Carcom Oy  Elekma

Volvo 245 GLT -90

  • 274 Vastauksia
  • 87267 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #150 : 15.10.2011, 20:36:36 »
Taisin keksiä missä mättää.
Bilteman luettelosta katsoin että kahta eri mallia.

Volvo B230 kat
-89
90-

Jospa volvoni on tehty vuoden -89 osilla mutta rekisteröity vasta -90
Ja koska olen katsonut motonetistä vuoden 90 vuosimallilla, ei se näytä -89 olevaa kiinteälaipallista.
Toimis nyt noi motonetin sivut >:(

No hyvä tietää jatkossa että todellinen vuosimalli on 1989 ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4113
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #151 : 15.10.2011, 21:51:46 »
Onko runkonumeron kirjain K=89 vai L=90 ?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #152 : 15.10.2011, 22:07:16 »
Pitää käydä katsomassa kohta kun kerkeen.

Ainiin, vaihdoin myös toisen kaasujousen takaluukkuun. Otin kaverin pihalla makaavasta 245 -79:stä jossa vain yksi pumppu (kevyempi luukku) :o. Alkuperäinen 32vuotta vanha pumppu parempi kuin bilteman uusi ;D
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #153 : 15.10.2011, 22:32:16 »
L kirjain on mutta käyttöönottopäivä 18.1.1990 eli kohtelen autoa tästä eteenpäin varaosatiskillä 1989 mallisena/ tarkistan asian ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #154 : 16.10.2011, 00:54:40 »
L kirjain on
Kyllä mä tähän luottaisin "hiukan" enemmän kuin Motonetin Bilteman luetteloon.

e: lukihäiriön pukkasi..
« Viimeksi muokattu: 16.10.2011, 01:06:31 kirjoittanut Kisko »
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #155 : 16.10.2011, 01:06:36 »
No joo mutta jos bilteman luettelo sanoo että vuoteen 89 asti on erilainen etuputki kuin uudemmissa ja mulla on nyt väärä putki niin... Ei mitään uutta että volvo laittaa autoihin niitä osia mitä hyllystä löytyy ::).
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #156 : 16.10.2011, 01:13:30 »
Idealamppu syttyi miten toimisi uusikin putki paremmin. Vingulla teen viisteen katalysaattorin laippaan. Toimii kartio tiivistys ja toimii edelleen suoralaippainenkin tarpeen vaatiessa :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #157 : 16.10.2011, 11:05:41 »
Joo kartiot on kaikista parhaat putkiston tiivistyksessä. Aikanaan ***tuunnuin vuotaviin laippatiivistyksiin 300:ssa ja kun oli aika heittää vuotava keskipönttö mäkeen ja korvata putkella, tein liitoksiin sorvilla kartiot ja samantien pitää ilman mitään tiivisteitä :pomo: Kartiot hitsasin putken päihin, nämä sitten puristettiin yhteen peruslaipoilla jotka irtonaisina putken ympärillä.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #158 : 16.10.2011, 11:36:13 »
Dääm!
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #159 : 16.10.2011, 21:26:48 »
Aamulla kävin pajalla hitsaamassa laipan takaisin pakoputkeen. Samalla sai kolisevat lämpösuojat kyytiä rälläkällä :P. Täysin hyväkuntoinen putki nyt. Pitää kai vaan vaihtaa takaisin ::). Kyl se uudella tiivisteellä ja pakoputkitahnalla pitää.

Sitten jatkui päivä jakohihnan ja vesipumpun vaihdolla. Tuulitunnelin ruuvit piti porata irti :P. Vanha hihna oli ihan hyvännäköinen loppujen lopuks. Kilometrit ei ollu täynnä vaikka vuosia onkin takana. Kiristäjässä oli pieni välys ja kun antoi vauhtia niin särähti hieman eli se oli hyvä vaihtaa. Kampiakselin pultin aukaisin isolla räikällä. Vaihde ja käkkäri päälle, hylsy ja räikkä asemiin ja kunnon isku räikkään. Hieman eri tiukkuus kuin d24:ssä :D. Takaisin laitoin kierrelukitteen kanssa 60Nm + 60astetta.

