Autoracing  KL-varaosat

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 884420 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1995 : 03.02.2016, 13:51:12 »
Vero koskee kaikkia henkilöautoja.

Tuossa kohtaa menee yli ymmärryksen. Eli raipataan niitäkin ketkä ajelevat kitkoilla, vähentäen katupölyä.

Toisinsanoen kyseessä on stetsonista vedetty oletettuun kilometrimäärään (tienkäyttöön) perustuva maksu, joka on naamioitu ovelasti "nastamaksuksi", jonka kaikkien pitää maksaa riippumatta siitä pyöriikö renkaan mukana sarja jääpitoa parantavia titaaninappuloita vai ei.

Tyyli vapaa, suoritus pakollinen -kusetus siis

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1996 : 03.02.2016, 13:58:49 »
Tuossa kohtaa menee yli ymmärryksen. Eli raipataan niitäkin ketkä ajelevat kitkoilla, vähentäen katupölyä.

Eihän tuossa suinkaan niin sanota?

EDIT: Siis vero koskee kaikkia nastarenkailla ajavia henkilöautoja. Ks. esim:

http://www.norden.org/fi/sinun-pohjolasi/muutto-pohjoismaihin/muutto-norjaan/ajoneuvo-norjassa
http://www.finland.no/public/default.aspx?nodeid=39591&contentlan=1&culture=fi-FI#auto

http://www.vegvesen.no/en/Vehicles/Seasonal/Tyres+and+snow+chains

« Viimeksi muokattu: 03.02.2016, 14:01:33 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4403
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1997 : 03.02.2016, 14:00:59 »
Tuossa kohtaa menee yli ymmärryksen. Eli raipataan niitäkin ketkä ajelevat kitkoilla, vähentäen katupölyä.
Jos en ihan väärin ymmärtänyt, niin vero koskee nastarenkailla varustettuja henkilöautoja ja raskasta kalustoa. Kitkoilla saa ajaa "ilmaiseksi". Tosin Oslon ydinkeskustaan oli kai tulossa autokielto (poislukien tavaraliikenne). e: Taavi ehti ensin.

http://stro.se/wp-content/uploads/2015/10/Vegdirektoratet-presentation-of-VTI-test-EDEN-Group-meeting-25.09.25.pdf
Statens vegvesen: Tax for using studded tyres, tax is about 150e/year.

Ihan mielenkiintoisia tuloksia muutenkin siinä esitelmässä. Muuten kuin nastavero on siis myös käytetty seuraavia toimenpiteitä:
●Funding for switching from studded to non-studded tyres
●Road maintenance
–Removal of dust
–Dust binding by MgCl2
●Lower speed limits
●Also other abatements in non-road sectors
« Viimeksi muokattu: 03.02.2016, 14:11:44 kirjoittanut Acke »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1998 : 03.02.2016, 14:01:56 »
Eihän tuossa suinkaan niin sanota?

Juurihan Rodionin lainauksessa niin oli että koskee kaikkia henkilöautoja itse käsitän tuon niin, että oli nastat tai kitkat, maksat nastamaksua.

Ellei Rodion ole muokannut juttua, joka vahvasti on epätodennäköistä

edit: toki vähän huono spekuloida mitä tuolla meinattu, mutta itse lukisin asian näin

Eihän tuossa suinkaan niin sanota?

EDIT: Siis vero koskee kaikkia nastarenkailla ajavia henkilöautoja. Ks. esim:

http://www.norden.org/fi/sinun-pohjolasi/muutto-pohjoismaihin/muutto-norjaan/ajoneuvo-norjassa
http://www.finland.no/public/default.aspx?nodeid=39591&contentlan=1&culture=fi-FI#auto

http://www.vegvesen.no/en/Vehicles/Seasonal/Tyres+and+snow+chains


edit2: eli lainaus on tod.näk otettu jostakin missä asiaa ei ole täsmennetty tarpeeksi :juhau:
« Viimeksi muokattu: 03.02.2016, 14:04:59 kirjoittanut razori »

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1999 : 03.02.2016, 15:45:27 »
Lainaus on uutisesta, jossa selvästikin on jätetty aukko väärinymmärtämiselle.

