KL-varaosat  Race.fi

B230F käyttöauto viritystä

  • 480 Vastauksia
  • 198097 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 240masentaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #225 : 25.12.2013, 21:08:25 »
Mites tuommonen vx3 nokka, onko järkeä laittaa muuten vakio koneeseen? Ongelmia katsastuksen suhteen taikka muuten? Entäs nämä timosmotorsin nokka-akselit, mikä olisi b230f:ään paras?http://www.timosmotor.com/produkter/category/6/kamaxlar

Minkälainen projekti tuo nokka-akselin vaihto on käytännössä? Käyttö auto ja katsastuksesta pitäa mennä läpi muutoksien jälkeenkin.
Volvo 240 -92

Niko_S

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #226 : 25.12.2013, 21:33:07 »
Mites tuommonen vx3 nokka, onko järkeä laittaa muuten vakio koneeseen? Ongelmia katsastuksen suhteen taikka muuten? Entäs nämä timosmotorsin nokka-akselit, mikä olisi b230f:ään paras?http://www.timosmotor.com/produkter/category/6/kamaxlar

Minkälainen projekti tuo nokka-akselin vaihto on käytännössä? Käyttö auto ja katsastuksesta pitäa mennä läpi muutoksien jälkeenkin.

Ei siitä pelkästä VX-nokasta ole paljonkaan hyötyä. Ehkä jotain newtoneita ja hevosia.
Vetoalue siirtyy ylemmäksi, koska on kireämpi tehtaan "sport"-nokka.

Jos sen nokan nyt sinne vaihtaa, niin uudet laakerit ja pultit nokkapukkeihin.
Välykset pitää myös säätää kohdalleen.


Itse B230F:n virityksestä sen verran, että omaan seiskaan suunnittelin kireämmän rakentavani.
Kanneksi tulee -531 ja nokaksi VX3. Kaikki tulee kanteen uutta.
Kellarina tietenkin B230, ja sinne kaikki uutta (Mahlen vakiomännät, ja 13 mm veivit tai h-profiilit), kampiakseliin kiillotus/hionta (jos kulunut sen verran).
Peltipakosarja ja snurrattu vakioimusarja.

Ohjaukseksi sama LH 2.4, ja bensalastu.
Pakoputkisto katilta taakse 2,5" kahdella vaimentilla.

Ainakin aluksi vakiosuuttimet (Siemens Deka 192cc), bensakiskoksi vakio tai Nuke Performance.


Tuolla reseptillä pitäisi saada suhtellisen toimiva katumoottori, ja tehoa pitäisi irrota 140+ hp.
Halvaksihan se ei silti tule, vaan kustannusarvion tein moottorin osalta, että 1500 - 2000e.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4112
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #227 : 25.12.2013, 21:38:27 »
Vinokoneen nokalla ei ole varsinaisia laakereita.
Pultteja ei kannata vaihtaa jos ei ole rikki(eli joku idari ylikiristänyt).

Välykset kannattaa aina tarkastaa, vaikka pitäis kirjain nokkien kyllä omien mittausten mukaan ollakkin samalla perusympyrällä.


Niko_S

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #228 : 25.12.2013, 22:06:27 »
Vinokoneen nokalla ei ole varsinaisia laakereita.
Pultteja ei kannata vaihtaa jos ei ole rikki(eli joku idari ylikiristänyt).

Välykset kannattaa aina tarkastaa, vaikka pitäis kirjain nokkien kyllä omien mittausten mukaan ollakkin samalla perusympyrällä.

Saatiin ammattimieheltä taas parempaa tietoa, kuin itse olin opiskellut.  :hello:

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #229 : 25.12.2013, 22:20:24 »
Ei siitä pelkästä VX-nokasta ole paljonkaan hyötyä. Ehkä jotain newtoneita ja hevosia.
Vetoalue siirtyy ylemmäksi, koska on kireämpi tehtaan "sport"-nokka.

Mihinkään varsinaisesti siirry. Omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa että VX:llä saa paremmat alaväännötkin kuin M:llä, puhumattakaan siitä että siinä missä alkuperäinen vetoalue on 1500-4000 rpm muuttuu se tuolla muotoon 1500-5500 rpm ja huomaat että autolla alkaa olla vaikea ajaa alle 2000 rpm kierroksilla kun ne vaan pyrkii nousemaan jopa pintakaasulla.

