuu.

Ykköspätkä aloitettiin rauhallisesti uuteen moottoriin ja pitoon tutustuen. Tulipa tehtyä muutama täysjarrutus suorallakin, ihan vain pitoa testatakseen, koska olimme ensimmäinen auto piikkirenkailla reitillä ja ensimetrit piikeillä tänä talvena tuli ajettua tallista trailerille edellisenä iltana. Kartturin sykemittari oli silti noussut lukemiin, joita yleensä on vain kuljettajalla! Kakkoselle lähdettiin ajamaan vähän kovempaa ja kun tiekin oli tutumpaa, hauskaa oli. Jäädytetyllä jokkis- ja sprint-radalla sai piirtää ihan omat viivat takana tulleiden hämmästeltäviksi.

Huoltotauon jälkeen ajettiin 1 ja 2 pätkät uudestaan. Kolmosesta ei erityistä mainittavaa jäänyt mieleen. Nyt mentiin vähän kovempaa, mutta ihmettelin, että näinkö äkkiä tehoon tottuu? Nelosta ei sen sijaan päästy maaliin asti, puolivälin korkea hyppy koitui kohtaloksi… Sen jälkeen seuraavassa jarrutuksessa tuntui jotenkin oudolta, ensimmäisenä tuli mieleen menikö meiltä rengas? Auto kampesi reilusti vasemmalle ja oli pakko ajaa seuraavan sulkusiiman ali pois tieltä. Kartturin takapyörä oli taittunut alle? Vetonivel oli todennäköisesti hypyssä katkennut, koska muuta osumaa ei tullut. Siitä pari sataa metriä oli sitten pyöränlaakeri alkanut purkautumaan, mutta onneksi jarrulevy piti pyörän sen verran paikoillaan, ettei se kokonaan päässyt karkuun. Muutama kilometri jäi ajamatta kilpailusta. Hauskaa oli ja mukava päivä kaikin puolin muuten. On se vaan kiva päästä välillä vähän ajelemaan. 

Jälkikäteen tutkiessa kävi ilmi, että hukkaportin ohjausletkut oli palaneet poikki, joten oltiin ajettu ns. peruspaineilla ilmeisesti molemmat toisen kierroksen pätkät. Satakunta hevosta oli siis ollut laitumella ja ihmetys tehoon tottumisesta ei ollut mielikuvitusta. Osia etsiessä tajusin myös, että mullahan on vaparin vetoakselit tässä. Ratkaisua nivelen kestoon ne ei välttämättä tuo, mutta tuossa näkyi ruosteraita, eli oli jo vanha murtuman alku. Kaverilta onneksi jo löytyi Turbon akselit ja kun saan ne paikalleen pääsee autokin takaisin talliin. Nyt se odottaa vielä kärryn päällä ilman yhtä pyörää... Pitäisköhän ne ottaa jatkossa matkaan mukaan varalle, jos näitä rupeaa menemään? Vararenkaatkin ois aika kiva, ei ole kuin nuo neljä alle sopivaa tällä hetkellä. Virgot ei mokomat mahdu pyörimään, kun ne ottaa jarrusatuloihin kiinni, eikä viitsisi vaihdella edestakaisin.

Loppuun isän kuvaama pätkä sekä incar kakkospätkältä olkaa hyvät:

https://youtu.be/f0qXjrBO5v0

Kiitokset järjestäjille kisasta ja yhteistyökumppaneille tuesta.

Niin ja täytyy vielä mainita, että ihan erilainen fiilis tulee maisemanvaihtopoljinta painaessa tuolla lumisten puitten välissä kuin isolla tiellä.  :)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #219 : 27.01.2021, 07:44:07 »
Tämä on kyllä härskin näköinen ja kuuloinen peli. Äänissä on paljon samaa kuin vanhaan hyvään aikaan ralliautoissa.

Oletko miettinyt vielä Evo2 versiota? Tuli mieleen että olisikohan 850 AWD mallin laatikosta modattavissa niin että sai vedon myös eteen. Sinne jos nakkaisi sitten AWD mallin perän viskon kanssa. Tietty menisi keulan alusta täysin uusiksi.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa h4nkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Dieselisti
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #220 : 27.01.2021, 09:46:09 »
Mahtava projekti kaikkinensa!  :o
Jostain syystä tuo pikkuvolvo on lähellä sydäntä, vaikka vain yhden olenkin omistanut..  S*
Takavetoisia menneitä:142 Deluxe 1971-> 144 GL 1972-> 340 GL 1987-> 245 SE 1993
Etuvetoisia menneitä: V70 Tdi 1998->440Tbo 1990-> 460 1,8i 1994-> V40 D2 2014-> V50 D5 2008->V70 D3 2013->S60 D3 2011

Nyt käytössä:  XC60 2014 ja volkkari

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #221 : 27.01.2021, 11:22:20 »
Tuo turboviive on hyvin ajan hengen mukainen :D.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #222 : 27.01.2021, 11:37:00 »
Vielä kun hyvä auto saisi hyvän kuskin  ;)
Vitsi sitten oikeasti ^^

Todella hienon kuuloinen ja vauhtiakin näyttää keräävän hyvin.
Itse ajanut toyotan mr2:lla ja ei anna takaraivo uskallusta ajaa niin kovaa kun sellaisella autolla missä moottori edessä.
Pelkää puskemista.

Toi vetari on niin motorsporttia, mitä tuppaa käymään yleensä kun lähdetään ajamaan.
Komea menopeli kieltämättä  P>

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #223 : 11.02.2022, 18:04:19 »
Huomenna tarkoitus käydä vähän ajelemassa.  :nälkä:
Auton voi ehkäpä nähdä Keski-Suomalaisilla sorateillä nollat ovissa?

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #224 : 13.02.2022, 19:26:43 »
Oletko miettinyt vielä Evo2 versiota? Tuli mieleen että olisikohan 850 AWD mallin laatikosta modattavissa niin että sai vedon myös eteen.
Kiitos kommenteista.
Tää 4wd on jännä aihe, koska on aiheuttanut useamman kerran samantyylisiä kysymyksiä ja toki itsekin nelivetoa joskus pohdin. Koska moottori on samoin päin kuin 850:ssä, kardaani lähtis taaksepäin ja ei siksi ole mahdollista. Jos paketin kääntäisi, muuttuisi myös kulkusuunta.

Todella hienon kuuloinen ja vauhtiakin näyttää keräävän hyvin.
Itse ajanut toyotan mr2:lla ja ei anna takaraivo uskallusta ajaa niin kovaa kun sellaisella autolla missä moottori edessä.
Pelkää puskemista.
Samaa mieltä, että ei uskalla ajaa niin kovaa kun vois.  :D Tosin tämä ei ole paha puskemaan, paitsi jos kesken mutkan hyppää jarrulle. Itse asiassa tykkäisin mieluummin ajaa tällä kuin 240:llä.

Eilen käytiin tosiaan ajamassa Leivonmäellä järjestetty Lapwall ralli 0-autona ja nyt päästiin maaliin saakka. Ei hajonnut vetoniveliä tai mitään muutakaan suurempaa. Pikkuremonttia kyllä tuli, mutta kuuluu lajiin tai pitäiskö sanoa "tuotekehitykseen". Nyt voinee siis ainakin sanoa tämän olevan ihan oikea ralliauto.

Kirjoittelen vielä pidemmän koosteen, kunhan pääsen tietokoneelle. Tää ihmevempulalla (lue älypuhelimelle) kirjoittelu ei oo mun juttu...

https://nutspix.com/?sivu=leivonmaki2022

https://zoomailija.kuvat.fi/kuvat/LAPWALL%20RALLI,%20Leivonm%C3%A4ki/LAPWALL%20RALLI,LEIVONM%C3%84KI%20003.jpg

https://jmartiskainen.kuvat.fi/kuvat/2022/Lapwall%20Ralli/1H8A8372.jpg

 

Carcom Oy  Ateho