KL-varaosat  Race.fi

B230F käyttöauto viritystä

  • 480 Vastauksia
  • 198103 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #300 : 17.11.2014, 00:56:29 »

Mikä muu tahansa nokka on parempi kuin M  :D tehon ja päästöjen kuristukseen keksitty koko laitos.

Itellä tulee V-kepakko tuon B230F jatkoksi. Siihen haaveena FB:n boxi
Näkyi muutamassa topicissa kehuttu tuota boxin vaihtoa, varmasti tulee huomattavasti elämää tuohon koneeseen noilla.

Avarretulla kannella, ventiilipuolen työllähän sitä hyötyä sais enempi. Harrastamistahan tämä on  ;)

940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Niko_S

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #301 : 17.11.2014, 01:23:28 »
Juu M-nokka on aivan susi tehon suhteen, ja hyvää siinä on ainoastaan alavääntö, jos sekään.

Itse olen kuullut erilaisia mielipiteitä vaparin bensalastun
suorituskyvyn lisäämisen suhteen.
Varmasti kuitenkin saattaa olla, että se suurin hyöty tulee muilla nokka-akseleilla, kuin tavan ahdistavalla M-nokalla.


Meikäläisellä tuo B230F on Bendixin ohjauksella, niin siihen ei harmikseni saa yhtä helposti "säädettyä" boksia.

Poissa Keppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #302 : 17.11.2014, 01:37:28 »
Kyllä se VX3 sen verran lisää verrattuna tohon M-nokkaan,
että manuaalilla ainakin märällä lähtee jo helposti. Saa sen kuivallakin, mutta vähä nihkeemmin.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #303 : 17.11.2014, 06:55:56 »
Märällä asflaltilla oma ysi lähtee ilman kuormaa kakkosella mutkassa kirjottamaan. Samoin tyhmänripeä liikkeellelähtö ykkönen jauhaa ihan kunnolla, kakkosella vielä vähäsen.

On vaan kytkimelle ja perälle semmosta rääkkiä tuo lakun piirtäminen, ettei ole tullut kokeiltua. Luulisin sen pyörivän kakkosella rinkiä, jahka saa kiusattua kierroksille ja molemmat renkaat pyörimään (ei ole lukkoa).

Ohitukset voi tehdä vitosella, jos ei ole hirveän jyrkkä ylämäki tai kiire. Nelosella sitten ns. "varmistetaan" ohitus ja jos oikeasti haluaa nopeammin ohi, kolmosta tupaan ja sillä sinne 140km/h tuntumaan, sitten nelosta jolla pääseekin sinne 180km/h tuntumaan.

Tommonen "normaali" ~1,5km:n ohituskaista, niin kyllä siinä yli 150km/h ottaa mökkikamat ja perhe kyyissä jos jostain 80km/h lähtee kiihdyttelemään. Voisi mennä enemmänkin, mutta ei ole tarvetta polttaa bensaa ja korttia. :2funny:

Katti on mulla 90% varmuudella melko tukkoinen. Tossa syyskuussa tuli hiukan "koeponnistettua" ja 60km:n täyskaasuajon jälkeen putki oli kattiin asti ihan punainen. Katin jälkeen hyvin himmeä hehku joka äkkiä hiipui pois.
Ajotyyli oli kaasu on/off ja jokainen vaihde rajoittajalle minkä sai vejettyä.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #304 : 17.11.2014, 07:16:12 »
Mutta sanotaan nyt täälläkin vielä, että jos tuon vaparina haluaa saada kulkemaan edes kuten Turbon tai kovemminkin, alkaa sitä rahanpaskaa palamaan. Ensimmäiset tehoa rajoittavat tekijät on nokka, sitten putkisto, sitten kaasuläppä, sitten...

...varmaankin taas nokka? Sitten tietysti perus imusarja, kansityöt (puristusten nosto ja kanavien viimeistely). Mitä olen vinokoneen ratakäyttöön viritettyjä kansia käsissä pidellyt, niin imupuolelle ei kamalasti ole tehty (ei 530 vs. 531). Molemmissa lautasen yläpuolelta kanavaa hieman muutettu ja kanavan alusta muistaakseni nostettu hieman (pieniä muutoksia) + perus pinnanlaadulliset hiomiset ja imu-/pakosarjan kohdistus.