Niko_S

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #230 : 25.12.2013, 22:30:40 »
Mihinkään varsinaisesti siirry. Omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa että VX:llä saa paremmat alaväännötkin kuin M:llä, puhumattakaan siitä että siinä missä alkuperäinen vetoalue on 1500-4000 rpm muuttuu se tuolla muotoon 1500-5500 rpm ja huomaat että autolla alkaa olla vaikea ajaa alle 2000 rpm kierroksilla kun ne vaan pyrkii nousemaan jopa pintakaasulla.

Tosiaan nyt kun nokkien taulukkoa tutkin uudestaan, niin ei ole asteissakaan kauheasti eroa M- ja VX3 - nokkien välillä,
mutta kuitenkin sen verran, että olettaisi, että vähän muuttuisi ylemmäksi (1500 rpm kuitenkin, niin ehkä osasinkin lukea).

Mutta hyvä tosiaan hyvä, että sinulla on. käytännön kokemusta.  :)

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #231 : 25.12.2013, 23:00:28 »
Pointti on siinä että vetoalue ei varsinaisesti siirry ylemmäs vaan se laajenee reilusti. Minuakin peloteltiin silloin kun tuo vaihdettiin että alaväännöt häviää ja ties mitä mutta kun ei, vetoja tuli lisää läpi koko kierrosalueen tosiaan sen verran reilusti että nyt sillä on vaikea ajaa neljääkymppiä, kyseinen suoritus vaatii 1700 rpm kolmosella mutta kun se haluaa kiertää jo pintakaasulla lähemmäs kahta tonnia. Ja minulla on tosiaan vielä "tavallinen" VX eikä VX3 jonka pitäisi olla tuotakin alavääntävämpi aikaisemman ajoituksen ansiosta.

Ei mitään aavistusta miksi näitä on vielä '92 tehty M-nokalla kun V-sarjaa on ollut saatavilla, edes päästöt ei muuttuneet mihinkään vaikka saastenokka vaihtui sporttimalliin mutta nyt sitä voi jo sanoa käytöksen puolesta moottoriksi. :idiot2:

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 475
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #232 : 25.12.2013, 23:28:36 »
Tuolla reseptillä pitäisi saada suhtellisen toimiva katumoottori, ja tehoa pitäisi irrota 140+ hp.
Halvaksihan se ei silti tule, vaan kustannusarvion tein moottorin osalta, että 1500 - 2000e.
Eikö kannattais ettii sit vaan suoraa 16v?
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa 240masentaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 89
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #233 : 26.12.2013, 00:25:07 »
Ohhoh, tännehän tupsahti juttua :o Näillä näkymin siis vx nokkaa metsästelemään, kun kerran kaikin puolin parempi kuin tuo m. :)

Hyvää joulua volvo harrastelijoille! :hello: Kylmän tallin mekaanikko kiittää ja kuittaa.
Volvo 240 -92

Poissa 252R

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 479
  • v70 TDI-99 and volvo 940 2.3tic
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #234 : 26.12.2013, 01:05:27 »
Ei siitä pelkästä VX-nokasta ole paljonkaan hyötyä. Ehkä jotain newtoneita ja hevosia.
Vetoalue siirtyy ylemmäksi, koska on kireämpi tehtaan "sport"-nokka.

Jos sen nokan nyt sinne vaihtaa, niin uudet laakerit ja pultit nokkapukkeihin.
Välykset pitää myös säätää kohdalleen.


Itse B230F:n virityksestä sen verran, että omaan seiskaan suunnittelin kireämmän rakentavani.
Kanneksi tulee -531 ja nokaksi VX3. Kaikki tulee kanteen uutta.
Kellarina tietenkin B230, ja sinne kaikki uutta (Mahlen vakiomännät, ja 13 mm veivit tai h-profiilit), kampiakseliin kiillotus/hionta (jos kulunut sen verran).
Peltipakosarja ja snurrattu vakioimusarja.

Ohjaukseksi sama LH 2.4, ja bensalastu.
Pakoputkisto katilta taakse 2,5" kahdella vaimentilla.

Ainakin aluksi vakiosuuttimet (Siemens Deka 192cc), bensakiskoksi vakio tai Nuke Performance.