Mutta kyllähän se vero koskee kaikkia henkilöautoja, joissa on nastarenkaat :)


Tässä muuten jännä tutkimus Norjasta:

Reduced use of studded tyres in five Norwegian cities from 2002 to 2009 has not had a major impact on the number of road accidents. The five cities are Oslo, Drammen, Stavanger, Bergen and Trondheim. Changes in the use of studded tyres and changes in the number of accidents have been studied in these five cities for the period from January 1, 2002 until August 31, 2009. The use of studded tyres was reduced in all cities except Stavanger. For all five cities as a group, the number of police reported injury accidents increased by 2 percentduring the winter season as a result of reduced use of studded tyres. The number of insurance reported accidents (of which more than 90 percent are property damage only accidents) was almost unchanged. The results of the study are highly consistent with the results of a similar study reported by the Institute of Transport Economics in 2000.

https://www.toi.no/getfile.php/Publikasjoner/T%C3%98I%20rapporter/2011/1145-2011/Repsumm.pdf

Eli nastarenkaiden käytön vähentäminen ei näkynyt merkittävästi onnettomuuksissa.



The fact that the results, at least for injury accidents, display a very clear dose-response pattern (see Figure S.1), and that they agree very well with the results of the previous study suggest
as the most reasonable conclusion that reduced use of  studded tyres is associated with a quite modest increase in the number of injury accidents. For insurance reported accidents (mostly property damage only accidents), no effects could be detected.


Mukavaa kun norjalaiset jo näitä testailee meidän puolestamme.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2000 : 03.02.2016, 16:53:54 »
Juurihan tuo tutkimus totesi, että 50% kitkarengaskäyttö liikennevirrassa ei vielä "kiillota" tienpintaa siten, että siitä olisi vaaraa. Niinpä hiekoitusta ei tarvita lisää eikä liikenneturvallisuus romahda, vaikka päästäisiin tuohon 50%:n tiheyteen.
Realistisempi voisi olla vaikka 30...40% ja silloin vielä vähemmän vaikutusta.
Turhaa siis keksit näitä juttujasi, muistan pidemmälle kuin kaksi sekuntia taakse päin.

Et vastannut siihen, millä konstilla meinaisit saada sen nastarengas-osuuden pysymään siinä 50% osuudessa, jos siihen kehitetään jokin raippa-vero?

Kaikki helsinkiläisistä eivät ole niitä 11% osuuteen kuuluvia kansalaisia, joille se €100,- nastarengasvero ei merkitse mitään muuta kuin lasillista (4cl) Rémy Martin Louis XIII:sta.

Joten nopeasti se kitkojen osuus siellä stadissa nousee saturaatio-pisteeseensä pelkästään hinnan vuoksi.

Ja onko tuo €25,- per rengas jotenkin perusteltava hinta vai pelkkä mielipideasia?

Koskien maksumiestä: budjetit on julkista tietoa ja hyvin harvan maakunnan autoilla maksetaan ko. maakunnan tienpitoa. Uudelleenmuotoilen lauseen: Uudenmaan kerätyillä veroilla maksetaan muiden maakuntien tienpitoa, samoin Uudenmaan kuntien tasausjärjestelmässä maksamat sadat miljoonat eurot ovat suoraan kuntaveroista pois maakuntien kunnille.
Ja esimerkiksi iso osa Helsingin teistä on Helsingin kunnossapitovastuulla ei valtion budjetin vastuilla.
Tein myös pienen laskelman:
- uusia autoja myydään 100 000 kpl vuodessa, oletus, että kaikkiin menee myös nastarenkaat.
- kahden miljoonan henkilöauton talvirenkaat vaihdetaan kerran viidessä vuodessa, eli 400 000 autoa vuodessa, tästä 90% on 360 000 autoa, eli noin 1,2 miljoonaa nastarengasta
kokonaisuudessaan myydään noin 1,6 miljoonaa nastarengasta vuodessa.
Heitetään ihan hatusta, että nastarengasvero maksetaan ostohetkellä ja sen arvo olisi keskimäärin 25 euroa per rengas.
Tästä tulisi verokertymää noin 40 miljoonaa euroa. Vastaavia hankintahintaan upotettuja veroja ja maksuja on vaikka millä mitalla, joten infrakulu veron keräämisessä olisi olematon.
40 miljoonaa euroa olisi valtion uudelleenpäällystämisbudjettiin 10%:n lisäys vuosittain.