Jos tässä työtilanne joskus paranee riittävästi ja tuo oma volvo perheessä pysyy, niin todennäköisesti valitsen kuitenkin tämän "vaikeamman" vaihtoehdon. ;) Mut on kasvatettu roikkumalla pää ylöspäin pyöreän perunakellarin kulman räystäskourun koukussa.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2014, 07:20:01 kirjoittanut Slerbahuuli »

Poissa Keppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #305 : 17.11.2014, 09:33:36 »
Rahaahan siihen saa menemään joo, mutta ei se turhaa kuitenkaan ole. Esimerkiksi noilla sun mainitsemilla muutoksilla ero on huomattava. Itellä on vakio B230F ja toisessa autossa "duunattu", niin siinä huomannu, hyvin ettei ole turhaa. Toimii vielä käyttöautona hyvin, ehkä vähän laimeasta nokasta johtuen.. Normaaliajolla tuntuu myös tämä "duunattu" vievän vähemmän soppaa, kuin vakio.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #306 : 17.11.2014, 11:13:59 »
Rahaahan siihen saa menemään joo, mutta ei se turhaa kuitenkaan ole. Esimerkiksi noilla sun mainitsemilla muutoksilla ero on huomattava. Itellä on vakio B230F ja toisessa autossa "duunattu", niin siinä huomannu, hyvin ettei ole turhaa. Toimii vielä käyttöautona hyvin, ehkä vähän laimeasta nokasta johtuen.. Normaaliajolla tuntuu myös tämä "duunattu" vievän vähemmän soppaa, kuin vakio.
Samoin tuossa omassa olen tullut sellaiseen käsitykseen, että maantietä matkavauhdilla 120km/h ja kaikista ohi, on kulutus pysynyt siellä 9l/100km molemmin puolin. Ennenkuin kerkesin mitään tekemään, pääsi tuohon ysiin ajelemalla max. 90km/h. Tosin, en usko olleen aivan täysin kunnossa silloinkaan.

Siististi ajaen, turhat ohitukset pois ja ennakoiden on menty melkein kasilla. Kaupungissa siististi ~9-9,5 ja normaalisti/eijaksakiinnostaa 10-10,5.

Ja minun maantiekulutuksissa on aina mökkikamat ja perhe kyydissä.

Poissa Kaksnelikantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #307 : 17.11.2014, 13:20:24 »
Itellä 240 d-nokka ja muuten vakiopeli, niin märällä pyörii vaikka miten päin asfaltilla ilman lukkoakin, ja kuivalla asfaltillakin jaksaa 2.vaihteella jauhaa helposti kun pitää vaan kierroksia koneessa. Hyvä ohitella ja muutenkin oli suuri plussa kun d-nokan laittoi. M-nokan vääntö oli todella hyvä mutta todella tukkoinen kierroksilla.

Poissa Vesku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #308 : 17.11.2014, 17:34:19 »
Mikä muu tahansa nokka on parempi kuin M  :D tehon ja päästöjen kuristukseen keksitty koko laitos.

Itellä tulee V-kepakko tuon B230F jatkoksi. Siihen haaveena FB:n boxi
Näkyi muutamassa topicissa kehuttu tuota boxin vaihtoa, varmasti tulee huomattavasti elämää tuohon koneeseen noilla.

Avarretulla kannella, ventiilipuolen työllähän sitä hyötyä sais enempi. Harrastamistahan tämä on  ;)

V-nokka täälläkin havaittu toimivaksi ja erittäin kustannustehokkaaksi tavaksi saada B230F-kiukaaseen lisää luonnetta. Löytyy E-moottoreista. Edellisen kerran kun tollasen nokan ostin niin hinta postikuluineen 30e paikkeilla :)
Suosittelen jos budjetti on rajallinen ja haluaa lisäpuhtia!

945 Turbo -95 & 740 B230F & Amazon B20 -69
Menneitä: 5x 740, 3x 940, 3x 850

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #309 : 17.11.2014, 21:05:37 »
mites y-nokka b200f:ssä?
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa 460GLE

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1135
  • Boxy is sexy!
    • 200/700/900-s osia myytävänä
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #310 : 17.11.2014, 21:18:31 »
Te joilla on tuollainen  230f ja vx3, ehkä jopa lastu ja katti pois. Millaiset menohalut tuollaisessa on? Pääseekö kuinka liukkaasti 80-90 vauhdissa autoista ohi? Kun käyttöautoksi ostin 745 volen missä b200f niin sillä ei mitenkään ihmeesti mennä ohi. Ja jos vaikka kesällä sateella tulee absurdi päähän pisto että tarvii jossain parkkiksella koittaa luisutella niin olisiko tuollaisessa kutitellussa 230koneessa sen verran enemmän että jaksais mennä, ja kun on seittämän paikkanen niin varmaan se isolohkon tuoma vääntö voisi helpottaa kun on kaara sakkia piukassa?
240 ja 400tkm ajettu B230F, Vx3-nokalla, turbon putkella yhellä vaimentajalla meni 80-120km/h välin kolmosella vähä päälle 7sekunnin. Kutakuinkin samaan tahtiin ku oma ex-850 GLT 170hv koneella. Ilmeisesti 850:n isompi paino verotti sitten... koitin katinkin tyhjätä, ei tuonut juurikaan vetoja lisää. Päästöistä ei menny läpi enää sen jälkeen, joten pistin magnaflown sporttikatin siihen.