Tuolla reseptillä pitäisi saada suhtellisen toimiva katumoottori, ja tehoa pitäisi irrota 140+ hp.
Halvaksihan se ei silti tule, vaan kustannusarvion tein moottorin osalta, että 1500 - 2000e.

no ainaki järkyttävän hintanen kone tulollaan muutaman lisähepan takia... onhan nuista 230f koneista saatu tämänki foorumin käyttäjien toimesta 170hp+ ja reilusti halvemmalla. esim kanget ja bensakisko ei ole tosiaankaan ensimmäinen jarru johon kannattee rahaa alkaa syytämään.
LH&ostrich

Poissa -JaniR-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #235 : 26.12.2013, 11:33:50 »
Jos sen nokan nyt sinne vaihtaa, niin uudet laakerit ja pultit nokkapukkeihin.
Välykset pitää myös säätää kohdalleen.
omassa b230f ei ainkanaa ollut minkään valtakunnan laakeriliuskoja nokalla, ihmetytti kyllä mutta aluksi mutta eipä taida olla nykyisessäkään volvossa laakeriliuskoja nokka akseleilla ja nykynen on kuitenkin tinakuutosella
Volvo XC60 2.4D AWD -09, Volvo V50 D5 -07
EX: volvo 245 B200E -89, Volvo 745 B200ET-89, volvo745 B230F -90, Volvo 960 B6254FS -95, Volvo 850(855)TDI -96, Volvo S40 B4164S -98,
Volvo S40 B4204S2 -03, Volvo XC90 T6 -05
Muita Volvoja: Volvo 4D laplander L3314-HT-->> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33229.new#new

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #236 : 26.12.2013, 11:50:47 »
omassa b230f ei ainkanaa ollut minkään valtakunnan laakeriliuskoja nokalla, ihmetytti kyllä mutta aluksi mutta eipä taida olla nykyisessäkään volvossa laakeriliuskoja nokka akseleilla ja nykynen on kuitenkin tinakuutosella
Joo, ei oo Volvon koneissa laakeriliuskoja nokalla.

2,3L vaparivinokoneesta ei niin paljon tehoa saa irti, että 13mm kanget pettäis. Toki kaiken saa rikkomalla rikottua...
Jäitä housuun!

Niko_S

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #237 : 26.12.2013, 22:29:41 »
Tulikin hyvin juttua.

Kyllähän tiesin, että kun koneen rakennuskustannukset laskin, niin sanotaan ettei mitään järkeä,
mutta niin on minulle toiset sanoteet myös ettei Volvossakaan ole mitään järkeä.

Ajattelin vain, että jos alkaa konetta tekemään, niin kaikki osat uutta mitä saa.
Omaan käyttöön, kun tulee, ja muussakin auton huollossa ostan parasta mihin on varaa.

Saa hulluksi haukkua, mutta ei se mitään.  :D

Poissa -JaniR-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #238 : 27.12.2013, 09:48:01 »
Tulikin hyvin juttua.

Kyllähän tiesin, että kun koneen rakennuskustannukset laskin, niin sanotaan ettei mitään järkeä,
mutta niin on minulle toiset sanoteet myös ettei Volvossakaan ole mitään järkeä.

Ajattelin vain, että jos alkaa konetta tekemään, niin kaikki osat uutta mitä saa.
Omaan käyttöön, kun tulee, ja muussakin auton huollossa ostan parasta mihin on varaa.

Saa hulluksi haukkua, mutta ei se mitään.  :D
itsekin pyrin aina siihen että laitetaan uutta osaa ja mielummin aina alkuperäistä. jos koneen käyttää auki niin miks ei kannatas kasata kestävämillä osilla, tietää ainakin itse sitten että kone kyllä kestää.:)
Volvo XC60 2.4D AWD -09, Volvo V50 D5 -07
EX: volvo 245 B200E -89, Volvo 745 B200ET-89, volvo745 B230F -90, Volvo 960 B6254FS -95, Volvo 850(855)TDI -96, Volvo S40 B4164S -98,
Volvo S40 B4204S2 -03, Volvo XC90 T6 -05
Muita Volvoja: Volvo 4D laplander L3314-HT-->> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33229.new#new

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #239 : 27.12.2013, 10:31:11 »
itsekin pyrin aina siihen että laitetaan uutta osaa ja mielummin aina alkuperäistä. jos koneen käyttää auki niin miks ei kannatas kasata kestävämillä osilla, tietää ainakin itse sitten että kone kyllä kestää.:)
Ei ole järkeä laittaa peruskokoiseen vapariin tuhannen kalliita kiertokankia ja mäntiä vain mielenrauhan vuoksi. Vakio-osatkin kestää sen mitä tuosta 2.3L kellarista saa irti 8V-kannella. Ja silti turbomiehet nauraa partaansa...
Jäitä housuun!

 

Futurez  Kulkukoira