Carcom Oy  Ateho

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 884334 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1800 : 24.12.2015, 12:46:47 »
Jos haluaa vaarantaa muiden liikenteessä olijoiden terveyden, niin mikäs siinä...

Avaatko tuota vaarantamis aspektia?  :o

Btw, mikä kantavuusluokka gummeissasi on?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1801 : 24.12.2015, 12:54:24 »
Sen verran vielä noista Hakkapeliitta 8:sta. Ongelmat mitä itse tiedän on ollut noissa ensimmäisissä painoksissa mitä tuli markkinoille. Näistä uudemmista voin antaa palautetta tämän talven jälkeen.

Joskus aikoinaan uusissa hakkapeliitta 4:ssa oli sama ongelma, joka kyllä korvattiin nokialta väännön jälkeen. Ensin selittivät että johtuu ajotavasta. Totesin että miten selittävät takarenkaista kadonneet nastat, niin selittävät että käsijarrun nykiminen  ;D ;D ;D. Totesin että olen aivan liian vanha tuohon.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1802 : 24.12.2015, 13:04:19 »
Siskon ajossa autolla, kuin autolla, ei tunnu nastoja irtoilevan millään. Ysilläkin osasi luisutella silloin tällöin, mutta kuitenkin suurimmaksi osaksi niin nättiä ajoa, että renkaat kestää hyvinä useamman vuoden. Hakka kasien pitoa kehui kovasti ja itsekin hämmästelin jääpitoa. Ei pahaa sanottavaa, kun kaikki nastatkin talven jälkeen olivat ehjiä ja tallella.
Nyt hällä s70:n alla Michelin xin3:t ja kuulemma surkea on pito varsinkin jäällä. Pintaa on ja nastatkin, kuin uutena, eikä vanhatkaan, mutta ei vaan pidä. Ei kyllä pidä ääntäkään pahasti, että siitä plussaa. Itse tuolla myös ajellut ja en ihmettele, miksi noita on testeissä parjattu. Kyllä niillä kuitenkin toimeen tulee hyvin huonomminkin voisi olla. Vaan olikohan edellinen malli nastojen irtoilua lukuun ottamatta sittenkin parempi? Niistäkin kokemusta muutama talvi ja näin väittäisin.

Itselläni alla nyt ekat kitkat, Nokian R2 17-tuumaisena ja ei mitään valittamista. Hyvin on pito riittänyt tämän talven keleihin, eikä enää tarvitse nastoja ja asfalttia sääliä. Peilijäällä toki hakka kasit vievät selkeän voiton, mutta ei näilläkään auto itsestään ojaan aja, vaikka täältä sellaisen kuvan voi saadakin. Jää moni nastarengaskin toiseksi. Auto kulkeekin suorempaan ja mukavammin, kuin tuumaa isommilla kesärenkailla. Kesällä  taisi Michelin pilot sportit olla ja vetely oli jo häiritsevää, lienevätkö uutenakaan noin hyvät ajaa, kuin nyt alla olevat R kakkoset...

Täältä kun eri uskontokuntien julistamista on aikansa seurannut ja lyönyt kättä namaan ja naureskellut pahimmille kiihkoiluille, niin alkoi tuntua siltä että nyt pitää entisenä nastauskovaisena saada omaakin kokemusta kitkoista, että tietää, paljonko jutuissa on totuuspohjaa ja liioittelua ja kyllä tällä kokemuksella taitaa kitkat tulla toistekin, mutta edelleen oikein haastaviin olosuhteisiin lähtisin nastoilla. 
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1803 : 24.12.2015, 14:24:32 »
Avaatko tuota vaarantamis aspektia?  :o

Btw, mikä kantavuusluokka gummeissasi on?
Jos rehellisiä ollaan, niin en itsekkään ymmärrä mitä tai kelle piti tuossa vastata? Pienessä sievässä olin, joten laitetaan juoman piikkiin :D
Hakka Suv 8:ssa on 108 ja tuossa V40:ssä näkyisi olevan turhankin jykevät 95 luokkalaiset noi R2:t
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1804 : 24.12.2015, 14:43:59 »
Jos rehellisiä ollaan, niin en itsekkään ymmärrä mitä tai kelle piti tuossa vastata? Pienessä sievässä olin, joten laitetaan juoman piikkiin :D
Hakka Suv 8:ssa on 108 ja tuossa V40:ssä näkyisi olevan turhankin jykevät 95 luokkalaiset noi R2:t

Tuohon XC60:een käy myös ihan normaalirenkaat eli ei tarvitse olla SUV merkinnällä. Itse valitsin Serviin ilman SUV:ia, koska en sillä missään metsässä käy, jolloin kylkivahvistetut SUV renkaat olisi kestävämmät. SUV renkaat ovat pääsääntöisesti ainakin 20% kalliimmat, joten jos niitä ominaisuuksia ei tarvitse niin... Tosin jos on perinteiset XC60 kumipallorenkaat niin kokoja ei normaalirenkaista löydy.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1805 : 24.12.2015, 21:17:45 »
Tuohon XC60:een käy myös ihan normaalirenkaat eli ei tarvitse olla SUV merkinnällä. Itse valitsin Serviin ilman SUV:ia, koska en sillä missään metsässä käy, jolloin kylkivahvistetut SUV renkaat olisi kestävämmät. SUV renkaat ovat pääsääntöisesti ainakin 20% kalliimmat, joten jos niitä ominaisuuksia ei tarvitse niin... Tosin jos on perinteiset XC60 kumipallorenkaat niin kokoja ei normaalirenkaista löydy.
Ruukaa se SUV runko olla ajossa aavistuksen jämäkämpi = vakaampi, joka lienee kohderyhmälle ominaisuutena tärkeämpi kuin kylkien kestävyys metässä rymytessä.

Milläs SUVilla nyt oikeesti mettään pääsiskään...  ::)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1806 : 24.12.2015, 21:34:12 »

Ja kannattaa muistaa, ettei tämmöinen lämpöaalto ole yhtään mitenkään ennenkuulumaton ilmiö tällä planeetalla.

Niin tai parin talven kestoinen kylmempi jakso ei paljon tunnu kun suunta on lämpöisempään.

Lintujen luonnollinen pesimäaluekin on siirtynyt 160 km pohjoisempaan, joten periaatteessa keskieurooppakitkojennkäyttöaluekinmon siirtynyt saman verran, oli se raja sitten missä tahansa itse kullakin.

When the facts change, I change my mind.

Ihan hyvin olisi pärjännyt meidän ajoilla tähän asti keskieurooppakitkoilla. Pärjäsi aikoinaan ylä-baijerissakin, joten en omalta osalta näe ongelmaa miksei pärjäisi nykyään Helsingissä.

Jos lämpeneminen jatkuu ja omat tarpeet jatkuu samana, on tukevammat kitkat seuraavaksi yhtenä vaihtoehtona.


Kallekyyltä hyvä kirjoitus tuossa ylempänä :)
« Viimeksi muokattu: 24.12.2015, 21:36:09 kirjoittanut Rodion »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1807 : 24.12.2015, 21:39:46 »
Katsoinpa seiskojen paistoleiman tänään. Yllättävän hyvä pito vajaa 4v ikäisiksi, mutta tulee ensi talveksi alle piikittömät renkaat.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Paikalla TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5919
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1808 : 24.12.2015, 22:14:51 »
Seuraavat renkaat voi hyvin olla keskieuroopan kitkat. Liukasta ei ole ollut ja kesärengasmaista jykevyyttä kaipaa moottoriteitä ja vaikka ihan kehiä ajaessa.

Jos vuoden keskikämpötila nousee neljä astetta, kai se alkaa näkyä talvissakin.

En suosittele.
Itsellä oli moiset 135 Bemarissa ja vaarallisen huonot olivat kun hiukankin oli liukasta.

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1809 : 24.12.2015, 22:29:55 »
En suosittele.
Itsellä oli moiset 135 Bemarissa ja vaarallisen huonot olivat kun hiukankin oli liukasta.

Liukkaammat märällä asvaltilla kuin pohjoismaiset kitkat?

Kuten mainittua, tähän asti olisi pärjätty kesärenkaillakin. 300 m lumella asuntotiellä menee vaikka kondomipäällysteisillä vanteilla.

Paikalla TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5919
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1810 : 24.12.2015, 22:32:32 »
Liukkaammat märällä asvaltilla kuin pohjoismaiset kitkat?

Kuten mainittua, tähän asti olisi pärjätty kesärenkaillakin. 300 m lumella asuntotiellä menee vaikka kondomipäällysteisillä vanteilla.

Kyllä se talvi tulee vielä.
Noilla kitkoilla bussit ja mopoautot jättivät 135:n liikennevaloissa kauas taakse kun oli lunta/jäätä... mikä söi kuskia rotan lailla. >:(

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1811 : 24.12.2015, 22:45:25 »

Noilla kitkoilla bussit ja mopoautot jättivät 135:n liikennevaloissa kauas taakse kun oli lunta/jäätä... mikä söi kuskia rotan lailla. >:(

 ;D voin uskoa kyllä

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2129
  • Tampere - Pori
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1812 : 24.12.2015, 23:55:36 »
Ruukaa se SUV runko olla ajossa aavistuksen jämäkämpi = vakaampi, joka lienee kohderyhmälle ominaisuutena tärkeämpi kuin kylkien kestävyys metässä rymytessä.

Milläs SUVilla nyt oikeesti mettään pääsiskään...  ::)

Kantavuusindeksi kertoo sen jämäkyyden ja se on kokolailla sama oli SUV rengas tai ei. Kylkivahvisteet eivät vaikuta kantavuuteen eli jämäkkyyteen. Servissä 245/50/19 niin eipä nuo enää voisi jäykemmät olla vaikka eivät ole SUV.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa svart

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1813 : 25.12.2015, 10:27:18 »
Noi vahvemmat suv renkaiden kyljet tekee renkaasta sen verta jäykemmän että taitaa mieluummin talviominaisuudet huonontua verrattuna normi kylkiseen. Ihan sama ilmiö tulee noissa run flateissakin kun ovat jäykkä runkosemmat kuin normit niin eivät pärjää pidossa normimallille.

Mutta tuota keskieuroopan kitkojen hankintaa olen vakavasti harkinnut itsekkik seuraavaksi kun nää talvet on näitä vesikelejä ja sulia asfaltteja.
V70 D5 AWD Summum A -08

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1814 : 25.12.2015, 12:06:00 »
Lisäksi ainakin Nokian Hakkis R2 SUV-mallissa pintakuvio ja lamellien määrä poikkeaa merkittävästi normaaliR2:sta. Voisi olettaa, että ovat toki tukevammat ajaa, mutta vastaavasti pito poikkeaa normaaliR2:sta.

Jokaisen oma asia onko se hyvä vai huono asia, kunhan tiedostaa, että eroa on muutakin kuin aramid-kyljessä. Ymmärtääkseni myös tavalliset r2:set on xl-merkinnän myötä kylkivahvistetut.

 

Elekma  Autoracing