Race.fi  Puotilan autokorjaamo

B230F käyttöauto viritystä

  • 480 Vastauksia
  • 198029 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #435 : 19.04.2016, 18:05:03 »
Hammasluvut on 38/19 eli yksi hammas on noin 7 astetta.

Nokka-akselin ajoituksessa 14 astetta.
Täytyy muistaa että nokka-akselilla on 720 astetta

Jos muuttaa nokan ajoitusta, niin eikö sytkäkin muutu vai kuinka se menee?

Jos autossasi on LH 2.2 niin sytkän ajoitus muuttuu.
LH2.2 tunnistaa virranjakajan runkoon menevästä kolminapaisesta kaapelista
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Masutus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • Justihi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #436 : 19.04.2016, 19:06:51 »
Jos autossasi on LH 2.2 niin sytkän ajoitus muuttuu.

Bendix löytyy omasta :buck2: ja virranjakaja nokan päässä. Taitaa tuo lastutuskin olla melko onnetonta tuon Bendixin kanssa.

Niko_S

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #437 : 05.05.2016, 21:35:24 »
Oma räpellys tällä hetkellä:

B230F Bendix + AW71L

- Polttoaine RE85 (tällä hetkellä muutossarja)
- Polttoainepumppu AEM 320 Lph E85
- Imusarja kohdistettu paremmin kanteen
- Orggis valupakosarja kiillotettu
- Nokka-akseli VX3
- Pakoputkisto tee-se-itse Simons 2:lla läpivirtaavalla vaimentimella
- Katalysaattori on tällä hetkellä poistettu

Käy paremmin, on enemmän tehoa, sekä paljon enemmän alavääntöä.

Pitää virittää lisää, koska vakio suuttimet ovat tapissa etanolilla, ja vakio -530 kansi virtaa huonosti...

Seuraavaksi tulevat isommat suuttimet.


Virittäminen on viimeistään silloin lähtenyt käsistä, kun auton ostohinta (500€) on saatu käytettyä viritykseen...  ::)

Tiedä vaikka olisi tällä hetkellä jopa 125 hv.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #438 : 07.05.2016, 13:21:06 »
Kun aina puhutaan M-nokan "traktoriväännöstä", niin kiinnostaisi nähdä faktaa. Tosiaan vakiomoottorista.

Tekniikan Maailma 16/1984



B200k. Nokkana taitaa kuitenkin olla Y, jota itse suosin turbokäytössä: ahdin jatkaa siitä mihin nokka lopettaa
165Nm 2700rpm

Ei näitä M L T Y nokkia voi oikeasti vapariin laittaa
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #439 : 07.05.2016, 13:29:33 »
Tekniikan Maailma 16/1984

"Sataprosenttisesti onnistuneina uuden Volvo-moottorin käyntiominaisuuksia emme kuitenkaan voi pitää. Kun monet nykymoottorit vetävät puhtaasti jo 1500 kierroksesta ja alempaakin, Volvon voima alkaa vasta 2000r/min paikkeilla. Käytännössä tästä on pientäkiusaa kaupunkiajossa, kadunkulmaa kierrettäessä, jossa Volvon moottori esittää vastalauseensa kakkosvaihteen käytöstä. Toisin sanoen moottorin vetoalue loppuu alapäästä turhan jyrkästi"

Viimeinen lause kertoo aika paljon "sitkeästä alaväännöstä"
Yläkierros tehoa näissä koneissa ei myöskään ole
Pottapyörä ja vääntönokka = Tyhjä arpa...
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #440 : 07.05.2016, 13:53:01 »
Nyt on ihan ohuesti sellainen kutina että vertaus ontuu. Ainoa yhteinen asia B200K:n ja sen josta M-nokka yleensä heivataan mäkeen eli B230F:n välillä on kansi. Jopa B200F ja B230F on jo huomattavan erilaiset veto-ominaisuuksiltaan ja niissä sentään ainoa ero on iskutilavuus, tuossa soppaa sotkee vielä nokkien ero ja kaasari vs. LH joten jatketaan odottelua että joku kaivaa sen aidon M-nokallisen käppyrät jostain.

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1409
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #441 : 07.05.2016, 14:40:26 »
Juu nou hätä.
Kun aina puhutaan M-nokan "traktoriväännöstä", niin kiinnostaisi nähdä faktaa. Tosiaan vakiomoottorista.

Joku muistaakseni joskus minulle täällä lähetti privana M-nokallisen B230F:n käyrät, en vain enään kuollakseenikaan muista kuka, milloin ja missä.

Olisiko tästä apua?

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #442 : 07.05.2016, 19:23:05 »
Nyt on ihan ohuesti sellainen kutina että vertaus ontuu.

Ontuu ja pahasti niin kuin tuossa hyvin perustelit
Silti kun vertaa tuota käyrän muotoa Merlinin lähettämään niin ollaan yllättävän lähellä!
Kyllä nokka-akseli on moottorin sielu joka antaa koneelle luonteen

Mieto
Laimea
Tuhnu
Yllätyksetön
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #443 : 07.05.2016, 19:31:06 »
Minusta M on hyvä nokka B230F -koneeseen. Eihän sillä kiire minnekkään tule, mutta todistetusti sekä 744 että 945 menee M-nokkaisena B230F -moottorilla maantieajolla kohtuullisen helposti liki 8l/100km. 744:lla taisi Huikkoster joskus päästä pidemmän matkan jopa liki 7l/100km.

Oma ysi, B230FB ei manuaalinakaan mennyt koskaan alle 8,5l/100km. Tai taisi se kerran mennä, erittäin reippaalla ajovauhdilla 260km maantietä, oli kulutus 8,4l/100km (ja tämäkin madalletulla kannella). 9l/100km oli pikemminkin maantiellä normaali ja kaupungissa 10+-0,5l

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #444 : 07.05.2016, 19:37:28 »
 auto per nokka on hyvä otanta

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #445 : 07.05.2016, 20:04:03 »
auto per nokka on hyvä otanta
Noh, huono sinällään että muutoin auton fyysinen kunto voi vaihdella.

Niko_S

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #446 : 07.05.2016, 21:10:35 »
auto per nokka on hyvä otanta

Totta, koska jokainen moottori ja nokka-akseli on kulunut hieman eri tavalla.

Pitäisi olla esimerkiksi 10 kpl uusia, M-nokallisia B230F moottoreita, joiden käyristä otettaisiin keskiarvot.
Silloin voitaisiin saada jo sellaisia mittaustuloksia, joista pystyttäisiin tekemään pidemmälle meneviä johtopäätöksiä.

Niin kuin tiedetään, ovat kaikki moottorit ovat yksilöitä.

Onhan niitä käsin rakennettuja moottoreitakin (näin OT:na yleisesti puhuen), joista on saatu uutena ulos eriäviä teho- ja vääntölukemia, vaikka on käytetty samanlaisia osia.

----------------------

Ettei ihan mennä vakionokka keskusteluun, niin esitän omia huomioita VX3 -nokka-akselista bensalla ja kuningas alkoholilla (E85).

VX3:n, kun aikanaan vaihdoin, niin silloin oli kilometrejä oli moottorilla takana 370 - 380 tkm.

Bensalla tuli havaittava ero 2500 - 3000 rpm vääntöalueeseen, ja jopa kiihtyi paremmin.
Vaihteistona siis Aisin Warner kumilanka.

Viime vuoden lokakuussa vaihdoin polttoaineen RE85:een, niin silloin tuo yllämainittu vääntöalue terävöityi hieman,
koska E85:lla tuottaa hieman enemmän vääntöä.

VX3 sopii B230F AW71L + RE85 yhdistelmään, niin että se jokseenkin on toimiva, mutta ei täydellinen. 

Ainakin oma AW71 luistaa pikkaisen noin 1500 rpm asti, jolloin pakat ottavat kiinni, ja alkaa kiihtymään (ei kai 425 tkm ajetulta lootalta voi odottaa liikoja?).

Moottorihan tuossa on muuten ihan vakio 1991 loppuvuodesta tehtaalla kasattu B230 alakerta ja -530 venttiilikansi.
Tosin vakio valupakosarjaa olen jossain vaiheessa kiillotellut, ja imusarjan kohdistanut paremmin kanteen.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #447 : 07.05.2016, 21:32:18 »
Laitettiin B230F raggarirempattuun Mitsun (myös raggarirempattu) 13C kiinni. 0,8 paineilla heti 270 Nm. A-nokalla ja kiinacoolerilla ynnä Re85

Katotaan mihin päästään ensiviikolla, tää on sellainen oppilasprojekti missä ei hiiheesti hifistellä.

Et sillä vaan et ei vaparin viilailussa ole kuin harrastamisen ilo.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2016, 21:35:40 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9000
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #448 : 07.05.2016, 21:40:46 »
Ainakin oma AW71 luistaa pikkaisen noin 1500 rpm asti, jolloin pakat ottavat kiinni, ja alkaa kiihtymään (ei kai 425 tkm ajetulta lootalta voi odottaa liikoja?).

Toivottavasti kuitenkin luistaa lähinnä turbiini eikä laatikon pakat. Muuten ei voi odottaa montaakaan kilometriä lootalta enää.

Ei muuta, jatkakaa.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #449 : 07.05.2016, 22:02:31 »
Et sillä vaan et ei vaparin viilailussa ole kuin harrastamisen ilo.

On siinä sellainen näkökulma että itse ajoin
-polttoaine kulut E85 noin 13e/100km
-auton hankinta+muutos noin 1000e
-verot+vakuutukset 400e/vuosi

Vaatimuksena kuitenkin kotoo-töihin auto joka vetää 7euro lavaa penkit kaadettuina
Ehkä joku etuveto_manuaali_turbo_dieseli olisi hoitanut nämä halvemmalla
Jäi sentään harrastamisen ilo :)
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

 

Ateho  Elekma