Kuka hitto ajaa samoilla talvi-renkailla 5 vuotta?   :o :o :o :o :o

Lisäksi tuolla raippatasaverolla maakunnat maksaisivat Tzadilaisten infraa edelleen.

Lisäksi, Tzadilaisten kunta-veron osuus menee suoraan sinne J-pajusen palkan maksamiseen yms. valtionverojen osuus sitten Tzadilaisilla jakaantuu, kuten valtio sen päättää jakaa, mutta edelleen Tzadilaiset eivät ole edes 50% Suomen verovelvollisista.

Kirjoitin kyllä, että jos olisi byrokraattisesti mahdollista, niin xxx, mutta ilmeisesti et jaksanut sitä ymmärtää ja avauduit täysin suotta tuosta km-verosta. Hyvin vedetty :)
Poistin lainauksestani myös ne osat kirjoituksestasi , jotka ymmärrän ja joista olen samaa mieltä.

Minä en avautunut km-verosta, vaan nastaverosta, jota ehdotit seuraavasti:
Jos olisi byrokraattisesti mahdollista, paras olisi tietenkin sellainen vero, joka huomioisi missä ajaa. Niillä maakuntien pikkuteillä saisi ajaa nastoilla ihan niin paljon kuin haluaa ilman lisäveroa, mutta isommille teille tullessa ja kaupungeissa ajaessa paukkuisi lisäveroa per ajettu km, jos on nastat alla.

Ainoa toteutustapa tuollaiselle raippa-verolle on ajoneuvon paikannus, johon on olemassa tarkalleen 4 järjestelmää, jolla asia voidaan toteuttaa.
- GPS
- Glonass
- Beidou
- Inertia

Noista tarkin on inertian ja jonkin muun satelliitti-järjestelmän yhdistelmä, mutta se on myös samalla kaikkein kallein. Inertia on erittäin käyttökelpoinen, sillä käytetäänhan sitä mannertenvälisissä ohjuksissakin.

Ja mitä tulee tiehankkeisiin, niin aika mielenkiintoiselta näyttää tämä Helsinki-keskeisyys tiehankkeissa :D
Tiehankkeet   
Vt 6 Lappeenranta—Imatra   177 000 000
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti   80 000 000
Vt 5 Päiväranta—Vuorela   90 000 000
Vt 6 Joensuun kohta   47 100 000
E18 Haminan ohikulkutie   180 000 000
Vt 8 Sepänkylän ohikulkutie   57 500 000
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie   75 500 000
E18 Koskenkylä—Kotka erillishanke   37 000 000
Vt 8 Turku—Pori   92 500 000
Länsimetron liityntäyhteydet   19 900 000
Vt 4 Rovaniemen kohta   25 000 000
Vt 5 Mikkelin kohta   27 000 000
Mt 101 Kehä I parantaminen   32 000 000
Vt 6 Taavetti—Lappeenranta   76 000 000
Mt 148 parantaminen Keravan kohdalla   13 000 000
Vt 3 Arolammin eritasoliittymä   6 000 000
Kt 77 Viitasaari—Keitele   13 000 000
Vt 3 Tampere—Vaasa, Laihian kohta, 1. vaihe   27 000 000
Vt 22 Oulu—Kajaani—Vartius   15 000 000
Vt 8 Pyhäjoen ydinvoimalan edellyttämät tieinvestoinnit   22 500 000

Nuo kaikki boldatut hankkeet ovat olleet vireillä ennen mestarintunnelin suunnittelua mutta silti ne ovat olleet toteuttamatta, vaikka mestarintunneli onkin jo ajossa ollut kotvasen.

Tuo taavetti-lpr väli on ollut parannuskohteena jo viimeisen neljännesvuosisadan, silti sille ei ole saatu mitään aikaiseksi. Tai on, sinne on saatu asennettua pelti-poliiseja.

Vuosaaren satamakin sai rahoituksen kaikelle infralle ennen tuota taavetti-lpr väliä, Arolan kohdasta VT12:sta puhumattakaan.

Joten....

Mainittu Kehä1 kulkee isoksi osaksi myös muualla kuin Helsingissä, joten ei se ole yksin Helsingin hanke. Semminkin, kun Kehää ajavat isoksi osaksi työmatkapendelöijät eivätkä kaupunkilaiset.

Lisäksi Helsingin yleiskaavaehdotuksessa strateginen painopiste on autoilun vähentäminen, mm. tietullein ja muine autoilua rajoittavine keinoine. Joten tämä on autoiluvihamielinen paikka asua, mutta silti meidän rahat kelpaa muiden teiden rakentamiseen ja ylläpitoon. Oikein lose-lose -tilanne :(

Siis mitä? Kehä I kulkee Tzadin ulkopuolella tasan 8100m verran ja Tzadissa sitä menee karkeasti 16km verran.

Jos Tzadissa on 100 000 työllista ulkopaikkakuntalaista ja itse Tzadissa 300 000, niin meinaatko, että kaikki Tzadilaiset kulkevat julkisilla pelkästään ja kaikki ulkopuoliset pendelöivät omilla autoillaan?

Kun sinä olet pienhiukkasista huolissasi, niin eikös sinun Tzadlaisena pitäisi kieltää diesel-autot (pois lukien tavaraliikenne) Tzadissa ja sen lisäksi se takkojen yms. tulisijojen käyttäminen, koska niistä noita pienhiukkasia vasta tuleekin. Samaten olisi syytä sammuttaa Salmisaaren ja Hanasaaren kivihiilivoimalat ja rakentaa niiden tilalle saasteetonta ja ympäristöystävällistä ydinvoimaa.

Lainaus
Raja-arvo ylittyy edelleen Helsingissä

Ilmanlaadun vuosiraja-arvo ylittyy paikoin Helsingin keskustan vilkasliikenteisillä alueilla. Typpidioksidin raja-arvon ylitys johtuu liikenteen pakokaasuista. Typpidioksidi lisää hengityselinoireita erityisesti lapsilla ja astmaatikoilla.

Noita pirskatin typenoksideja tulee eniten dieseleistä, varsinkin moderneista sellaisista, joissa VAG on aivan omaa luokkaansa, penarin seuratessa hyvänä kakkosena.

Minä taasen wiinamäenmiehenä saan poltella kuutiometreittäin etanolia, enkä tee päästöjä enempää kuin +2010 luvun diesel yhdellä tankillisella, joten saan rapistella nastoillakin melkoisesti, ennenkuin pääsen yhden diesel-auton päästöihin mitenkään! :pomo:

Minä en koe/tiedä mitään tarvetta ohjata ihmisten talvirengasvalintoja mihinkään suuntaan muutoin kuin siten, että kelvottomat (lue turvattomat) saisivat lähteä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2001 : 03.02.2016, 17:10:21 »
Et vastannut siihen, millä konstilla meinaisit saada sen nastarengas-osuuden pysymään siinä 50% osuudessa, jos siihen kehitetään jokin raippa-vero?

Kaikki helsinkiläisistä eivät ole niitä 11% osuuteen kuuluvia kansalaisia, joille se €100,- nastarengasvero ei merkitse mitään muuta kuin lasillista (4cl) Rémy Martin Louis XIII:sta.

Joten nopeasti se kitkojen osuus siellä stadissa nousee saturaatio-pisteeseensä pelkästään hinnan vuoksi.

Ja onko tuo €25,- per rengas jotenkin perusteltava hinta vai pelkkä mielipideasia?

Kirjoitinkin, että oli hatusta heitetty laskelma, mutta sen tarkoituksena olikin osoittaa, että merkityksellisistä summista on kyse, kunhan veron keräämiseen ei mene liikaa varoja.

Ei sitä tarvitse millään saada pysymään, kun on tiedossa, että suurin osa jääristä edelleen ostaa nastoja vaikka se maksaisi miten paljon :) ref: tämä topic.

Lainaus
Kuka hitto ajaa samoilla talvi-renkailla 5 vuotta?   :o :o :o :o :o

Monikin.

Lainaus
Lisäksi tuolla raippatasaverolla maakunnat maksaisivat Tzadilaisten infraa edelleen.
Edelleen Helsingissä on ERITTÄIN vähän valtion budjetista tulevaa tien kunnossapitoa (päällystys, yms.).

Lainaus
Minä en avautunut km-verosta, vaan nastaverosta, jota ehdotit seuraavasti:
Ainoa toteutustapa tuollaiselle raippa-verolle on ajoneuvon paikannus, johon on olemassa tarkalleen 4 järjestelmää, jolla asia voidaan toteuttaa.
- GPS
- Glonass
- Beidou
- Inertia

Noista tarkin on inertian ja jonkin muun satelliitti-järjestelmän yhdistelmä, mutta se on myös samalla kaikkein kallein. Inertia on erittäin käyttökelpoinen, sillä käytetäänhan sitä mannertenvälisissä ohjuksissakin.

Kuten ymmärsit, se olisi osa km-veroa, kun osasit GPS:t ottaa mukaan. Ja kuten kirjoitin, jos tuo olisi mahdollista, niin tuo olisi paras tapa, mutta se ei tällä hetkellä ole mahdollista.


Lainaus
Nuo kaikki boldatut hankkeet ovat olleet vireillä ennen mestarintunnelin suunnittelua mutta silti ne ovat olleet toteuttamatta, vaikka mestarintunneli onkin jo ajossa ollut kotvasen.

Tuo taavetti-lpr väli on ollut parannuskohteena jo viimeisen neljännesvuosisadan, silti sille ei ole saatu mitään aikaiseksi. Tai on, sinne on saatu asennettua pelti-poliiseja.

Vuosaaren satamakin sai rahoituksen kaikelle infralle ennen tuota taavetti-lpr väliä, Arolan kohdasta VT12:sta puhumattakaan.

Vuosaaren satama ei ole tienpitoa. Mestarintunneli on Espoossa.


Lainaus
Siis mitä? Kehä I kulkee Tzadin ulkopuolella tasan 8100m verran ja Tzadissa sitä menee karkeasti 16km verran.

KIRJOITIN: ISO OSA. Eikö 33% ole ISO OSA?


Lainaus
Jos Tzadissa on 100 000 työllista ulkopaikkakuntalaista ja itse Tzadissa 300 000, niin meinaatko, että kaikki Tzadilaiset kulkevat julkisilla pelkästään ja kaikki ulkopuoliset pendelöivät omilla autoillaan?

Jos ja jos, et selvästikään tiedä liikenneseurannan tuloksista, että ketkä Kehällä ajavat. Joten soronnoo. Aihe käsitelty puolestani.


Lainaus
Kun sinä olet pienhiukkasista huolissasi, niin eikös sinun Tzadlaisena pitäisi kieltää diesel-autot (pois lukien tavaraliikenne) Tzadissa ja sen lisäksi se takkojen yms. tulisijojen käyttäminen, koska niistä noita pienhiukkasia vasta tuleekin. Samaten olisi syytä sammuttaa Salmisaaren ja Hanasaaren kivihiilivoimalat ja rakentaa niiden tilalle saasteetonta ja ympäristöystävällistä ydinvoimaa.

Noita pirskatin typenoksideja tulee eniten dieseleistä, varsinkin moderneista sellaisista, joissa VAG on aivan omaa luokkaansa, penarin seuratessa hyvänä kakkosena.

Minä taasen wiinamäenmiehenä saan poltella kuutiometreittäin etanolia, enkä tee päästöjä enempää kuin +2010 luvun diesel yhdellä tankillisella, joten saan rapistella nastoillakin melkoisesti, ennenkuin pääsen yhden diesel-auton päästöihin mitenkään! :pomo:

Ydinvoimaa kannatan minäkin ja loukottomien dieselautojen suhteen samaa mieltä. Myöhemmin voi olla, että kielletäänkin kaikki muut, paitsi sähköautot :)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2002 : 03.02.2016, 17:17:55 »
Odottakaa pojat hetki, pitää käyä ostamassa lisää popcornia!

Muuten, kun kerran rengastopikissa ollaan, tietääkö kukaan miksi renkaita ei testata kuin yleisimmässä koossa? Onko syynä puhtaasti raha?

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2003 : 03.02.2016, 17:21:28 »
Muuten, kun kerran rengastopikissa ollaan, tietääkö kukaan miksi renkaita ei testata kuin yleisimmässä koossa? Onko syynä puhtaasti raha?
Melko pitkälti. Ja testausajat venyis tarpeettoman pitkiksi jos useampaa kokoa testailtaisiin.
Jäitä housuun!