Eihän se mikään tykki ollu, mutta kyllä ohi pääsi aina jos tarve vaati. Kakkosella sai perää sladiin märällä tiellä, muttei liikkellelähdöissä kyllä kaasusta mitään sutaa meinannukkaan lyödä. :D
Testailin vakionokan lisäks: VX3, D ja A-nokat. VX3 oli noista paras yhistelmä.

Jos minkäänmoista driftailua haluaa harrastaa niin suosittelen kyllä turbomoottorin hommaamista, on ne niin eri planeetalta tehojen ja vääntöjen suhteen.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2014, 21:20:06 kirjoittanut 460GLE »
Pihassa: , XC70 2.5T AWD -06, S90 3.0 -98, V70 2.4 Classic -00, S70 2.4 -99 + kesäpirssit 242 TIC -84 & Camaro Z28 -91

Ex-Volvot: 460 GLE -91, 850 GLT 2.5 20V -94, 460 2.0 GL -93, V70 TDI -99, 240 2.3i -90, V70 2.4 -01, 960 16v turbo -91, V70 2.5 20v -97

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #311 : 17.11.2014, 22:18:26 »
Jos minkäänmoista driftailua haluaa harrastaa niin suosittelen kyllä turbomoottorin hommaamista, on ne niin eri planeetalta tehojen ja vääntöjen suhteen.
kyllä...ja nimenomaan diisselillä :)
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Paikalla injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #312 : 18.11.2014, 00:17:04 »

D on mahta nokka, saa todellakin sitä ripeyttä. Alavääntö ehken hiukan kärsii sillä, ei haittaavasti. Vakio koneessa tätä nokkaa ei ole ollut itselläni, en tiedä miten siinä käyttäytyy.

V vaihtui juuri B230F kaveriksi. Tuntuma oli tälläinen: kiihtyy huomattavasti ripeemmin ja kaasuun vastaa paremmin
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #313 : 18.11.2014, 09:37:04 »
Kyselin vähäpäästöisen auton turbottamisesta täällä, ja sanottiin että vaihda autoa kun kyselin tuon vähäpäästöisen seiskan turbottamisesta. Turbolla saisi tuntuvan eron kyllä mutta kun tarvisi koko kone hilppeineen ja paperit luovuttaja autosta olla todisteena moottorin vaihdosta niin menee vaikeaksi. Turbottamisen saisi kohtuu helposti/halvalla tehtyä niin, että ostelee vakiocoolerin, pakosarjan, ahtimen, dp:n, suuttimet ym. Sieltä mistä halvalla saa, ja löisi koneen kylkeen, ja sen jälkeen etsisi joltain purkuturboauton ja siitä rekisteriotetta sen verran, että ottaisi siitä todisteen vähäpäästöisestä tekniikasta. Muutoskatsastuksessa tarkastaja huomaisi tälläisen fiilungin lohkon valmistusvuodesta (katsoo että kone on samaa valuvuotta kuin "luovuttaja" autossa) ja siitä tyyppinumerosta joka on lohkon yläreunassa. Eli melkein vain ja ainoa vaihtoehto on auton vaihto tai etsiä elintenluovuttaja, joka on vähäpäästöinen turbo.

Eli taidan vaan tyytyä vähän piristettyyn vapariin, käyttöautossa.

Tämäkin on sinäänsä hassua että käyttöauto voi olla juurikin tälläinen tehoton kräpsä, mutta kuitenkin sillä ajetaan paljon enemmän kuin harrasteautolla :D

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B230F käyttöauto viritystä
« Vastaus #314 : 18.11.2014, 11:35:35 »
Muistakaahan että välitykset tappaa ripeyden.

Kaverilla oli 2-litrainen kymppisarjan kone aikoinaan 245:ssa vähän piristettynä (oliko yksi tuplaweber ja peltisarja + kannen madallus). Perä oli joku 4.jotain.

Kuulmma huippuja otti vain ~150, mutta mutkaisella soratiellä mentiin ripeästi. Ei haitannut kun suurinosa ajoa oli kaupunki/mutkainen soratie.

Ja ihan aina se pisin välitys ei ole taloudellisin. Jos esim. 100km/h ollaan alle moottorin kevyen vetokyvyn, voi kulutus olla isompi kuin pykälää pienemmällä perällä. Käsittääkseni ei kuitenkaan ole ensimmäisenä ongelmana 2.3 vinokoneessa, että olisi maantielle liian pitkä välitys.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron