RallyBaron  Samppasport

B230F käyttöauto viritystä

  • 480 Vastauksia
  • 198082 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Masutus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • Justihi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #360 : 04.12.2015, 15:44:03 »
Pitääpä vielä kysästä tänne jatkoksi, kun en uuttakaan topikkia viitsinyt aloittaa. Aihe on lievästi lähtenyt rönsyilemään, mutta saisko noista nokista jonkun pienen yhteenvedon.

Itsellä siis juurikin otsikon mukaista juttua. Olis vakio B230F johon olis tarkotus hankkia ainakin nuo perus sähköflekti ja parempi nokka M nokan tilalle. Tämän ja tämän topikin oon nyt silmäillyt läpi.

Eli millasia vaikutuksia eri nokilla tuohon muuten vakioon B230F koneeseen? Ite oon ymmärtänyt suunnilleen näin:
VX3 = Vääntää paremmin ja laajasti, ihan alhaalta asti
D     = Tehoalue korkeammilla kierroksilla verrattuna VX3 ja tyhjäkäynti hiukan "huonompi"
K     = Turhan kireä vakio koneeseen?

Millasia vaikutuksia V ja VX? Entä muut, esim A, B, T yms nokilla verraten?
Lisäksi, onko joku nokka toista parempi jos jatkaa laittelua esimerkiksi putkistolla ja/tai ecun/sytkäboxin muutoksilla? Millä laajin tehoalue, millä paras huippu teho, jne -> millä mitäkin?
Mieluusti ihan tuollaisia tiivistettyjä ja simppeleitä vastauksia, niin pysyy tällanen aloittelijakin kartalla ja sais päätettyä minkä nokan ite hankkis :hello:

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1409
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #361 : 04.12.2015, 16:47:19 »
Pitääpä vielä kysästä tänne jatkoksi, kun en uuttakaan topikkia viitsinyt aloittaa. Aihe on lievästi lähtenyt rönsyilemään, mutta saisko noista nokista jonkun pienen yhteenvedon.

Itsellä siis juurikin otsikon mukaista juttua. Olis vakio B230F johon olis tarkotus hankkia ainakin nuo perus sähköflekti ja parempi nokka M nokan tilalle. Tämän ja tämän topikin oon nyt silmäillyt läpi.

Eli millasia vaikutuksia eri nokilla tuohon muuten vakioon B230F koneeseen? Ite oon ymmärtänyt suunnilleen näin:
VX3 = Vääntää paremmin ja laajasti, ihan alhaalta asti
D     = Tehoalue korkeammilla kierroksilla verrattuna VX3 ja tyhjäkäynti hiukan "huonompi"
K     = Turhan kireä vakio koneeseen?

Millasia vaikutuksia V ja VX? Entä muut, esim A, B, T yms nokilla verraten?
Lisäksi, onko joku nokka toista parempi jos jatkaa laittelua esimerkiksi putkistolla ja/tai ecun/sytkäboxin muutoksilla? Millä laajin tehoalue, millä paras huippu teho, jne -> millä mitäkin?
Mieluusti ihan tuollaisia tiivistettyjä ja simppeleitä vastauksia, niin pysyy tällanen aloittelijakin kartalla ja sais päätettyä minkä nokan ite hankkis :hello:
Minulla on A-nokka-akseli omassa B230F:ssä ja "rähinä" alkaa suurinpiirtein 3000 kierroksen jälkeen. Kiihdytettäessä pysyy sitten komeasti vetoalueella, mutta siltikin olen miettinyt toista nokkaa tilalle. VX3 voisi olla hyv vaihtoehto, myös itselleni? Aiemmassa B200F:ssä oli VX ja siihen se oli hyvä nokka-akseli.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #362 : 04.12.2015, 17:44:55 »
Eli millasia vaikutuksia eri nokilla tuohon muuten vakioon B230F koneeseen? Ite oon ymmärtänyt suunnilleen näin:
VX3 = Vääntää paremmin ja laajasti, ihan alhaalta asti
D     = Tehoalue korkeammilla kierroksilla verrattuna VX3 ja tyhjäkäynti hiukan "huonompi"
K     = Turhan kireä vakio koneeseen?

Olet ymmärtänyt oikein
Viimekesänä tuli kokeiltua muutamia kirjain nokkia+ajoituksia
Finaaliin pääsi D ja V. D-nokka antoin ylärekisterissä hieman enemmän tehoa mutta V-nokka vei voiton laajemmalla vetoalueella
V-nokalla ja nykyisellä ajoitukselle (joka on haettu ajamalla) vetoalue on 1500-5500rpm
VX3 oli mielestäni liian mieto koneeseen jota on vähän viilattu
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2396
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #363 : 04.12.2015, 19:52:20 »
Öö K-nokka on Volvon vakionokka. On se kiree...
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Niko_S

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #364 : 04.12.2015, 21:35:24 »
B230F + VX3 on ollut omasta mielestäni ihan toimiva.
Muuten vakio moottori, mutta pakoputkisto on paremmin virtaava. Polttoaineena RE85.

Vääntöalue alkaa 2500 rpm, ja jatkuu noin 5000 rpm asti.

Hieman hengetön alle tuon 2500 rpm, mitä nyt lähinnä kaupungissa joutuu enemmän käyttämään.
Automaattivaihteisto syö hieman herkkyyttä alakierroksilta, ellei ajele 1. - 2. vaihteella.


Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #365 : 04.12.2015, 22:18:57 »
Öö K-nokka on Volvon vakionokka. On se kiree...

Yksi tykkää traktorista, toinen leikkuupuimurista
-"Ylinokittaminen" ei ole minun laji. (R-sport sarjassa oli K-nokka, tykkäsin mutta en suosittele)

B230F + VX3 on ollut omasta mielestäni ihan toimiva.
Muuten vakio moottori, mutta pakoputkisto on paremmin virtaava. Polttoaineena RE85.

Vääntöalue alkaa 2500 rpm, ja jatkuu noin 5000 rpm asti.

Hieman hengetön alle tuon 2500 rpm, mitä nyt lähinnä kaupungissa joutuu enemmän käyttämään.
Automaattivaihteisto syö hieman herkkyyttä alakierroksilta, ellei ajele 1. - 2. vaihteella.

Oiskohan sulla ollut ajoitus hampaan pielessä?
Itte ajelin ex740 automaatilla ja VX3 etanoli B230f noin vuoden. Cat puuttui putkistosta
+Ihan käypä peli 4,1 perävälityksellä
+Nopeampi kaupungissa kuin manuaali, joutui tosin pitämään imusarja paineen +90kPa
+Etanolia paloi noin 13L/100km aikalailla ajosta riippumatta. Philips Bendix Regina Ihana
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Niko_S

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #366 : 05.12.2015, 01:20:41 »
Oiskohan sulla ollut ajoitus hampaan pielessä?
Itte ajelin ex740 automaatilla ja VX3 etanoli B230f noin vuoden. Cat puuttui putkistosta
+Ihan käypä peli 4,1 perävälityksellä
+Nopeampi kaupungissa kuin manuaali, joutui tosin pitämään imusarja paineen +90kPa
+Etanolia paloi noin 13L/100km aikalailla ajosta riippumatta. Philips Bendix Regina Ihana

- Ei pitäisi olla ajoitus pielessä, kun hihnasta sen olen tarkastanut, ja stroboskoobilla varmistanut.
- Itsellä 4.13 välitys
- Saattaa olla nopeampi kuin manuaali, kun vääntöaluella kulkee aika iloisesti.
   Ihan tuli yllätyksenä, että 24 vuotiaassa, ja yli 420 tkm ajetussa vaparissa olisi tarvetta selkänojalle, kun tulee hentoista kiihtyvyyttä.

Kuningas ranskalainen, Bendix Regina on tässä allekirjoituksen laitteessa.

Tosin ajattelin, että omaan ruoskaan voisi vielä laittaa 531 -venttilikannen, ja mahdollisesti rakentaa / ostaa peltipakosarjan.

Näin siis tässä B230F Käyttöautossa, jota on yritetty virittää mieliteon mukaan...








Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1876
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #367 : 05.12.2015, 09:35:07 »
Tuo K nokkahan on sen b23e "keskimmäinen" vakionokka. Kuulemma ne jättävät vähän turhan ylävireisen koneen pikkukannella.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #368 : 05.12.2015, 11:10:58 »
Niko_S:
Laita puristusta sinne kattilaan samalla jos vaihdat kannen
Mulla 530 kantta laskettu 2,3mm. 531 täytty laskea enemmän jos haluaa samat puristukset
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa miikel

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1017
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #369 : 05.12.2015, 11:19:02 »
Tuo K nokkahan on sen b23e "keskimmäinen" vakionokka. Kuulemma ne jättävät vähän turhan ylävireisen koneen pikkukannella.

Voi tosiaan olla vakiokoneella kauppakassiksi liian järeä. Itsellä k-nokka pitkäisku vinomotissa, kannessa isommat venat ja kanavat tehty. Tuolla kombolla on melkoinen raktori tuolla nokalla, aivan minimikierroksilta rajottimelle asti vääntää. Uskomaton vääntä isolla vaihteella pienilla jengoilla ajettaessa. Kun taas edellinen kone oli a-nokalla ja vakio rojuilla + iso ahdin niin oli liian ylävireinen.

Penkkilapusta tarkistettu, niin 270nm 2tonnin kohdalla jo. Tässä pitää ottaa huomioon, ettei tuo hx40 18# pakopesällä ole kuullukkaa heräämisestä vielä tuolla jengoilla. Eli ns vaparialuetehoa, vaikka onkin matalat puristukset jne. Nokka säädetty aikaiselle.
« Viimeksi muokattu: 05.12.2015, 11:25:57 kirjoittanut miikel »

Poissa Masutus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • Justihi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #370 : 05.12.2015, 11:43:55 »
Mitä eroa on noiden V, VX ja VX3 nokilla toisiinsa verrattuna moottorin käyttäytymisen kannalta. Laaja vetoalue kiinnostaa, eli varmaan joku noista V nokista vois olla sopiva itelle.

Kiinnostaa myös tuo etanoli puoli, mutta en oo kerenny vielä tutustua siihen lähemmin.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #371 : 05.12.2015, 11:50:28 »
VX ja VX3 on muuten identtiset mutta VX3 on kokonaisuudessaan kolme astetta aikaisemmalla eli vähän enemmän alavetoa, vähän vähemmän ylävetoa. Hyvin se tavallinenkin VX kyllä vetää muuten vakiossa B230F:ssä jo alta kahden tonnin.

Niko_S

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #372 : 06.12.2015, 19:20:42 »
Niko_S:
Laita puristusta sinne kattilaan samalla jos vaihdat kannen
Mulla 530 kantta laskettu 2,3mm. 531 täytty laskea enemmän jos haluaa samat puristukset
Todennäköisesti uutta kantta tulisi kyllä myös hiposteltua samalla.
Ainakin nyt pieni lasku, ja imu- sekä pakokanavien porttaaminen.
Ehkä myös venttiilimaljojen ja palotilan kiillotus.

Imusarjan kohdistaisi kanteen, ja kiillottaisi sarjan runnerit.

Tuossa nyt tuollainen budjettimallin evo1. suunnitelma.

Kannen madallus nyt tapahtuisi koneistamolla, mutta porttaukset ja kiillotukset voi tehdä kotioloissa suorahiomakoneella omin pikku kätösin.

Ostaisi aluksi vaikka pari 530 -kantta, kun niitä saa edukkaammin, ja tekisi ensin yhdestä tuollaisen evo1. version.

--------------

Tosin nykytilanteessa kun vielä ollaan, niin voisi ajatella laittavansa säädettävän nokkapyörän, että saisi pienesti nokan ajoitusta säädettyä wiina käyttöön.

Hieman aikaisemmalla saisi tällä hetkellä omaan makuun olla ajoitus, kun se paras hönkä tarjotaan välillä 2500 - 5000 rpm.
Etenkin kaupungissa ajellessa on rasittavaa, kun joutuu potkaisemaan, että pääsee pois jaloista.

Onhan tämä nykyinenkin setuppi paljon parempi kuin vakio moottorilla, kun maantieajossakin 2000 rpm kohdilla vääntää paljon paremmin, ja pitkät ylämäetkin pääsee ylös pintakaasulla AW71:n 4. vaihteella, ja lyö aski jopa välillä turbiinilukon päälle, kun kesken ylämäen pystyy kiihdyttämään hieman.

Nälkä kasvaa syödessä, ja virityksessä on vain taivas ja lompakko rajana! :D

Tosin kun käyttöauto virityksestä puhutaan, niin rajoitteena on se rassaaminen ja budjetti, jos auto pitää olla ns. päivittäisessä ajossa.

Oma auto nyt on ainakin vielä ollut tässä kategoriassa, kun virityksen jälkeen on saatu vielä saman vuorokauden aikana ajoon.

Budjetin puolesta omassa autossa puhutaan tällä hetkellä noin 400 - 500 euron sijoituksesta.

VX3 -nokka-akseli, etanoli muutossarja ja Simonsin pakoputkiosat.

Ilman dynometriä voi jotain varovaisia arvioita suorittaa:

Kuvitellaan, että VX3 -nokka-akseli tuottaa 3 hv enemmän, virtaavampi pakoputkisto 2 hv ja etanolimuutos 3 hv.

Eli mahdollinen tehon lisäys 8 hv, ja vääntöä mahdollisesti jopa 10 Nm enemmän.

Eli jos moottori edelleen tuottaisi 116 hv, niin viritysten jälkeen tuottaisi 124 hv.

Tosin nykyään saattaa yli 23 vuotta ja 420 tkm ajetussa moottorissa viritysten jälkeen teho olla noin 100 hv...

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 475
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #373 : 11.12.2015, 19:25:13 »
B230F
- 530tkm ajettu
- vakio 2.2 LH-jet
- D nokka
- 2,5" putki
- sähköflekti

135hv 192Nm
lappu
kansi vakio
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #374 : 12.12.2015, 00:06:36 »
kansi vakio
ihan kohtuu lukemat noinkin pienillä muutoksilla.
Itelle tulossa 240 b230f johon jotain muutoksia tehty:
-remontoitu std alakerta
-530 kansi 1,2mm laskettuna, kanavat siistitty ja pakoset nostettu, miraseetit
-V-nokka (D varalla)
-Säädettävä nokkapyörä
-850 kaasuläppä+3" imm
-2,5 putki läpivirtaavalla simmonssin pöntöllä
-tonin lastut

Mietin että kait tuosta ainakin se 140hp saa irti kun jokapaikassa kehutaan kuinka kalliita hevosia vaparin virittämisessä on.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

 

Kulkukoira  Proturbo