RallyBaron  Samppasport

B230F käyttöauto viritystä

  • 480 Vastauksia
  • 198082 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 745 2.3 vapari viritys
« Vastaus #90 : 08.04.2012, 21:25:08 »
nokan ny vaihtaa samalla ku jakoremmin  ::)
« Viimeksi muokattu: 08.04.2012, 23:36:20 kirjoittanut jogiin »

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Niksu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #91 : 08.04.2012, 21:32:24 »
Pikkujutut on suhteellisia. ;D
Seat Leon Cupra 290 -19

Niko_S

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #92 : 08.04.2012, 23:09:24 »
Itsellä oli vähän samankaltaista viriä mielessä. Oma auto vm. -92 745 2.3i automatic, jonka kone oli muistaakseni tyyppiä juuri tuo 230F, eli ruiskutus ja sytkä elektroninen Bosch, kuiteski olis idea laittaa se putkisto ja parantaa koneen ilman saantia eli vaikka virittää ram-air putkella vakioputsarille, ja sitten ehkä säköflekti jostain 960:stä tai S80:stä jne...

Katin poistohan on tosiaan se yksi juttu jolla saa koko potentiaalin käyttöön, mutta kun ei en kanssa jaksa leimalle pulata, koska -92 on kuiteskin se"pakko-katti"-mallinen, niin varmaan projektiksi sitten joku 85-88, jossa ei kattia tarvitse leimalle  :D...
« Viimeksi muokattu: 08.04.2012, 23:41:22 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #93 : 08.04.2012, 23:29:56 »
Tässä nyt kun moni on puhunut tuosta 230F:n kulutuksesta, nii 745 itsellä samalla koneella vie yhdistettynä sen 9-14 litraa/100 km (95E10), joka ei mielestäni ole paha, koska "oikea" Volvohan on kulmikas tiiliskivi ja painava, joten kulutus ja pitkäiskuinen vinkkeli, joka antaa hyvän alaväännön, on varsin mairitteleva luku 1976-1993 valmistetulle moottorille... Itse ajan mieluummin "panssari"-Volvolla  ;D, kuin uudella muovisemmalla Volvolla
(En tietenkään tarkoita loukata ketään).

Poissa Niksu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #94 : 10.04.2012, 15:59:53 »
Joo eipä toi kulutus pahalta kuullosta :).
Konstruktionahan tuon vinokoneen elinkaarihan oli vielä pidempi, joten koeteltu on.
Uudempien Volvojen "muovisuudesta" täytyy sanoa, että on 740 sisätiloiltaan paljon muovisempi kuin esim 850, C/S/V70, S60, S80 jne..
Seat Leon Cupra 290 -19

Poissa Irual

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #95 : 10.04.2012, 16:42:55 »
Itsellä oli vähän samankaltaista viriä mielessä. Oma auto vm. -92 745 2.3i automatic, jonka kone oli muistaakseni tyyppiä juuri tuo 230F, eli ruiskutus ja sytkä elektroninen Bosch, kuiteski olis idea laittaa se putkisto ja parantaa koneen ilman saantia eli vaikka virittää ram-air putkella vakioputsarille, ja sitten ehkä säköflekti jostain 960:stä tai S80:stä jne...

Katin poistohan on tosiaan se yksi juttu jolla saa koko potentiaalin käyttöön, mutta kun ei en kanssa jaksa leimalle pulata, koska -92 on kuiteskin se"pakko-katti"-mallinen, niin varmaan projektiksi sitten joku 85-88, jossa ei kattia tarvitse leimalle  :D...

mistäs sen varmuudella tietää onko -88 b230f vähäpääästöinen vaiko ei? Vois omastakin ruuvata ton katin pois, jos sitä ei tarvi olla...

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #96 : 10.04.2012, 16:50:26 »
mistäs sen varmuudella tietää onko -88 b230f vähäpääästöinen vaiko ei? Vois omastakin ruuvata ton katin pois, jos sitä ei tarvi olla...
Tuon ikäinen jos on LH 2.2:sella vieläpä, niin ei pitäisi olla vähpääst. Ja rekkarissako ei merkintää? Varmuuden saa kun kysyt konttorilta.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Niksu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #97 : 10.04.2012, 18:12:02 »
mistäs sen varmuudella tietää onko -88 b230f vähäpääästöinen vaiko ei? Vois omastakin ruuvata ton katin pois, jos sitä ei tarvi olla...

Itse olen törmännyt rekisteriotteessa merkintään "VÄHÄPÄÄSTÖINEN".
Seat Leon Cupra 290 -19

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #98 : 10.04.2012, 18:19:16 »
Jos siellä lukee kolmitoimikatalysaattori tai vähäpäästöinen, silloin se on vähäpäästöinen.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #99 : 10.04.2012, 18:32:08 »
Jos siellä lukee kolmitoimikatalysaattori tai vähäpäästöinen, silloin se on vähäpäästöinen.
Pitää myös muistaa, vaikkei sitä lukisikaan, voi kori silti olla vähäpäästöinen.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa jake74

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 437
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #100 : 11.04.2012, 00:30:22 »
Pitää myös muistaa, vaikkei sitä lukisikaan, voi kori silti olla vähäpäästöinen.

tietyn vm jälkeen kaikki bensaautot vähäpäästösiä, raja menee josakin 91-93vm.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2012, 00:32:29 kirjoittanut jake74 »

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #101 : 11.04.2012, 08:00:27 »
Kyselläänpä nyt tässä kun uusi aihe ei paljoa tästä poikkeaisi...

Minuakin kiinnostaisi saada tuohon omaan 240:een hieman eloa... ei mitään ratatykkiä vaan perusajoon vähän reserviä polkimeen. Jos vaikka tuon oman S40:n perässä pysyisi... Rahankäytön järjellisyydellä (€/hv) ei nyt ole "merkitystä". Siis varallisuutta ei ole, mutta... pidän tuosta kyseisetä yksilöstä ja aina himoinnut räplätä auton moottoria pintaa syvemmältä.

Vähäpäästöisyys siis rajoittaa tuon helpoimman tien (turbo), jollei sitten laita euroja päästömittauksiin ja menisi niistä vielä läpi. Olisihan sitten harvinainen auto :D Siis, ne muut mahdollisuudet...

Nykyisen B200F viritys:
Mitä hv-lukemia tuollaisesta B200F:stä voi saada? En ole mistään konkreettisia lukemia löytänyt. Eli onko jollain tietoa konkreettisista hv/Nm lukemista, joita tuosta koneesta on saatu ns. laillisin muutoksin (kampiakseli, kiertokanget, männät, poraus, kannen lasku yms muutokset, venttiilit, -jouset, vauhtipyörä, viskoflekti, nokka, -pyörä, pakoputkisto yms... mitä nyt koneesta voikaan muuttaa).

B230F:n hankinta:
Hankkisi tuollaisen räpellettäväksi ja tekisi sille toimenpiteitä --> konkreettiset lukemat hv/Nm?
Reseptiosastolta löytyi B230F, 194 hv @ 6600 rpm, 232 Nm @ 5200 rpm?? Jos totta on, niin aika kovat on lukemat verrattuna puheisiin ko. koneen viritysmahdollisuuksista vaparina? Vai puuttuuko T äffän perästä?

Kannen vaihto:
Eikös tuota lohkoa (200 ja/tai 230) ole olemassa myös 16V:nä? Kannen vaihtohan rinnastetaan koneen vaihtoon. Tämän voisi ilmeisesti tehdä, jos kansi löytyy vähäpäästöisestä, samat normit täyttävästä autosta?

Lakitekstilainaus, 7§ Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen: "...Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä (moottorin vaihtaminen) mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset....".
Mitäs tuo lihavoitu tarkoittaa? Siis sen koneen, jolla on myöhemmin voimaan tulleet/tiukemmat päästövaatimukset (lähde- tai kohdeauto), vai viimeisimmät kukkahattutäti-vaatimukset mitä on ikinä keksittykään?

Mikäs tällaisen tehohyöty on B200:een?
Entä jos sitäkin hieman laskee, vaihtaa nokkia, nokkapyöriä, venttiileille muutosta yms./tms.?
« Viimeksi muokattu: 11.04.2012, 08:08:34 kirjoittanut lateleo »
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa polar

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #102 : 11.04.2012, 08:37:09 »
Reseptiosastolta löytyi B230F, 194 hv @ 6600 rpm, 232 Nm @ 5200 rpm?? Jos totta on, niin aika kovat on lukemat verrattuna puheisiin ko. koneen viritysmahdollisuuksista vaparina? Vai puuttuuko T äffän perästä?

On totta ja ei puutu mutta kun katsoo vaikka nokan arvoja niin ei ole mikään katuauton moottori vaan kilpa-auton kone eikä todellakaan vähäpäästöinen.



Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #103 : 11.04.2012, 08:53:36 »
Laita suosiolla se vähäpäästönen turbokone(fk/ft) jos haluat yhtään vakiota enempää kulkupuolta.  ;)
Kyllähän tuo b230f on toki huomattavasti vääntävämpi ja mukavampi ajaa ku b200f, varsinki noilla pikkuvireillä (esim. Vx3 nokka, turbon putki, sähköflekti).
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #104 : 11.04.2012, 08:58:50 »
Laita suosiolla se vähäpäästönen turbokone(fk/ft) jos haluat yhtään vakiota enempää kulkupuolta.  ;)
Kyllähän tuo b230f on toki huomattavasti vääntävämpi ja mukavampi ajaa ku b200f, varsinki noilla pikkuvireillä (esim. Vx3 nokka, turbon putki, sähköflekti).
Mutta kun laittaa B230FK:n niin kuka sitä mopoa jaksaa pitää vakiona  ;D
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

Autoracing  KL-varaosat