Vesipumpun vaihtokin onnistui melkein kerralla. Vaihdoin pumpun, kampesin ylätiivisteen vasaran varren avulla tiukkaan ja pultit kiinni. Laitoin vettä koneeseen ja hyvältä näytti. Sitten pakkasnesteetkin mukaan ja lämpiämään. Aluksi ei vuotanut mutta sitten kun lämpesi enemmän ja paine kasvoi, alkoi pakosarjaan roiskumaan vettä. Höyryn hälvettyä paikallistin vuodon sisäkennolle menevään putken liitokseen. Nyhräsin putken irti pakosarjan takana olevasta kiinnikkeestä ja vedin irti pumpusta. Tiiviste oli jäänyt putken reunan tielle ja oli leikkautunut poikki. :-\
 Miljoonalaatikosta löytyi täysin samanlainen tiiviste jonka pistin tällä kertaa putken päälle enkä vesipumppuun. Kiinni, vedet koneeseen ja nyt pysyy vedet sisällä. Lämpöäkin tuli tutulla tavalla eli sai vähentää aika pian lämpöjä. :)
Vettä meni puolillaan ollut 3l pönttö 50%:sta, 3l raakaa 100% nestettä ja himpun vajaa 3l vettä.

Mutta nyt tyhjäkäynti on 1500rpm >:(. Ihana LH-jet :D.
Alkoi samana päivänä kun pakoputki meni poikki / poistin kylmä-kuuma säätimen ilmanputsarista.
Kivasti menee vitosella vajaa 50km/h vaikka kaasu ylhäällä. Kaupunki vakkari :D.
Kun lämmitin konetta ja pidin kierroksia tasakaasulla 2500rpm, hiipui kierrokset 2200 vaikka kaasun asento pysyi tasan samana. Olen huomannut saman ajossa eli hyytyy hieman ja pitää painaa kaasua lisää.
 Lämpöanturin vaihdan kunhan saan imusarjan irti. Ihan mahdoton yrittää kylmäkäynnistyssuuttimen ja muiden härpäkkeiden välistä saada edes johtoa irti :P. Ja sitten vaihdan tuon vanhan putken takaisin. Jos vaikka vuotaa ilmaa liitoksista lambdalle ::)

Edit: Kilometrejä mittarissa 347 000km. Todellista mittarissa onkin sit jo 380 000km
« Viimeksi muokattu: 19.10.2011, 00:16:59 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #160 : 18.10.2011, 19:56:21 »
Hermostuin kun ei meinannut toimia ja ajoin mökille aikeina että korjaan tämän nyt. Matkalla kävin motonetissa ostamassa pakoputken- ja imusarjan tiivisteet.
Menomatkalla vedossa oli selkeitä eroja hetkittäin. Välillä meni pintakaasulla 120 ja välillä taas sai painaa reippaasti että meni edes 100km/h. Ja tyhjäkäynti 1100-1500rpm (ei edes uudelleen käynnistys auttanut)
No mökille päästyäni, otin etuputken irti. Pistin vanhan korjatun putken uusilla tiivisteillä ja pakoputkitahnan kanssa paikalleen. Ei enää vuoda yhtään ennen lambdaa. Mutta vuoti ensimmäisen äänenvaimentimen ja takaylityksen paikkeilta. Kaivoin tallista jo vuoden siellä olleen pahvilaatikon:
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/Kuva504.jpg
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/Kuva505.jpg :P

Vanha putki rälläkällä pois ja uusi tilalle. Aika nopea homma oli kun osat käy kunnolla keskenään :P
Täysin tiivis putkisto nyt.

Sitten menin varaosalankun alle. Irroitin lambdan johdot konehuoneesta, pujotin 22mm lenkkiavaimen lenkistä johdot läpi ja siten sain lenkkipään lambdaan kiinni. Sitten vaan potkaisin vähän niin aukes ihan helposti. Suosittelen muillekkin tätä keinoa ;)
Eli vaihdoin lambda-anturin viimeksi ajossa toimineeseen (molemmat boschilaisia).

Sitten innostuin ja otin imusarjan pois.
http://i163.photobucket.com/albums/t291/huikkoster/Volvo%20245/Kuva506.jpg

Vaihdoin imusarjan tiivisteen, ruiskun lämpöanturin varaosalankusta peräisin olevaan ja samalla vaihdoin koko imusarjan suuttimineen.

Tämän operaation jälkeen kokeilin miten toimii.
-Lähtee käyntiin kolmannella pyörähdyksellä kuten kuuluukin (ennen neljäs tai jopa viides)
-Käy nätisti 900rpm heti startista (aikaisemmin rytkytti 500rpm josta nosti sitten 900)
-Ei hytky kone enää tyhjäkäynnillä
-Vetää tasaisesti
-0-100km/h aika parani 16-17sekunnista luvattuun 14sekuntiin *taavih->

Eli joko tuo lämpöanturi tai suutinvika on vaivannut pidempään. :P

Olin todella iloinen kun ajelin kotiin. Sitten 30km jälkeen syttyi lambdavalo ja totesin autossa kovaan ääneen että VIT**!! ;D
Edelleen 212 koodia tarjoaa.
Ja nyt tästä tulee oma topic korjaamopuolelle :facepalm:
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #161 : 19.10.2011, 00:21:07 »
TVS antoi hyvän vinkin missä vika saattaa olla eli lambdan lämmityksen sulake. Huomenna tarkistan sen.

Mietin tuossa että paljonkos volvolla on nyt ajettu. Mittarissa on 347 000km ja muutama satku päälle.
Mutta vaihdoin mittarin noin tasan vuosi sitten jolloin lukema putosi 364000 -->331000 eli 33000km pois.

347000 +33000 = 380000. 16000km ekana vuotena kun kortin sain :)
« Viimeksi muokattu: 19.10.2011, 00:39:24 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #162 : 19.10.2011, 15:07:57 »
Virittelin matkustajan jalkatilaan valon. Se oli mulla siellä ennenkin mutta jokin meni kytkennöissä pieleen ja se söi akun tyhjäksi. Nyt tein saman kytkennän uudelleen, uusilla liittimillä ja johdoilla. Syttyy joko oven avauksesta tai sitten kojelaudan sisävalokatkaisijasta :)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #163 : 21.10.2011, 19:30:19 »
Ja tänään taas alkoi tuo valo temppuilemaan. Aamulla toimi oikein mutta nyt illalla huomasin että lattiavalo paloi vaikka muut ei. Sitten kun pistin kattovalot päälle, se valo sammui. Otin sitten johdot taas irti. Mitä vaikeaa on kytkeä lamppu johon tulee kaksi johtoa :facepalm:
Edit:
Näin sen olen mielestäni kytkenyt
« Viimeksi muokattu: 21.10.2011, 19:50:08 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5758
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 245 GLT -90
« Vastaus #164 : 24.10.2011, 17:29:20 »
Operoin hieman eturengasta. Se täristi ja vuoti ilmaa vanteen välistä. Nyt kun olen rengasfirmassa töissä niin otin renkaan pois vanteelta, lekalla suoristin yhden lommon ja vingulla putsasin ruosteet kumia vasten tulevasta pinnasta.
Painoja olisi tarvinnut ennen suoristusta 80 ja 120g. Muutama taktinen lekan hujautus ja paino määrät tipahti 30 ja 55 :D.
Nyt jos vielä vuotaa niin paikkavaahtoa pullollinen sisään ::)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Elekma  Autoracing