Viikonloppuna tuli koeajettu XC90 T8 Ocean Race mallia.
Kokoisekseen autoksi, mikä on siis huomattavasti XC60 suurempi, auto oli todella ketterä. Ihan eri maata kuin uusi Q7, mikä menee kuin panssarivaunu.
Minua ainakin ihastutti tuo hiljaisuus kaupunkiajossa sähkömoottorilla, vaikka ei sitä riittänyt kuin 20-30 kilsaa ajotavasta riippuen.
Liukkailla talvikeleillä ja kitkoilla etu- ja takapää toimivat loistavasti yhteen AWD-asetuksella.
Hybrid-asetus taas käyttää ensisijaisesti takapyörien sähkömoottoria, minkä huomaan mukavina sladeina hiljaisissa nopeuksissa, ihan niin kuin vanhaan hyvään takavetoisten aikaan.
Tuo reilu 400 hp kokonaisteho on kyllä mahtava kun lataa kaasun pohjaan rampissa tai maantiellä 80 nopeudessa.
Lataus on yllättävän nopeaa ainakin 16A töpselistä.
Uuden ilmajousitteisen alusta haluan nostaa esiin aivan erinomaisena ratkaisuna, toimiloistavasti säätäen korkeutta ja jäykkyyttä eri ajomoodeillla.
Kojelautaan on tullut monia uusia softaherkkuja, joista makein varmaan tuo iso täyskosketusnäyttö keskipaneelissa.
Kokonaiskuva jäi todella miellyttäväksi ja valitsisin XC90 ehdottomasti ennen Q7 vaikka hintaa on monta kymppiä vähemmän.
Mutta uuteen XC60 verrattuna tuolla 40k€ ei mielestäni saa riittävästi rahalle vastinetta, kun ei ole lisätilan tarvetta.