auto per nokka on hyvä otanta
Totta, koska jokainen moottori ja nokka-akseli on kulunut hieman eri tavalla.
Pitäisi olla esimerkiksi 10 kpl uusia, M-nokallisia B230F moottoreita, joiden käyristä otettaisiin keskiarvot.
Silloin voitaisiin saada jo sellaisia mittaustuloksia, joista pystyttäisiin tekemään pidemmälle meneviä johtopäätöksiä.
Niin kuin tiedetään, ovat kaikki moottorit ovat yksilöitä.
Onhan niitä käsin rakennettuja moottoreitakin (näin OT:na yleisesti puhuen), joista on saatu uutena ulos eriäviä teho- ja vääntölukemia, vaikka on käytetty
samanlaisia osia.
----------------------
Ettei ihan mennä vakionokka keskusteluun, niin esitän omia huomioita VX3 -nokka-akselista bensalla ja kuningas alkoholilla (E85).
VX3:n, kun aikanaan vaihdoin, niin silloin oli kilometrejä oli moottorilla takana 370 - 380 tkm.
Bensalla tuli havaittava ero 2500 - 3000 rpm vääntöalueeseen, ja jopa kiihtyi paremmin.
Vaihteistona siis Aisin Warner kumilanka.
Viime vuoden lokakuussa vaihdoin polttoaineen RE85:een, niin silloin tuo yllämainittu vääntöalue terävöityi hieman,
koska E85:lla tuottaa hieman enemmän vääntöä.
VX3 sopii B230F AW71L + RE85 yhdistelmään, niin että se jokseenkin on toimiva, mutta ei täydellinen.
Ainakin oma AW71 luistaa pikkaisen noin 1500 rpm asti, jolloin pakat ottavat kiinni, ja alkaa kiihtymään (ei kai 425 tkm ajetulta lootalta voi odottaa liikoja?).
Moottorihan tuossa on muuten ihan vakio 1991 loppuvuodesta tehtaalla kasattu B230 alakerta ja -530 venttiilikansi.
Tosin vakio valupakosarjaa olen jossain vaiheessa kiillotellut, ja imusarjan kohdistanut paremmin kanteen.