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2911
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2004 : 03.02.2016, 17:53:54 »
Odottakaa pojat hetki, pitää käyä ostamassa lisää popcornia!

Täälä on!





Mutta oikeasti nastoista voisi jopa harkita luopuvansa JOS valtio panostaisi teiden huoltoon. Tiet nykyisellään on pelottavia ajettavia paikoitellen. Kitkat on mukavat ajaa (lue hiljaisemmat), mutta tottumiskysymys tuo ja riippuu toki ajoreiteistäkin. Jos tie muistuttaa sian selkää ja on jääpinnan peitossa niin en lähtisi kitkoilla ajamaan -pari vuotta tuli sooloitua ko. kombinaatiolla.

Jos kitkoilla haluaa hiljaisuutta (niinkuin täällä on jossakin kommentoitu että kitkat on hiljaisemmat) niin autoon voi tehdä vaihtoehtoisesti äänenvaimennuskäsittelyn kitkarenkaiden sijaan. Niinkuin tein ex autooni, vm.00 ja oli 215/45R17 rengastuksella hiljaisempi kuin vm.13 Volvo V40 suokumeilla (205/55R16)

Eikä summa ollut lähelläkään uusien kitkarenkaiden hintaa :)

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2005 : 03.02.2016, 18:01:55 »
Vois ihan vaan mielenkiinnosta hommata syksyllä Dmack:n kitkat. Nuo 245:n alla olevat GY UltraGrip Extremet ei enää täytä mun vaatimuksia...
Jäitä housuun!

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2006 : 03.02.2016, 18:48:24 »
Odottakaa pojat hetki, pitää käyä ostamassa lisää popcornia!

Muuten, kun kerran rengastopikissa ollaan, tietääkö kukaan miksi renkaita ei testata kuin yleisimmässä koossa? Onko syynä puhtaasti raha?
olisi logistinen helvetti tuommoinen testi. Nytkin ajavat joka renkaan jälkeen referenssirenkaalla testin läpi että saavat korjattua muuttuneita keliolosuhteita. Mutta esim. TM on aina välillä rengastesteissä ottanut jostakin merkistä parit eri koot mukaan ja julkaissut ne tulokset sitten eri artikkelina. Ja aikalailla yleisten "sääntöjen" mukaan tulokset menee.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2007 : 04.02.2016, 14:14:50 »
Voidaan kohta lopettaa tämä juupas eipäs kitkat - nastat keskustelu jos lakiehdotus menee läp!
Jatkossa siis h-autot ovat (melkein) yhdenvertaisia ja tasa-arvoisia raskaan liikenteen talvirenkaiden kanssa eli kesäkumilla pääsee ympäri vuoden!

Lakimuutos poistaisi talvirengaspakon - käytössä jo parissa vuodessa?

Talvirengaspakko pois, tilalle autoilijoiden oma harkinta ja velvollisuus varustaa autonsa asianmukaisin renkain. Ehdotus kuuluu uuteen tieliikennelakiin, jota parhaillaan kirjoitetaan liikenne- ja viestintäministeriössä. Uudessa tieliikennelaissa autoilija saisi itse päättää, milloin tarvitsee talvikiekkoja.

Jo viimeistään parin vuoden päästä Suomessa voi ajella kesärenkailla vaikka vuoden ympäri, jos keli pysyy sulana.


Lähde: http://www.iltalehti.fi/autot/2016020421067273_au.shtml

Poissa BroHesus

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2008 : 04.02.2016, 14:18:17 »

Talvirengaspakko pois, tilalle autoilijoiden oma harkinta ja velvollisuus varustaa autonsa asianmukaisin renkain. Ehdotus kuuluu uuteen tieliikennelakiin, jota parhaillaan kirjoitetaan liikenne- ja viestintäministeriössä. Uudessa tieliikennelaissa autoilija saisi itse päättää, milloin tarvitsee talvikiekkoja.

Tällä saadaan sit mukavasti lisää onnettomuuksia... :(
V70 -04

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2009 : 04.02.2016, 14:50:50 »
Sitten väitellään onko kesärenkaat paremmat joulukuussa kuin talvirenkaat :)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron