Proturbo  Autodiagnoosi

Xenoneista juttua

  • 410 Vastauksia
  • 132174 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 765
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenoneista juttua
« Vastaus #360 : 01.05.2015, 17:59:23 »
Ton ikänen vaatii jo automaattisen säädön. Semmonenhan siellä voi olla Halogeeneillakin kaiketi?
Pitäiskö taka-akselistosta löytyä ns.säätötangot? Vai mistä löytyis..?
Paikallaan olevien lamppujen taustoja en ole katsonut että onko säätö moottoreissa piuhoja.
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa rampe13

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenoneista juttua
« Vastaus #361 : 01.05.2015, 18:18:37 »
ei halogeeneissa ikinä ole ollut automaattista ajovalojen tasosäätöä, ainakaan euroopan malleissa, epäilen että usa vielä vähemmän

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Vs: Xenoneista juttua
« Vastaus #362 : 01.05.2015, 18:28:09 »
Pitäiskö taka-akselistosta löytyä ns.säätötangot? Vai mistä löytyis..?
Paikallaan olevien lamppujen taustoja en ole katsonut että onko säätö moottoreissa piuhoja.
Siellä taitaa olla etu ja taka-akselilla anturit jotka haistelevat missä asennossa auto kulkee. Siittä ei ole hajuakaan että missä ne siellä on.
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 765
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenoneista juttua
« Vastaus #363 : 01.05.2015, 20:48:05 »
Lainaus
ei halogeeneissa ikinä ole ollut automaattista ajovalojen tasosäätöä, ainakaan euroopan malleissa, epäilen että usa vielä vähemmän

Lainaus
Siellä taitaa olla etu ja taka-akselilla anturit jotka haistelevat missä asennossa auto kulkee. Siittä ei ole hajuakaan että missä ne siellä on

Tarkemmin kävin katsomassa paikallaan olevia umpioita. Niissä ei ole muuta kuin manuaalisäätö pellin alla eli ei sähkösäätöjä..
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 765
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenoneista juttua
« Vastaus #364 : 03.05.2015, 23:34:14 »
Jatketaas kyselyä..

1. Elikkäs: JOS minulla olisi autossani ohjaamossa valojen korkeuden säätörulla ja laittaisin halogeeni umpioiden tilalle originel-xenon umpiot ja saisin viel ne palamaan niin olisiko paketti sellainen että katsastus setäkin sen hyväksyy?  Vai onko olemassa vielä joitakin muita kompastuskiviä?

2. Onkohan olemassa ns.valmiutta tuolle säätömekanismin rakentamiselle? Eli katkaisinpaneeli sellaiseksi jossa on se säätörulla ja onko konehuoneessa pistokkeita säätömoottoreita varten?

3. Nyt varmaan moni miettii että miksi pitää olla noin vaikeeta.. Noh., aattelin laittaa -03:seen nuo facelift valot eli hieman nuorentaa keulan ilmettä.. Tuli sitten ilmoitus eteen jossa myytiin isompaa tavaraläjää jotka irroiteltu -06:sta autosta.. Tavaraläjässä oli myös nämä ko.umpiot ja koko läjästä sovittiin kaupat. Tavaroita kun menin sitten noutamaan paikan päällä paljastuikin että nämä ajovaloumpiot olivat originel-xenonit.. vähä siinä hiljaa mietiskelin ja nieleskelin ja ei muutakun tavarat kyytiin ja kotiin.. matkalla sitten hoksasin että minäpä se en taidakkaan nyt näitä umpioista hyötyä juuri tämän yhden puutteen takia., eli juuri tämä korkeudensäätö puuttuu.., enpä kehannut enää asiasta ruveta soittelemaan vaan aattelin että jospa minä vielä jotakin näillä teen mutta mutta... jotenkin alkaa nyt epätoivo vallata mielen että niinköhän tuli työnnettyä kädet meleko syvälle siihen ihteensä...  :facepalm:
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Xenoneista juttua
« Vastaus #365 : 04.05.2015, 00:19:15 »
Jatketaas kyselyä..

1. Elikkäs: JOS minulla olisi autossani ohjaamossa valojen korkeuden säätörulla ja laittaisin halogeeni umpioiden tilalle originel-xenon umpiot ja saisin viel ne palamaan niin olisiko paketti sellainen että katsastus setäkin sen hyväksyy?  Vai onko olemassa vielä joitakin muita kompastuskiviä?

Tuohon sun 99 malliseen autoon tuo on laillinen, mikäli pesimet ovat kunnossa.
Automaattinen korkeudensäätö vaaditaan 1.10.1998 jälkeen tulleissa uusissa autotyypeissä ja kaikissa 1.10.2000 jälkeen.

Lainaus
2. Onkohan olemassa ns.valmiutta tuolle säätömekanismin rakentamiselle? Eli katkaisinpaneeli sellaiseksi jossa on se säätörulla ja onko konehuoneessa pistokkeita säätömoottoreita varten?

Jostain hellan kataloogista bongasin jälkiasennettavan korkeudensäätösarjan. Jostainsyystä mulle on jäänyt mieleen että se oli jokin camper varuste, eli asuntoautoihin tarkoitettu.

Lainaus
3. Nyt varmaan moni miettii että miksi pitää olla noin vaikeeta.. Noh., aattelin laittaa -03:seen nuo facelift valot eli hieman nuorentaa keulan ilmettä.. Tuli sitten ilmoitus eteen jossa myytiin isompaa tavaraläjää jotka irroiteltu -06:sta autosta.. Tavaraläjässä oli myös nämä ko.umpiot ja koko läjästä sovittiin kaupat. Tavaroita kun menin sitten noutamaan paikan päällä paljastuikin että nämä ajovaloumpiot olivat originel-xenonit.. vähä siinä hiljaa mietiskelin ja nieleskelin ja ei muutakun tavarat kyytiin ja kotiin.. matkalla sitten hoksasin että minäpä se en taidakkaan nyt näitä umpioista hyötyä juuri tämän yhden puutteen takia., eli juuri tämä korkeudensäätö puuttuu.., enpä kehannut enää asiasta ruveta soittelemaan vaan aattelin että jospa minä vielä jotakin näillä teen mutta mutta... jotenkin alkaa nyt epätoivo vallata mielen että niinköhän tuli työnnettyä kädet meleko syvälle siihen ihteensä...  :facepalm:

Mulla on viralliset linssimalliset xenon umpiot -07 mallisessa autossa, katsastusmiehelle se kelpasi vaikkei automaattista korkeudensäätöä ole, vain säätörulla. TArkalleenottaenhan tuo on laiton, mutta kun korkeudensäädön muistaa aina tehdä kun sille on tarvetta, niin haittaahan tuosta ei muille ole (sen enempää kuin xenonvaloista muutenkaan).

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 765
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenoneista juttua
« Vastaus #366 : 04.05.2015, 09:03:02 »
Lainaus
katsastusmiehelle se kelpasi vaikkei automaattista korkeudensäätöä ole, vain säätörulla. TArkalleenottaenhan tuo on laiton, mutta kun korkeudensäädön muistaa aina tehdä kun sille on tarvetta, niin haittaahan tuosta ei muille ole (sen enempää kuin xenonvaloista muutenkaan).
Elikkäs tuo säätörullalla varustettu korkeudensäätö on riittänyt... Tämäpä juttu alkaa puolestani olla loppuun käsitelty, autotallin lattialla lojuu pari minulle tarpeetonta umpiota..  Nyt jos jollakin heräsi mielenkiinto päivittää halogeeni lamput alkuperäisiin xenoneihin niin saa lähestyä yv:llä tai puhelimitse.. Ilmoituskin löytyy markkinapaikalta..  :hello: 

Kiitoksia infosta asiaani koskien!
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa Pietilä

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenoneista juttua
« Vastaus #367 : 17.07.2015, 15:32:15 »
Onkos porukka päivitellyt  nuita D3S polttimoita?  Vähän tekis mieli itsellä saada tuota valoa valkoisemmaksi. Nuo alkuperäiset taitaa olla luokkaa 4300K.  Philipsiltä/Osramilta sais tuota 5000K luokkaa olevia,  200-300e hintaa/pari.

6000K varmaan menisi jo liian sinertäväksi, tai tiedä sitten voisi olla myös hyvätkin.


Ebaysta kyllä löytyy sit jotain  (Kiinan ihme?) polttimoita jopa 30e hintaan. Mitenhän näiden kanssa, turha varmaan edes kokeilla, vai onko jollain nuista kokemuksia?

Poissa magrilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 502
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenoneista juttua
« Vastaus #368 : 30.10.2015, 00:31:20 »
Onkos porukka päivitellyt  nuita D3S polttimoita?  Vähän tekis mieli itsellä saada tuota valoa valkoisemmaksi. Nuo alkuperäiset taitaa olla luokkaa 4300K.  Philipsiltä/Osramilta sais tuota 5000K luokkaa olevia,  200-300e hintaa/pari.

6000K varmaan menisi jo liian sinertäväksi, tai tiedä sitten voisi olla myös hyvätkin.


Ebaysta kyllä löytyy sit jotain  (Kiinan ihme?) polttimoita jopa 30e hintaan. Mitenhän näiden kanssa, turha varmaan edes kokeilla, vai onko jollain nuista kokemuksia?

Itsellä sattui myös silmään ebaystä noita D2S polttimoita. Mielenkiintoa herätti etenkin 55W polttimot. Autossa tällä hetkellä 35W polttimot. Tarviiko auton alkuperäistä ballastia alkaa vaihtamaan jos haluaa noi 55W polttimot tilalle joskus? Sulake näyttäisi riittävän noille 55wattisille, tuota ballastia aloin vaan miettimään.
Audi S3 2.0 TFSI Quattro 2018

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4645
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Xenoneista juttua
« Vastaus #369 : 30.10.2015, 07:12:13 »
Itsellä sattui myös silmään ebaystä noita D2S polttimoita. Mielenkiintoa herätti etenkin 55W polttimot. Autossa tällä hetkellä 35W polttimot. Tarviiko auton alkuperäistä ballastia alkaa vaihtamaan jos haluaa noi 55W polttimot tilalle joskus? Sulake näyttäisi riittävän noille 55wattisille, tuota ballastia aloin vaan miettimään.

Pitää vaihtaa,  ei syty tuolla kombinaatiolla.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Xenoneista juttua
« Vastaus #370 : 30.10.2015, 09:05:59 »
Pitää vaihtaa,  ei syty tuolla kombinaatiolla.

Kyllä ainakin mun kokemusten mukaan 55W polttimo toimii 35W ballastin kanssa ihan normaalisti. Ehkä hieman hitaammin kirkastuu täyteen kirkkauteen, mutta lamppujen välillä on muutenkin tuossa eroja.

Ja 35W polttimo 55W ballastilla, tosin hieman kirkkaampana ja lämpimämmän sävyisenä kuin 35W ballastilla, ja kuulemma polttoikää ei ole syytä odottaa yhtäpaljon kuin vakiona.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Xenoneista juttua
« Vastaus #371 : 30.10.2015, 10:27:28 »
Pitää vaihtaa,  ei syty tuolla kombinaatiolla.

Kyllä se syttyy, hitaammin vaan.

Poissa magrilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 502
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenoneista juttua
« Vastaus #372 : 30.10.2015, 12:11:13 »
Ihan varuilta kysyin vain, ettei sitten käräytä ballastia tai muita johtoja ton vaihdon seurauksena. Hyvä jos toimii ilman ballastin vaihtoa, ei mua haittaa, että se kirkastuu hitaammin, lähivaloista kuitenkin kyse.
Audi S3 2.0 TFSI Quattro 2018

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Xenoneista juttua
« Vastaus #373 : 30.10.2015, 12:58:44 »
Ihan varuilta kysyin vain, ettei sitten käräytä ballastia tai muita johtoja ton vaihdon seurauksena. Hyvä jos toimii ilman ballastin vaihtoa, ei mua haittaa, että se kirkastuu hitaammin, lähivaloista kuitenkin kyse.

Virrankuluttajaa suurentamalla (polttimoa) ei ole mitään vaikutusta toimintaan, polttimo palaa niinkuin ennenkin, mutta jos polttimo on esim. 100w ja ballasti 35w niin polttimo palaa tuolla 35w teholla, koska ballasti kykenee antamaan vain sen 35w

Eli ero 35w ja 100w polttimon välillä on mitätön. Mutta jos vertaillaan 35w polttimoa, 35w ja 55w ballastia niin ero on huomattava, mutta sitten taas ballastia suurentamalla polttimon elinikä vähenee.

Pientä nyrkkisääntöä johtojen paksuudesta ja niiden virrankestosta;

1.5mm2 = 10A
2.5mm2 = 16A
4mm2 = 20A

Eli jos ballasteille on otettu virta auton omista 1.5mm2 johdoista (kummallekkin ballastille omat piuhat) niin ei ole mitään kärvähtämisen vaaraa, koska normaalit ballastit piikkaa syttymisvaiheessa n.4A/ballasti ja tasoittuu n.3.5A. Ja vaikka olisi jotkut nopeasti syttyvät ballastit (jotka itsellä on lisäpitkissä) niin nekin piikkaavat syttymisvaiheessa n.8A/ballasti ja tasoittuu lopulta tuonne 4A nurkille, eli niilläkään ei ole pelkoa kärvähtämisestä :)

Poissa magrilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 502
  • www.vrcf.fi
Vs: Xenoneista juttua
« Vastaus #374 : 30.10.2015, 15:55:27 »
Virrankuluttajaa suurentamalla (polttimoa) ei ole mitään vaikutusta toimintaan, polttimo palaa niinkuin ennenkin, mutta jos polttimo on esim. 100w ja ballasti 35w niin polttimo palaa tuolla 35w teholla, koska ballasti kykenee antamaan vain sen 35w.

Mutta jos tuo auton oma ballasti antaa virtaa vain tuon 35w niin onko mitään hyötyä iskeä sinne 55 wattista polttimoa? Koska nimenomaan tehokkaampaa ja kirkkaampaa valoa haen noilla isompi wattisilla polttimoilla.
Audi S3 2.0 TFSI Quattro 2018

 

Kulkukoira  Proturbo